Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2025

Θεσσαλονίκη: «Μύλος» με εισιτήρια σε Μετρό, λεωφορεία - Μεγάλη ταλαιπωρία επιβατών


Ενάμισι μήνα μετά την έναρξη λειτουργίας του Μετρό και της εφαρμογής της νέας πολιτικής κομίστρου και τρόπου έκδοσης, επικύρωσης και επαναφόρτισης εισιτηρίων και καρτών σε λεωφορεία και μετρό, τα προβλήματα παραμένουν, όπως και οι γκρίνιες, τα σχόλια στα σόσιαλ μίντια και η γενικότερη σύγχυση ως προς το τι ισχύει και πώς μπορεί κανείς να διασφαλίσει ότι δε θα βρεθεί εκτεθειμένος σε ενδεχόμενο έλεγχο, αλλά και τα αναπάντητα ερωτήματα, για τα οποία δεν έχουμε ακόμη κάποια σαφή απάντηση, σχετικά με το πότε θα υπάρξει ομαλοποίηση και τελική ρύθμιση.

Της ΜΑΡΙΑΣ ΚΟΥΖΟΥΦΗ
.typosthes.gr

Προς το παρόν, η αίσθηση που υπάρχει είναι ότι για να είναι κανείς σίγουρος, σε ότι αφορά τα λεωφορεία, καλό είναι να έχει προμηθευθεί και να χρησιμοποιεί χάρτινο εισιτήριο, καθώς φαίνεται ότι παρατηρούνται προβλήματα με τα νέα μηχανήματα που τοποθετούνται στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ και των ΚΤΕΛ.

Υπάρχουν αναφορές ότι πολίτες έβαλαν την κάρτα τους (τα μηχανήματα δέχονται μόνο πιστωτική ή χρεωστική και όχι μετρητά) και στην καλύτερη περίπτωση κόλλησε και τους έβγαλε μήνυμα ότι δεν μπορεί να εξυπηρετήσει και δεν τους έβγαλε το εισιτήριο. Για το θέμα υπάρχει σύμφωνα με πληροφορίες σε εξέλιξη συζήτηση με την εταιρεία που έχει αναλάβει την προμήθεια και τοποθέτηση των μηχανημάτων μέσα στα αστικά. Υπήρξε όμως και καταγγελία ότι μηχάνημα τους κράτησε τα χρήματα χωρίς να βγάλει εισιτήριο. Σε αυτήν την τελευταία περίπτωση η πληροφόρηση που υπάρχει είναι ότι θα υπάρξει αποζημίωση και σίγουρα δε θα επιβληθεί πρόστιμο σε περίπτωση ελέγχου. Κατά πάσα πιθανότητα θα υπάρχει αποζημίωση χρηματική ή θα λαμβάνει το εισιτήριο που δεν πήρε ο χρήστης, κάτι που αναμένεται να διευκρινιστεί άμεσα.

Καλύτερη είναι κάπως η κατάσταση με τα νέα επικυρωτικά μηχανήματα που έχουν τοποθετηθεί στα λεωφορεία (τα μαύρα) για όσους διαθέτουν προσωποποιημένη κάρτα ή έξυπνο επαναφορτιζόμενο εισιτήριο και δεν το βγάζουν επάνω στο λεωφορείο. Το πού μπορούν να προμηθευτούν αυτό το εισιτήριο και την προσωποποιημένη κάρτα θα το δούμε παρακάτω. Πάντως ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι τα κλασικά χάρτινα εισιτήρια με τις μειωμένες τιμές δεν έχουν αποσυρθεί και μπορούν να ακυρωθούν στα μηχανήματα που υπάρχουν στα λεωφορεία, ενώ με απόφαση του ΟΑΣΘ, και το Φεβρουάριο συνεχίζει τη διάθεση των κλασικών, χάρτινων καρτών απεριορίστων διαδρομών.

Από την άλλη, σε ότι αφορά το Μετρό, εκεί καλό είναι να έχει κανείς κέρματα πριν πάει στα αυτόματα μηχανήματα στους σταθμούς και ακόμη καλύτερα το ακριβές αντίτιμο του εισιτηρίου προκειμένου να εξυπηρετηθεί, καθώς υπήρξαν περιπτώσεις με μηχανήματα που δε δίνουν ρέστα.


