Η εικόνα προσφέρθηκε από τον Goran Jakus / Shutterstock.
Τα σιδηροδρομικά συστήματα του μετρό είναι ένα από τα μεγάλα αστικά μέσα μαζικής μεταφοράς σε όλο τον κόσμο, που μεταφέρουν εκατομμύρια επιβάτες καθημερινά. Από το μετρό του Λονδίνου έως το μετρό της Μόσχας, η σιδηροδρομική τεχνολογία απαριθμεί τα δέκα παλαιότερα μετρό στην Ευρώπη, με βάση το έτος έναρξής τους.
1. Μετρό του Λονδίνου - 1890
2. Βουδαπέστη Μετρό - 1896
3. Μετρό της Γλασκόβης - 1896
4. Μετρό του Παρισιού - 1900
5. Βερολίνο U-Bahn - 1902
6. Μετρό της Αθήνας - 1904
7. Αμβούργο U-Bahn - 1912
8. Μετρό της Μαδρίτης - 1919
9. Μετρό της Βαρκελώνης - 1924
10. Μετρό της Μόσχας - 1935
Μετρό του Λονδίνου - 1890
Το London Underground έχει 270 σταθμούς σε 11 γραμμές.
Αρχικά άνοιξε μεταξύ Paddington και Farringdon Street το 1863, το London Underground στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι το παλαιότερο μετρό στην Ευρώπη και τον κόσμο. Το πρώτο υπόγειο σύστημα του μετρό στον κόσμο, το Metropolitan Railway λειτούργησε μεταξύ 1863 και 1933. Συγχωνεύτηκε με το London Passenger Transport Board το 1933.
Το London Underground, επίσης γνωστό ως «The Tube», είναι ο πρώτος ηλεκτρικός σιδηρόδρομος βαθιάς στάθμης στον κόσμο που άνοιξε το 1890. Λειτουργεί από την London Underground Limited, θυγατρική της Transport for London (TfL). Οι αρχικές διαδρομές ήταν χτισμένες σε ρηχά τούνελ με κομμένα και καλύμματα και περιλάμβαναν αρκετούς αεραγωγούς για τη διαφυγή καπνού από ατμομηχανές. Αν και η πλειοψηφία του κεντρικού δικτύου του Λονδίνου ολοκληρώθηκε τα πρώτα 50 χρόνια, μια άλλη φάση κατασκευής ακολούθησε από τις αρχές του 20ού αιώνα λόγω της ανάπτυξης ηλεκτρικής έλξης. Στα επόμενα 50 χρόνια, το σύστημα διαμετακόμισης επέκτεινε τις γραμμές στα προάστια του Λονδίνου.
Το Tube έχει επί του παρόντος 270 σταθμούς σε 11 γραμμές, με συνολικό μήκος δικτύου 402km. Περίπου το 45% του δικτύου είναι υπόγειο, ενώ το υπόλοιπο δίκτυο βρίσκεται πάνω από την επιφάνεια στα προάστια. Το London Underground εξυπηρετεί ετησίως περισσότερους από ένα δισεκατομμύριο επιβάτες, με καθημερινή επιβατική ικανότητα έως και πέντε εκατομμύρια επιβάτες.
Με τα χρόνια, το δίκτυο έχει επεκταθεί και αναβαθμιστεί πολλές φορές για να αυξήσει τη συχνότητα, να επιτρέψει ταχύτερες και πιο αξιόπιστες υπηρεσίες και να φιλοξενήσει τον αυξανόμενο αριθμό επιβατών. Τον Μάρτιο του 2020, η συνδεσιμότητα 4G εισήχθη για πρώτη φορά στο Underground και τα σχέδια βρίσκονται σε εξέλιξη για να προσφέρουν 5G πρόσβαση στο μέλλον.
Η TfL κατασκευάζει τη σιδηροδρομική γραμμή Crossrail (επίσημα ονομάζεται γραμμή Elizabeth), η οποία θα διασχίσει το Λονδίνο από τα δυτικά προς τα ανατολικά, για να ανακουφίσει την πίεση στο μετρό του Λονδίνου.
