
Η συγχώνευση των ΣΕΚ και ΣΠΑΠ σηματοδοτεί την αρχή μιας νέας εποχής για τις σιδηροδρομικές μεταφορές στην Ελλάδα.
21 Αυγούστου 1970, ο ελληνικός σιδηρόδρομος μπαίνει σε μια νέα φάση ανάπτυξης. Με την ίδρυση του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (Ο.Σ.Ε.), καταργούνται οι δύο προϋπάρχουσες εταιρείες, οι Σιδηρόδρομοι Ελληνικού Κράτους (ΣΕΚ) και οι Σιδηρόδρομοι Πειραιώς-Αθηνών-Πελοποννήσου (ΣΠΑΠ). Η κίνηση αυτή αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου σχεδιασμού για τον εκσυγχρονισμό και την ενοποίηση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας.
athensmagazine.gr
Από το παρελθόν στο μέλλον
Μέχρι τότε, οι ΣΕΚ διαχειρίζονταν το κύριο δίκτυο της κεντρικής και βόρειας Ελλάδας, ενώ οι ΣΠΑΠ λειτουργούσαν το δίκτυο της Πελοποννήσου. Η ύπαρξη δύο ξεχωριστών οργανισμών δημιουργούσε προβλήματα στη συντονισμένη λειτουργία και τον προγραμματισμό των σιδηροδρομικών μεταφορών.

21 Αυγούστου 1970: Ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα αλλάζει πορεία
Η ίδρυση του ΟΣΕ είχε ως βασικό στόχο τη δημιουργία ενός ενιαίου φορέα, ικανού να αντιμετωπίσει τις σύγχρονες προκλήσεις και να αναβαθμίσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Ο ΟΣΕ, ως κρατικός οργανισμός, ανέλαβε τη διαχείριση του συνόλου των υποδομών, του τροχαίου υλικού και των σιδηροδρομικών γραμμών της χώρας.
Η κληρονομιά και η μετεξέλιξη του ΟΣΕ
Παρά τις προσπάθειες για εκσυγχρονισμό, η πορεία του ΟΣΕ χαρακτηρίστηκε από σημαντικές προκλήσεις, όπως η απαξίωση του σιδηροδρόμου έναντι του αυτοκινήτου και οι τεράστιες οικονομικές ζημιές. Ωστόσο, ο ΟΣΕ άφησε μια σημαντική κληρονομιά, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη των μεταφορών και στη σύνδεση πόλεων και περιφερειών. Το 2005, ο οργανισμός διασπάστηκε σε δύο εταιρείες, τον ΟΣΕ που διατηρεί την ιδιοκτησία των υποδομών και τη ΤΡΑΙΝΟΣΕ (πλέον Hellenic Train), η οποία ανέλαβε το έργο της μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων. Η 21η Αυγούστου 1970 αποτελεί μια καθοριστική ημερομηνία για την ιστορία του ελληνικού σιδηροδρόμου, καθώς σηματοδότησε την αρχή μιας προσπάθειας που, παρά τις δυσκολίες, συνεχίζεται μέχρι και σήμερα.