Η αποστολή ενός e-mail στους εργαζόμενους σχετικά με τις απόψεις τους για πιθανή μετεγκατάσταση, προκάλεσε νέα θύελλα αντιδράσεων

Το εμβληματικό ακίνητο της οδού Καρόλου 1- 3, στο οποίο στεγάζεται ο ΟΣΕ από τη δεκαετία του ΄70 φαίνεται πως έχει μπει για τα καλά στο στόχαστρο της αγοράς real estate με τις τελευταίες εξελίξεις να επιβεβαιώνουν τους διερευνητικούς νυχτερινούς ...δειγματισμούς του κτιρίου που έκανε η προσφάτως τοποθετημένη διοίκηση του Οργανισμού, για τους οποίους το «ethnos.gr» είχε ενημερώσει με σχόλιό του ήδη από τις αρχές Σεπτεμβρίου.
ethnos.gr
Παρά το γεγονός ότι η διοίκηση του Οργανισμού είχε στο μεσοδιάστημα επιχειρήσει να καθησυχάσει τους εργαζομένους, οι οποίοι αντιδρούσαν στην έξωση του ΟΣΕ από ένα ιδιόκτητο κτίριο και τη μετεγκατάστασή του σε ένα άλλο κτίριο, στο οποίο ο φορολογούμενος θα χρεώνεται με ένα υπέρογκο ετήσιο μίσθωμα, η αποστολή ενός e-mail στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο των εργαζομένων από τον διεθύνοντα σύμβουλο, Χρήστο Παληό σχετικά με τις απόψεις τους για πιθανή μετεγκατάσταση, προκάλεσε νέα θύελλα αντιδράσεων.
Και όλα αυτά την ώρα που τμήματα του κτιρίου, στο οποίο ιστορικά στεγάζεται ο ΟΣΕ ανακαινίζονται αυτήν την περίοδο με δημόσιο χρήμα, παρά το γεγονός ότι «φουντώνει» η φημολογία για σχέδια παραχώρησής του προκειμένου να μετατραπεί σε ξενοδοχείο με τις ίδιες πηγές να αναφέρουν ότι έντονο ενδιαφέρον καταγράφεται από εταιρεία ισραηλινών συμφερόντων. Οσο για τον ΟΣΕ, σενάρια αναφέρουν την ενδεχόμενη μίσθωση και μετεγκατάστασή του σε ένα από τα δύο βιοκλιματικά κτίρια που ολοκληρώνει στο Μαρούσι το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) και αναμένεται να είναι έτοιμα το πρώτο εξάμηνο του 2026.
Την ίδια στιγμή παρά την ενοποίηση των εταιρειών και τη διαθεσιμότητα ορόφων στο κτίριο των 15.400 τ.μ. του ΟΣΕ, οι εργαζόμενοι της ΕΡΓΟΣΕ δεν έχουν μετακομίσει ακόμα στο κτίριο της Καρόλου με αποτέλεσμα να συνεχίζει να «τρέχει» το ετήσιο μίσθωμα των περίπου 700.000 ευρώ, όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, οι οποίοι προσθέτουν ότι η εξοικονόμηση αυτών των χρημάτων θα επαρκούσε για μια σταδιακή ανακαίνιση του κτιρίου, εφόσον δεν βρισκόταν στο τραπέζι η αξιοποίηση του ακινήτου.
Οσον αφορά το ερωτηματολόγιο, οι εργαζόμενοι υποστηρίζουν ότι το έγγραφο που εστάλη στα υπηρεσιακά τους emails το βράδυ της Δευτέρας διερευνώντας τις προτιμήσεις τους αναφορικά με την έδρα εργασίας τους, θα χρησιμοποιηθεί ως όχημα προκειμένου να αποδειχτεί ότι είναι το ίδιο το προσωπικό που επιθυμεί να εγκαταλείψει το κτίριο, καθώς όπως λένε δεν πρόκειται για ένα απλό γκάλοπ, αλλά για το χρονικό μιας προαναγγελθείσας ...έξωσης.
Τονίζουν ότι μέσα από πέντε ερωτήσεις, η διοίκηση επιχειρεί να εκμαιεύσει την επιθυμητή απάντηση υπογραμμίζοντας μάλιστα ότι τα συμπεράσματα θα είναι παντελώς αναξιόπιστα. Κι αυτό καθώς παρά τη μεγάλη εμπειρία της σημερινής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σε πλατφόρμες και online εργαλεία, στην προκειμένη περίπτωση παρουσιάζονται ερωτήσεις, τις οποίες μπορεί πρακτικά να απαντήσει ο καθένας, ενώ όπως προκύπτει μπορεί να ...συμμετάσχει και όσες φορές θέλει. Οι εργαζόμενοι μεταδίδουν ότι δεν υπάρχει κάποιος «κόφτης» με αποτέλεσμα τα στατιστικά που θα προκύψουν να είναι απολύτως πλασματικά, ενώ δεν θα πρέπει να θεωρείται απίθανο ο ΟΣΕ να βρεθεί στο τέλος της διαδικασίας με ...πολλαπλάσιο του πραγματικού αριθμό εργαζομένων.