Μετρό Βουδαπέστης - 1896
Το Budapest Metro αναπτύχθηκε για να μειώσει την κυκλοφοριακή συμφόρηση στους δρόμους. Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά του Vauia Rex.
Το μετρό Budapest στη Βουδαπέστη της Ουγγαρίας, είναι ένα σύστημα ταχείας διέλευσης που τέθηκε σε λειτουργία τον Μάιο του 1896 με τα εγκαίνια της γραμμής Μ1 (κίτρινη). Αναφερόμενη ως Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, η γραμμή είναι εξοπλισμένη με καινοτομίες όπως αμφίδρομα τραμ αυτοκίνητα, ηλεκτρικό φωτισμό στους σταθμούς του μετρό, εναέρια δομή καλωδίων και αυτοκίνητα τραμ.
Σχεδιασμένο για να ανακουφίσει τη συμφόρηση στους δρόμους, το υπόγειο σύστημα μεταφοράς κατασκευάστηκε μέσα σε δύο χρόνια. Η γραμμή μήκους 4,4 χιλιομέτρων εξακολουθεί να λειτουργεί και έγινε ορόσημο του Ινστιτούτου Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Ηλεκτρονικών Μηχανικών (IEEE) τον Μάρτιο του 2020, σε αναγνώριση των εξαιρετικών τεχνικών εξελίξεων. Απέχει κάτω από τη λεωφόρο Andrassy, η οποία συνδέει το κέντρο της πόλης Vorosmarty Square με το City Park.
Το δίκτυο διαθέτει τέσσερις υπόγειες γραμμές. Η γραμμή M2 μήκους 10,3km (κόκκινη) άνοιξε το 1970, ενώ το M3 μήκους 17,3km (μπλε) και το M4 7,3km (πράσινο) τέθηκαν σε λειτουργία το 1976 και το 2014, αντίστοιχα. Με συνολικό μήκος διαδρομής 39.7km, το Budapest Metro έχει 48 σταθμούς. Η τελική γραμμή του μετρό (Line 4) άνοιξε για τους επιβάτες το 2014.
Οι αρχές του μετρό πραγματοποίησαν άσκηση εκσυγχρονισμού στόλου και το πρώτο ανακαινισμένο αυτοκίνητο μετρό κυκλοφόρησε στη γραμμή M3 τον Μάρτιο του 2017. Τα βόρεια, νότια και μεσαία τμήματα της γραμμής M3 ανακαινίζονται και ανακατασκευάζονται για να προσφέρουν βελτιωμένες υπηρεσίες επιβατών.
Μετρό της Γλασκόβης - 1896
Η STP προμηθεύει νέα τρένα από το Stadler για το μετρό της Γλασκόβης. Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά του Strathclyde Partnership for Transport.
Το τρίτο παλαιότερο σύστημα μετρό στον κόσμο, το μετρό της Γλασκόβης άρχισε να λειτουργεί τον Δεκέμβριο του 1896. Ο υπόγειος υπόγειος σιδηρόδρομος περιλαμβάνει δύο γραμμές, τον εξωτερικό κύκλο και τον εσωτερικό κύκλο, με τρένα που λειτουργούν δεξιόστροφα και αριστερόστροφα αντίστοιχα γύρω από την ίδια διαδρομή σε ξεχωριστές σήραγγες.
Το μετρό της Γλασκόβης υποβάλλεται σε πρόγραμμα εκσυγχρονισμού πλήρους κλίμακας, το οποίο περιλαμβάνει την προμήθεια 17 νέων τρένων που θα λειτουργούν σε διαμόρφωση τεσσάρων αυτοκινήτων, και τον εκσυγχρονισμό εξοπλισμού σηματοδότησης, συστημάτων ελέγχου και κέντρου ελέγχου, καθώς και νέες πόρτες οθόνης πλατφόρμας. Μετά την ολοκλήρωση, τα συστήματα θα επιτρέψουν στο μετρό να μεταβεί σε μη επιτηρούμενες αμαξοστοιχίες από τις υπάρχουσες μερικώς αυτόματες αμαξοστοιχίες. Οι εργασίες που έχουν ολοκληρωθεί μέχρι στιγμής περιελάμβαναν επίσης βελτιώσεις σήραγγας και αναβαθμίσεις σε 13 σταθμούς.
