Δύο πρώην Προέδροι του ΟΣΕ στον Εφέτη Ανακριτή Λάρισας με την ιδιότητα των κατηγορουμένων στην υπόθεση του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη
Ατελείωτες συσκέψεις, αμέτρητα μέιλ και έγγραφα μεταξύ υπηρεσιών και Υπουργείων με ένα και μόνο αποτέλεσμα: Οι καθυστερήσεις στα έργα που όριζε η σύμβαση 717 να συνεχίζονται και να μην παρεμβαίνει κανείς επί της ουσίας.
Επιπλέον ο ένας να ρίχνει τις ευθύνες στον άλλο και κυρίως στην ΕΡΓΟΣΕ που είχε αναλάβει και την υλοποίηση των έργων. Όλοι έβλεπαν τα κενά αλλά κανείς δεν έπαιρνε μέτρα με το σύστημα να λειτουργεί με την… τύχη καθώς υπήρχαν τεράστια προβλήματα στην λειτουργεία του σιδηροδρόμου που επεσήμαναν συνεχώς οι εργαζόμενοι.
Η «Ζούγκλα» παρουσιάζει τις απολογίες δύο πρώην Προέδρων του ΟΣΕ στον Εφέτη Ανακριτή Λάρισας με την ιδιότητα των κατηγορουμένων στην υπόθεση του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη που αποκάλυψαν το τι συνέβαινε με αυτή τη σύμβαση για την οποία έχει ήδη ασκηθεί ποινική δίωξη σε 23 άτομα.
«Ο ΟΣΕ δεν μπορούσε να παρέμβει»
Ο Παναγιώτης Θεοχάρης διετέλεσε Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος στον ΟΣΕ μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2019. Στην απολογία του ήταν σαφής για το ρόλο του ΟΣΕ σε σχέση με τη σύμβαση 717.
«Ο ΟΣΕ δεν είχε καμία νόμιμη και πραγματική δυνατότητα παρέμβασης, ανάταξης ή επισκευής σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης κατά τον χρόνο που εκτελούνταν το έργο σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και το έργο του ETCS1. Το έργο ήταν υπό την αποκλειστική διαχείριση της ΕΡΓΟΣΕ ως κυρίου του έργου και αναθέτουσας Αρχής και του Αναδόχου που το εκτελούσε. Όχι μόνο δεν είχε νόμιμο δικαίωμα να παρέμβει στο έργο αλλά δεν είχε και την τεχνική δυνατότητα να επισκευάσει τμήματα του έργου, όπως το επίδικο τμήμα του δικτύου, καθότι απαιτούνταν ειδική τεχνογνωσία και εξ ορισμού νέα διαγωνιστική διαδικασία ώστε να ευρεθεί Ανάδοχος με την ειδική εμπειρία και τεχνογνωσία, όταν παράλληλα έτρεχε το συμβασιοποιημένο έργο της ΕΡΓΟΣΕ, το οποίο είχε ενταχθεί σε συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα. Είναι αδιανόητο από κάθε άποψη ότι μπορούσαν να τρέχουν δύο όμοια έργα πολλών εκατομμυρίων ευρώ για το ίδιο αντικείμενο και θα εγείρονταν θέματα απιστίας των Δ.Σ. του ΟΣΕ», είπε ο πρώην πρόεδρος στο απολογητικό του υπόμνημα.
Όταν ο Εφέτης ανακριτής τον ρώτησε ποια ήταν η ενημέρωση που είχαν για την πορεία εκτέλεσης-υλοποίησης της σύμβασης 717 από την ΕΡΓΟΣΕ και από ποιον και αν υπήρχε έλεγχος για την πορεία υλοποίησης της σύμβασης εκείνος απάντησε:
«Καταρχήν στο πρώτο διάστημα η ΕΡΓΟΣΕ μας έστελνε τις αποφάσεις του ΔΣ και μεταξύ αυτών και τις παρατάσεις τις 717/2014. Στη συνέχεια, μετά από δική μας όχληση, ζητήσαμε να αποστέλλονται και τα συνημμένα έγγραφα ώστε να έχουμε πληρέστερη ενημέρωση, πράγμα το οποίο και έγινε. Σε προσωπικό επίπεδο υπήρχε εξαιρετική συνεργασία με τον Πρόεδρο και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ. Είχαμε συνάντηση τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα όπου μας ενημέρωναν για την υλοποίηση όλων των συμβάσεων και της 717.»
