Για πολύπλευρο ενδιαφέρον του Πεκίνου για τη χώρα μας, από τον τουρισμό και τις επιχειρήσεις ως την εκπαίδευση, έκανε λόγο ο κινέζος πρέσβης
Πέντε δισ. ευρώ σε επενδύσεις μπορεί να φέρει τις επόμενες δεκαετίες στην Ελλάδα η εξαγορά του 67% του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) από την Cosco, επεσήμανε ο πρέσβης της Κίνας στην Ελλάδα σε ομιλία που παραχώρησε στο πλαίσιο ημερίδας με θέμα την πρωτοβουλία «Μία ζώνη, ένας δρόμος» (One Belt, One Road Iniative - OBOR). Ο Ζόου Ξιαολί χαρακτήρισε τη χώρα μας «αξιόπιστο στρατηγικό εταίρο» και εξέφρασε την πεποίθηση της Κίνας ότι η θέση της Ελλάδας είναι εντός της ευρωζώνης, ενώ ταυτόχρονα η Ευρωπαϊκή Ενωση οφείλει να πάρει πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης.
Ο Ζόου Ξιαολί έκανε λόγο για την ύπαρξη πολύπλευρου ενδιαφέροντος στην Κίνα για την Ελλάδα, από τον τουρισμό και τις επιχειρήσεις ως την εκπαίδευση, ενώ εξήρε για ακόμη μία φορά τη σημασία της παρουσίας της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, όχι μόνο ως πόλου έλξης για μελλοντικές κινεζικές επενδύσεις στη χώρα μας αλλά ως λαμπρού παραδείγματος του οφέλους που μπορεί να έχει η αναβίωση του «Δρόμου του Μεταξιού» για τις χώρες από τις οποίες θα διέλθει.
Το μεγαλόπνοο πρόγραμμα επενδύσεων που θα ενώνει την Ασία με την Ευρώπη εξηγγέλθη από τον πρόεδρο της Κίνας Σι Τζινπίνγκ πριν από περίπου τρία χρόνια και αποτελεί τη ναυαρχίδα της εξωτερικής πολιτικής της κυβέρνησής του. Η εμπορική ζώνη που θα δημιουργηθεί θα διατρέχει σχεδόν όλη την Ευρασία μέσω έξι χερσαίων και θαλάσσιων διαδρόμων. Για την πραγματοποίηση του σχεδίου προβλέπεται μεταξύ άλλων η κατασκευή αυτοκινητοδρόμων, σιδηροδρόμων, λιμένων και αερολιμένων, ενώ η ολοκλήρωσή του προϋποθέτει κι έναν μεγάλο βαθμό πολυεπίπεδης συνεργασίας της Κίνας με γειτονικά και όχι μόνο κράτη.
«Η Ασιατική Τράπεζα Επενδύσεων Υποδομών είναι έτοιμη να συνεργαστεί με όλες τις χώρες που προτίθενται να συμμετάσχουν στην πρωτοβουλία» είπε χαρακτηριστικά ο Ξιαολί. H AIIB (Asian Infrastructure Investment Bank) είναι ένα παγκόσμιο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα που δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία της Κίνας προκειμένου να χρηματοδοτήσει το φιλόδοξο σχέδιο. Διαθέτει 31 κράτη-μέλη και τέθηκε σε πλήρη λειτουργία τον περασμένο Ιανουάριο.
Ο κινέζος πρέσβης εκτίμησε ότι τα κράτη που θα συμμετάσχουν στην πρωτοβουλία θα έχουν τη δυνατότητα να εξελιχθούν σε κινητήριες δυνάμεις της παγκόσμιας ανάπτυξης. Σε ό,τι αφορά τη χώρα μας ο Ξιαολί τόνισε ότι η συμμετοχή της στο σχέδιο μέσω της δραστηριοποίησης της Cosco στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας όχι μόνο δίνει μια τεράστια προοπτική ανάπτυξης για την Ελλάδα αλλά θα φέρει πιο κοντά τις δύο χώρες.
Στην ημερίδα που διοργανώθηκε με την πρωτοβουλία του Ινστιτούτου Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων (ΙΔΟΣ), του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων του Παντείου Πανεπιστημίου, του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, του Ελληνικού Ιδρύματος Ευρωπαϊκής και Εξωτερικής Πολιτικής (ΕΛΙΑΜΕΠ) και του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου παρουσιάστηκαν και ορισμένες από τις προκλήσεις που πρέπει να ξεπεραστούν προκειμένου να στεφθεί με επιτυχία το φιλόδοξο εγχείρημα. Η μεγαλύτερη από αυτές είναι η διαφάνεια και η αμοιβαία εμπιστοσύνη μεταξύ των συμμετεχουσών χωρών.
Επί του παρόντος τον πρώτο λόγο σε όλο το σχέδιο έχει η Κίνα και (ως είθισται) δεν έχουν δοθεί στη δημοσιότητα όλες οι λεπτομέρειες για την εκπόνησή του και για το πώς μπορούν τα ενδιαφερόμενα ξένα κράτη να συμμετάσχουν.
Επιπλέον, ένα άλλο ζήτημα που θα είναι δύσκολο να αποφευχθεί είναι οι συζητήσεις για θέματα όπως η ασφάλεια και για το αν θα δεχθούν τελικά οι χώρες να μοιραστούν ευαίσθητες πληροφορίες προκειμένου να την εξασφαλίσουν. Αναφορικά με το θέμα, διάφοροι ομιλητές εξέφρασαν την άποψη ότι, ενώ στο θαλάσσιο τμήμα της Ζώνης μπορεί να επιτευχθεί η ασφαλής μεταφορά των εμπορευμάτων από την Κίνα στην Ευρώπη, κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί το ίδιο για τη στεριά. Τέλος, ζητήματα όπως η προστασία των περιβαλλοντικών κανόνων ή η ανάγκη να βρεθεί ένα σύστημα παρακολούθησης αυτού του τεράστιου πρότζεκτ πρέπει επίσης να βρουν απαντήσεις.
Σε κάθε περίπτωση η τελική αποτυχία ή επιτυχία της πρωτοβουλίας OBOR θα εξαρτηθεί από τη διάθεση συνεργασίας αλλά κυρίως από τα οφέλη που θα προκύψουν για την Κίνα και για τα υπόλοιπα συμμετέχοντα κράτη.
Πηγή: tovima.gr