
Η ανάπτυξη του ERTMS εποχούμενου και παρατρόχιου σε ολόκληρη την ΕΕ θα βελτιώσει τη διαλειτουργικότητα, θα αυξήσει τη χωρητικότητα και θα ενισχύσει την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, επιτρέποντας επομένως τις συνθήκες για έναν Ενιαίο Ευρωπαϊκό Σιδηροδρομικό Χώρο.
erfarail.eu
Ωστόσο, μια σειρά δυσκολιών, συμπεριλαμβανομένων των αυξανόμενων αποκλίσεων όσον αφορά την εφαρμογή της τεχνολογίας ERTMS σε εθνικό επίπεδο και η απουσία επιχειρηματικής υπόθεσης για τις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, φέρνουν το ERTMS στα πρόθυρα να χάσει τον αρχικό του σκοπό. Η αποφυγή εκτροχιασμού του ERTMS απαιτεί επειγόντως μια νέα κοινή προσέγγιση.
Το ERTMS είναι μια εξελικτική τεχνολογία από τη φύση του. Ωστόσο, υπάρχει ένα σημαντικό χάσμα μεταξύ της αναγνώρισης αυτής της πραγματικότητας και της ζωής σε μια κατάσταση συνεχών αλλαγών και αστάθειας των προδιαγραφών ERTMS . Είναι σύνηθες σε όλη την ΕΕ ότι η εξέλιξη των προδιαγραφών ξεπερνά την ανάπτυξη του ERTMS. Αυτή η κατάσταση λειτουργεί ως δολοφόνος καινοτομίας για τους κατασκευαστές που είναι υπερφορτωμένοι και επιβαρυμένοι με την εκπλήρωση των νέων προδιαγραφών. Οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, από την άλλη πλευρά, αντιμετωπίζουν εκρηκτικό κόστος και διαρκώς κινδυνεύουν να δουν τις σημαντικές επενδύσεις τους σε ενσωματωμένες μονάδες να καταργούνται γρήγορα.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα πρέπει να επικεντρωθεί στην ελαχιστοποίηση των αλλαγών στις προδιαγραφές όσο το δυνατόν περισσότερο, υιοθετώντας παράλληλα ένα σταθερό, αξιόπιστο και πολυετές πρότυπο που θα αναπτυχθεί σε όλο το δίκτυο πριν προσθέσει οποιεσδήποτε σημαντικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας του συστήματος.
Τα σχέδια εγκατάστασης ERTMS κατευθύνονται από διαχειριστές υποδομής με ισχυρή εθνική εστίαση που δεν λαμβάνουν δεόντως υπόψη τη διασυνοριακή φύση της σιδηροδρομικής εμπορευματικής κυκλοφορίας όπου πάνω από το 50% των τρένων διασχίζουν τουλάχιστον ένα εθνικό σύνορο. Ως εκ τούτου, οι εμπορευματικές εταιρείες πρέπει να πλοηγούνται κατά μήκος διαδρόμων που αποτελούνται από «νησιά ERTMS» με υψηλές απαιτήσεις (μόνο το 14% του Βασικού Δικτύου είναι εξοπλισμένο) και άλλες περιοχές με αποκλίνουσες ταχύτητες ανάπτυξης τόσο για παρατρόχιες όσο και για εποχούμενες μονάδες. Αντιμετωπίζουν επίσης αποκλίνουσες εθνικές ερμηνείες για το πώς να λειτουργήσει το ERTMS. Αυτές οι λεγόμενες «γραμματικές ERTMS» αποτελούν ένα ολοένα και πιο σημαντικό εμπόδιο στη διαλειτουργικότητα.
Θα πρέπει να ζητείται η γνώμη των χρηστών ERTMS για την ανάπτυξη σχεδίων ανάπτυξης που είναι αξιόπιστα και συνεπή . Αυτά τα σχέδια θα πρέπει να εξετάζουν τη συμβατότητα προς τα πίσω του υπάρχοντος τροχαίου υλικού και τη δυνατότητα εφαρμογής αναβαθμίσεων σε οχήματα που δεν έχουν ακόμη αναγνωριστεί. Η Επιτροπή θα πρέπει να αποκτήσει νέα εξουσία για την εποπτεία της εφαρμογής αυτών των σχεδίων.
Ενώ οι προηγούμενες δοκιμές συστήματος κλάσης Β για ESC/RSC (ETCS Radio System Compatibility) εφαρμόζονταν σε εθνικό επίπεδο, οι χειριστές αντιμετωπίζουν τώρα μια ανεξέλεγκτη ποικιλία δοκιμών που μπορεί να αποκλίνουν ανάλογα με το σχεδιασμό διαδρομής και τον κατασκευαστή της διαδρομής. Ο μέσος χρόνος που απαιτείται για την έγκριση λογισμικού για ένα διεθνές όχημα είναι τουλάχιστον ένας χρόνος, γεγονός που αντιπροσωπεύει ένα τεράστιο εμπόδιο για τη διασυνοριακή κυκλοφορία και έναν σημαντικό παράγοντα κόστους για τους χειριστές.
Η ΕΕ θα πρέπει να ελαχιστοποιήσει και να εναρμονίσει τις προδιαγραφές δοκιμών και να μεγιστοποιήσει τον συντονισμό των υποθέσεων δοκιμών σε διάφορες χώρες μέσω των εθνικών αρχών, με τη συμμετοχή χρηστών ERTMS. Ο στόχος της μη διενέργειας πρόσθετων επαληθεύσεων όπως αναφέρεται στην ΤΠΔ CCS θα πρέπει να επιτευχθεί το συντομότερο δυνατό.
Η αργή ανάπτυξη του ERTMS συνεχίζεται σε ένα περίπλοκο περιβάλλον με σπάνιο διαθέσιμο δημόσιο χρήμα, πρόσθετα τεχνολογικά έργα που τελικά θα ανταγωνιστούν για τα ίδια κονδύλια του προϋπολογισμού και φορείς που εκτελούν οικονομικές δραστηριότητες που είναι σε θέση να δημιουργήσουν περιορισμένο περιθώριο για νέες επενδύσεις.
Η ΕΕ θα πρέπει να επικεντρώσει την τεχνολογική χρηματοδότηση στην ανάπτυξη του ERTMS δεδομένης της σημασίας του για την επίτευξη του SERA. Αυτή η προτεραιότητα των έργων θα πρέπει να αντικατοπτρίζεται στο νέο ΠΔΠ.