Τετάρτη 30 Ιουλίου 2025

Σχέδια για τη σύνδεση της Ευρώπης με ένα τεράστιο νέο σιδηροδρομικό δίκτυο μήκους 20.000 χιλιομέτρων και 39 σταθμών


Αποκαλύφθηκαν σχέδια για τη σύνδεση 39 ευρωπαϊκών σταθμών με ένα σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας – με γραμμές που θα συνδέουν το Ηνωμένο Βασίλειο , την Ουκρανία, την Τουρκία και την Πορτογαλία .

Το Starline, ένα σχέδιο του think tank 21st Europe με έδρα την Κοπεγχάγη , προτείνει ένα νέο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο υψηλής ταχύτητας που θα «κάνει την ήπειρο να νιώθει ξανά ολόκληρη» έως το 2040.

Τα σχέδια της Starline , τα οποία αποκαλύφθηκαν στην 21η πρώτη σύνοδο κορυφής της Ευρώπης στη Βαρκελώνη , περιλαμβάνουν 22.000 χιλιόμετρα σιδηροδρομικών γραμμών υψηλής ταχύτητας, που συνδέουν 39 σταθμούς σε όλη την ήπειρο με εκτιμώμενες ταχύτητες μεταξύ 186 και 249 μιλίων την ώρα.

Σχεδιασμένα σε συνεργασία με το στούντιο Bakken & Bæck, τα μπλε τρένα θα μιμούνται την ευρωπαϊκή σημαία με αστέρια κατά μήκος των πλευρών των βαγονιών.

Οι εσωτερικοί χώροι των τρένων θα περιλαμβάνουν ήσυχες ζώνες για συγκέντρωση, άνετα καθίσματα, χώρους κατάλληλους για οικογένειες και καφέ.

Το δίκτυο θα κατασκευαστεί σε υπάρχουσες υποδομές με έναν στόλο τρένων που θα διασχίζουν τα σύνορα σε πέντε γραμμές που θα λειτουργούν με ένα ενιαίο χρονοδιάγραμμα ως «ένα ενιαίο σύστημα».

Συνδέοντας πόλεις όπως το Κίεβο, το Βουκουρέστι και η Σόφια σε ένα απρόσκοπτο ηπειρωτικό δίκτυο, η Starline στοχεύει να βάλει την Ανατολική Ευρώπη στον χάρτη υψηλής ταχύτητας.

Η έμφαση δίνεται στη σύνδεση των χωρών και όχι στην ανάπτυξη εγχώριων σιδηροδρόμων με τουλάχιστον έναν σταθμό σε κάθε χώρα του δικτύου, χωρίς «περιορισμούς από πολιτικά σύνορα».

Μια προτεινόμενη διαδρομή με τρένο από το Ελσίνκι στο Βερολίνο με την Starline θα διαρκούσε «λίγο περισσότερο από πέντε ώρες», ενώ τα ταξίδια από το Μιλάνο στο Μόναχο θα μετατρέπονταν «σε μια σύνδεση υψηλής συχνότητας μεταξύ μεγάλων οικονομικών κέντρων».

Ένας στόλος τρένων θα μπορούσε να διασχίζει τα σύνορα σε πέντε γραμμές που λειτουργούν με ένα ενιαίο χρονοδιάγραμμα (21η Ευρώπη)

Σύμφωνα με τα σχέδια του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) της ΕΕ, 424 μεγάλες πόλεις θα συνδεθούν με λιμάνια, αεροδρόμια και σιδηροδρομικές γραμμές.

Σύμφωνα με το think tank, «τα διασυνοριακά ταξίδια παραμένουν κατακερματισμένα, αργά και ακριβά» και το ΔΕΔ-Μ στερείται «ταχύτητας και φιλοδοξίας».

Αναφέρει ότι το νέο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο θα μπορούσε να μειώσει τη ζήτηση για αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους για οικονομικά προσιτά και πιο βιώσιμα ταξίδια μεταξύ πρωτευουσών.

Τα σχέδια για την εισαγωγή της υπηρεσίας υψηλής ταχύτητας αποτελούν την «καλύτερη ευκαιρία» για την Ευρώπη να επιτύχει τους στόχους μηδενικών εκπομπών για το 2050, μειώνοντας τις πτήσεις μικρών αποστάσεων έως και 80%, ανέφερε η πρόταση.

