(Maglev)
Τα τελευταία χρόνια, μια σειρά από νέες τεχνολογίες επιτρέπουν την κατασκευή τρένων υψηλής ταχύτητας, μειώνοντας τον χρόνο του ταξιδιού και προσφέροντας μια καλύτερη εμπειρία στους ταξιδιώτες.
Σύνταξη Εύη Τσιριγωτάκη
ΠΗΓΗ: Interesting Engineering, CNBC, CNN
Το ενδιαφέρον των ταξιδιωτών για μετακινήσεις με τρένο στην Ευρώπη έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια. Πολλοί ταξιδιώτες, αναζητώντας τρόπους μετακίνησης πιο φιλικούς προς το περιβάλλον, το επιλέγουν για κοντινούς προορισμούς. Τα τρένα είναι ένα από τα πιο φιλικά προς το περιβάλλον μέσα μεταφοράς και, ανάλογα με τον προορισμό, μπορούν να μεταφέρουν τους επιβάτες από το ένα κέντρο της πόλης στο άλλο σε απίστευτα γρήγορο χρόνο.
Τα τελευταία χρόνια, μια σειρά από νέες τεχνολογίες επιτρέπουν την κατασκευή τρένων υψηλής ταχύτητας, μειώνοντας τον χρόνο του ταξιδιού και προσφέροντας μια καλύτερη εμπειρία στους ταξιδιώτες. Ποιες΄είναι όμως αυτές οι νέες τεχνολογίες;
Τρένα Maglev
Τα τρένα Maglev – τα οποία μεταφέρουν επιβάτες χρησιμοποιώντας μαγνητική αιώρηση και όχι συμβατικούς χαλύβδινους τροχούς- είναι σήμερα η ταχύτερη μορφή ταξιδιού με τρένο που υπάρχει. Το τρένο Maglev, το οποίο συνδέει το αεροδρόμιο Pudong της Σαγκάης με έναν μεγάλο τερματικό σταθμό του μετρό έξω από την πόλη, είναι επί του παρόντος το ταχύτερο στον κόσμο. Η διαδρομή των 30 χιλιομέτρων διαρκεί περίπου 7 λεπτά, με μέγιστη ταχύτητα 460 χιλιόμετρα την ώρα.
Η επόμενη εξέλιξη είναι η γραμμή Chuo Shinkansen που αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2027. Το νέο maglev bullet train αναμένεται να φτάσει τη μέγιστη ταχύτητα των 505 χιλιομέτρων την ώρα, ολοκληρώνοντας το ταξίδι των 286 χιλιομέτρων μεταξύ Τόκιο και Ναγκόγια, σε μόλις 40 λεπτά.
Εν τω μεταξύ η Κίνα δοκιμάζει ένα «σούπερ μαγνητικό» τρένο που θα μπορεί να φτάσει τα 1.000 χλμ/ώρα. Παρόλο που αυτό βρίσκεται σε ερευνητικό στάδιο, αποτελεί ένδειξη της ταχύτητας που θα μπορούσε τελικά να επιτρέψει η τεχνολογία να επιτύχουν τα επιβατικά τρένα.
Αυτόνομα τρένα
Τα αυτόνομα τρένα λειτουργούν ήδη εδώ και χρόνια σε πόλεις σε όλο τον κόσμο. Ωστόσο, η τεχνολογία εξακολουθεί να διαφημίζεται ως κάτι που θα αλλάξει το μέλλον των σιδηροδρόμων. Γιατί συμβαίνει αυτό; Πρώτον, τα συστήματα βελτιώνονται συνεχώς και μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε όλο και μεγαλύτερα ταξίδια παγκοσμίως. Επιπλέον, η αυτοματοποίηση έχει μεγάλες δυνατότητες για τη βελτιστοποίηση της αποδοτικότητας των συστημάτων δημόσιων μεταφορών, όπως ο υπόγειος σιδηρόδρομος, λαμβάνοντας υπόψη τις ώρες αιχμής και αποτρέποντας τις μικρές καθυστερήσεις.
