Εγκρίθηκαν από το υπουργείο Περιβάλλοντος οι περιβαλλοντικοί όροι για να προχωρήσει από τον ΟΣΕ, η επέκταση του δικτύου του οδοντωτού σιδηροδρόμου σε μήκος 5 χιλιομέτρων με την ανάπτυξη νέας μονής σιδηροδρομικής γραμμής, για τη σύνδεση της ιστορικής Ιεράς Μονής Αγίας Λαύρας με τα Καλάβρυτα.
ecopress.gr
Περιγραφή του έργου
Πρόκειται για νέο έργο σταθερής τροχιάς που αφορά στη σιδηροδρομική σύνδεση της πόλης ων Καλαβρύτων με την Ιερά Μονή Αγίας Λαύρας μήκους 5Km περίπου, ως επέκταση της υφιστάμενης εν λειτουργία σιδηροδρομικής γραμμής Διακοπτό – Καλάβρυτα, γνωστή ως ”Οδοντωτός Σιδηρόδρομος”.
Ο οδοντωτός σιδηρόδρομος Διακοπτού-Καλαβρύτων αποτελεί τη μοναδική σιδηροδρομική σύνδεση της πόλης των Καλαβρύτων με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο (σιδηροδρομική γραμμή Κορίνθου – Πατρών στη θέση του Διακοπτού), με ιστορία πάνω από 120 χρόνια συνεχούς λειτουργίας, γι’αυτό και έχει χαρακτηρισθεί ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο σύμφωνα με την ΥΑ ΥΠΠΟ/ΔΙΛΑΠ/Γ/2159/35652/25-6-1996 (ΦΕΚ1534/Β/16-11-2000).
Η αρχή του παρόντος έργου είναι στην έξοδο του υφιστάμενου Σ.Σ. Καλαβρύτων (Χ.Θ. 0+000) και στη συνέχεια κατευθυνόμενη αρχικά εντός πεδινού αναγλύφου και περιμετρικά του σχεδίου πόλεως, καταλήγει με ανωφερική πορεία στη υφιστάμενη Επ.Ο. Καλαβρύτων – Ι.Μ. Αγίας Λαύρας και από εκείνο το σημείο με όδευση παράλληλα και παραπλεύρως με την οδό έως το νέο τερματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό στην περιοχή της Ι.Μ. Αγ. Λαύρας – Χ.Θ. 5+151
Σκοπός του έργου είναι η σύνδεση της ιστορικής Ιεράς Μονής Αγίας Λαύρας με τα Καλάβρυτα, με βασικές αρχές την πλήρη ένταξη στο τοπίο και την ελαχιστοποίηση των οχλήσεων, ώστε να μη θιγεί το φυσικό και αστικό περιβάλλον της πόλης των Καλαβρύτων όπως και το ιστορικό της Ι.Μ. Αγίας Λαύρας.
Τα οφέλη του έργου
Τα οφέλη που αναμένονται από την υλοποίηση του έργου είναι:
– Ταχύτερη και οικονομικότερη μετακίνηση επισκεπτών από και προς την ιστορική Ι.Μ. Αγίας Λαύρας ενισχύοντας τον ανταγωνισμό, την οικονομία και την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής.
– Βελτίωση των συνθηκών οδικής κυκλοφορίας και μείωση των οχλήσεων στην περιοχή, λόγω του περιορισμού των κυκλοφοριακών φόρτων κατά τις περιόδους επίσκεψης στην Ι.Μ. Αγίας Λαύρας, πετυχαίνοντας έτσι περαιτέρω μείωση εκπομπής ρύπων, θορύβου και συμβάντων οδικών ατυχημάτων.