Την ίδια στιγμή εύλογα ερωτήματα προκαλεί το γεγονός ότι εξετάζεται σε μισθωμένο κτίριο να στεγαστεί το κέντρο ρύθμισης και παρακολούθησης της κυκλοφορίας των τρένων, με εξοπλισμό εκατομμυρίων ευρώ με τους ιδιους τους εργαζομένους να αναρωτιούνται με νόημα εάν η απαξιωμένη περιοχή γύρω από το εν λόγω κτίριο θα γίνει ...ξαφνικά ασφαλής μετά τη μετατροπή του σε ξενοδοχείο.
Πηγές του υπουργείου, στις οποίες απευθύνθηκε το ethnos.gr σημείωναν ότι θα υπάρξει τρόπος εξαγωγής ασφαλών συμπερασμάτων μέσω κάποιας διασταύρωσης, κάτι το οποίο αμφισβητείται, πάντως, από το γεγονός ότι το ερωτηματολόγιο συμπληρώνεται ανώνυμα. Οι ίδιες πηγές αρνήθηκαν ότι υπάρχει ειλημμένη απόφαση μετεγκατάστασης του ΟΣΕ αναφέροντας ότι απλά διερευνάται «η άποψη των εργαζομένων για το κτίριο», ενώ δεν υπήρξε σαφής απάντηση αναφορικά με τις εργασίες που γίνονται σε γραφεία τα οποία πιθανώς θα αδειάσουν στο άμεσο μέλλον.
Οι σκέψεις για αξιοποίηση του εν λόγω ακινήτου ωστόσο φαίνεται ότι ωριμάζουν εδώ και αρκετούς μήνες. Πηγές με γνώση των εξελίξεων αναφέρουν ότι τον τελευταίο καιρό έχει καταγραφεί κινητικότητα με νυχτερινές επισκέψεις στελεχών μεγάλης ιδιωτικής εταιρείας διαχείρισης ακινήτων στο κτίριο, συνοδευόμενων από νομικούς και μέλη της νέας διοίκησης του Οργανισμού, μακριά από αδιάκριτα βλέμματα. Αλλωστε θα πρέπει να σημειωθεί ότι το εννιαώροφο μέγαρο διαθέτει ένα σπάνιο χαρακτηριστικό για την περιοχή κι αυτό είναι τα δύο υπόγεια πάρκινγκ.
Σκέψεις για έξωση με ταυτόχρονες απευθείας αναθέσεις για ανακαίνιση
Και ενώ η διοίκηση φέρεται να διερευνά το ενδεχόμενο αξιοποίησης του ακινήτου, ταυτόχρονα προβαίνει σε απευθείας αναθέσεις χιλιάδων ευρώ για ανακαινίσεις εντός του εμβληματικού κτιρίου. Σύμφωνα με πληροφορίες των εργαζομένων, το γραφείο του διευθύνοντος συμβούλου έχει ανακαινιστεί ...εκ βάθρων, ενώ αυτην την περίοδο εργασίες γίνονται συνολικά σε τρεις από τους συνολικά εννέα ορόφους του κτιρίου.
Μία αναζήτηση στο Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων αποκαλύπτει ότι μέσα σε μόλις ένα μήνα μεταξύ Σεπτεμβρίου και Οκτωβρίου έχουν εγκριθεί δύο αιτήματα ανακαίνισης. Το πρώτο αφορά ποσό 14.280 ευρώ (χωρίς τον ΦΠΑ) για βαφή και αντικατάσταση φωτιστικών στον 8ο όροφο, όπου στεγάζεται η διοίκηση, ενώ το δεύτερο αφορά εργασίες ανακαίνισης ύψους 19.090 ευρώ για επισκευή γραφείων στον 2ο και 7ο όροφο, για τις οποίες γίνεται επίκληση στην επικείμενη μετακόμιση των εργαζομένων της ΕΡΓΟΣΕ στο κτίριο.