Λειτουργεί από την εταιρική σχέση Strathclyde για τις μεταφορές (SPT), το σύστημα του μετρό έχει ετήσια αναβάθμιση άνω των 13 εκατομμυρίων. Το δίκτυο εκτείνεται σε 10,5 χλμ και περιλαμβάνει 15 σταθμούς.
Μετρό του Παρισιού - 1900
Η Paris Metro ανέθεσε το πρώτο αυτοματοποιημένο τρένο MP14 τον Οκτώβριο του 2020. Η εικόνα προσφέρθηκε από το Alstom_Adrien Daste.
Το δεύτερο πιο πολυσύχναστο σύστημα μετρό της Ευρώπης, το Paris Metro εξυπηρετεί τη μητροπολιτική περιοχή του Παρισιού στη Γαλλία. Το σύστημα του μετρό έχει ομοιόμορφη αρχιτεκτονική και οι είσοδοι του σταθμού είναι εμπνευσμένες από το στιλ αρ νουβό. Η γραμμή 14 έγινε η πρώτη 100% αυτόματη ευρεία γραμμή μετρό στον κόσμο όταν τέθηκε σε λειτουργία το 1998 ενώ η γραμμή 1 ήταν πλήρως αυτοματοποιημένη το 2012.
Το μετρό διαθέτει 16 γραμμές και 302 σταθμούς, που εξυπηρετούν περισσότερους από 1,84 δισεκατομμύρια επιβάτες το χρόνο. Αντιμετωπίζει προβλήματα υπερπληθυσμού λόγω του μεγαλύτερου αριθμού μετακινούμενων που πηγαίνουν στο σύστημα του μετρό. Η γραμμή 13 του μετρό του Παρισιού είναι η πέμπτη με τη μεγαλύτερη συμφόρηση στον κόσμο.
Η Γαλλία εργάζεται για την κατασκευή μιας ομάδας μετρό μήκους 200 χιλιομέτρων στο πλαίσιο ενός έργου, που ονομάζεται Grand Paris Express, για τη μείωση του φόρτου στο μετρό του Παρισιού και για την παροχή καλύτερης συνδεσιμότητας για άτομα που κατοικούν στα προάστια. Το έργο θα περιλαμβάνει την κατασκευή τεσσάρων νέων γραμμών και επεκτάσεων σε δύο υπάρχουσες γραμμές.
Ο σταθμός Paris Metro μήκους 214 χιλιομέτρων λειτουργεί από την Régie Autonome des Transports Parisiens (RATP), μια κρατική εταιρεία δημόσιας συγκοινωνίας. Τον Οκτώβριο του 2020, το πρώτο αυτοματοποιημένο μετρό οκτώ αυτοκινήτων με καουτσούκ MP14 εισήλθε στην εμπορική υπηρεσία στη Γραμμή 14. Τα πιο αθόρυβα αμαξοστοιχίες έχουν σχεδιαστεί για να αυξάνουν την άνεση των επιβατών μειώνοντας παράλληλα την κατανάλωση ενέργειας και την ατμοσφαιρική ρύπανση έως και 20%.
Βερολίνο U-Bahn - 1902
Το Berlin U-Bahn λειτουργεί από την εταιρεία δημόσιων μεταφορών Berliner Verkehrsbetriebe. Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά του Bahnsteigkante από το www.bahninfo-forum.de.
Το Berlin U-Bahn είναι ένα σύστημα ταχείας σιδηροδρομικής διαμετακόμισης στο Βερολίνο της Γερμανίας. Άνοιξε το 1902, το μετρό μήκους 151 χιλιομέτρων έχει 173 σταθμούς και δέκα γραμμές και εξυπηρετούσε περισσότερους από 553 εκατομμύρια επιβάτες το 2017. Το δίκτυο περιλαμβάνει υπόγειες και υπόγειες γραμμές, με την πλειονότητα να είναι υπόγεια.
