Στο 12ο Διεθνές Συνέδριο για την Έρευνα στις Μεταφορές, που άρχισε σήμερα στη Θεσσαλονίκη και διοργανώνεται από το Ινστιτούτο Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ και στον Σύλλογο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, συμμετείχε ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολος Τζιτζικώστας.
Το Συνέδριο τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Καινοτομίας, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και του Δήμου Θεσσαλονίκης και έχει ως θέμα: «Οι Μεταφορές στην Εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης».
Στην ομιλία του, στην έναρξη του Συνεδρίου, ο κ. Τζιτζικώστας επισήμανε ότι «η Θεσσαλονίκη βρισκόταν πάντα στο σταυροδρόμι των πολιτισμών, του εμπορίου και της καινοτομίας. Από την αρχαία «Εγνατία Οδό», που συνέδεε την Ευρώπη από τα δυτικά προς τα ανατολικά, μέχρι τους σημερινούς σύγχρονους κόμβους logistics και τεχνολογίας, η Θεσσαλονίκη πάντα κατανοούσε τι σημαίνει να είσαι συνδεδεμένος στις ιδέες, στις ευκαιρίες και στο μέλλον».
Ο Επίτροπος υπογράμμισε πως η καθημερινότητα των πολιτών εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τις μεταφορές: από τις εισαγωγές ενέργειας έως τις αλυσίδες εφοδιασμού, κι από την εκπαίδευση των παιδιών μέχρι τα ραντεβού των γονιών στο νοσοκομείο, όλοι εξαρτόμαστε από αεροπλάνα, τρένα, πλοία, ράγες και αυτοκίνητα, λεωφορεία και ποδήλατα.
«Από τις μεταφορές», σημείωσε ο Επίτροπος, «εξαρτόμαστε και για τη διεθνή ανταγωνιστικότητα, για την κοινωνική και περιφερειακή ανάπτυξη, και τελικά, για την ποιότητα ζωής μας. Είναι αναγκαία ενίσχυση της ανθεκτικότητας του δικτύου μεταφορών και η προσπάθεια για συνεχή βελτίωσή του, ειδικά στα ζητήματα ασφάλειας, αποτελεσματικότητας, βιωσιμότητας, αξιοπιστίας, που αποτελούν και πυλώνες ενός σύγχρονου, ανθεκτικού στις μελλοντικές εξελίξεις ευρωπαϊκού συστήματος μεταφορών. Έρευνα και καινοτομία είναι τα σημαντικότερα εργαλεία που έχουμε σε αυτή την προσπάθεια βελτίωσης. Και υπάρχει ένας λόγος για τον οποίο η τεχνητή νοημοσύνη έχει γίνει το πιο κρίσιμο εργαλείο σε αυτήν την εργαλειοθήκη. Η τεχνητή νοημοσύνη οδηγεί την αποτελεσματικότητα και τον μετασχηματισμό σε όλους τους τομείς, αλλά στις μεταφορές οι δυνατότητές της είναι εξαιρετικές. Μπορεί να αυτοματοποιήσει τις λειτουργίες, να βελτιώσει τη λήψη αποφάσεων, να ελαχιστοποιήσει το ανθρώπινο λάθος και να βελτιώσει τη χρήση των πόρων σε όλα τα μέσα μεταφοράς».
Ο κ. Τζιτζικώστας αναφέρθηκε στο χρηματοδοτούμενο από την ΕΕ έργο «Transforming Transport» ως απτό παράδειγμα των ωφελειών από την εισαγωγή της Τεχνητής Νοημοσύνης και της αξιοποίησης της έρευνας στις μετακινήσεις: «Μπορούμε πλέον να έχουμε πρόσβαση σε ακριβείς προβλέψεις κυκλοφορίας δύο ώρες νωρίτερα, μπορούμε να μειώσουμε το κόστος συντήρησης των σιδηροδρόμων κατά το ένα τρίτο, μπορούμε να μειώσουμε τον χρόνο ταξιδιού των φορτηγών παράδοσης κατά 17% και να ενισχύσουμε τη χωρητικότητα της πύλης ενός αεροδρομίου κατά 10%. Αυτή είναι απτή πρόοδος και δείχνει γιατί η έρευνα έχει σημασία».
Αναφερόμενος σε στοιχεία της διαρκούς επένδυσης της ΕΕ στην καινοτομία, την έρευνα και τις νέες τεχνολογίες, ο Επίτροπος σημείωσε ότι «την τελευταία δεκαετία, η ΕΕ έχει επενδύσει 10 δισεκατομμύρια ευρώ στην έρευνα και την καινοτομία στον τομέα των μεταφορών μέσω των προγραμμάτων ‘Horizon’, που σημαίνει σχεδόν 1 δισεκατομμύριο ευρώ ετησίως για δέκα χρόνια».
Ο κ. Τζιτζικώστας αναφέρθηκε στις δυνατότητες και τις προκλήσεις από την είσοδο της τεχνητής νοημοσύνης στην καθημερινότητα των μεταφορών και μετακινήσεων: «Οι δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης είναι τεράστιες, αλλά είμαστε μόνο στην αρχή αυτού του ταξιδιού. Ταυτόχρονα, πρέπει να αντιμετωπίσουμε τα ηθικά ζητήματα που συνοδεύουν αυτή την ταχεία πρόοδο, ειδικά όσον αφορά την προστασία των προσωπικών δεδομένων, τη διαφάνεια και την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο. Ισχυρά ρυθμιστικά πλαίσια και δεοντολογικές κατευθυντήριες γραμμές θα είναι ουσιαστικής σημασίας για την οικοδόμηση της εμπιστοσύνης του κοινού και τη διασφάλιση της υπεύθυνης χρήσης της ΤΝ σε όλους τους τρόπους μεταφοράς. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η ΕΕ εργάζεται για να διασφαλίσει ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός συμβαδίζει με την περιβαλλοντική ευθύνη, την κοινωνική ένταξη και τον θεμιτό ανταγωνισμό. Ο στόχος μας είναι ξεκάθαρος: Να καταστεί η ευρωπαϊκή κινητικότητα εξυπνότερη, ασφαλέστερη, πιο βιώσιμη και πιο ανθεκτική, τόσο για τους πολίτες όσο και για τις επιχειρήσεις. Καθώς ενσωματώνουμε την τεχνητή νοημοσύνη στα συστήματα κινητικότητάς μας, εξακολουθούμε να καθοδηγούμαστε από τις ίδιες αρχές που καθορίζουν την Ένωσή μας: καινοτομία με ήθος, πρόοδος με δικαιοσύνη και ανάπτυξη με βιωσιμότητα. Και καθώς κοιτάμε μπροστά, ας αντλήσουμε έμπνευση από την ίδια τη Θεσσαλονίκη, την πόλη που επανεφευρίσκει συνεχώς τον εαυτό της ανά τους αιώνες μετατρέποντας τη θέση της ανάμεσα στην ξηρά και τη θάλασσα σε μια γέφυρα επικοινωνίας, δημιουργικότητας και προόδου. Η Θεσσαλονίκη μάς θυμίζει ότι το μέλλον των μεταφορών δεν αφορά μόνο στο να μετακινούμαστε ταχύτερα, αλλά να μετακινούμαστε όλοι μαζί, πιο έξυπνα και προς μια πιο βιώσιμη Ευρώπη».