Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου 2025

Η Ουκρανία εγκαινιάζει την πρώτη σιδηροδρομική γραμμή με ευρωπαϊκό πρότυπο πλάτους γραμμής, ενισχύοντας την ολοκλήρωση της χώρας με την Ευρωπαϊκή Ένωση


Η ανώνυμη εταιρεία JSC Ουκρανικοί Σιδηρόδρομοι εγκαινιάζει μια σιδηροδρομική γραμμή που κατασκευάζεται σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα πλάτους γραμμής με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

enlargement.ec.europa.eu

Η νέα γραμμή μήκους 22 χιλιομέτρων και εύρους 1.435 χιλιοστών συνδέει τις πόλεις Ούζχοροντ και Τσοπ της δυτικής Ουκρανίας, διευκολύνοντας τη σιδηροδρομική σύνδεση εμπορευματικών και επιβατικών μεταφορών με τις χώρες της ΕΕ.
Χρηματοδοτούμενο από επιχορήγηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο πλαίσιο του Μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη» και δάνειο της ΕΤΕπ με εγγύηση στο πλαίσιο του Μηχανισμού για την Ουκρανία, αυτό είναι το πρώτο βήμα ενός σχεδίου για την εισαγωγή σιδηροδρόμων ευρωπαϊκών προτύπων σε άλλες ουκρανικές πόλεις.

Η Ουκρανία εγκαινίασε σήμερα την πρώτη σιδηροδρομική γραμμή της, η οποία βασίζεται στο πρότυπο της ΕΕ για το πλάτος των γραμμών, εμβαθύνοντας την ολοκλήρωση των μεταφορών της χώρας με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η γραμμή μήκους 22 χλμ. – χρηματοδοτείται από δάνειο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και επιχορήγηση της ΕΕ στο πλαίσιο του Μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη».– συνδέει την πόλη Ουζχορόντ στα σύνορα με τη Σλοβακία με την πόλη Τσοπ στα νότια, κοντά στα σύνορα με την Ουγγαρία. Το έργο αποτελεί επίσης ένα από τα απτά αποτελέσματα της Διευκόλυνσης για την Ουκρανία, του μέσου στήριξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης ύψους 50 δισεκατομμυρίων ευρώ, που δείχνει πώς οι ευρωπαϊκές εγγυήσεις και επιχορηγήσεις μεταφράζονται σε πραγματικές υποδομές επί τόπου.

Η νέα γραμμή έχει πλάτος γραμμής 1.435 mm – το πρότυπο για τα διευρωπαϊκά σιδηροδρομικά δίκτυα – ενώ το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο της Ουκρανίας χρησιμοποιεί πλάτος γραμμής (1.520 mm). Ως αποτέλεσμα, ο χρόνος ταξιδιού με τρένο μεταξύ Uzhhorod και Chop και στη συνέχεια προς πόλεις της ΕΕ όπως το Košice στη Σλοβακία, η Βουδαπέστη στην Ουγγαρία και η Βιέννη στην Αυστρία θα μειωθεί, και οι σιδηρόδρομοι θα γίνουν πιο ανταγωνιστικοί αποφεύγοντας την ανάγκη αλλαγής τρένων.

Η νέα σιδηροδρομική γραμμή θα συμβάλει επίσης στην αύξηση του όγκου των εμπορευμάτων που μεταφέρονται σιδηροδρομικώς, παρέχοντας μια πιο αποτελεσματική και απρόσκοπτη λύση εφοδιαστικής, με θετικό αντίκτυπο στο εμπόριο μεταξύ Ουκρανίας και Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτό δεν θα ωφελήσει μόνο και τις δύο οικονομίες, αλλά θα συμβάλει και στη μελλοντική ανοικοδόμηση και ανάκαμψη της Ουκρανίας. Αυτό αποτελεί μέρος των προσπαθειών στο πλαίσιο των Διαδρόμων Αλληλεγγύης ΕΕ-Ουκρανίας.πρωτοβουλία για τη δημιουργία νέων οδών μεταφορών και τη βελτίωση των υφιστάμενων σε απάντηση στην παράνομη, πλήρους κλίμακας εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

«Πρόκειται για ένα ιστορικό βήμα προς την ολοκλήρωση της ΕΕ. Ειδικά σε καιρό πολέμου, όταν οι σιδηρόδρομοι αποτελούν ζωτική γραμμή ζωής για την οικονομία και τον λαό της Ουκρανίας, η ενίσχυση αυτών των μεταφορικών συνδέσεων είναι πιο σημαντική από ποτέ», δήλωσε η Αντιπρόεδρος της ΕΤΕπ, Τερέζα Τσερβίνσκα .

