Σχεδόν τριάντα χρόνια συζητήσεων, τέσσερις διεθνείς συμφωνίες μεταξύ Ιταλίας και Γαλλίας, δεσμεύσεις και διαβεβαιώσεις κυβερνήσεων και Ευρωπαίων αξιωματούχων αλλά και αμέτρητες συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας: είναι η σύντομη περιγραφή ενός έργου η κορδέλα του οποίου θα αργήσει να κοπεί.
Η ιστορία της σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών προδιαγραφών Τορίνο-Λυών αρχίζει το 1990.
Η κατασκευή της σήραγγας στη δυτική πλευρά των Άλπεων - με ορίζοντα αποπεράτωσης το 2029 - αποτελεί το αγκάθι μιας πολιτικής αντιπαράθεσης.
Πρόκειται για τμήμα του Διαδρόμου 5 ενός δικτύου με πολλές διακλαδώσεις που θα αποτελέσει όταν ολοκληρωθεί έναν από τους άξονες σιδηροδρόμων και αυτοκινητοδρόμων που προωθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση για τη σύνδεση της Λισαβόνας με το Κίεβο.
Τα προβλήματα βρίσκονται στο τμήμα μεταξύ Ιταλίας και Γαλλίας.
Η νέα κυβέρνηση της Ιταλίας είναι διχασμένη: Η Λέγκα του Ματέο Σαλβίνι τάσσεται υπέρ ενώ το Κίνημα των Πέντε Αστέρων βάζει εμπόδια.
Ο πρόεδρος της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν από την άλλη πλευρά είχε δώσει διαβεβαιώσεις στον πρώην πρωθυπουργό της Ιταλίας Πάολο Τζεντιλόνι πως η κυβέρνησή του δεν θα κάνει πίσω.
Ο «καβγάς» γίνεται για τη σήραγγα διπλής τροχιάς που διασχίζει το Μον Σένις καθώς και για τους δυο διεθνείς σταθμούς στην πόλη Σούζα στην Ιταλία και στο Σεν-Ζαν-ντε-Μωριέν. Έχει συνολικό μήκος 65 χιλιόμετρα, τα 45 εκ των οποίων είναι σε γαλλικό έδαφος και τα 12,5 ιταλικό.
Το κόστος κατασκευής του διασυνοριακού τμήματος της γραμμής ανέρχεται στα 8,6 δισεκατομμύρια ευρώ. Το έργο γίνεται με συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε ποσοστό 40%, ενώ Γαλλία και Ιταλία συμμετέχουν με 35% και 25% αντίστοιχα.
Οι τοπικές κοινωνίες, κυρίως στην Ιταλία, αντιδρούν στο έργο και κάνουν ό,τι μπορούν για να το σαμποτάρουν.
Τα επιχειρήματα ενταντίον της κατασκευής της γραμμής αφορούν κατά κύριο λόγο τον υψηλό προϋπολογισμό του έργα με την χρησιμότητά του και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που έχει.
Οι ομάδες πολιτών που δίνουν αγώνα κατά της κατασκευής της σιδηροδρομικής γραμμής έχουν υιοθετήσει το σύνθημα NO TAV, όπου TAV είναι το αρκτικόλεξο για το treni alta velocità, τρένο υψηλής ταχύτητας.
Περίπου 4 εκατομμύρια φορτηγά διασχίζουν την κοιλάδα μεταφέροντας εκατομμύρια τόνους εμπορευμάτων. Οι υπέρμαχοι του έργου υποστηρίζουν πως είναι αδύνατον να διευκολυνθεί η μεταφορά τους μέσω του υπάρχοντος σιδηροδρομικού δικτύου. Η γραμμή υπερταχείας Τορίνο - Λυών σχεδιάζεται για να εξυπηρετήσει κυρίως εμπορικές ανάγκες.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτιμά πως το έργο θα φέρει σημαντική ώθηση στην ανάπτυξη στην περιοχή. Υπολογίζεται πως θα δημιουργηθούν 15.000 θέσεις εργασίας στις τοπικές επιχειρήσεις και ειδικότερα στον τουρισμό.
Πηγή: gr.euronews.com