«Όταν πηγαίνω στη δουλειά, είναι σαν να πηγαίνω στον πόλεμο»
Αυξάνονται τα σοβαρά και θανατηφόρα ατυχήματα στη γερμανική εθνική σιδηροδρομική εταιρεία Deutsche Bahn (DB). Ο θάνατος ενός νεαρού μηχανοδηγού την Κυριακή κοντά στο Πάντερμπορν στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία είναι ήδη το ένατο θανατηφόρο δυστύχημα φέτος, σημαντικά περισσότερο από ό,τι τα προηγούμενα χρόνια.
Μαριάν Άρενς
Η αρμόδια Επιτροπή Σιδηροδρομικής Δράσης, η οποία συνεδρίασε ξανά αυτήν την εβδομάδα το απόγευμα της Τρίτης, τοποθετεί το θέμα της ασφάλειας στο επίκεντρο των εργασιών της. Καλεί τους εργαζόμενους των σιδηροδρόμων να συγκεντρώσουν όλες τις πληροφορίες που μπορούν για να ρίξουν φως στις πραγματικές αιτίες αυτών των ατυχημάτων.
Σιδηροδρομικό δυστύχημα κοντά στο Paderborn [Φωτογραφία: FB group "Der Eisenbahner" ]
Στο φρικτό σιδηροδρομικό δυστύχημα το απόγευμα της Κυριακής 10 Σεπτεμβρίου, σκοτώθηκε ο νεαρός μηχανοδηγός Jonas, 32 ετών. Ταξίδευε μόνος του σε ένα τρένο εμπορευμάτων που ερχόταν από τις τσιμεντοβιομηχανίες προς τη γραμμή Paderborn-Soest όταν προφανώς το σύστημα πέδησης απέτυχε. Το τρένο εκτροχιάστηκε στη μέση της πόλης Geseke, η ατμομηχανή γύρισε στο πλάι και 12 βαριά φορτωμένα βαγόνια σφηνώθηκαν το ένα μέσα στο άλλο. Ο Τζόνας πιάστηκε κάτω από ένα βαγόνι-δεξαμενή βάρους αρκετών τόνων και πέθανε. Δεν διασώθηκε παρά μόνο το απόγευμα της Δευτέρας, μετά την απάντληση του τσιμέντου.
Το πρόγραμμα Brisant του ραδιοτηλεοπτικού σταθμού ARD δημοσίευσε ένα βίντεο που δείχνει ξεκάθαρα ότι η ατμομηχανή φλεγόταν ήδη ενώ οδηγούνταν και ότι το τρένο κατευθυνόταν προς την κατηφόρα προς τη διασταύρωση με την κύρια γραμμή χωρίς να φρενάρει. Ο μηχανοδηγός βρισκόταν ανάμεσα σε δύο βαγόνια για να αερίσει την κύρια εναέρια γραμμή και να ξεκινήσει έκτακτη στάση. Λίγο πριν, είχε τηλεφωνήσει για να ζητήσει κλείσιμο της γραμμής.
Οι εργαζόμενοι των σιδηροδρόμων έχουν εκτονώσει τη θλίψη τους σε ομάδες του Facebook. Ο Mehmet Gül, συνάδελφος του άνδρα που σκοτώθηκε, του απέτισε φόρο τιμής: «Η ατμομηχανή έπιασε φωτιά κατά τη διάρκεια του δρομολογίου και ο Jonas έδωσε τη ζωή του για να σταματήσει το τρένο! Προσπάθησε να προστατεύσει άλλες ζωές χωρίς να το σκεφτεί πολύ: Θυσίασε τον εαυτό του…»
Ο Jonas μηχανοδηγός που πέθανε στο Geseke [Φωτογραφία FB-Gruppe "Der Eisenbahner" ]
Ο πολύ πρόωρος θάνατος του Jonas δεν είναι μια μεμονωμένη περίπτωση. Μόλις δύο μέρες νωρίτερα, την Παρασκευή 8 Σεπτεμβρίου, ένας 19χρονος μαθητευόμενος σιδηροδρομικός σκοτώθηκε στο Ανόβερο-Λίντεν ενώ εκτελούσε εργασίες ελέγχου και ασφάλειας (LST). οι ακριβείς συνθήκες δεν είναι γνωστές. Από τις 10 Σεπτεμβρίου, υπήρξαν εννέα θανατηφόρα ατυχήματα στην DB AG φέτος:16 Ιανουαρίου 2023 : Στη γραμμή μεταξύ Νυρεμβέργης και Ρέγκενσμπουργκ, μια ατμομηχανή χτύπησε δύο εργάτες που ασχολούνταν με εργασίες εκκαθάρισης. Ένας σιδηροδρομικός υπάλληλος σκοτώθηκε, ο συνάδελφός του τραυματίστηκε σοβαρά.