Δεν πετιούνται τα εισιτήρια έπειτα από μία χρήση

Ένα σημαντικό στοιχείο πάντως που πρέπει να γνωρίζουν οι επιβάτες είναι ότι τα νέα εισιτήρια είναι επαναφορτιζόμενα και δεν πρέπει να τα πετούν έπειτα από μια χρήση, όπως φαίνεται ότι κάνουν αρκετοί, αν κρίνουμε από το πλήθος των πεταμένων εισιτηρίων ΤhessTicket που βλέπει κανείς στα πεζοδρόμια και γύρω από τους σταθμούς του Μετρό. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, τα εισιτήρια του Μετρό, αυτά που βγαίνουν από τα μηχανήματα, μπορούν να φορτιστούν πολλές δεκάδες φορές. Τι κι αν το γράφει πάντως και πάνω στο ίδιο το εισιτήριο, οι πολίτες δεν φαίνεται ακόμη να έχουν εξοικειωθεί με την επαναφόρτιση. Υπάρχουν βέβαια και οι περιπτώσεις εκείνες που ενώ το γνωρίζουν, δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν από τα μηχανήματα για να τα επαναφορτίσουν καταλήγοντας έτσι να βγάλουν ένα νέο.

Η Thema, η διαχειρίστρια εταιρεία του Μετρό, ανήρτησε μάλιστα και επίσημη ανακοίνωση στο www.thessmetro.gr , υπενθυμίζοντας στο επιβατικό κοινό του Μετρό Θεσσαλονίκης ότι τα εισιτήρια είναι επαναφορτιζόμενα. Το κείμενο της ανακοίνωσης έχει ως ακολούθως:

«Υπενθυμίζουμε στο επιβατικό κοινό του Μετρό Θεσσαλονίκης ότι τα εισιτήρια είναι επαναφορτιζόμενα. Για την καλύτερη εξυπηρέτησή σας αλλά και για την προστασία του περιβάλλοντος, μπορείτε να τα επαναφορτίζετε στα αυτόματα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων για τις επόμενες διαδρομές σας. Σας ευχαριστούμε για τη συνεργασία».

Το ίδιο φυσικά ισχύει και για το έξυπνο εισιτήριο που εκδίδεται από τα λεωφορεία, καθώς και αυτό μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί. «Το ηλεκτρονικό εισιτήριο μπορεί να επαναφορτιστεί όσες φορές χρειαστεί (αρκεί να μην έχει καταστραφεί η υφή του) , στα εκδοτικά μηχανήματα εντός των λεωφορείων μόνο με χρήση τραπεζικής κάρτας ή μέσω ανέπαφης συναλλαγής με NFC», επισημαίνει ο ΟΣΕΘ σε σχετική ανακοίνωση.

Το επαναφορτιζόμενο εισιτήριο για το λεωφορείο είναι τετραγωνισμένο στις άκρες του και υπάρχει ημερομηνία πρώτης έκδοσης στην αριστερά πλευρά του εισιτηρίου, ενώ αυτό για το Μετρό είναι στρογγυλοποιημένο στις άκρες του.

ΟΑΣΘ: Συνεχίζουν οι χάρτινες κάρτες και τον Φεβρουάριο

Στο πλαίσιο αυτό ο ΟΑΣΘ, προκειμένου να εξυπηρετήσει το κοινό, πρόκειται να συνεχίσει τη διάθεση των κλασικών, χάρτινων καρτών απεριορίστων διαδρομών και για τον Φεβρουάριο.

Ειδικότερα, σε δήλωσή του στον «Τύπο Θεσσαλονίκης» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ, Κώστας Ταγγίρης αναφέρει χαρακτηριστικά:

Ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, θέλοντας να εξυπηρετήσει το επιβατικό κοινό, έως ότου ξεπεραστούν από τους αρμόδιους τα προβλήματα και οι δυσλειτουργίες με το νέο σύστημα κομίστρου, συνεχίζει τη διάθεση των κλασικών, χάρτινων καρτών απεριορίστων διαδρομών και για τον Φεβρουάριο. Ταυτόχρονα, συνεχίζουμε και τη διάθεση των κλασικών χάρτινων εισιτηρίων, τα οποία μπορούν οι επιβάτες να τα προμηθεύονται σε περισσότερα από 750 σημεία πώλησης σε όλη τη Θεσσαλονίκη, καθώς και από τα 16 εκδοτήρια του ΟΑΣΘ. Καλούμε τους επιβάτες να προμηθεύονται εισιτήριο πριν από την άνοδό τους στα λεωφορεία, ώστε να αποφεύγουν την άσκοπη ταλαιπωρία.