Το δημόσια χρηματοδοτούμενο, ιδιωτικά λειτουργούμενο σύστημα θα τροφοδοτείται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αντί να βασίζεται σε εθνικά δίκτυα και θα επιβλέπεται από μια νέα Ευρωπαϊκή Αρχή Σιδηροδρόμων (ERA).

«Οι σιδηρόδρομοι ήταν πάντα κάτι περισσότερο από τις μεταφορές», δήλωσε ο Kaave Pour, ιδρυτής της 21ης Ευρώπης. «Διαμόρφωσαν οικονομίες, πολιτισμούς, ακόμη και εθνικές ταυτότητες. Σήμερα, χρειαζόμαστε να κάνουν το ίδιο για την Ευρώπη».

«Ένα πραγματικά ολοκληρωμένο σιδηροδρομικό σύστημα δεν είναι πλέον απλώς θέμα ευκολίας· είναι στρατηγική αναγκαιότητα για την ανθεκτικότητα της Ευρώπης στον 21ο αιώνα», δήλωσε η 21st Europe.

Εκτιμά ότι το σιδηροδρομικό σύστημα υψηλής ταχύτητας θα δημιουργήσει εκατομμύρια θέσεις εργασίας στους τομείς των υποδομών, της μηχανικής και των υπηρεσιών, όπως στην Κίνα, όπου κάθε νέα σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας συνέβαλε έως και στο 7,2% της αύξησης του αστικού ΑΕΠ.

Το think tank πρόσθεσε: «Οι σταθμοί Starline θα είναι ενεργοί δημόσιοι χώροι, όχι απλώς σημεία διέλευσης, ενσωματώνοντας πολιτιστικά ιδρύματα, δημόσιες πλατείες και χώρους που θα τους καθιστούν προορισμούς από μόνοι τους».

Ένα ενοποιημένο σύστημα έκδοσης εισιτηρίων σε μια ανοιχτή πλατφόρμα σχεδιάζει να κεντροποιήσει τις πωλήσεις (21st Europe)

Ένα ενοποιημένο σύστημα έκδοσης εισιτηρίων σε μια ανοιχτή πλατφόρμα σχεδιάζει να συγκεντρώσει τις πωλήσεις με συστήματα ασφαλείας που βασίζονται σε τεχνητή νοημοσύνη στους σταθμούς.

Οι τιμές των εισιτηρίων «θα πρέπει να είναι σημαντικά χαμηλότερες» από τις πτήσεις μικρών αποστάσεων και τις υπάρχουσες σιδηροδρομικές υπηρεσίες, σύμφωνα με την 21st Europe.

Ο Simon Calder, ταξιδιωτικός ανταποκριτής της εφημερίδας The Independent, δήλωσε: «Starline: από πού να ξεκινήσω; Λατρεύω το όραμα: «Ταχύτητα, βιωσιμότητα και απλότητα, καθιστώντας το τρένο υψηλής ταχύτητας τον πιο φυσικό τρόπο μετακίνησης σε όλη την ήπειρο».

«Και χρειαζόμαστε απεγνωσμένα μια πλήρη επανεξέταση των ευρωπαϊκών ταξιδιών—όπου τα εισιτήρια, τα δρομολόγια, οι σταθμοί και τα τρένα θα λειτουργούν ως ένα ενιαίο σύστημα».

«Προς το παρόν, ένα εισιτήριο Μάντσεστερ-Μάλαγα κοστίζει λίγα μόνο κλικ, 100 λίρες και τρεις ώρες αεροπορικώς. Αλλά ο σχεδιασμός του ταξιδιού με τρένο θα διαρκέσει τρεις ώρες και το εισιτήριο πιθανότατα θα κοστίσει πέντε φορές περισσότερο.»

«Υπάρχει όμως κάποια προοπτική να επιτευχθεί ευρωπαϊκή συνοχή μέσα, ας πούμε, σε μια δεκαετία; Καμία από ό,τι μπορώ να δω. Το Ηνωμένο Βασίλειο, άλλωστε, επέλεξε να αποχωρήσει από την ΕΕ.»

«Μόνο μία γραμμή στο ενημερωτικό δελτίο ξεχωρίζει συνοψίζοντας το πρόβλημα: «Η Starline θα πρέπει να λειτουργεί βάσει ενός ενιαίου συνόλου τεχνικών, κανονισμών ασφαλείας και εργασίας, διασφαλίζοντας ότι τα διασυνοριακά ταξίδια είναι τόσο απρόσκοπτα όσο και τα εγχώρια σιδηροδρομικά δίκτυα». Καλή τύχη με αυτό.»