Στο τμήμα μεταξύ Τρικάλων και Καλαμπάκας, η εθνική οδός διασταυρώνεται δύο φορές με τη σιδηροδρομική γραμμή που συνδέει τον Παλαιοφάρσαλο με την Καλαμπάκα.
tameteora.gr
Οι ισόπεδες αυτές διαβάσεις έχουν στο παρελθόν γίνει τόπος δεκάδων ατυχημάτων και δυστυχημάτων, ενώ οι κακοτεχνίες στο οδόστρωμα, ακριβώς στη διασταύρωση με τη σιδηροδρομική γραμμή, προκαλούν φθορές στα οχήματα. Η απουσία μπαριέρων και σύγχρονων συστημάτων προειδοποίησης επιτείνει τον κίνδυνο. Επιπλέον, η στάση Θεόπετρα, για την οποία θα μπορούσε να δικαιολογηθεί η υφιστάμενη χάραξη, παραμένει ανενεργή εδώ και πολλές δεκαετίες, καθιστώντας τη διέλευση της γραμμής μέσα από το οδικό δίκτυο αδικαιολόγητη.
Η σιδηροδρομική γραμμή Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα, μήκους περίπου 80 χιλιομέτρων και κανονικού εύρους, βρίσκεται ήδη σε φάση εκτεταμένης αναβάθμισης μετά τις ζημιές τού 2023. Έχουν δρομολογηθεί έργα ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και εγκατάστασης του ευρωπαϊκού συστήματος ελέγχου πορείας ETCS L1, με σύμβαση που υπεγράφη στις 24.11.2022. Ωστόσο, η διατήρηση ισόπεδων διασταυρώσεων παραμένει «αδύναμος κρίκος» για την ασφάλεια και αντιβαίνει στον στόχο του εκσυγχρονισμού. Αν ολοκληρωθούν οι νέες υποδομές χωρίς την κατάργηση των διασταυρώσεων, οποιαδήποτε μελλοντική παρέμβαση θα είναι τεχνικά πιο δύσκολη και οικονομικά δαπανηρότερη.
Η προτεινόμενη λύση είναι η νέα χάραξη ή μετατόπιση της γραμμής στο τμήμα Καλαμπάκας–Τρικάλων, ώστε να τοποθετηθεί ανάμεσα στον υφιστάμενο οδικό άξονα και τον αυτοκινητόδρομο Ε65. Με τον τρόπο αυτό θα καταργηθούν πλήρως οι ισόπεδες διασταυρώσεις και θα δημιουργηθούν περιορισμένοι ανισόπεδοι κόμβοι πρόσβασης. Η συγκυρία είναι ιδανική, καθώς βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη αντιπλημμυρικά έργα και έργα ηλεκτροκίνησης, γεγονός που επιτρέπει την ένταξη της παρέμβασης χωρίς να απαιτηθεί νέα, ξεχωριστή μεγάλη εργολαβία.
Η κατάργηση των ισόπεδων διασταυρώσεων θα επιφέρει σημαντικά οφέλη. Στον τομέα της ασφάλειας, θα εξαλειφθεί ο κίνδυνος σύγκρουσης οχημάτων και τρένων, με άμεση μείωση θυμάτων και τραυματισμών. Στη λειτουργικότητα του σιδηροδρόμου, θα διασφαλιστούν σταθεροί χρόνοι διέλευσης, υψηλότερες ταχύτητες και πλήρης αξιοποίηση των συστημάτων ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης χωρίς περιορισμούς. Στην οδική κυκλοφορία, θα μειωθούν οι καθυστερήσεις και οι ουρές, ενώ θα εξαλειφθούν οι φθορές στα οχήματα από την κακή κατάσταση των διαβάσεων.
Η Θεσσαλία επενδύει ήδη δεκάδες εκατομμύρια ευρώ σε έργα ανθεκτικότητας και αποκατάστασης. Με την ενεργή σύμβαση ηλεκτροκίνησης και την ευρύτερη αναβάθμιση της γραμμής Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα, η παρούσα περίοδος αποτελεί τη λογικότερη στιγμή για την οριστική κατάργηση των ισόπεδων διασταυρώσεων στο τμήμα Τρικάλων. Αν η ευκαιρία αυτή χαθεί, οι «ασφαλιστικές εκκρεμότητες» που θα παραμείνουν θα επιβαρύνουν την περιοχή για δεκαετίες.
