Τετάρτη 12 Νοεμβρίου 2025

Τελεσίγραφο προς Hellenic Train: Καινούρια τρένα το 2027 αλλιώς καταγγελία της σύμβασης

Υπάρχει ζήτημα συνεργασίας και αξιοπιστίας με την εταιρεία, σύμφωνα με τον Κυρανάκη

Ρήτρα ...αξιοπιστίας βάζει το Ελληνικό Δημόσιο στη νέα σύμβαση που αναμένεται να υπογραφεί με την Hellenic Train για την εκτέλεση Υποχρεώσεων Δημόσιας Υπηρεσίας που αφορούν στην κάλυψη των λεγόμενων «άγονων» δρομολογίων, στα οποία έως σήμερα περιλαμβάνεται πάντως και το αξονικό που συνδέει την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη.

ethnos.gr

Η ρήτρα θα αφορά τη δυνατότητα καταγγελίας εκ μέρους του Δημοσίου της σύμβασης που θα υπογραφεί με την ιταλική εταιρεία σε περίπτωση που δεν έχει έρθει στην Ελλάδα έως τα τέλη του 2027 το σύνολο της παραγγελίας των νέων τρένων που όριζε το μνημόνιο, το οποίο είχε υπογραφεί τον περασμένο Μάιο.

Αυτό ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης μιλώντας στο συνέδριο Αthens Investment Forum χωρίς να κρύψει ότι η μέχρι τώρα σχέση των δύο πλευρών κάθε άλλο παρά ανέφελη είναι, θέτοντας ευθέως ζητήματα συνεργασίας και αξιοπιστίας.

«Τα προβλήματα δεν πρέπει να κρύβονται κάτω από το χαλί και πρέπει να αναδεικνύονται. Όπου λοιπόν υπάρχουν προβλήματα συνεργασίας, από μένα θα τα ακούτε δημοσίως. Κι αυτή τη στιγμή υπάρχουν προβλήματα συνεργασίας κι αξιοπιστίας», ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός ερωτηθείς σχετικά.
Εξήγησε ότι αυτός είναι και ο λόγος, για τον οποίο μπαίνει η ρήτρα «ώστε αν δεν τηρήσουν τη δέσμευση που έχουν υπογράψει με το μνημόνιο συνεργασίας, να έχει δικαίωμα το Ελληνικό Δημόσιο, η κυβέρνηση, να καταγγείλει τη σύμβαση και να μπορέσουμε να προχωρήσουμε με βάση το δημόσιο συμφέρον».

Ο κ. Κυρανάκης εξέφρασε πάντως την πεποίθηση ότι «την υπογραφή τους θα την τηρήσουν, γιατί έτσι κάνουν όλα τα σοβαρά κράτη».

Τι προβλέπει το μνημόνιο συνεργασίας

Υπενθυμίζεται ότι βάσει του υπογεγραμμένου μνημονίου συνεργασίας μεταξύ του ελληνικού υπουργείου Μεταφορών και του ιταλικού κρατικού ομίλου Ferrovie dello Stato, στον οποίο ανήκει η Hellenic Train, ο ιταλικός όμιλος δεσμεόταν να προβεί σε επενδύσεις ύψους 360 εκατομμυρίων ευρώ για την αγορά συνολικά 23 τρένων, 8 υπεραστικών ταχείας κυκλοφορίας και 15 προαστιακού τύπου, αλλά και τη λειτουργία σύγχρονων αμαξοστασίων ώστε να εξασφαλιστεί η μακροχρόνια συντήρησή τους.

Από την πλευρά της Ελλάδας οριζόταν η υποχρέωση να έχουν ολοκληρωθεί τα έργα που αφορούν την οριστική αποκατάσταση των ζημιών από την κακοκαιρία Ντάνιελ στη Θεσσαλία, αλλά και η εγκατάσταση και λειτουργία όλων των σύγχρονων συστημάτων ασφαλείας (σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση, ΕTCS).