– Βιώσιμη τουριστική αναβάθμιση της περιοχής με φιλικά προς το περιβάλλον μέσα, αφού θα αποτελέσει τουριστικό πόλο έλξης αφού κάθε χρόνο χιλιάδες επισκέπτες επιθυμούν να επισκεφτούν την Ι.Μ., ενώ χαρακτηριστική είναι και η ζήτηση για σχολικές εκδρομές και εκδρομές συλλόγων.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου
Ο βασικός σχεδιασμός (επιλεγείσα λύση με μηκοτομή και οριζοντιογραφία και όρια/ζώνη απαλλοτρίωσης) και το τεχνικό αντικείμενο του έργου, περιλαμβάνει τις απαραίτητες εργασίες για την επέκταση του σιδηρόδρομου από το Σ.Σ. Καλαβρύτων (έξοδος σταθμού) έως την περιοχή του νέου Σ.Σ. Ι.Μ. Αγ. Λαύρας (Χ.Θ. 5+151), με την ανάπτυξη νέας μονής σιδηροδρομικής γραμμής απλής (συμβατικής) πρόσφυσης, με μοναδική εξαίρεση στα τμήματα με ανωφέρεια >3,5% που φέρει οδόντωση (κρεμαγιέρα) τύπου Abt στον άξονα της γραμμής, και ακολούθως στη λειτουργία της, προς εξασφάλιση όσο το δυνατόν ασφαλέστερων κυκλοφοριακών συνθηκών. Ειδικότερα:
Ως προς την κατασκευή (περίοδος Μελετών – Κατασκευής)
Οι βασικές εργασίες/έργα που προγραμματίζονται με βάση τις μελέτες οδοποιίας, υδραυλικά, γεωλογικά, τεχνικά κ.λπ., αφορούν στη μελέτη σχεδιασμού και ολοκλήρωσης του τμήματος «Καλάβρυτα – Ιερά Μονή Αγίας Λαύρας», που περιλαμβάνει την εκτέλεση κάθε είδους χωματουργικών/κατασκευαστικών εργασιών όπως (ενδεικτικά και όχι περιοριστικά):
i). Την εκτέλεση των απαραίτητων χωματουργικών και εκσκαφικών εργασιών για τη διάνοιξη και διαμόρφωση του διαδρόμου με τα εξής τεχνικά χαρακτηριστικά:
– Εύρος γραμμής: 0,75m
– Συνολικό Μήκος γραμμής: 5.151m
– Μήκος οδοντωτών τμημάτων: 3.380m
– Μέγιστη κλίση στα τμήματα με απλή πρόσφυση: 15%
– Μέγιστη κλίση στα τμήματα με οδόντωση: 175%
– Ελάχιστη ακτίνα καμπυλότητας: 75m
– Μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα στα τμήματα με απλή πρόσφυση: 20Km/h.
– Μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα στα τμήματα με οδόντωση: 12Km/h.
Για την εξασφάλιση του απαραίτητου εύρους προβλέπεται και η μονόπλευρη διαπλάτυνση με ορισμένες μικροδιευθετήσεις της οριζοντιογραφίας της οδού προς Αγία Λαύρα.
ii). Την κατασκευή της σιδηροδρομικής υποδομής, επιδομής, τεχνικών έργων όπως διαβάσεις, τοίχοι αντίστηριξης, οχετοί, γεωτεχνικά έργα, σταθμοί, στάσεις και λοιπές εγκαταστάσεις.
iii). Τα επιμέρους σημειακά υδραυλικά τεχνικά έργα (π.χ. γέφυρες, οχετοί, αγωγοί καθοδήγησης, δίκτυο αποστράγγισης κ.λπ.), με τις τεχνικές λεπτομέρειες σχεδιασμού τους
iv) Αποκαταστάσεις τοπικών οδών και προσβάσεις σε παρόδιες ιδιοκτησίες.
