Τετάρτη 22 Οκτωβρίου 2025

Νέα δημοσκόπηση δείχνει ότι ο πονοκέφαλος στις κρατήσεις αποθαρρύνει σχεδόν δύο στους τρεις ταξιδιώτες τρένων μεγάλων αποστάσεων


Η ΕΕ θα πρέπει να επιβάλει την κοινή χρήση εισιτηρίων και την προβολή ανταγωνιστών στον επικείμενο νόμο, ώστε οι σιδηρόδρομοι να καταστούν μια πιο ελκυστική και ανταγωνιστική επιλογή.

.transportenvironment.org

Οι δυσκολίες κράτησης εισιτηρίων τρένων σε διαφορετικούς σιδηροδρομικούς φορείς απομακρύνουν πολλούς ταξιδιώτες μεγάλων αποστάσεων. Σχεδόν τα δύο τρίτα των ταξιδιωτών μεγάλων αποστάσεων με τρένο (61%) έχουν αποφύγει τη χρήση τρένων λόγω ταλαιπωρίας με την κράτηση τουλάχιστον μία φορά, σύμφωνα με νέα δημοσκόπηση της YouGov για την T&E σε επτά ευρωπαϊκές χώρες [1] [2]. Το 43% των χρηστών σιδηροδρομικών γραμμών μεγάλων αποστάσεων θα χρησιμοποιούσαν περισσότερο το τρένο για ταξίδια μεγάλων αποστάσεων εάν η κράτηση online ήταν ευκολότερη.

Η απόκτηση εισιτηρίων τρένων είναι συχνά μια οδύσσεια, επειδή πολλοί φορείς εκμετάλλευσης εμποδίζουν εξωτερικές πλατφόρμες να πουλήσουν τα εισιτήριά τους και κρύβουν τις προσφορές των ανταγωνιστών στις δικές τους ιστοσελίδες, δήλωσε η T&E.

Όταν ρωτήθηκαν ποιες αλλαγές θα υποστήριζαν, οι ταξιδιώτες τρένων εξέφρασαν σαφείς απόψεις: το 46% δήλωσε ότι θέλει να μπορεί να κάνει κράτηση για όλα τα σιδηροδρομικά του ταξίδια σε μία μόνο πλατφόρμα, ενώ το 42% δήλωσε ότι οι πλατφόρμες κράτησης των σιδηροδρομικών εταιρειών θα πρέπει να εμφανίζουν όλα τα διαθέσιμα τρένα για μια δεδομένη διαδρομή - όχι μόνο τη δική τους. Αντίθετα, μόνο το 10% πιστεύει ότι το τρέχον σύστημα, όπου οι σιδηροδρομικές εταιρείες αποφασίζουν πού πωλούνται τα εισιτήριά τους, είναι προτιμότερο. Αυτά τα αποτελέσματα υπογραμμίζουν την επείγουσα ανάγκη για αλλαγή. Συνεπώς, η T&E ζητά όχι μόνο την υποχρεωτική κοινοποίηση εισιτηρίων, αλλά και από τους φορείς εκμετάλλευσης να εμφανίζουν τα ταξίδια των ανταγωνιστών, καθώς οι ιστότοποι και οι εφαρμογές κράτησης των παλαιών φορέων εκμετάλλευσης κυριαρχούν στην αγορά.

Ο Victor Thévenet , διευθυντής πολιτικής για τις σιδηροδρομικές μεταφορές στην T&E, δήλωσε: «Οι ταξιδιώτες μεγάλων αποστάσεων αντιμετωπίζουν άσκοπα επαχθείς διαδικασίες κράτησης εκ κατασκευής. Αυτό πρέπει να αλλάξει εάν ο σιδηρόδρομος πρόκειται να αποτελέσει μια πραγματική εναλλακτική λύση για τα διασυνοριακά ταξίδια. Η ΕΕ θα πρέπει να διασφαλίσει ότι οι ταξιδιώτες μπορούν να κάνουν κράτηση με λίγα μόνο κλικ, ώστε τα σιδηροδρομικά ταξίδια να μην είναι χειρότερα από άλλα μέσα μεταφοράς. Το ενιαίο πακέτο έκδοσης εισιτηρίων της ΕΕ στις αρχές του 2026 αποτελεί μια βασική ευκαιρία για να συμβεί αυτό».