Αν και το ακριβές κείμενο του εν λόγω μνημονίου δεν είχε δοθεί στη δημοσιότητα, οι ανακοινώσεις που το συνόδευαν άφηναν ανοιχτό το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής του τόσο σε ό,τι αφορά τον χρόνο υπογραφής της νέας σύμβασης όσο και στον χρόνο παράδοσης του τροχαίου υλικού.

Παρά την καθυστέρηση στην έναρξη των εργολαβιών, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών διαβεβαίωσε και χθες δια στόματος του κ. Κυρανάκη ότι τα έργα αποκατάστασης θα έχουν ολοκληρωθεί σε οκτώ μήνες από σήμερα, δηλαδή τον Ιούλιο του 2026, με τη νέα κατάσταση του δικτύου να αφήνει το πεδίο ανοιχτό για την άφιξη των καινούριων τρένων.

Στο σημείο αυτό, όπως σημειώνουν πηγές κοντά στην υπόθεση, είναι που θα μπει και μία ακόμα ρήτρα στην νέα σύμβαση αυτή τη φορά από την ΗΤ, η οποία θέλει επίσημη διασφάλιση ότι δεν θα προχωρήσει στην παραγγελία νέων τρένων χωρίς να υπάρχει απόλυτη διαβεβαίωση για την ολοκλήρωση των έργων εκ μέρους του Δημοσίου.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, οι παραγγελίες των νέων συρμών και αμαξοστοιχιών δεν θα πρέπει να καθυστερήσουν άλλο δεδομένου ότι δεν υπάρχουν ετοιμοπαράδοτα τρένα και οι παραγγελίες σε διεθνές επίπεδο κινούνται σε υψηλούς ρυθμούς. Ως εκ τούτου προκειμένου να ικανοποιηθεί η επιθυμία της κυβέρνησης να ξεκινήσει η σταδιακή παράδοση εντός του πρώτου εξαμήνου του 2027, οι ταχύτητες θα πρέπει να ανέβουν.

Σε ό,τι αφορά το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων του σιδηροδρόμου, ο αναπληρωτής υπουργός επανέλαβε ότι στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη λειτουργεί η τηλεδιοίκηση στο 80%, ενώ υπολείπεται το τμήμα που είχε πληγεί από τον Ντάνιελ: «Τον Ιούλιο του 2026 θα έχει το 100% της γραμμής τηλεδιοίκηση και σηματοδότηση. Θέλουμε να είμαστε έτοιμοι με σύστημα αυτόματης πέδησης και κάνουμε ήδη εκπαιδεύσεις με προσομοιωτή από τη Γερμανία».

Εκτός των ζητημάτων ασφαλείας, τα νέα συστήματα αναμένεται να ενισχύσουν και τη χωρητικότητα του δικτύου δίνοντας τη δυνατότητα και για αυξημένη ταχύτητα, ανέφερε ο κ. Κυρανάκης προαναγγέλοντας ότι για τονη σκοπό αυτό θα κλείσουν ισόπεδες διαβάσεις που μειώνουν την ταχύτητα, ενώ ορισμένες θα μετατραπούν σε ανισόπεδες.

Ανεβάζει ταχύτητα ο Προαστιακός

Οπως ανακοίνωσε ο αναπληρωτής πουργός από τις 22 Νοεμβρίου αναμένεται να ομαλοποιηθεί και η δραματική κατάσταση που έχει διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια με τα δρομολόγια του Προαστιακού Σιδηροδρόμου της Αθήνας. Σύμφωνα με το σχέδιο, θα αλλάξει η δρομολογιακή πολιτική ώστε να μειωθούν οι χρόνοι αναμονής με στόχο οι χρονοαποστάσεις να πέσουν στα 20 από τα 45 λεπτά που είναι σήμερα.

«Εφόσον τηρήσουν τη δέσμευση και φέρουν τα τρένα - εκ των οποίων 15 είναι προαστιακά - θα μπορέσουμε να βάλουμε και περισσότερα δρομολόγια», τόνισε ο κ. Κυρανάκης.