Το έργο ανήλθε σε 28,6 εκατομμύρια ευρώ και κάλυπτε την κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 1.435 mm από τον σταθμό Chop έως τον σταθμό Uzhhorod και άλλα έργα κατά μήκος της γραμμής. Αυτό περιελάμβανε τον εκσυγχρονισμό του κεντρικού συστήματος ελέγχου σηματοδότησης, επικοινωνίας, ραδιοφώνου και μικροεπεξεργαστή, με στόχο την αύξηση της χωρητικότητας και τη βελτίωση της ασφάλειας των σιδηροδρομικών φορέων.

«Η Ουκρανική Ουκρανική Σιδηροδρομική Υπηρεσία (Ουκρανική Σιδηροδρομική Υπηρεσία) έχει γίνει μια πραγματική σανίδα σωτηρίας κατά τη διάρκεια του επιθετικού πολέμου της Ρωσίας – για τους πολίτες που αναζητούν ασφάλεια, για τις επιχειρήσεις που στηρίζουν την οικονομία και ως κανάλι «σιδερένιας διπλωματίας», φέρνοντας παγκόσμιους ηγέτες στην Ουκρανία σε ένδειξη αλληλεγγύης και υποστήριξης. Χρηματοδοτούμενο από δάνειο της ΕΤΕπ με εγγύηση και επιχορήγηση από την ΕΕ, αυτό το κοινό έργο με την Ουκρανική Σιδηροδρομική Υπηρεσία δείχνει πώς μπορούν να επιτευχθούν απτά αποτελέσματα ακόμη και στις πιο δύσκολες στιγμές. Είναι ένα πρώτο, αλλά πολύ σημαντικό βήμα προς την πλήρη ενσωμάτωση των σιδηροδρόμων της Ουκρανίας στο ευρωπαϊκό δίκτυο και προς το μέλλον της Ουκρανίας εντός της ευρωπαϊκής οικογένειας», δήλωσε η Πρέσβειρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην Ουκρανία, Καταρίνα Μαθερνόβα.

«Η νέα σιδηροδρομική γραμμή Uzhhorod-Chop αποτελεί ένα απτό βήμα προς την ενσωμάτωση του σιδηροδρομικού δικτύου της Ουκρανίας με αυτό της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με την υποστήριξη του Μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη», αφαιρέσαμε ένα βασικό κενό στο εύρος των γραμμών στα σύνορα της ΕΕ, επιτρέποντας άμεσες συνδέσεις με γειτονικά κράτη μέλη. Είναι ένα σαφές παράδειγμα του πώς η ΕΕ συνεργάζεται με την Ουκρανία για την κατασκευή της υποδομής που θα στηρίξει το μέλλον της εντός της ευρωπαϊκής οικογένειας», δήλωσε η Γενική Διευθύντρια Κινητικότητας και Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Magda Kopczyńska.

«Αυτή η νέα σιδηροδρομική γραμμή είναι κάτι περισσότερο από μια απλή υποδομή - είναι ένα σύμβολο της αποφασιστικής πορείας της Ουκρανίας προς την Ευρωπαϊκή Ένωση. Υιοθετώντας το ευρωπαϊκό πρότυπο πλάτους γραμμής, η Ουκρανία όχι μόνο οικοδομεί φυσικές συνδέσεις με τους γείτονές της, αλλά και ενισχύει τους κοινωνικούς και οικονομικούς δεσμούς. Πρωτοβουλίες όπως αυτή ανοίγουν νέες ευκαιρίες για εμπόριο, επενδύσεις και θέσεις εργασίας, ανοίγοντας το δρόμο για σταδιακή ολοκλήρωση και πρόσβαση στην ενιαία αγορά της ΕΕ. Κάθε χιλιόμετρο νέας σιδηροδρομικής γραμμής φέρνει την Ουκρανία πιο κοντά στην κοινή ευημερία και το μέλλον της εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης», δήλωσε ο Γενικός Διευθυντής Διεύρυνσης και Ανατολικής Γειτονίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Gert-Jan Koopman.

