Σήμερα, 4 Δεκεμβρίου, οι Υπουργοί Μεταφορών της ΕΕ συναντώνται σε επίπεδο Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, με ένα από τα θέματα της ημερήσιας διάταξής τους, υπό την ηγεσία του Αυστριακού Υπουργού Καινοτομίας, Κινητικότητας και Υποδομών Peter Hanke, να αφορούν τις δίκαιες και ανθεκτικές συνθήκες για τον ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό τομέα.
Οι υπουργοί έχουν την ευκαιρία να διασφαλίσουν ότι ο αθέμιτος ξένος ανταγωνισμός δεν θα θέσει σε κίνδυνο τα σιδηροδρομικά δίκτυα της Ευρώπης. Ως εκ τούτου, τους προτρέπουμε να:
Διαφυλάξουν τα στρατηγικά περιουσιακά στοιχεία και τις κρίσιμες υποδομές της Ευρώπης: δεν μπορούμε και δεν πρέπει να επιτρέψουμε η στρατιωτική μας κινητικότητα ή οποιαδήποτε τμήματα των σιδηροδρομικών μας δικτύων που σχετίζονται με την ασφάλεια -ιδίως οι βασικές υποδομές και η σηματοδότηση- να βρίσκονται εκτός του ελέγχου της Ευρώπης. Παρόμοιες προειδοποιήσεις έχουν εκφραστεί στις δημόσιες μεταφορές ή σε άλλες βιομηχανίες υψηλής τεχνολογίας. Ως εκ τούτου, χρειαζόμαστε μια ισχυρή ευρωπαϊκή εργαλειοθήκη για να διασφαλίσουμε την ασφάλεια των κρίσιμων υποδομών. Η ΕΕ θα πρέπει να αποκλείσει τους προσφέροντες από τρίτες χώρες με τις οποίες δεν έχει συμφωνία για δημόσιες συμβάσεις για κρίσιμα και σχετιζόμενα με την ασφάλεια αγαθά και υπηρεσίες, και να δώσει προτεραιότητα στις ευρωπαϊκές προτιμήσεις στις δημόσιες συμβάσεις. Βασιζόμενοι σε Ευρωπαίους καινοτόμους, κατασκευαστές και παρόχους υπηρεσιών, όχι μόνο μειώνουμε την εξάρτηση από εξωτερικούς παράγοντες, αλλά ενισχύουμε και τη βιομηχανική βάση και την τεχνολογική κυριαρχία της Ευρώπης.
Ισοτιμία όρων ανταγωνισμού στις δημόσιες συμβάσεις της ΕΕ: Η τιμή αγοράς από μόνη της δεν μπορεί να είναι ο καθοριστικός παράγοντας όταν διακυβεύεται η μακροπρόθεσμη ακεραιότητα, αξιοπιστία και ασφάλεια της σιδηροδρομικής μας υποδομής. Το τροχαίο υλικό έχει διάρκεια ζωής 30 έως 40 έτη - αυτό σημαίνει ότι μόνο μια προσέγγιση κοστολόγησης κύκλου ζωής μπορεί και πρέπει να παρέχει μια δίκαιη εκτίμηση του κόστους.
Προτρέπουμε όλα τα κράτη μέλη να υποστηρίξουν αυτήν την προσέγγιση και να εδραιώσουν μια ισχυρή αρχή ευρωπαϊκής προτίμησης σε όλα τα σχετικά έργα ασφάλειας και ανθεκτικότητας. Αυτή η προσέγγιση θα βοηθήσει στην προστασία των αξιών μας, στην προστασία των πολιτών μας και στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας της Ευρώπης σε ένα ολοένα και πιο απαιτητικό γεωπολιτικό περιβάλλον.
Είμαστε περήφανοι που είμαστε μια κορυφαία βιομηχανία σιδηροδρομικού εφοδιασμού που μπορεί να ανταγωνιστεί διεθνώς με προϊόντα υψηλής ποιότητας. Δεν επαναπαυόμαστε στις δάφνες μας: καινοτομούμε συνεχώς για να διασφαλίσουμε ασφαλή προϊόντα τελευταίας τεχνολογίας και σύντομους χρόνους παράδοσης για τους πελάτες μας και, τελικά, τους επιβάτες.
Απόσπασμα που αποδίδεται στον Γενικό Διευθυντή της UNIFE, Enno Wiebe
«Η Ευρώπη αντιμετωπίζει ένα πολύ πραγματικό και σοβαρό σενάριο – την απώλεια του ελέγχου των δικών της σιδηροδρομικών δικτύων. Σήμερα κρούουμε τον κώδωνα του κινδύνου, καθώς πιστεύουμε ότι είμαστε κοντά στο να ξεπεράσουμε ένα όριο από το οποίο δεν μπορούμε να επιστρέψουμε».
«Σήμερα, οι υπουργοί Μεταφορών της ΕΕ θα συναντηθούν σε επίπεδο Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και αυτό το ζήτημα θα παρουσιαστεί εμφανώς για πρώτη φορά. Προτρέπουμε τα κράτη μέλη να εξετάσουν μια απάντηση που περιλαμβάνει την υποστήριξη μιας ισχυρής μεταρρύθμισης των Δημόσιων Συμβάσεων σε επίπεδο ΕΕ».
«Καλούμε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη στον σιδηροδρομικό τομέα και τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να συνεργαστούν και να αντιμετωπίσουν αυτό το ζήτημα για να διασφαλίσουν τη στρατηγική αυτονομία της Ευρώπης».
Στάλθηκε στα «Σιδηροδρομικά Νέα» από τη unife.org