Λειτουργεί από την εταιρεία δημοσίων μεταφορών Berliner Verkehrsbetriebe, το σύστημα του μετρό αναπτύχθηκε σε τρεις φάσεις και σχεδιάστηκε για την αντιμετώπιση της αυξανόμενης κυκλοφορίας που εισέρχεται από και προς το κέντρο του Βερολίνου.
Η επέκταση της γραμμής U5 από Alexanderplatz στην Πύλη του Βρανδεμβούργου στο Βερολίνο πλησιάζει στην ολοκλήρωση. Η διοίκηση της πόλης εξετάζει τρεις επεκτάσεις του δικτύου U-Bahn. Τα αποτελέσματα μιας μελέτης που ανατέθηκε για τη μελέτη της σκοπιμότητας των επεκτάσεων επιβεβαίωσαν τη σκοπιμότητα και παρουσιάστηκαν στη Γερουσία του Βερολίνου τον Μάρτιο του 2020.
Η Berliner Verkehrsbetriebe παραγγέλνει 1.500 αυτοκίνητα μετρό για το δίκτυο U-Bahn από τη Stadler με σύμβαση-πλαίσιο 3 δισεκατομμυρίων ευρώ (3,23 δισεκατομμύρια δολάρια) τον ίδιο μήνα. Τα ενεργειακά αποδοτικά τρένα με χαρακτηριστικά μείωσης θορύβου θα παραδοθούν σε δόσεις από το 2022.
Μετρό Αθηνών - 1904
Το Athens Metro προστίθεται με μια τέταρτη γραμμή μήκους 38 χιλιομέτρων. Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά του Phuong D. Nguyen / Shutterstock.
Το μοναδικό σύστημα μετρό στην Ελλάδα, το Athens Metro περιλαμβάνει 68 σταθμούς σε τρεις γραμμές. Η γραμμή 1 του μετρό της Αθήνας έχει τις ρίζες της στον πρώτο συμβατικό ατμήλατο της χώρας που άνοιξε το 1869. Ηλεκτροφόρο το 1904, η γραμμή έχει υποστεί πολλές αλλαγές για να μετατραπεί στην τρέχουσα ευθυγράμμιση.
Οι υπόγειες γραμμές 2 και 3 άνοιξαν τον Ιανουάριο του 2000 για τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης και τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα. Η επέκταση Γραμμής 3 στο Διεθνές Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος άνοιξε το 2004, ενώ η επέκταση Γραμμής 2 προς Ανθούπολη και Ελληνικό ολοκληρώθηκε το 2013.
Ένα τμήμα μήκους 4 χιλιομέτρων (από την Αγία Βαρβάρα έως τη Νίκαια) εγκαινιάστηκε τον Ιούλιο του 2020, η προγραμματισμένη επέκταση 7,6 χιλιομέτρων της γραμμής 3. Εξυπηρετείται από τρεις σταθμούς, θα έχει καθημερινή αναβάθμιση 63.000 επιβατών, συνδέοντας τα δυτικά προάστια της πόλης και τον Ελευθέριο Βενιζέλο. Αεροδρόμιο. Η εναπομένουσα επέκταση μήκους 3,6 χιλιομέτρων της γραμμής με τρεις ακόμη σταθμούς θα ανοίξει το 2022, συνδέοντας το λιμάνι του Πειραιά με το αεροδρόμιο. Η επέκταση θα αυξήσει το συνολικό μήκος της γραμμής 3 στα 24 χιλιόμετρα και την ιππασία στα 132.000 την ημέρα, όταν ολοκληρωθεί.
Τον Νοέμβριο του 2020, επιλέχθηκε μια κοινοπραξία με επικεφαλής τον Alstom ή η κατασκευή του πρώτου τμήματος της γραμμής 4. Το πρώτο τμήμα μήκους 12,8 χιλιομέτρων θα περιλαμβάνει 15 σταθμούς που καλύπτουν τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές της κεντρικής Αθήνας, ενώ ολόκληρη η ενότητα θα έχει 35 σταθμούς σε ένα δίκτυο μήκους 38 χιλιομέτρων.
U-Bahn του Αμβούργου - 1912
Περίπου 44 χιλιόμετρα του δικτύου U-Bahn βρίσκεται σε υπόγειες σήραγγες. Η εικόνα προσφέρθηκε από τον Chris Redan / Shutterstock.
Άνοιξε το 1912, το υπερυψωμένο και υπόγειο σύστημα αστικών συγκοινωνιών του Αμβούργου έγινε η δεύτερη γραμμή του μετρό στη Γερμανία. Λειτουργεί από το Hamburger Hochbahn, το μετρό έχει μήκος διαδρομής 106 χιλιόμετρα, το οποίο αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω με προγραμματισμένες επεκτάσεις.
Περίπου 60 χιλιόμετρα κομμάτι λειτουργεί παράλληλα με φράγματα και οδογέφυρες, ενώ 44 χιλιόμετρα του δικτύου βρίσκεται σε υπόγειες σήραγγες. Το σύστημα λειτουργεί τα τρένα DT5 τελευταίας γενιάς μετρό που προσφέρουν βελτιωμένη άνεση επιβατών, ομαλή λειτουργία και χαμηλά επίπεδα θορύβου.
Η γραμμή 1 (U1) που συνδέει το Norderstedt με το κέντρο της πόλης είναι η μεγαλύτερη γραμμή του μετρό με περισσότερα από 55 χιλιόμετρα κομμάτι και 46 στάσεις. Η δεύτερη γραμμή (U2) έχει μήκος 24km και λειτουργεί από το Niendorf Nord στο κέντρο της πόλης και στη συνοικία Mümmelmannsberg. Άνοιξε το 1912, το U3 τρέχει σε κυκλικό δακτύλιο μέσω του κέντρου της πόλης, κατά μήκος του λιμανιού και πέρα από το Elbphilharmonie.
Η επέκταση Line 4 (U4) στο Elbbrücken άνοιξε τον Δεκέμβριο του 2018. Θα επεκταθεί περαιτέρω στην περιοχή Horner Geest τα επόμενα χρόνια και ο Hamburger Hochbahn σχεδιάζει επίσης να κατασκευάσει μια πέμπτη γραμμή για να ενθαρρύνει τη μεγαλύτερη χρήση των δημόσιων συγκοινωνιών.
Μετρό της Μαδρίτης - 1919
Το μετρό της Μαδρίτης εκτελεί 309 τρένα κατά τις ώρες αιχμής. Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά της Metro de Madrid, SA
Με συνολικό μήκος 293km, το Madrid Metro είναι ένα από τα μεγαλύτερα συστήματα ταχείας διέλευσης στον κόσμο. Η πρώτη γραμμή του συστήματος άνοιξε στους επιβάτες το 1919. Το σιδηροδρομικό σύστημα περιλαμβάνει 13 γραμμές και 302 σταθμούς που εξυπηρετούν 677,4 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως.
Το σύστημα ταχείας διέλευσης κατατάσσεται επίσης τρίτο μεταξύ των μετρό με τον υψηλότερο αριθμό κυλιόμενων σκαλών. Το Madrid Metro, το οποίο λειτουργεί από το Metro de Madrid, εξυπηρετεί 12 δήμους και το μεγαλύτερο μέρος του δικτύου του είναι υπόγειο.
Τον Ιούλιο του 2019, η Metro de Madrid ανακοίνωσε σχέδια για επέκταση της γραμμής 11 κατά 6,3 χιλιόμετρα για να εξυπηρετήσει περισσότερους από 800.000 ανθρώπους που κατοικούν σε Leganés και τις περιοχές Usera, Carabanchel, Retiro και Arganzuela. Η επέκταση 300 εκατομμυρίων ευρώ (210,77 εκατομμύρια δολάρια) θα περιλαμβάνει τέσσερις νέους σταθμούς και έναν κόμβο στο Conde de Casal.
Η γραμμή 8 θα έχει υποκατάστημα μήκους 4,5 χλμ. Από τον σταθμό Feria de Madrid έως το Valdebebas με τρεις νέους σταθμούς. Η γραμμή 5 θα επεκταθεί επίσης από την Alameda de Osuna στο συγκρότημα αεροδρομίων.