4 Φεβρουαρίου 2023 : Στο σταθμό Bebra (Ανατολική Έσση), ένας εργάτης ελιγμών χτυπήθηκε και σκοτώθηκε από ένα κυλιόμενο σιδηροδρομικό βαγόνι.
23 Φεβρουαρίου 2023 : Ένας 56χρονος χειριστής εκσκαφέα τραυματίστηκε θανάσιμα ενώ εργαζόταν τη νύχτα σε σιδηροδρομικό μετρό στο Bremerhaven.
4 Μαΐου 2023 : Ένα IC (υπεραστικό τρένο) χτύπησε δύο νεαρούς εργάτες τροχιάς που εκτελούσαν εργασίες τάπωσης τροχιάς σε σχέση με την τοποθέτηση καλωδίων στο Hürth, κοντά στην Κολωνία. Και οι δύο σκοτώθηκαν επί τόπου. Πέντε άλλοι συνάδελφοι μπόρεσαν να πηδήξουν στο πλάι την τελευταία στιγμή. Η Deutsche Bahn δημοσίευσε αρχικά ένα tweet για «μη εξουσιοδοτημένα άτομα στην πίστα», το οποίο αναγκάστηκε να αποσύρει μετά από διαμαρτυρίες.
14 Ιουνίου 2023 : Κοντά στο Stade, ένας 28χρονος υπάλληλος των σιδηροδρόμων χτυπήθηκε και σκοτώθηκε από το περιφερειακό τρένο Αμβούργο-Κούχαβεν. Ασχολήθηκε με κλαδέματα δίπλα στην πίστα. Οι δύο συνάδελφοί του, μεταξύ των οποίων και ο αδερφός του, κατάφεραν να σωθούν.
2 Ιουλίου 2023 : Στο ναυπηγείο Hamm Marshalling Yard (NRW), ένας 26χρονος εργάτης σιδηροδρόμων πιάστηκε ανάμεσα σε ένα κυλιόμενο τρένο και ένα ακίνητο βαγόνι και τραυματίστηκε θανάσιμα.
Αυτή είναι η πιο δολοφονική χρονιά στους σιδηροδρόμους εδώ και πολλά χρόνια. Στην ετήσια έκθεσή της για το περασμένο έτος, η Deutsche Bahn καταγράφει συνολικά έξι θανατηφόρα ατυχήματα για το 2020, τέσσερα για το 2021 και επτά για το 2022. Και τώρα, το 2023, με εννέα θανατηφόρα ατυχήματα πριν από τα μέσα Σεπτεμβρίου, έχει ήδη σημειωθεί ένα το μήνα . Και αυτό είναι ένα πανευρωπαϊκό φαινόμενο: πέντε εργάτες γραμμής χτυπήθηκαν και σκοτώθηκαν από τρένο στη βόρεια Ιταλία την 1η Σεπτεμβρίου.
Υπάρχει επίσης ένας αυξανόμενος αριθμός άλλων ατυχημάτων στο Deutsche Bahn, όπου μόνο η τύχη σήμαινε ότι δεν κατέληξαν μοιραία. Μόνο μια μέρα μετά τον θάνατο του Jonas, μια άλλη φρικιαστική περίπτωση σημειώθηκε στο Cologne-Kalk τη Δευτέρα, 11 Σεπτεμβρίου, όταν ένας υπάλληλος σιδηροδρόμων χτυπήθηκε από ένα περιφερειακό τρένο express. Ο άνδρας χρειάστηκε να υποβληθεί σε ανάνηψη επί τόπου και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο με σοβαρά τραύματα.
Στις 6 Ιουνίου, σε εργοτάξιο DB μεταξύ Hamburg-Langenfelde και Stellingen, ένας οδηγός εκσκαφέα χτύπησε την εναέρια γραμμή με τον κάδο του οχήματός του και τραυματίστηκε σοβαρά από την ηλεκτροπληξία.
Ο Frank S., μέλος της Επιτροπής Σιδηροδρομικής Δράσης, υπέστη επίσης ένα παρόμοιο ατύχημα πριν από 10 ημέρες. Υπέστη σοβαρό ηλεκτροπληξία τη Δευτέρα, 4 Σεπτεμβρίου, κατά τη διάρκεια εργασιών της DB-Netz στην εναέρια γραμμή κοντά στη Φρανκφούρτη. «Θα μπορούσα να ήμουν νεκρός», είπε ο Φρανκ, ο οποίος μεταφέρθηκε στην ειδική κλινική σοβαρά τραυματισμένος και με μεγάλο πόνο, και εξακολουθεί να αντιμετωπίζει μια μακρά δοκιμασία.