Το ερωτηματολόγιο
Οσον αφορά το ερωτηματολόγιο, σε ανοιχτή επιστολή του προς τους συναρμόδιους υπουργούς, τα κόμματα και τους ανεξάρτητους βουλευτές, το Σωματείο Εργαζομένων του ΟΣΕ καταγγέλλει, πάντως, ότι μέσω της διαδικασίας, οι εργαζόμενοι οδηγούνται σε συγκεκριμένες απαντήσεις: «Στα υπηρεσιακά email των συναδέλφων ήρθε μήνυμα με εισήγηση του διευθύνοντα συμβούλου και με ερωτηματολόγιο που θα συμπληρωθεί από τους συναδέλφους που εργάζονται στο κτίριο της Καρόλου 1-3. Είναι ένα ερωτηματολόγιο το οποίο προσπαθεί να κατευθύνει τους συναδέλφους μας ώστε να υλοποιηθεί απόφαση που σύμφωνα με φήμες-δημοσιεύματα, έχουν πάρει για αλλαγή χρήσης του κτιρίου της Καρόλου 1-3. Αυτό που το σωματείο γνωρίζει από φήμες είναι ότι μεγάλη εταιρεία έχει δείξει ενδιαφέρον για το κτίριο της οδού της οδού Καρόλου 1 -3, να το εκμεταλλευτεί για την χρήση ξενοδοχείου», αναφέρει η ανακοίνωση.
Συνολικά οι εργαζόμενοι καλούνται να απαντήσουν σε πέντε ερωτήσεις με πολλαπλές επιλογές απαντήσεων. Αρχικά να αναφέρουν εάν εργάζονται στα Κεντρικά Γραφεία του ΟΣΕ στην Καρόλου και ποιο είναι το είδος της εργασιακής τους σχέσης με τον ΟΣΕ. Η τρίτη ερώτηση αφορά τον βαθμό ικανοποίησής τους σε μια κλίμακα 1 – 5 από τις τρέχουσες συνθήκες εργασίας στα γραφεία της Καρόλου. Στην ερώτηση αυτή μάλιστα επιτρέπεται να απαντήσουν και όσοι δεν εργάζονται στο κτίριο με βάση τη γνώμη τους για τον χώρο όταν τον επισκέπτονται ή τη γενική εικόνα που έχουν.
«Αν υπήρχε η δυνατότητα μετεγκατάστασης σε ένα νέο, σύγχρονο και πιο εργονομικό κτίριο, τι θα προτιμούσατε», είναι η τέταρτη ερώτηση προς τους εργαζομένους που καλούνται να επιλέξουν μεταξύ του να παραμείνουν ή να μεταφερθούν «σε νέο, πιο σύγχρονο χώρο εργασίας, εντός Αττικής».
Με την τελευταία ερώτηση, το προσωπικό καλείται να μοιραστεί τον παράγοντα που θεωρεί πιο σημαντικό για ένα «ιδανικό περιβάλλον εργασίας» μεταξύ της πρόσβασης σε μέσα μεταφοράς, των κοινόχρηστων χώρων (π.χ. καφετέρια, χώροι συνεργασίας), του φυσικού φωτός και αισθητικής χώρου, των θέσεων στάθμευσης, του σύγχρονου εξοπλισμού και τεχνολογίας και της ενεργειακήε απόδοσης/βιωσιμότητας.
Σοβαρές καταγγελίες από το Σωματείο Εργαζομένων
Με μια σειρά δικών του ερωτημάτων «που αφορούν την κοινωνία και τον φορολογούμενο πολίτη», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, απάντησε στη διοίκηση του Οργανισμού το Σωματείο Εργαζομένων του ΟΣΕ. Οι εργαζόμενοι ρωτούν:
Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας γνωρίζει αυτό τον σχεδιασμό; Το κτίριο της Καρόλου 1 -3 βρίσκεται στο συγκεκριμένο σημείο, σύμφωνα με σχεδιασμό και του υπουργείου (πολύ κοντά στον κεντρικό σταθμό της Αθήνας, όπου υπάρχει και στρατιωτική διοίκηση).
Στο ισόγειο της Καρόλου 1 - 3 βρίσκεται συνεχώς αστυνομική δύναμη γιατί μπαίνει το ερώτημα της ασφάλειας για την γύρω περιοχή. Ζητάμε να μας απαντήσει ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη ποια περιοχή της Αττικής έχει χαμηλή εγκληματικότητα; Αν όντως ισχύει η φήμη για τη χρήση ξενοδοχείου η περιοχή μετά θα γίνει ασφαλής;
Το κτίριο της Καρόλου 1-3 αποτελεί ιδιοκτησία του ΟΣΕ και αποτελεί την έδρα του από το 1970. Θα του αλλάξουν χρήση και ο καινούριος οργανισμός θα υποχρεωθεί να πληρώνει ενοίκιο; Ο σχεδιασμός για τον καινούργιο οργανισμό είναι να εγκατασταθεί στην Καρόλου 1-3 εξοπλισμός χιλιάδων ευρώ που αφορά τη ρύθμιση και παρακολούθηση της κυκλοφορίας. Όλα αυτά μπορούν να γίνουν σε ένα ενοικιαζόμενο κτίριο;
Γιατί για την αναβάθμιση του κτιρίου δεν έχουν χρησιμοποιήσει τα πακέτα ΕΣΠΑ για αντίστοιχες περιπτώσεις;
Γιατί αφού υπάρχει σκεπτικό μετεγκατάστασης ήδη γίνονται εργασίες σε ορόφους του κτιρίου της Καρόλου και μάλιστα από όσο γνωρίζουμε με απευθείας αναθέσεις;
Γιατί δεν έχουν μετεγκατασταθεί οι συνάδελφοι από την ΕΡΓΟΣΕ στο κεντρικό κτίριο και χρεώνονται οι φορολογούμενοι 700.000 ευρώ κατ' έτος; Περιμένουμε απαντήσεις από τους συναρμόδιους Υπουργούς.
