Τετάρτη 27 Ιανουαρίου 2021

Τα τέλη πρόσβασης σε συζήτηση στρογγυλής τραπέζης του Ευρωπαϊκού Βραβείου Σιδηροδρόμων.

Ο τομέας των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών χρειάζεται άμεσες λύσεις για να διατηρήσει τον ρυθμό ανάπτυξής του υψηλό και να επιτύχει τη μετατόπιση των τρόπων από οδικό σε σιδηροδρομικό. Η συνεπής δημόσια χρηματοδότηση με τη μορφή μειωμένων τελών πρόσβασης στις σιδηροδρομικές γραμμές (TAC) και περισσότερες επενδύσεις σε σιδηροδρομικές γραμμές θα μπορούσαν να αποδειχθούν ζωτικής σημασίας. Αυτό ήταν το συμπέρασμα μιας συζήτησης στρογγυλής τραπέζης κατά τη χθεσινή τελετή του Ευρωπαϊκού Βραβείου Σιδηροδρόμων.

Αρκετές ευρωπαϊκές χώρες έχουν ήδη θεσπίσει ή παραιτήσει τα τέλη πρόσβασης στις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές. Για παράδειγμα, η Γερμανία και οι Κάτω Χώρες τα έκοψαν στο μισό, ενώ η Αυστρία και το Λουξεμβούργο τα παραιτήθηκαν εντελώς. Επιπλέον, η Γαλλία, η οποία είχε παραιτηθεί από τα TAC για το 2020, θα συνεχίσει να εφαρμόζει τα μέτρα για τους πρώτους έξι μήνες του 2021 και να παραιτηθεί από τα τέλη ακύρωσης Η Ελβετία προχώρησε στο ίδιο μήκος κύματος όσον αφορά τα τέλη ακύρωσης, ενώ η ελβετική κυβέρνηση ανακοίνωσε τη δέσμευσή της να υποστηρίξει περαιτέρω τον σιδηροδρομικό τομέα της χώρας, με αποζημιώσεις για απώλειες.

Μεγάλη βοήθεια

Ο Henri Poupart-Lafarge, Πρόεδρος της UNIFE και Διευθύνων Σύμβουλος της Alstom Transport, υπογράμμισε τη σημασία της δημόσιας χρηματοδότησης κατά τη διάρκεια της πανδημίας, καθώς χωρίς αυτόν, ο τομέας θα μπορούσε να κατέρρευσε. Ο Andreas Matthä, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ÖBB, ανέφερε επίσης ότι «ο τομέας είναι ευγνώμων για την πρωτοβουλία των θεσμικών οργάνων της ΕΕ να επιτρέψει τη μείωση του λειτουργικού κόστους». Με τον ίδιο τόνο, η Anne-Deparnay Grunenberg, μέλος του κοινοβουλίου της ΕΕ, δήλωσε ότι τα μειωμένα TAC είναι ένα μεγάλο εργαλείο στα χέρια των κρατών μελών για τη στήριξη των σιδηροδρομικών μεταφορών.

Ωστόσο, όπως ανέφερε ο Grunenberg, και όπως επιβεβαίωσε η Adina Vălean, Ευρωπαίος Επίτροπος Μεταφορών, τα μέτρα που αφορούν τα TAC βασίζονται μόνο στην απόφαση κάθε κράτους μέλους. Αυτό μπορεί να αποδειχθεί προβληματικό, καθώς δεν είναι όλες οι χώρες πρόθυμες να εφαρμόσουν αλλαγές.

Είναι αρκετό?

Μέχρι τώρα, τέτοια μέτρα έχουν αποδειχθεί ανεπαρκή. Εκτός από μια ομάδα χωρών που ήταν πρόθυμες να ανακουφίσουν τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές, τα υπόλοιπα κράτη μέλη έχουν δείξει μια άνευ προηγουμένου απροθυμία να ακολουθήσουν το ίδιο παράδειγμα. Το να στηριχθούμε στην ατομική δράση των χωρών χωρίς κοινό πρόγραμμα που θα υποχρεώνει τη δημόσια υποστήριξη των σιδηροδρόμων δεν θα έχει νόμιμα αποτελέσματα.