Η δημοσκόπηση δείχνει επίσης ότι οι νέοι έχουν μια ισχυρότερη επιθυμία να κάνουν το τρένο μια καλύτερη επιλογή για διασυνοριακά ταξίδια. Μεταξύ των ατόμων ηλικίας 18 έως 24 ετών που ταξιδεύουν σε μεγάλες αποστάσεις, το 69% έχει αποφύγει την αγορά εισιτηρίου λόγω δυσκολιών κράτησης (σε σύγκριση με το 61% όλων των ταξιδιωτών μεγάλων αποστάσεων) και το 41% ​​όλων των ατόμων ηλικίας 18 έως 24 ετών θα ήθελε να χρησιμοποιεί περισσότερο το τρένο εάν η κράτηση online ήταν ευκολότερη (έναντι 35% όλων των ερωτηθέντων). Ένα μεγαλύτερο ποσοστό ατόμων ηλικίας 18-24 ετών πιστεύει επίσης ότι είναι σημαντικό να εμφανίζεται ο αντίκτυπος των ταξιδιών στο κλίμα για όλα τα μέσα μεταφοράς κατά την κράτηση (60% έναντι 46%).

Την περασμένη εβδομάδα, ο συνασπισμός «Νεολαία σε Δρόμο» ιδρύθηκε στις Βρυξέλλες για να προωθήσει μια απρόσκοπτη διαδικασία κράτησης και πιο προσιτά εισιτήρια τρένων. Ιδρύθηκε από οργανώσεις νέων, καταναλωτών και περιβάλλοντος και ζητά ευκολότερη κράτηση διασυνοριακών ταξιδιών μεταξύ φορέων.

Ο συνασπισμός υψώνει επίσης τη φωνή του για ισχυρότερα δικαιώματα των επιβατών σιδηροδρομικών γραμμών, τα οποία αποτελούν βασικό μέτρο για την αντιμετώπιση ορισμένων από τις αρνητικές επιπτώσεις της απουσίας εισιτηρίων που καλύπτουν διάφορους σιδηροδρομικούς φορείς: όταν χάνεται μια ανταπόκριση, οι ταξιδιώτες θα πρέπει να έχουν αυτόματα τη δυνατότητα να επιβιβαστούν στο επόμενο διαθέσιμο τρένο χωρίς επιπλέον κόστος. Αυτό υποστηρίζει το 50% των ερωτηθέντων στην δημοσκόπηση.

Ο Victor Thévenet προσθέτει: «Τα κακά δικαιώματα των επιβατών σημαίνουν ότι όταν χάνουν ένα τρένο, οι επιβάτες μερικές φορές μένουν ακινητοποιημένοι. Αυτό αποτελεί πραγματικό εμπόδιο για την ευρύτερη χρήση των σιδηροδρομικών μεταφορών. Η επικείμενη αναθεώρηση των δικαιωμάτων των επιβατών σιδηροδρομικών γραμμών από την ΕΕ πρέπει να κάνει πραγματικότητα την εγγύηση «επιβίβασης στο επόμενο τρένο». Με τον ανταγωνισμό να ξεκινά σε πολλές ευρωπαϊκές αγορές, αυτό καθίσταται κρίσιμο ζήτημα και για τις εθνικές συνδέσεις.»

[1] Όλα τα στοιχεία, εκτός εάν αναφέρεται διαφορετικά, προέρχονται από την YouGov Plc. Το συνολικό μέγεθος του δείγματος ήταν 10.514 ενήλικες στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ισπανία, την Πολωνία και τη Ρουμανία. Η επιτόπια έρευνα πραγματοποιήθηκε μεταξύ 4 και 16 Σεπτεμβρίου 2025. Η έρευνα διεξήχθη διαδικτυακά. Στα στοιχεία έχει δοθεί ίση βαρύτητα για κάθε χώρα, ώστε να προκύψει μια «μέση» τιμή.

[2] Ταξιδιώτες μεγάλων αποστάσεων είναι όσοι χρησιμοποιούν τρένο για απόσταση τουλάχιστον 300 χιλιομέτρων τουλάχιστον μία φορά το χρόνο.

[3] Μέλη του συνασπισμού περιλαμβάνουν: Erasmus by Train, EU&U, EYCA, BEUC, Young European Federalists, Generation Climate Europe, World Scouting, Europe on Rail, European Passengers' Federation και T&E.