Πέμπτη 16 Οκτωβρίου 2025

Τέλος εποχής για τη ΓΑΙΑΟΣΕ- Νέος φορέας διαχείρισης τροχαίου υλικού η «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.»


Η διαχείριση του τροχαίου υλικού περνά στη νέα εταιρεία του ΟΣΕ

Στην εφαρμογή της μεγάλης μεταρρύθμισης στον τομέα του σιδηροδρόμου προχωρεί η κυβέρνηση μεταφέροντας τη διαχείριση του τροχαίου υλικού –δηλαδή των μηχανών, βαγονιών και λοιπών οχημάτων του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου– από τη ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. στη νεοσύστατη εταιρεία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία».

ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΤΖΑΝΝΕ
newmoney.gr

Η κοινή υπουργική απόφαση, που υπογράφεται από τον Αναπληρωτή Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη και τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκο Πιερρακάκη, δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ και τίθεται σε ισχύ από την ημέρα δημοσίευσής της δηλαδή από τις 9 Οκτωβρίου.

Με τη δημοσίευση της ΚΥΑ, κλείνει οριστικά ένα κεφάλαιο σχεδόν 20 ετών όπου η ΓΑΙΑΟΣΕ είχε την αποκλειστική ευθύνη του τροχαίου υλικού. Η νέα εποχή των «Σιδηροδρόμων Ελλάδος Μ.Α.Ε.» φιλοδοξεί να φέρει μεγαλύτερη διαφάνεια, τεχνική επάρκεια και κεντρικό συντονισμό σε έναν τομέα που για χρόνια χαρακτηριζόταν από πολυδιάσπαση και καθυστερήσεις.

Η εξέλιξη αυτή αποτελεί το πιο ουσιαστικό βήμα στην πορεία αναδιάρθρωσης του ελληνικού σιδηροδρομικού συστήματος, καθώς βάζει τέλος σε ένα καθεστώς κατακερματισμένων αρμοδιοτήτων που ίσχυε επί δύο δεκαετίες και επιχειρεί να δημιουργήσει έναν ενιαίο φορέα ευθύνης για το σύνολο του τροχαίου υλικού.

Τι προβλέπει η απόφαση

Σύμφωνα με την απόφαση, η νέα εταιρεία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.», που προήλθε από τη συγχώνευση του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) με την ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε., αναλαμβάνει πλέον τη συνολική διαχείριση, συντήρηση και τεχνική εποπτεία του τροχαίου υλικού, αντικαθιστώντας πλήρως τη ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. στον ρόλο αυτό. Η ΓΑΙΑΟΣΕ, εταιρεία που ιδρύθηκε το 2001 με στόχο τη διαχείριση και αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας και του τροχαίου υλικού του ΟΣΕ, περιορίζεται πλέον σε άλλες δραστηριότητες, όπως η ανάπτυξη ακινήτων και η αξιοποίηση σιδηροδρομικών σταθμών.
Η απόφαση προβλέπει ότι μέσα σε επτά ημέρες από τη δημοσίευσή της, η ΓΑΙΑΟΣΕ οφείλει να ολοκληρώσει τη φυσική καταγραφή του τροχαίου υλικού και να το παραδώσει στη Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε., χωρίς να απαιτείται τεχνική αξιολόγηση στο στάδιο αυτό.

Η διαδικασία αφορά τόσο τα διαθέσιμα ανταλλακτικά του υποσυστήματος ETCS όσο και τα μη μισθωμένα οχήματα, ενώ θα συνταχθούν σχετικά πρωτόκολλα παράδοσης και παραλαβής.

Παράλληλα, η ΓΑΙΑΟΣΕ υποχρεούται να παραδώσει όλες τις ενεργές συμβάσεις μίσθωσης τροχαίου υλικού που έχει συνάψει με ιδιώτες, επιχειρήσεις ή φορείς του Δημοσίου. Η νέα εταιρεία θα πρέπει να ολοκληρώσει την πλήρη καταγραφή μέσα σε έξι μήνες και να προχωρήσει σε τεχνική αξιολόγηση όλων των μονάδων μέσα σε δώδεκα μήνες.

Οι εξαιρέσεις

Από τη διαδικασία εξαιρούνται τα οχήματα που έχουν χαρακτηριστεί άχρηστα ή μη επισκευάσιμα, σύμφωνα με την υπουργική απόφαση του 2022, καθώς και το μισθωμένο τροχαίο υλικό που βρίσκεται ήδη σε χρήση από τρίτους. Η Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε. αναλαμβάνει στη συνέχεια τον τεχνικό έλεγχο και την αξιολόγηση κάθε οχήματος, με βάση τις ευρωπαϊκές Τεχνικές Προδιαγραφές Διαλειτουργικότητας, ώστε να διασφαλιστεί η επιχειρησιακή του ετοιμότητα, η ασφάλεια και η δυνατότητα αξιοποίησής του.

Η απόφαση ρυθμίζει και το ζήτημα του προσωπικού, καθώς όλες οι συμβάσεις και υπηρεσίες που σχετίζονται με τη διαχείριση του τροχαίου υλικού μεταφέρονται αυτοδικαίως στη νέα εταιρεία, εξασφαλίζοντας τη συνέχεια λειτουργίας χωρίς πρόσθετη δημοσιονομική επιβάρυνση. Η δημοσιονομική έκθεση που συνοδεύει την απόφαση επιβεβαιώνει ότι η μεταφορά αρμοδιοτήτων δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό, αφού και οι δύο εταιρείες αποτελούν φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.

Η μεταφορά της ευθύνης διαχείρισης τροχαίου υλικού στη Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε. θεωρείται κρίσιμο βήμα για την προσπάθεια ενοποίησης και εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού τομέα. Στόχος της κυβέρνησης είναι να μειωθεί η γραφειοκρατία, να βελτιωθεί η συντήρηση και αξιοποίηση των διαθέσιμων μέσων και να δημιουργηθεί ένα πιο ευέλικτο και λειτουργικό πλαίσιο διοίκησης των σιδηροδρόμων.

Η ενιαία δομή αναμένεται να διευκολύνει την υλοποίηση νέων επενδύσεων, τη συνεργασία με ιδιώτες παρόχους μεταφορών και τη συνολική αναβάθμιση της ασφάλειας και της αξιοπιστίας των σιδηροδρομικών υπηρεσιών.