Πράγματι, οι Grunenber, Lafarge και Matthä κάλεσαν ανοιχτά χθες ότι όλες οι χώρες της ΕΕ πρέπει να ακολουθούν τους ίδιους κανόνες. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να αποφευχθεί η στρέβλωση του ανταγωνισμού και να εξασφαλιστούν ίσοι όροι ανταγωνισμού για όλους τους τρόπους μεταφοράς. Η ΕΕ πρέπει επίσης να διασφαλίσει ότι η υποστήριξη δεν θα σταματήσει μετά την πανδημία. Αντ 'αυτού, πρέπει να λάβει τη μορφή ενός μόνιμου μέτρου που θα διατηρήσει τις σιδηροδρομικές μεταφορές μακροπρόθεσμα.

Ενα βήμα μπροστά

Σε αυτήν την περίπτωση, η επιτυχία συνοδεύεται από μία λύση: όχι μόνο στηριζόμενοι στα κράτη μέλη για να χρησιμοποιήσουν ευκαιρίες, αλλά απαιτούν ομιλητική υποστήριξη, ειδικά από χώρες της Νότιας και Ανατολικής Ευρώπης. Μια τέτοια προσέγγιση θα απαιτούσε μια δεσμευμένη ευρωπαϊκή πολιτική για την υιοθέτηση ενός υγιούς ανταγωνισμού και «να επιτρέψει στους σιδηροδρομικούς φορείς να συνεχίσουν να τρέχουν εσωτερικά και διασυνοριακά» χωρίς επιβάρυνση, κατέληξε ο Matthä.

Επιπρόσθετα, για την ενίσχυση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών και τη χρήση του ως ευρωπαϊκού «κορμού των πράσινων μεταφορών», η πολιτική αυτή πρέπει να έχει διαρκή χαρακτήρα, δήλωσε ο Grunenberg. Το να μιλάμε για μέτρα που θα μεταμορφώσουν την κινητικότητα δεν αρκεί εάν οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής δεν αποφασίσουν ότι η Ευρώπη θα επιτύχει τους βιώσιμους στόχους της με τον σιδηρόδρομο να είναι ο κύριος μοχλός. Και για να γίνει ο σιδηρόδρομος ο κύριος μοχλός, τα δραστικά, ρεαλιστικά και μακροπρόθεσμα μέτρα είναι απαραίτητα.

Επενδύσεις και ρύπανση

Εκτός από τα TAC, είναι επίσης σημαντικό για τους σιδηροδρόμους να βλέπουν περισσότερες επενδύσεις. Για παράδειγμα, είναι πολύ ειρωνικό το γεγονός ότι, κατά το Ευρωπαϊκό Έτος Σιδηροδρόμων, ο προϋπολογισμός του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της ΕΕ μειώθηκε κατά 1,8 εκατομμύρια ευρώ. Ταυτόχρονα, η χρηματοδότηση άλλων οργανισμών που σχετίζονται με τις θαλάσσιες και αεροπορικές μεταφορές αυξήθηκε, σύμφωνα με τον Grunenberg. Αυτή η κατάσταση αποδεικνύει ότι η Ευρώπη μπορεί να απέχει πολύ από την πραγματοποίηση υποσχέσεων που σχετίζονται με τις σιδηροδρομικές μεταφορές και ότι η σταθερή υποστήριξη θα πρέπει να είναι το κύριο επίκεντρο αντί των ασαφών υποσχέσεων.

Από την άλλη πλευρά, όπως είπε η Lafarge, ο τομέας των οδικών μεταφορών εξακολουθεί να έχει περίπου 300 εκατομμύρια μη αμειβόμενες εξωτερικές σχέσεις που σχετίζονται με τη ρύπανση. Για να επιτευχθούν ίσοι όροι ανταγωνισμού, οι ρυπαίνοντες πρέπει να πληρώσουν και οι πράσινοι συνεισφέροντες πρέπει να απολαμβάνουν τα οφέλη των βιώσιμων επιχειρήσεων. Οποιαδήποτε άλλη περίπτωση αποδεικνύει απλώς τον δισταγμό να υποστηρίξει τη μετατόπιση των τρόπων μεταφοράς και να υιοθετήσει πλήρως τις πράσινες πολιτικές και τους ίσους όρους για όλους τους τρόπους μεταφοράς.

Νίκος Παπατόλιος

railfreight.com/railfreight/2021/01/26/track-access-charges-not-an-if-but-a-must/

Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης