
Η Ελβετία συχνά κατατάσσεται ως η καλύτερη στην Ευρώπη στο σύνολό της, αλλά τι γίνεται με την ΕΕ ξεχωριστά;
Μια συζήτηση έχει ξεσπάσει στο διαδίκτυο μετά τον ισχυρισμό του υπουργού Μεταφορών της Ισπανίας, Όσκαρ Πουέντε, ότι η χώρα του έχει τα δεύτερα πιο συνεπή τρένα μεσαίων και μεγάλων αποστάσεων στην Ευρώπη.
euronews.com
«Ο δείκτης ακρίβειας που έχουμε, ο δείκτης ακρίβειας της Renfe [της εθνικής κρατικής σιδηροδρομικής εταιρείας της Ισπανίας], είναι ο δεύτερος υψηλότερος στην Ευρώπη, μετά την ελβετική εταιρεία και πολύ μπροστά από τη Γερμανία, την Ιταλία ή τη Γαλλία, οι οποίες έχουν ποσοστά ακρίβειας κατώτερα από τα δικά μας», δήλωσε στις 4 Σεπτεμβρίου.
Είναι αλήθεια ότι η Ελβετία, η οποία δεν είναι μέλος της ΕΕ, κατατάσσεται σταθερά ως χώρα με μερικά από τα πιο αξιόπιστα τρένα στην ήπειρο, σύμφωνα με διάφορες εκθέσεις και ταξιδιωτικές εταιρείες που κατατάσσουν τις υπηρεσίες με βάση τα δικά τους κριτήρια.
Σε πρόσφατη έρευνα της ομάδας Transport & Environment, για παράδειγμα, η Ελβετική Ομοσπονδιακή Εταιρεία Σιδηροδρόμων κατέλαβε την πρώτη θέση στην αξιοπιστία μεταξύ των σιδηροδρομικών εταιρειών στην Ευρώπη, μαζί με την ολλανδική Nederlandse Spoorwegen και ακριβώς μπροστά από την βελγική SNCB και την ισπανική Renfe. Η ιταλική Trenitalia κατέλαβε την καλύτερη συνολική κατάταξη όταν ελήφθησαν υπόψη κριτήρια όπως οι τιμές των εισιτηρίων και η εμπειρία κράτησης.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ωστόσο, συλλέγει επίσης τα δικά της δεδομένα σχετικά με την ακρίβεια των σιδηροδρομικών υπηρεσιών των χωρών της ΕΕ, αν και σημειώνει ότι ισχύουν διαφορετικοί ορισμοί της ακρίβειας στα κράτη μέλη, γεγονός που καθιστά δύσκολη την πλήρη σύγκριση κάθε χώρας.
Παρ 'όλα αυτά, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν τον Ιούλιο, η Ολλανδία είχε τις πιο συνεπείς υπηρεσίες επιβατικών τρένων μεγάλων αποστάσεων και υψηλής ταχύτητας στην ΕΕ, με το 88% των τρένων της να φτάνουν στην ώρα τους το 2022.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χαρακτηρίζει ως «ακριβή» τα τρένα που φτάνουν με καθυστέρηση το πολύ πέντε λεπτών.
Την Ολλανδία ακολούθησαν το Βέλγιο, επίσης με 88%, αλλά με μικρή πτώση στην κατάταξη λόγω των αποτελεσμάτων του τα προηγούμενα έτη, και η Βουλγαρία με 87%.
Η Δανία κατέλαβε την τέταρτη θέση και η Ισπανία την πέμπτη, επομένως κατατάσσεται ως χώρα με μερικές από τις πιο συνεπείς σιδηροδρομικές υπηρεσίες μεγάλων αποστάσεων στην ΕΕ και ξεπερνά τις γερμανικές, ιταλικές και γαλλικές υπηρεσίες, όπως υποστήριξε ο Πουέντε.
Ο μέσος όρος στην ΕΕ για τα τρένα υψηλής ταχύτητας και μεγάλων αποστάσεων που έφτασαν εγκαίρως ήταν 87%, σύμφωνα με την Επιτροπή.
Είναι μια διαφορετική ιστορία για τα τοπικά και περιφερειακά τρένα: σε αυτήν την κατηγορία, η Λετονία, η Εσθονία, η Αυστρία, η Φινλανδία και η Δανία αποτελούν τις πέντε πιο συνεπείς σιδηροδρομικές υπηρεσίες. Η Ισπανία, εν τω μεταξύ, κατατάσσεται στην ένατη θέση μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ.
Τα ισπανικά περιφερειακά επιβατικά τρένα κατατάσσονται για άλλη μια φορά πάνω από τις υπόλοιπες τέσσερις μεγάλες χώρες της ΕΕ. Τα τοπικά γερμανικά και ιταλικά τρένα βαθμολογούνται ιδιαίτερα χαμηλά σε σύγκριση με την υπόλοιπη ένωση, σύμφωνα με στοιχεία της Επιτροπής.
Και τα δύο, ωστόσο, εξακολουθούν να είναι σημαντικά πιο συνεπή από τα επιβατικά τρένα της Ρουμανίας, τα οποία είναι μακράν τα λιγότερο συνεπή τόσο στις κατηγορίες μεγάλων αποστάσεων όσο και στις περιφερειακές.
Πώς κατατάσσονται οι ευρωπαϊκοί σιδηροδρομικοί σταθμοί;
Ορισμένες ενώσεις καταρτίζουν επίσης πίνακες κατάταξης σχετικά με την ποιότητα των σιδηροδρομικών σταθμών σε όλη την Ευρώπη.
Η ομάδα υπεράσπισης Consumer Choice Center δημοσίευσε πρόσφατα τον Δείκτη Ευρωπαϊκών Σιδηροδρομικών Σταθμών για το 2025, εξετάζοντας τους 50 πιο πολυσύχναστους σταθμούς της Ευρώπης με βάση τον όγκο επιβατών, και διαπίστωσε ότι η Ελβετία βασιλεύει για άλλη μια φορά όσον αφορά τα σιδηροδρομικά ταξίδια.
Συγκεκριμένα, ο Κεντρικός Σιδηροδρομικός Σταθμός της Ζυρίχης αναδείχθηκε συνολικά ο καλύτερος σιδηροδρομικός σταθμός της Ευρώπης σε κατηγορίες όπως οι επιλογές έκδοσης εισιτηρίων, η προσβασιμότητα και η σιδηροδρομική κάλυψη.
Ακολούθησε το πολωνικό Βρότσλαβ Γκλόουνι, με το ελβετικό Bern Hauptbahnhof να καταλαμβάνει την τρίτη θέση. Το Berlin Hauptbahnhof (Γερμανία) και το London Paddington (Ηνωμένο Βασίλειο) συμπλήρωσαν την πρώτη πεντάδα.
Η Ελβετία, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ολλανδία είχαν από δύο σταθμούς στην πρώτη δεκάδα.
Ο σταθμός με τις καλύτερες επιδόσεις στην Ισπανία, και ο μόνος που συμμετείχε, ήταν ο σταθμός Madrid Puerta de Atocha, στην 18η θέση της κατάταξης.