Η νέα σιδηροδρομική γραμμή Uzhhorod-Chop αποτελεί το πρώτο βήμα ενός σχεδίου κατασκευής σιδηροδρομικών γραμμών μήκους 1.435 mm σε ουκρανικές πόλεις όπως το Chernivtsi, το Lviv και το Kovel – έργα που αποσκοπούν στην εμβάθυνση των σιδηροδρομικών συνδέσεων μεταξύ Ουκρανίας και Ευρωπαϊκής Ένωσης τα επόμενα τέσσερα έως πέντε χρόνια, ακολουθούμενα από την επέκταση των σιδηροδρομικών γραμμών μήκους 1.435 mm προς το Κίεβο. Εκτός από την παροχή χρηματοδότησης, η Ευρωπαϊκή Ένωση προσφέρει τεχνική βοήθεια, ιδίως μέσω της συμβουλευτικής ομάδας JASPERS της ΕΤΕπ. Πολλά από αυτά τα έργα θα υποστηριχθούν από τη Διευκόλυνση για την Ουκρανία, η οποία έχει σχεδιαστεί για την κινητοποίηση επενδύσεων σε μεγάλη κλίμακα για την ανάκαμψη της Ουκρανίας και την ένταξη στην ΕΕ.

Η νέα γραμμή Uzhhorod-Chop συγχρηματοδοτήθηκε ισόποσα από δάνειο της ΕΤΕπ, εγγυημένο από τον Μηχανισμό για την Ουκρανία, και από επιχορήγηση από το πρόγραμμα μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «Συνδέοντας την Ευρώπη», το οποίο εποπτεύεται από τον Εκτελεστικό Οργανισμό για το Κλίμα, τις Υποδομές και το Περιβάλλον (CINEA). Το έργο υλοποίησε η JSC Ουκρανικοί Σιδηρόδρομοι.

«Για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία της Ουκρανίας, κατασκευάστηκε από την αρχή μια σιδηροδρομική γραμμή ευρωπαϊκού εύρους – ένα τμήμα 22 χιλιομέτρων μεταξύ Τσοπ και Ουζχορόντ. Χάρη σε αυτό, το Ουζχορόντ έγινε το πρώτο περιφερειακό κέντρο που απέκτησε άμεση σύνδεση ευρωπαϊκού εύρους με χώρες της ΕΕ – συμπεριλαμβανομένων των πρωτευουσών Μπρατισλάβα, Βουδαπέστη και Βιέννη. Αυτό είναι ένα σημαντικό στάδιο στην ανάπτυξη ενός ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου στην Ουκρανία και θα συνεχίσουμε να κατασκευάζουμε με ακόμη ταχύτερο ρυθμό. Ήδη το 2026, σχεδιάζουμε να ηλεκτροδοτήσουμε αυτό το τμήμα και να ξεκινήσουμε την κατασκευή της γραμμής ευρωπαϊκού εύρους προς Λβιβ, την οποία σκοπεύουμε να ολοκληρώσουμε εντός 2-3 ετών. Με αυτό το έργο, οι Ουκρανοί σιδηροδρομικοί εντυπωσίασαν τους Ευρωπαίους εταίρους μας — παρά τον πόλεμο, καταφέραμε να το παραδώσουμε νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα. Μέσω αυτού του έργου, οι Ουκρανοί έχουν αποδείξει ότι είναι έτοιμοι να εφαρμόσουν ακόμη πιο φιλόδοξα έργα ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης και ότι τα επενδυμένα κεφάλαια μετατρέπονται γρήγορα σε απτά αποτελέσματα για τους ανθρώπους», δήλωσε ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της JSC Ουκρανικοί Σιδηρόδρομοι, Αλεξάντρ Περτσόφσκι.

Ιστορικό

Η ΕΤΕπ στην Ουκρανία

Με παρουσία στην Ουκρανία από το 2007, η ΕΤΕπ έχει εντείνει την οικονομική της υποστήριξη για την ανθεκτικότητα και τον εκσυγχρονισμό της χώρας από την πλήρη εισβολή της Ρωσίας το 2022. Έκτοτε, η ΕΤΕπ έχει παράσχει χρηματοδότηση ύψους 3,6 δισεκατομμυρίων ευρώ. Μέσω της Πρωτοβουλίας ΕΕ για την Ουκρανία (EU4U) , σε συνδυασμό με τον βασικό της ρόλο στην εφαρμογή ενός ειδικού παραθύρου της Διευκόλυνσης για την Ουκρανία, η ΕΤΕπ έχει δεσμευτεί έντονα να επιταχύνει τις δραστηριότητές της σύμφωνα με την εντολή που δόθηκε από τους ηγέτες της ΕΕ , σε στενή συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, τα κράτη μέλη και τους διεθνείς εταίρους.

Η Διευκόλυνση «Συνδέοντας την Ευρώπη»

Ο Μηχανισμός «Συνδέοντας την Ευρώπη» (CEF)είναι ένα βασικό χρηματοδοτικό μέσο της ΕΕ για την προώθηση της ανάπτυξης, της απασχόλησης και της ανταγωνιστικότητας μέσω στοχευμένων επενδύσεων σε υποδομές σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Υπό τη διαχείριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, υποστηρίζει την ανάπτυξη υψηλών επιδόσεων, βιώσιμων και αποτελεσματικά διασυνδεδεμένων διευρωπαϊκών δικτύων στους τομείς των μεταφορών, της ενέργειας και των ψηφιακών υπηρεσιών. Οι επενδύσεις του CEF καλύπτουν τους ελλείποντες κρίκους στον ενεργειακό, τον μεταφορικό και τον ψηφιακό κορμό της Ευρώπης. Ο CEF για τις Μεταφορέςβοηθά στην κατασκευή νέων ή στην αναβάθμιση υφιστάμενων υποδομών μεταφορών σε όλη την Ευρώπη. Εστιάζει σε διασυνοριακά έργα και πρωτοβουλίες που αποσκοπούν στην άρση των σημείων συμφόρησης ή στη γεφύρωση ελλειπουσών κρίκων.

Στο πλαίσιο της Διευκόλυνσης «Συνδέοντας την Ευρώπη», η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει παράσχει συνολικά 110 εκατομμύρια ευρώ σε μη επιστρεπτέα στήριξη (κινητοποίηση επένδυσης 220 εκατομμυρίων ευρώ) για την ολοκλήρωση των σιδηροδρομικών συστημάτων της Ουκρανίας και της ΕΕ κατά μήκος των εκτεταμένων διαδρόμων ΔΕΔ-Μ εντός της Ουκρανίας. Αυτό περιλαμβάνει σημαντική στήριξη για την ανάπτυξη μιας ευρωπαϊκής σιδηροδρομικής γραμμής κανονικού εύρους που θα συνδέει την Πολωνία με το Λβιβ, με επιπλέον 76 εκατομμύρια ευρώ σε μη επιστρεπτέα επιχορήγηση τον Ιούλιο.

Η διευκόλυνση της Ουκρανίας

Η Διευκόλυνση για την Ουκρανία είναι το μέσο στήριξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης ύψους 50 δισεκατομμυρίων ευρώ για την περίοδο 2024-2027. Παρέχει προβλέψιμη χρηματοδότηση μέσω επιχορηγήσεων, δανείων και εγγυήσεων για να βοηθήσει την Ουκρανία να διατηρήσει τη μακροοικονομική σταθερότητα, να προωθήσει τις μεταρρυθμίσεις στην πορεία της προς την ένταξη στην ΕΕ και να επενδύσει στην ανάκαμψη και τον εκσυγχρονισμό.

Σύμφωνα με το Πλαίσιο Επενδύσεων για την Ουκρανία, η διευκόλυνση υποστηρίζει έργα όπως η νέα σιδηροδρομική γραμμή Chop-Uzhhorod, εγγυώμενη δάνεια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και άλλους εταίρους.