Ως προς τη λειτουργία (περίοδος Λειτουργίας – Εκμετάλλευσης)
Μετά την ολοκλήρωση των ανωτέρω, εκ των οποίων θα προκύψει και το κατά φυσική υπόσταση έργο, περιλαμβάνεται και η λειτουργία του έργου, στην οποία περιλαμβάνονται τα εξής:
i). Η χρήση της σιδηροδρομικής υποδομής για την εκτέλεση των επιβατικών δρομολογίων.
ii). Η λειτουργία της σιδηροδρομικής υποδομής και των σιδηροδρομικών σταθμών/στάσεων για την εξυπηρέτηση των χρηστών και την εύρυθμη κυκλοφορία των σιδηροδρομικών συρμών (π.χ. κατανομή δρομολογίων, διαχείριση της κυκλοφορίας και χρέωση της χρήσης της υποδομής),
iii). Η συντήρηση και επισκευή της σιδηροδρομικής υποδομής, ήτοι έργα για τη διατήρηση της κατάστασης και της ικανότητας της υφιστάμενης υποδομής, (π.χ. αλλαγή και συντήρηση της επιδομής/υποδομής, αναδιάταξη γραμμολογίας, σύσφιξη και έλεγχος συνδέσμων, αντικατάσταση στρωτήρων, συγκολλήσεις, αναγομώσεις βλαβών από ολισθήσεις/πατιναρίσματα, λειάνσεις, αποψιλώσεις κ.λπ.) και των τεχνικών έργων και εγκαταστάσεων
iv). H ανακαίνιση της σιδηροδρομικής υποδομής ήτοι σοβαρές εργασίες αντικατάστασης επί της υφιστάμενης υποδομής οι οποίες δεν μεταβάλλουν τις συνολικές επιδόσεις της,
v). Η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής υποδομής ήτοι σοβαρές εργασίες τροποποίησης της υποδομής οι οποίες βελτιώνουν τις συνολικές επιδόσεις της,
iv). Η λειτουργία και συντήρηση των ισόπεδων οδικών διαβάσεων,
v). Οι εργασίες υδραυλικής θεώρησης και αντιπλημμυρικής προστασίας της σιδηροδρομικής γραμμής που διασφαλίζουν την εύρυθμη λειτουργία της.
Διαβούλευση
Σχετικά με τη διαβούλευση που έγινε για το έργο σημειώνεται ότι:
-«Η Διεύθυνση Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος & Βιοποικιλότητας του ΥΠΕΝ και το Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτ. Ελλάδας δεν απάντησαν στο με α.π. 135031/8728/20-12-2022 έγγραφο της ΔΙΠΑ και δεν διατύπωσαν απόψεις επί του περιεχομένου της «ΜΠΕ» (στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους) εντός των προβλεπόμενων από την κείμενη νομοθεσία προθεσμιών και μέχρι την ημερομηνία έκδοσης της παρούσας. Ωστόσο η παράλειψη διατύπωσης απόψεων/γνωμοδότησης δεν κωλύει την πρόοδο της διοικητικής διαδικασίας αξιολόγησης και σύνταξης σχεδίου απόφασης (βάσει της αξιολόγησης των υφιστάμενων γνωμοδοτήσεων και απόψεων), ούτε ασκεί επίδραση στην υπόσταση της υπό έκδοση ΑΕΠΟ ως εκτελεστής διοικητικής πράξης, ούτε συνιστά πλημμέλεια αυτής κατά τη πάγια νομολογία του ΣτΕ»
-«Άπαντες οι γνωμοδοτούντες φορείς που διατύπωσαν απόψεις επί του περιεχομένου της και την, κατά το νόμο, γνωμοδότηση τους εντός των προβλεπόμενων από την κείμενη νομοθεσία προθεσμιών και μέχρι την ημερομηνία έκδοσης της παρούσας δεν εξέφρασαν αντιρρήσεις και συναινούν για την πραγματοποίηση του έργου, με τους αντίστοιχους όρους – προϋποθέσεις αρμοδιότητας τους, οι οποίοι ελήφθησαν υπόψη και ενσωματώθηκαν στην παρούσα Α.Ε.Π.Ο».
sidirodromikanea.blogspot.com