Προσωποποιημένες κάρτες

Τα εκδοτικά μηχανήματα νέας γενιάς, για την έκδοση εισιτηρίων και την επικύρωση εισιτηρίων και καρτών έχουν μπει ήδη σε 385 λεωφορεία και σύμφωνα με πληροφορίες μένουν ακόμη κάποια λίγα λεωφορεία για να ολοκληρωθεί η τοποθέτηση συνολικά στον στόλο, από την αρμόδια κοινοπραξία. Αναθέτουσα Αρχή είναι η Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε.

Παράλληλα, στην ιστοσελίδα του ΟΣΕΘ γίνονται καθημερινά τουλάχιστον 100 αιτήματα για προσωποποιημένες κάρτες. Η έκδοση προσωποποιημένων καρτών μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσω διαδικτύου από την ιστοσελίδα του ΟΣΕΘ και εν συνεχεία η κάρτα είτε θα παραλαμβάνεται από συγκεκριμένα εκδοτήρια είτε θα αποστέλλεται ταχυδρομικά.

Επίσης, μπορείτε να εκδώσετε την προσωποποιημένη κάρτα και από τα γραφεία του ΟΑΣΘ και από Π.Π. Γερμανού 46 (κατάστημα).

Σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση, στις 19 Δεκεμβρίου ο ΟΣΕΘ είχε ήδη εκδώσει άνω των 7000 νέων ηλεκτρονικών προσωποποιημένων καρτών μέσω της νέας διαδικτυακής πύλης www.oseth.com.gr εξυπηρετώντας το 80% του το συνόλου των αιτήσεων.

Οι επιβάτες και οι ενδιαφερόμενοι πολίτες μπορούν εξάλλου από τα τέλη Δεκεμβρίου, να επικοινωνούν με τον ΟΣΕΘ στον τηλεφωνικό αριθμό 2314 172233 και να λαμβάνουν απαντήσεις για όλα τα θέματα που αφορούν στην έκδοση και φόρτιση εισιτηρίων για τα αστικά και υπεραστικά λεωφορείο, την έκδοση προσωποποιημένης κάρτας μέσω της διαδικτυακής πύλης του ΟΣΕΘ (www.oseth.com.gr) αλλά και πληροφορίες για τις λεωφορειακές γραμμές τις στάσεις κ.α. Ειδικότερα μπορούν να ενημερωθούν για το στάδιο στο οποίο βρίσκεται η έκδοση της κάρτας και το πότε αναμένεται να παραληφθεί. Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες του «Τύπου Θεσσαλονίκης» υπάρχουν περιπτώσεις που επιβάτες περιμένουν αρκετές ημέρες για να τη λάβουν.

Το τηλεφωνικό κέντρο του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης απαντά Δευτέρα με Κυριακή από τις 07:00 ως τις 22:00 (εκτός από τις 25/12 και 26/12 και όλες τις επίσημες αργίες). Οι πολίτες που θα καλούν τον τηλεφωνικό αριθμό θα ακούν ένα ηχογραφημένο μήνυμα και στη συνέχεια θα συνομιλούν με το καταρτισμένο προσωπικό που έχει λάβει σχετική ενημερωτική εκπαίδευση. Το τηλεφωνικό κέντρο θα λειτουργήσει αρχικά για δυο μήνες και εφόσον κριθεί απαραίτητο, η λειτουργία του θα επεκταθεί.

Τι ισχύει με την προμήθεια των εισιτηρίων για λεωφορεία

Υπενθυμίζεται ότι το ύψος του απλού κομίστρου για τα λεωφορεία μειώθηκε από 0,90€ σε 0,60€ για τις αστικές διαδρομές και από 0,90€ σε 0,80€ για τις περιαστικές.

Το ύψος του απλού κομίστρου για το Μετρό διαμορφώνεται επίσης σε 0,60€

Οι χρήστες του απλού εισιτηρίου μπορούν να μετεπιβιβασθούν ελεύθερα στο αντίστοιχο μέσο εντός 70΄της ώρας από την πρώτη ακύρωση.

Για να χρησιμοποιήσει ο χρήστης στο ίδιο ταξίδι του Μετρό και Λεωφορείο/α, πρέπει να προμηθευτεί 2 εισιτήρια, ένα για το Μετρό και ένα για το λεωφορείο ή τα λεωφορεία, δηλαδή να καταβάλει 1,20€ ή 1,40€, με τους δικαιούχους μειωμένου κομίστρου καταβάλουν το 50% των ανωτέρω ποσών.

Όπως έχει ενημερώσει ο ΟΣΕΘ, μπορείτε να εκδώσετε το έξυπνο επαναφορτιζόμενο εισιτήριό σας για τα λεωφορεία σε κάποιο από τα εκδοτήρια του ΟΑΣΘ, στους αυτόματους πωλητές που υπάρχουν σε διάφορα σημεία της πόλης και στα εκδοτικά μηχανήματα που θα βρείτε εντός των λεωφορείων μόνο με χρήση τραπεζικής κάρτας ή μέσω ανέπαφης συναλλαγής με NFC. Στα ίδια σημεία μπορεί να γίνει και η επαναφόρτιση.

Στο πόρταλ του ΟΣΕΘ εξάλλου είναι αναρτημένες και χρήσιμες πληροφορίες για το κοινό σχετικά με τα νέα εισιτήρια.

Το Μετρό Θεσσαλονίκης

Προς το παρόν, στο Μετρό Θεσσαλονίκης μπορεί κανείς από τα αυτόματα μηχανήματα που υπάρχουν εγκατεστημένα στους σταθμούς να βγάλει επαναφορτιζόμενο εισιτήριο χρησιμοποιώντας μόνο μετρητά, είτε κέρματα είτε χαρτονομίσματα όμως μόνο των 5 ή 10 ευρώ και όχι παραπάνω και δεν είναι γνωστό πότε αναμένεται να ξεκινήσει η δυνατότητα πληρωμής και με κάρτα, πιστωτική ή χρεωστική.

Όπως έχει δείξει η εμπειρία μέχρι σήμερα, μέχρι να ρυθμιστεί πλήρως η λειτουργία των μηχανημάτων ανάλογα με την ισχύουσα τιμολογιακή πολιτική και τις διαφορετικές κατηγορίες κομίστρου, ο ασφαλέστερος τρόπος είναι να χρησιμοποιεί κανείς κέρματα στα αυτόματα μηχανήματα για να βγάλει εισιτήριο, ώστε να μην υπάρχει και θέμα με την επιστροφή ρέστων, κάτι που παρατηρήθηκε κάποιες φορές σε κάποια μηχανήματα, όταν οι επιβάτες προσπάθησαν να βγάλουν εισιτήρια πολλών διαδρομών με τη χρήση χαρτονομισμάτων. Με βάση την εμπειρία του επιβατικού κοινού κάποιες φορές τα μηχανήματα μπλοκάρουν και δε δίνουν ρέστα. Εξάλλου έχουν κυκλοφορήσει οι σχετικές φωτογραφίες με τα χαρτιά κολλημένα στα μηχανήματα με το μήνυμα «δε δίνει ρέστα».

Πάντως, σε ορισμένες περιπτώσεις που παρατηρήθηκαν μεγάλες ουρές, όπως σε μέρες αργιών κλπ, η «άνοιξαν» οι πύλες του Μετρό, ώστε να μην υπάρξει περαιτέρω ταλαιπωρία του κοινού.

Πάντως δεν είναι ακόμη γνωστή η ημερομηνία που θα ξεκινήσει το ενιαίο κόμιστρο για λεωφορεία και Μετρό ώστε οι επιβάτες να μπορούν να χρησιμοποιούν τα ίδια μέσα με το ίδιο εισιτήριο. Αυτό που έχει ανακοινωθεί είναι ότι η τωρινή τιμολογιακή πολιτική θα ισχύει για έξι μήνες.