Τετάρτη 5 Νοεμβρίου 2025

Κύπρος: Ο Βαφεάδης πιέζει για τρένο υψηλής ταχύτητας που θα συνδέει τρεις πόλεις, αλλά η ΕΕ δεν θα το χρηματοδοτήσει

Φωτογραφία: Unsplash

Ο Υπουργός Μεταφορών πιέζει για τη σύνδεση της Λευκωσίας, της Λάρνακας και της Λεμεσού με μια γρήγορη σιδηροδρομική γραμμή, παρόλο που η Κύπρος δεν περιλαμβάνεται στον σιδηροδρομικό χάρτη της ΕΕ.

kathimerini.com.cy

Ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Αλέξης Βαφεάδης, εξετάζει το ενδεχόμενο σύνδεσης της Λευκωσίας, της Λάρνακας και της Λεμεσού μέσω «ενός είδους τρένου, ιδανικά ενός τρένου υψηλής ταχύτητας», όπως δήλωσε σε συνέντευξη που παραχώρησε στον Χρύσανθο Τσουρούλη.

Στόχος, εξήγησε, είναι η μείωση της πίεσης στον κεντρικό αυτοκινητόδρομο του νησιού και η βελτίωση της μεταφοράς εμπορευμάτων.

Ωστόσο, η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση «δεν υπάρχει, καθώς η Κύπρος δεν περιλαμβάνεται στους διαδρόμους της ΕΕ για τα τρένα». Σύμφωνα με τον υπουργό, μελέτες της ΕΕ έχουν διαπιστώσει ότι ένα σύστημα τραμ στην Κύπρο δεν θα ήταν βιώσιμο, αν και εξακολουθεί να βλέπει πιθανά οφέλη: «Το τραμ θα μπορούσε να προσφέρει λύσεις στο κυκλοφοριακό πρόβλημα».

Δύο εφικτές λύσεις για τη Λεμεσό

Ο Βαφεάδης είπε ότι υπάρχουν δύο ρεαλιστικές επιλογές για την σοβαρή συμφόρηση της Λεμεσού. «Να συνεχίσουμε να ενισχύουμε τις δημόσιες συγκοινωνίες, να συνεχίσουμε να εντοπίζουμε ομάδες του πληθυσμού που θα εκτιμούσαν μια φθηνή διαδρομή με δημόσιες επιβατικές συγκοινωνίες και έτσι να τις πείσουμε να επιβιβαστούν σε λεωφορεία και να αφαιρέσουν τα αυτοκίνητα από το δίκτυο. Η δεύτερη είναι τα έξυπνα φώτα. Αναμένεται ότι θα βοηθήσουν, ειδικά στη Λεμεσό».

Όταν ρωτήθηκε πώς θα μπορούσαν να χωρέσουν περισσότερα λεωφορεία σε δρόμους που είναι ήδη γεμάτοι με αυτοκίνητα, απάντησε: «Ναι, αυτό είναι επίσης ένα ζήτημα, πόσα (λεωφορεία) μπορώ να βάλω στους δρόμους. Έχω επίσης το πρόβλημα με τους οδηγούς λεωφορείων. Δεν έχουμε καν οδηγούς λεωφορείων. Όλα αυτά, νομίζω, περιγράφουν ένα πρόβλημα».

«Δεν έχουμε ξεγράψει το τραμ»

Σχετικά με το αν ένα τραμ θα μπορούσε να προσφέρει λύσεις, ο υπουργός είπε: «Το ζήτημα του τραμ είναι επίσης στο τραπέζι. Δεν το έχουμε ξεγράψει. Σύμφωνα με μελέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ωστόσο, δεν έχουμε την πυκνότητα πληθυσμού που να δικαιολογεί τη βιωσιμότητα ενός τέτοιου έργου».

Όταν ρωτήθηκε αν η ιδέα αφορά και τις υπεραστικές συνδέσεις, αποκάλυψε: «Μεταξύ πόλεων, μπορώ να σας πω ότι το εξετάζουμε ακόμα. Τώρα ζήτησα να δούμε πώς θα μπορούσαμε να εξετάσουμε ένα είδος τρένου, ιδανικά ένα τρένο υψηλής ταχύτητας, το οποίο θα εξυπηρετούσε το τρίγωνο Λευκωσία-Λάρνακα-Λεμεσό».

Στη συνέχεια, πρόσθεσε: «Μια παρένθεση εδώ: για να μπορέσουμε να χρηματοδοτήσουμε αυτό το έργο από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αυτό το τρίγωνο πρέπει να συμπεριληφθεί στους σιδηροδρομικούς διαδρόμους της ΕΕ, κάτι που δεν ισχύει αυτή τη στιγμή. Η Κύπρος αποδέχτηκε εδώ και πολύ καιρό ότι δεν θα είχαμε τρένο στην Κύπρο και ότι τα χρήματα που δίνει η ΕΕ για τρένα, τα θέλαμε για αυτοκινητόδρομους».

Αποσυμφόρηση και μεταφορά εμπορευμάτων

«Επομένως, το επαναφέρουμε στο τραπέζι και προχωράμε στην εξέταση του κατά πόσον η Ευρωπαϊκή Ένωση θα εγκρίνει τη χρηματοδότηση ενός τρένου υψηλής ταχύτητας σε αυτό το τρίγωνο των πόλεων, επειδή πιστεύουμε ότι αυτό δεν θα βοηθήσει μόνο στην αποσυμφόρηση του αυτοκινητόδρομου, και ίσως και εν μέρει των αστικών κέντρων».

Κατέληξε στο συμπέρασμα: «Ένα τρένο μπορεί να τερματίζει στο κέντρο της πόλης, αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι θα βοηθήσει στη μεταφορά αγαθών εντός της χώρας, γεγονός που θα μειώσει το κόστος των αγαθών και, τελικά, θα ωφελήσει τα πορτοφόλια των καταναλωτών».