Ερώτηση: «Κατά τη θητεία σας θέσατε το πρόβλημα της καθυστέρησης υλοποίησης-ολοκλήρωσης της σύμβασης 717 στη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ και τις αρμόδιες υπηρεσίες-διευθύνσεις του Υπουργείου Μεταφορών και αν ναι, πότε και σε ποιους και με ποιο τρόπο;»
Απάντηση: «Το ζήτημα της καθυστέρησης τίθετο συνεχώς και στο Υπουργείο και στην ΕΡΓΟΣΕ.. Ο ΟΣΕ συνέδραμε σε ότι ζητούσε η ΕΡΓΟΣΕ σχετικά με την εκτέλεση της συγκεκριμένης σύμβασης και πιέζαμε συνεχώς για την ολοκλήρωση του έργου.»
Ερώτηση: «Σας απασχόλησε ποτέ το ζήτημα συντήρησης – επισκευής της φωτοσήμανσης στο τμήμα Λάρισα-Ν. Πόροι και του ΚΕΚ Λάρισας, ενόψει των πολυετών καθυστερήσεων και παρατάσεων της σύμβασης 717;»
Απάντηση: «Καταρχήν τεχνικά και νομικά, όπως αναλυτικά εκθέτω και στο υπόμνημά μου, ο ΟΣΕ δεν μπορούσε να επέμβει αφού δεν ήταν κύριος του έργου. Για αυτό το λόγο, σε όλη τη θητεία μου μεριμνήσαμε ώστε να στελεχωθεί ο Οργανισμός στις κρίσιμες ειδικότητες του Σταθμάρχη κλπ για την ομαλή κυκλοφορία στη γραμμή.»
«Ζητούσα συνάντηση με τον Υπουργό»
Ο Κώστας Σπηλιόπουλος ήταν ο επόμενος πρόεδρος στον ΟΣΕ μετά τον κ. Θεοχάρη και παρέμεινε στη θέση του μέχρι τις 3 Ιουνίου 2020. Οι πρόεδροι στον ΟΣΕ άλλαζαν και η σύμβαση 717 παρέμεινε σκαναδαλωδώς στην ίδια κατάσταση. Ο κ. Σπηλιόπουλος απάντηση για την «αμαρτωλή» σύμβαση στις ερωτήσεις του Εφέτη Ανακριτή:
Ερώτηση: «Τι ενημέρωση είχατε για την πορεία εκτέλεσης-υλοποίησης της σύμβασης 717 από την ΕΡΓΟΣΕ και από ποιον; Ελέγχατε την πορεία υλοποίησης της σύμβασης ενόψει του ότι το σύνολο των μετοχών της ΕΡΓΟΣΕ ανήκε στον ΟΣΕ;»
Απάντηση: «Δεν έγινε καμία ενημέρωση πρωτοβουλία της ΕΡΓΟΣΕ, για την πορεία εκτέλεσης της σύμβασης 717. Με δική μου πρωτοβουλία, γνώριζα ότι αυτή η σύμβαση βρίσκεται σε εξέλιξη και δεν έχει ολοκληρωθεί.»
Ερώτηση: «Κατά τη θητεία σας θέσατε το πρόβλημα της καθυστέρησης υλοποίησης-ολοκλήρωσης της σύμβασης 717 στη διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ και τις αρμόδιες υπηρεσίες-διευθύνσεις του Υπουργείου Μεταφορών και αν ναι, πότε και σε ποιους και με ποιο τρόπο;»
Απάντηση: «Είχα ζητήσει από την διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ την επιτάχυνση της εκτέλεσης της σύμβασης. Επιπλέον, είχα τακτική επικοινωνία με τον Γενικό Γραμματέα Μεταφορών και συνεχώς πίεζα για την ολοκλήρωση της σύμβασης.
Σημειώνω δε, ότι παράλληλα, όπως αναφέρω και αναλυτικά στις επιστολές που προσκομίζω, ζητούσα συνεχώς συνάντηση με τον αρμόδιο Υπουργό Μεταφορών, η οποία δεν έγινε ποτέ με πρωτοβουλία του Υπουργού.»
Τα έργα της σύμβασης που αφορούσαν στο κομμάτι Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας υπογράφηκαν το 2014 Μέχρι το 2019 όχι μόνο δεν τελείωσαν αλλά έπεσαν υπογραφές για συμπληρωματική σύμβαση.
Σιδηροδρομικά Νέα (sidirodromikanea.blogspot.com)