Να σημειωθεί ότι το ζήτημα της επιδεινούμενης κατάστασης στον Προαστιακό είχε φτάσει στο υπουργείο και μέσα από επιστολή του Σωματείου Εργαζομένων Επιβατών Προαστιακού, το οποίο κατήγγειλε συνεχείς καθυστερήσεις και ακυρώσεις δρομολογίων ιδίως κατά τον τελευταίο μήνα.

«Ως αποτέλεσμα πολλοί από αυτούς (τους επιβάτες) καθυστερούν συστηματικά να φτάσουν στον χώρο εργασίας τους, ενώ αρκετοί έχουν υποστεί σοβαρές επαγγελματικές και οικονομικές κυρώσεις (αφαίρεση ημερομισθίων) ή αντιμετωπίζουν ακόμα και τον κίνδυνο απόλυσης εξαιτίας της αναξιοπιστίας του συστήματος ως προς την τήρηση των προγραμματισμένων δρομολογίων», ανέφερε η επιστολή προς την διοίκηση της ΗΤ, η οποία κοινοποιήθηκε στην ηγεσία των υπουργείων Μεταφορών και Περιβάλλοντος αλλά και βουλευτές του νομού Κορινθίας.

Το Σωματείο ζητούσε από την εταιρεία να προβεί άμεσα σε:

Ανακοίνωση συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος και μέτρων αποκατάστασης της ομαλής λειτουργίας των δρομολογίων.

Επίσημη ενημέρωση για τα αίτια των καθυστερήσεων.

Βελτίωση της επικοινωνίας με το επιβατικό κοινό μέσω έγκαιρης και ακριβούς πληροφόρησης.

Ανάληψη ευθύνης για την ταλαιπωρία των επιβατών και εξέταση των μέτρων αοζημίωσης ή ελάφρυνσης για όσους πλήττονται από τις συστηματικές καθυστερήσεις.

Το υπουργείο διαβίβασε την επιστολή στους Διευθύνοντες Συμβούλους της Hellenic Train και του ΟΣΕ ζητώντας να δοθούν απαντήσεις στο Σωματείο και να ενημερωθεί το υπουργείο για τα αίτια των εν λόγω προβλημάτων.

Τα σιδηροδρομικά έργα

Οσον αφορά τα υπόλοιπα σιδηροδρομικά έργα, ο κ. Κυρανάκης επανέλαβε ότι υλοποιείται με χρηματοδότηση από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης ο δυτικός προαστιακός Αττικής, για τον οποίο σημείωσε πως θα απαιτήσει στόλο από καινούρια τρένα. Ξεχωριστή μνεία έκανε και στο ζήτημα της Πάτρας επισημαίνοντας ότι θα πρέπει να βρεθεί λύση με την τοπική κοινωνία δεδομένου ότι το σενάριο της πλήρους υπογειοποίησης συνάντησε τοίχο από την Ευρωπαική Επιτροπή: «Πρέπει να βρεθεί λύση αφήνοντας στην άκρη κομματικές αντιπαραθέσεις ώστε να φτάσει το τρένο στην Πάτρα».

Μίλησε για το σχέδιο ανακαίνισης των σταθμών Αθήνας και Θεσσαλονίκης που στόχο έχει οι σταθμοί να αποκτήσουν και εμπορικό χαρακτήρα, ενώ αναφερόμενος στο Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, τόνισε ότι σταματούν οι παρατάσεις: «Από το 2026 οι αποθήκες αυτές θα ξεκινήσουν να γεμίζουν, ώστε να γεμίζουν και τα εμπορικά τρένα που μπορούν να δώσουν στην Ελλάδα τον πραγματικά στρατηγικό χαρακτήρα που έχουν τα λιμάνια μας».

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στο ανθρώπινο δυναμικό του σιδηροδρόμου σημειώνοντας πως αιτήσεις υπέβαλαν συνολικά 307 άτομα. Μέχρι σήμερα έχουν ολοκληρωθεί πάνω από 280 συνεντεύξεις και ήδη έχει καταρτιστεί short list υποψηφίων στελεχών.