Μετρό της Βαρκελώνης - 1924
Η TMB θα λειτουργήσει τα νέα τρένα Σειράς 9000 στη Γραμμή 4. Η εικόνα προσφέρθηκε από την Pep Herrero (TMB).
Με δίκτυο 166km και 189 σταθμούς, το Barcelona Metro εξυπηρετεί το κέντρο της Βαρκελώνης και τα προάστια της πόλης. Η πρώτη γραμμή του μετρό άνοιξε τον Δεκέμβριο του 1924. Το κυρίως υπόγειο σύστημα, το οποίο είναι τοπικά γνωστό ως Metro de Barcelona, έχει 12 γραμμές.
Το Barcelona Metro λειτουργεί από δύο εταιρείες, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) και Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). Η TMB λειτουργεί οκτώ γραμμές και η FGC λειτουργεί τις υπόλοιπες τέσσερις γραμμές. Περίπου 123km του δικτύου διαχειρίζεται η TMB.
Τον Οκτώβριο του 2019, η Alstom κέρδισε συμβόλαιο από την TMB για την προμήθεια 42 τρένων Metropolis για την αντικατάσταση των τρένων που εκτελούνται επί του παρόντος στη γραμμή 1 και τη γραμμή 3. Το πρώτο από τα δύο τρένα CAF Series 5000 δεύτερης γενιάς εισήλθε στην υπηρεσία επιβατών στη γραμμή 3 τον Οκτώβριο 2020.
Η TMB ανέφερε αύξηση 1,1% στους αριθμούς επιβατών σε 411,9 εκατομμύρια το 2019. Μια επέκταση 1,6 χλμ της γραμμής 10 της TMB με τον πρώτο ανυψωμένο σταθμό του συστήματος μετρό άνοιξε τον Φεβρουάριο του 2020.
Μετρό της Μόσχας - 1935
Τα τρένα Moscow-2020 για το Moscow Metro θα μειώσουν τα επίπεδα θορύβου κατά 15%. Η εικόνα είναι ευγενική προσφορά του M.Mishin. Υπηρεσία Τύπου του Δημάρχου και της κυβέρνησης της Μόσχας.
Το Moscow Metro είναι το σημαντικότερο σύστημα μεταφοράς της Μόσχας, της Ρωσίας, που συνδέει το κέντρο της πόλης με βιομηχανικές και κατοικημένες περιοχές. Άνοιξε το 1935, το σύστημα ταχείας διέλευσης αντιπροσωπεύει περίπου το 56% των μεταφορών επιβατών στην πρωτεύουσα.
Το σύστημα του μετρό διαθέτει 15 γραμμές, συμπεριλαμβανομένου του Κεντρικού Κύκλου της Μόσχας (MCC) και του συστήματος μεταφορών με μονοτρόχιους σταθμούς Μόσχας. Διαθέτει 275 σταθμούς, συμπεριλαμβανομένων 238 σταθμών μετρό, 31 σταθμούς MCC και έξι σταθμούς. Ο μέσος ημερήσιος επιβάτης τις καθημερινές είναι εννέα εκατομμύρια επιβάτες.
Η τελική φάση της γραμμής 15 με επέκταση 14,4 χιλιομέτρων και έξι νέοι σταθμοί άνοιξαν τον Μάρτιο του 2020. Η Moscow Metro ανέθεσε το πρώτο από τα τρένα της επόμενης γενιάς Μόσχας-2020 στη γραμμή του μετρό Koltsevaya τον Οκτώβριο του 2020. Περισσότερα από 170 Μόσχα-2020 τα τρένα θα ενταχθούν στο στόλο τα επόμενα χρόνια.
Κατασκευασμένα από την Metrowagonmash, τα σύγχρονα τρένα θα λειτουργούν στις γραμμές Koltsevaya, Kaluzhsko-Rizhskaya και Bolshaya Koltsevaya.
railway-technology.com
railway-technology.com/features/oldest-metros-in-europe
Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης