Κυριακή 17 Αυγούστου 2025

Η RENFE ανακοινώνει σχέδια για τη σύνδεση της Ισπανίας με το Παρίσι, το Μιλάνο, το Βερολίνο και τη Λισαβόνα

Σε μια σημαντική ανακοίνωση που έγινε πριν από λίγες ημέρες, ο εθνικός αερομεταφορέας της Ισπανίας, RENFE, αποκάλυψε ότι σχεδιάζει να συνδέσει μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις με ένα δίκτυο νυχτερινών τρένων.

Η RENFE είναι σαφώς ο μεγαλύτερος σιδηροδρομικός φορέας στην Ευρώπη και έχει αναπτύξει κορυφαία τρένα ικανά να αναπτύξουν ταχύτητα έως και 330 χλμ./ώρα. 

theportugalnews.com

Ο σύγχρονος στόλος Talgo AVRIL της RENFE έχει σχεδιαστεί για ταξίδια υψηλής ταχύτητας, διασυνοριακά, γεγονός που τον καθιστά ιδανικό για τις προτεινόμενες υπηρεσίες νυχτερινών τρένων. Αυτά τα τρένα είναι ικανά να λειτουργούν σε διαφορετικά εύρη τροχιάς και συστήματα ισχύος, διευκολύνοντας τα διεθνή ταξίδια χωρίς την ανάγκη χρονοβόρων μεταφορών.

Το κρίσιμο σημείο είναι ότι οι περισσότεροι ευρωπαϊκοί σιδηροδρομικοί φορείς επικεντρώνονται στην εγχώρια αγορά τους. Η RENFE σχεδιάζει να αναλάβει τη θέση ενός πανευρωπαϊκού δικτύου υψηλής ταχύτητας και διαθέτει τα μέσα για να το κάνει. Αυτό περιλαμβάνει και την Πορτογαλία.

Η δυνατότητα του τρένου AVRIL έγκειται στην ικανότητά του να διασχίζει τα σύνορα και να κινείται σε όλα τα ευρωπαϊκά πλάτη τροχιών και συστήματα ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτό αποτελεί σημαντικό εμπόδιο λόγω των διαφόρων πλάτους τροχιών, των προμηθειών κ.λπ. που έχουν αναπτυχθεί με την πάροδο των ετών. Η δημιουργία ενός καθολικού συστήματος σιδηροδρομικών γραμμών θα διαρκέσει περισσότερα χρόνια από όσο μπορείτε να φανταστείτε. Η ανάγκη για διασυνοριακές σιδηροδρομικές υπηρεσίες υψηλής ταχύτητας είναι επείγουσα, καθώς οι καθυστερήσεις στα αεροδρόμια, ο συνωστισμός, οι μεγάλοι χρόνοι check-in και οι συνωστισμένες θέσεις καθιστούν την εναλλακτική λύση της γρήγορης νυχτερινής σιδηροδρομικής υπηρεσίας ένα πραγματικό αξιοθέατο.

Η ανατροπή που περιμέναμε.

Η έμφαση θα δοθεί στις νυχτερινές υπηρεσίες. Σχεδιάζουν να προσφέρουν καμπίνες με κρεβάτια, ανακλινόμενα καθίσματα και εγκαταστάσεις εστίασης για να βελτιώσουν την άνεση των επιβατών κατά τη διάρκεια των νυχτερινών ταξιδιών.

Προτεινόμενες διαδρομές νυχτερινών τρένων

1. Ισπανία προς Γαλλία

Μαδρίτη προς Παρίσι: Απευθείας νυχτερινή πτήση που συνδέει την πρωτεύουσα της Ισπανίας με τη γαλλική πρωτεύουσα.

Βαρκελώνη προς Λυών: Συνδέοντας την πρωτεύουσα της Καταλονίας με τη γαλλική πόλη που είναι γνωστή για τη γαστρονομική της κληρονομιά.

Βαρκελώνη προς Μασσαλία: Συνδέει τις μεσογειακές ακτές της Ισπανίας με τη νότια Γαλλία.

2. Ισπανία προς Ιταλία

Μαδρίτη προς Μιλάνο: Ένα ολονύκτιο ταξίδι που συνδέει την πρωτεύουσα της Ισπανίας με το κέντρο μόδας και design της Ιταλίας.

Βαρκελώνη προς Ρώμη: Σύνδεση της πρωτεύουσας της Καταλονίας με την ιστορική πρωτεύουσα της Ιταλίας.

3. Ισπανία προς Γερμανία

Μαδρίτη προς Βερολίνο: Συνδέοντας την πρωτεύουσα της Ισπανίας με την ζωντανή πρωτεύουσα της Γερμανίας.

Βαρκελώνη προς Μόναχο: Σύνδεση της πρωτεύουσας της Καταλονίας με την πρωτεύουσα της Βαυαρίας.

4. Από την Ισπανία στο Βέλγιο και την Ολλανδία

Μαδρίτη προς Βρυξέλλες: Νυχτερινή πτήση που συνδέει την πρωτεύουσα της Ισπανίας με την πολιτική καρδιά της Ευρώπης.

Βαρκελώνη προς Άμστερνταμ: Σύνδεση της πρωτεύουσας της Καταλονίας με την ολλανδική πρωτεύουσα.

5. Ισπανία προς Πορτογαλία

Μαδρίτη προς Λισαβόνα: Αναβιώνοντας το νυχτερινό τρένο Lusitânia, αυτή η διαδρομή θα επανασυνδέσει τις πρωτεύουσες της Ισπανίας και της Πορτογαλίας.

Η Μαδρίτη θα είναι το επίκεντρο

Δυστυχώς, μέχρι στιγμής, δεν υπάρχει καμία αναφορά στο Λονδίνο, αλλά η πρόσβαση στο Παρίσι είναι γρήγορη και απλή. Από τη Μαδρίτη, θα υπάρχει νυχτερινό τρένο προς τη Λισαβόνα και η γραμμή έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Πολλές άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες βρίσκονται στις προτεινόμενες διαδρομές, όπως η Ρώμη, το Βερολίνο, οι Βρυξέλλες και το Άμστερνταμ, όλες με απευθείας διαδρομή υψηλής ταχύτητας προς τη Μαδρίτη. Για τους Άγγλους ταξιδιώτες, θα υπάρχει διαδρομή δύο αλλαγών, το Παρίσι και η Μαδρίτη, ενώ για τις περισσότερες άλλες χώρες, μία μόνο αλλαγή στη Μαδρίτη.

Η ισπανική σιδηροδρομική αρχή, ADIF, έχει θέσει τα θεμέλια για ένα πιο δυναμικό, ανταγωνιστικό και επικεντρωμένο στον χρήστη σιδηροδρομικό μέλλον. Η Μαδρίτη λαμβάνει επένδυση άνω των 540 εκατομμυρίων ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των σταθμών της.

Το προτεινόμενο δίκτυο νυχτερινών τρένων της RENFE αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την ενίσχυση των βιώσιμων επιλογών μετακίνησης μεταξύ Ισπανίας και Ευρώπης. Παρέχοντας μια οικολογική εναλλακτική λύση στις πτήσεις μικρών αποστάσεων, το έργο ευθυγραμμίζεται με ευρύτερες ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που αποσκοπούν στη μείωση των εκπομπών άνθρακα και στην προώθηση των σιδηροδρομικών μεταφορών. Ωστόσο, η επιτυχία του εξαρτάται από την εξασφάλιση κυβερνητικής υποστήριξης, την αντιμετώπιση των προκλήσεων στις υποδομές και τη διασφάλιση της ζήτησης της αγοράς. Εάν υλοποιηθεί, αυτό το δίκτυο θα μπορούσε να μεταμορφώσει τα νυχτερινά ταξίδια στην Ευρώπη, προσφέροντας στους επιβάτες έναν άνετο, αποτελεσματικό και περιβαλλοντικά υπεύθυνο τρόπο μετακίνησης σε όλη την ήπειρο.

Πάρε το τρένο, όχι το αεροπλάνο

Η ανακοίνωση της RENFE το κάνει αυτό ακόμα πιο κοντά. Το Παρίσι, η Μαδρίτη και η Λισαβόνα με το «τραίνο-σφαίρα» γίνεται πλέον πραγματικότητα. Με ποια θέση θα θέλατε να ταξιδέψετε; Εάν το έργο της RENFE προχωρήσει, σύντομα μπορεί να έχετε την επιλογή.

«Σ.Ν.» Δυστυχώς η Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό  μεταφορικό γίγνεσθαι είναι ακόμη στο περιθώριο…