(YouTube)
Βιομετρικά συστήματα υψηλής ταχύτητας και εκδοτήρια εισιτηρίων με μικροτσίπ
Η εταιρεία Cubic Transportation Systems με έδρα την Καλιφόρνια, εγκαινίασε πέρυσι ένα σύστημα εισόδου χωρίς πύλες που χρησιμοποιεί Bluetooth και λογισμικό αναγνώρισης προσώπου. Η εταιρεία ισχυρίζεται ότι το σύστημά της θα μπορούσε να διπλασιάσει την αποτελεσματικότητα των συστημάτων μετρό, συμπεριλαμβανομένου του περίφημα πολυσύχναστου υπόγειου σιδηροδρομικού συστήματος της Νέας Υόρκης. Το μόνο ερώτημα, σε έναν κόσμο μετά την Cambridge Analytica, είναι ποιος κρατάει τα βιομετρικά μας δεδομένα;
Ο εθνικός σιδηροδρομικός φορέας της Σουηδίας SJ, ήταν ο πρώτος στον κόσμο που λάνσαρε τα μικροτσίπ για τη γρήγορη επικύρωση των εισιτηρίων. Το μικροτσίπ τοποθετείται υποδόρια και μπορεί να «διαβαστεί» από smartphone.
«Έξυπνοι» αισθητήρες για αυτοματοποιημένη επιθεώρηση ραγών και τρένων
Ένας σημαντικός παράγοντας για την αυτοματοποίηση των σιδηροδρόμων είναι η ανίχνευση και η αξιοποίηση τεράστιου όγκου δεδομένων που προέρχονται από τους σιδηροδρόμους, τα τρένα και τους επιβάτες. Εταιρείες όπως η Siemens και η Thales αναπτύσσουν αισθητήρες που βοηθούν στη συντήρηση των τρένων και στην ασφάλεια των επιβατών.
Μη επανδρωμένα αεροσκάφη: ένα επιπλέον μάτι στις ράγες
«Αυτή τη στιγμή εργαζόμαστε πάνω στην ιδέα των rail bots, των σιδηροδρομικών drones του μέλλοντος. Θα κινούνται στις γραμμές μπροστά από το τρένο και θα είναι προγραμματισμένα να λειτουργούν αυτόνομα», είχε δηλώσει το 2020 ο Πιέρ-Αντουάν Μπενατάρ, διευθυντής μάρκετινγκ για τις δραστηριότητες μεταφορών της Thales.
Η εταιρεία είναι ήδη βασικός παίκτης στους αισθητήρες και την ασφάλεια των σιδηροδρόμων σε όλο τον κόσμο και είναι υπεύθυνη για τους αισθητήρες σε μερικά από τα πιο φουτουριστικά υπόγεια συστήματα στον κόσμο, όπως το MRT της Σιγκαπούρης.
Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να προσδώσουν μια επιπλέον διάσταση ασφάλειας στα σιδηροδρομικά ταξίδια. Με αυτοματοποιημένα συστήματα ανίχνευσης, τα εναέρια οχήματα θα μπορούσαν να επιθεωρούν τις ράγες μπροστά από ένα τρένο που ταξιδεύει για να εντοπίσουν τυχόν προβλήματα που μπορεί να προκύψουν.
(Hyperloop)
Hyperloop
Το πρώτο τρένο υψηλών ταχυτήτων Hyperloop που θα κινείται στο εσωτερικό αγωγών μέσα σε κενό αέρος, το είχε παρουσιάσει το 2013 ο Έλον Μασκ. Ο δισεκατομμυριούχος πήρε ουσιαστικά μια υπάρχουσα ιδέα, την επανεξέτασε και την προσάρμοσε με στόχο να φέρει την επανάσταση στις μετακινήσεις επιβατών.
Ένα πλήρως λειτουργικό Hyperloop θα έφτανε ταχύτητες άνω των 1.100 χλμ/ώρα, καθιστώντας το ταξίδι μεταξύ Λος Άντζελες και Σαν Φρανσίσκο μόλις 30 λεπτά. Ωστόσο, 10 χρόνια και εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια αργότερα, περισσότερες από μισή ντουζίνα νεοφυείς επιχειρήσεις έχουν προσπαθήσει να αναπτύξουν το φουτουριστικό τρένο, χωρίς επιτυχία.