Αναφορικά με το ιδανικό περιβάλλον εργασίας, το Σωματείο καλεί τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη να απαντήσει ο ίδιος, καταγγέλλοντας ότι οι εργαζόμενοι της εξωτερικής υπηρεσίας εργάζονται χωρίς μέσα ατομικής προστασίας, αντίστοιχα της εργασίας που επιτελούν και ο αριθμός των λειτουργικών υπηρεσιακών οχημάτων έχει μειωθεί δραματικά, με αποτέλεσμα οι ομάδες εργασίας να μην φτάνουν έγκαιρα ή και καθόλου όταν παρουσιάζεται πρόβλημα στη σιδηροδρομική υποδομή.
Ρωτούν εάν υπάρχει σχεδιασμός για τον επερχόμενο χειμώνα και τι προβλήματα μπορεί να δημιουργηθούν στην υποδομή για να υπάρξει ασφαλής κυκλοφορία των συρμών, ενώ επαναφέρουν στο διάλογο το γεγονός ότι ο σιδηρόδρομος πάνω από 2,5 χρόνια μετά την τραγωδία των Τεμπών εξακολουθεί να λειτουργεί με μεταβατικό οργανόγραμμα και οι καινούργιοι κανονισμοί για τους εργαζομένους βρίσκονται υπό επεξεργασία. «Πώς μπορεί μια μεταβατική διοίκηση να πάρει μια τέτοια σοβαρή απόφαση;»
Το Σωματείο προτείνει προσλήψεις μόνιμων εργαζομένων μέχρι την κάλυψη των θέσεων του οργανογράμματος, εκπαίδευση των συναδέλφων με παροχή υπηρεσίας και τους συμβασιούχους ορισμένου χρόνου στις διευθύνσεις γραμμής και ηλεκτρολογικών και ηλεκτρονικών συστημάτων. Την ολοκλήρωση των σιδηροδρομικών έργων στα χρονοδιαγράμματα των συμβάσεων. Ενασχόληση της Διοίκησης με το πραγματικό έργου του σιδηροδρόμου, όπως η αύξηση της χωρητικότητας και όχι η μείωση των δρομολογίων, καθώς και η ασφάλεια των επιβατών, σε αντίθεση με την σημερινή ενασχόλησή τους με το κτίριο της Καρόλου».
Η ταυτότητα του κτιρίου
Το κτίριο του ΟΣΕ στην οδό Καρόλου αποτελεί ένα αρχιτεκτονικό τοπόσημο με βαθιά ιστορική και λειτουργική σημασία για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Η ανέγερσή του ξεκίνησε στα μέσα του 20ού αιώνα, συγκεκριμένα τη δεκαετία του ’60, και η ολοκλήρωσή του ήρθε το 1972. Το σχέδιο του κτιρίου φέρει την υπογραφή των αρχιτεκτόνων Σθένη Μολφέση και Θύμιου Παπαγιάννη, οι οποίοι ενσωμάτωσαν για την εποχή καινοτόμα στοιχεία μοντερνιστικής αισθητικής και λειτουργικότητας, καθιστώντας το ένα από τα πλέον χαρακτηριστικά δημόσια κτίρια της μεταπολεμικής πρωτεύουσας.
Το μέγαρο εκτείνεται σε περίπου 15.400 τετραγωνικά μέτρα και αποτελεί έως σήμερα τη διοικητική καρδιά του ΟΣΕ. Εκτός από γραφεία, στεγάζει επίσης το Ιστορικό Αρχείο του Οργανισμού, το οποίο φιλοξενείται στον χώρο της παλιάς βιβλιοθήκης του. Μετά την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τη μεταφορά της σε νέο κτίριο, χώροι εντός του μεγάρου της Καρόλου έμειναν ανεκμετάλλευτοι, παρά το γεγονός ότι θα μπορούσε να έχει μεταστεγαστεί σε αυτούς η ΕΡΓΟΣΕ η οποία δεν εδρεύει σε ιδιόκτητο κτίριο.