(Byron Bay Railroad Co)
Ηλιακές ράγες
Αρκετές εταιρείες χρησιμοποιούν ηλιακούς συλλέκτες στις οροφές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων για να βοηθήσουν στη μεγιστοποίηση της εμβέλειάς τους. Το ίδιο μπορεί να γίνει και με τα τρένα για να γίνουν ακόμη πιο φιλικά προς το περιβάλλον ως μέσο μεταφοράς.
Το πρώτο ηλιακό τρένο στον κόσμο λειτουργεί ήδη από το 2017 στο Byron Bay της Αυστραλίας.
Τρένα που κινούνται με υδρογόνο
Πέρυσι το καλοκαίρι, η Γερμανία εγκαινίασε σιδηροδρομική γραμμή με τρένα που κινούνται αποκλειστικά με υδρογόνο. Πρόκειται για τρένα με μηδενικούς ρύπους, τα οποία είναι εφοδιασμένα με κυψέλες καυσίμου που παράγουν ηλεκτρισμό μέσω ενός συνδυασμού υδρογόνου και οξυγόνου.
Το μόνο απόβλητο προϊόν παράγεται όταν τα μόρια υδρογόνου αντιδρούν με το οξυγόνο στην κάθοδο και μετατρέπονται σε νερό. Πρόκειται για μια τεχνολογία που μπορεί να δούμε πολύ περισσότερο στο μέλλον.
Διαστημική τεχνολογία για τρένα
Η διαστημική τεχνολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να κάνει τα ταξίδια με τρένα πιο ασφαλή. Όπως επισημαίνει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος, μια ειδική τεχνολογία αισθητήρων που χρησιμοποιείται για την ασφαλή επανείσοδο των διαστημοπλοίων στη γήινη ατμόσφαιρα χρησιμοποιείται επίσης για να κάνει τα τρένα ασφαλέστερα.
Η δορυφορική τεχνολογία έχει επίσης τη δυνατότητα να προσφέρει μια κλιμακούμενη λύση για τον εντοπισμό θέσης των σιδηροδρόμων που μπορεί να αυξήσει την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών και να παρέχει επίσης καλύτερη συνδεσιμότητα στο διαδίκτυο στα τρένα υψηλής ταχύτητας.
Το υβριδικό τρένο-αεροπλάνο
Μια καναδική εταιρεία θέλει να κατασκευάσει ένα «υβριδικό» τρένο-αεροπλάνο που θα φτάνει τα 1.000 χλμ/ώρα.
Η εταιρεία TransPod με έδρα το Τορόντο, παρουσίασε τον προηγούμενο Σεπτέμβριο τα σχέδιά της για το «FluxJet», ένα πλήρως ηλεκτρικό «υβρίδιο μεταξύ αεροσκάφους και τρένου». Το έργο θα περιλαμβάνει τρένα μήκους 25 μέτρων, που θα λειτουργούν με μαγνητική αιώρηση και θα μεταφέρουν τους επιβάτες με ταχύτητα περίπου 999,4 χλμ/ώρα. Σύμφωνα με την εταιρεία, τα τρένα θα μπορούν να μεταφέρουν έως και 54 επιβάτες.
Αυτό είναι ταχύτερο από ένα εμπορικό τζετ και έχει περίπου τριπλάσια ταχύτητα από τα περισσότερα τρένα υψηλής ταχύτητας – και μάλιστα με μηδενικές εκπομπές. Το FluxJet θα βασίζεται στην «ανέπαφη μετάδοση ενέργειας», όπου το τρένο θα αντλεί ενέργεια από το υπάρχον ηλεκτρικό δίκτυο μέσω μαγνητικών πεδίων, σύμφωνα με την εταιρεία.
Η TransPod σκοπεύει να ξεκινήσει την κατασκευή της γραμμής της FluxJet έως το 2027.
sidirodromikanea.blogspot.com