Η Επιτροπή Σιδηροδρομικής Δράσης έλαβε το ατύχημα του Frank ως αφορμή για να καλέσει τα μέλη της και όλους τους εργαζόμενους σιδηροδρόμων να συγκεντρώσουν σχετικές πληροφορίες για την ασφάλεια για να δημοσιοποιηθούν, καθώς τα μέσα ενημέρωσης υιοθετούν γρήγορα την εκδοχή που παρουσίασε η Deutsche Bahn, η αστυνομία, οι επαγγελματικές ενώσεις και τα συνδικάτα. . Ακόμη και μια πρώτη κλήση στην ομοσπονδιακή αστυνομία αποκάλυψε ότι στην περίπτωση του Φρανκ η έρευνα «πήγαινε προς την κατεύθυνση του ανθρώπινου λάθους». Αλλά οι πραγματικοί ένοχοι βρίσκονται στο διοικητικό συμβούλιο της DB και στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση, στην οποία ανήκει η εταιρεία. Με την αυστηρή τους περικοπή κόστους, αποδέχονται ευγενικά το ανθρώπινο λάθος και τα ατυχήματα.
Αυτό είναι πάντα εμφανές όταν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι έχουν λόγο. Υπάρχουν πολυάριθμες αναρτήσεις στις ομάδες εργαζομένων σιδηροδρόμων και μηχανοδηγών στο Facebook που δείχνουν συγκεκριμένα τις πραγματικές αιτίες τέτοιων καταστροφών. Για παράδειγμα, ένας αποστολέας τρένου στην ομάδα FB «Der Eisenbahner» περιγράφει τις συνθήκες που επικρατούν ως «βλάβη από καρκίνο» και τις εντοπίζει «στο ανώτερο επίπεδο, π.χ., γραφείο Betra, λεπτομερής σχεδιαστής κ.λπ.». (Το «Betra» είναι οι «χειριστικές οδηγίες» που είναι υποχρεωτικές πριν από κάθε βήμα εργασίας για τον καθορισμό των απαραίτητων μέτρων ασφαλείας.) Περιγράφει μια νυχτερινή βάρδια που έπρεπε να διαχειριστούν μαζί δύο αποστολείς:
Χθες το βράδυ χρειάστηκε να στήσουμε 3 Betra και να σηκώσουμε 1 Betra (με εγκατάσταση εξοπλισμού μεταγωγής τροχιάς και δοκιμές του), ταυτόχρονα σημείων δοκιμών. Επιπλέον, υπήρχε δουλειά από την πίστα και από τον εργάτη της εναέριας γραμμής. Όλα ήταν προγραμματισμένα για μία φορά, και όλοι ήθελαν να ξεκινήσουν την ίδια ώρα... Παράλληλα με αυτό (όπου η λέξη ALONGSIDE δεν θα έπρεπε να υπάρχει σε αυτό το πλαίσιο) οδηγούσαμε ακόμα τρένα. Ήταν όλα πολύ αμφισβητήσιμα. Αλλά έτσι μεταφέρεται η πίεση στους σιδηροδρόμους.
Ωστόσο, οι ζωές αυτών των εργαζομένων κυριολεκτικά εξαρτώνται από κάθε εργασία που πρέπει να λύσουν σε μια βάρδια! Γίνεται σαφές ότι η συστηματική μείωση του προσωπικού και οι συνεχώς αυξανόμενες εργασιακές πιέσεις πρέπει αναπόφευκτα να οδηγήσουν σε ατυχήματα.
Στην τελευταία συνεδρίαση της Επιτροπής Δράσης την Τρίτη, ένας επόπτης ελιγμών από την DB Cargo μίλησε και εξήγησε για τον όρο «ανθρώπινο λάθος»:
«Είναι μια καλά ενορχηστρωμένη τακτική: σου λείπει προσωπικό και όσοι είναι ακόμα εκεί είναι τόσο καταπονημένοι ή τόσο υπό πίεση, τόσο αγχωμένοι, τόσο κουρασμένοι που αργά ή γρήγορα γίνεται αυτόματα ένα ατύχημα. Τότε, φυσικά, η DB κέρδισε, γιατί είναι «ανθρώπινο λάθος». Ωστόσο, οι συνθήκες κάτω από τις οποίες εργαζόμαστε είναι το πρόβλημα». Και περιέγραψε τη δουλειά του σε έναν «γίγαντα σιδηροδρομικό σταθμό που έχει αρκετά χιλιόμετρα ράγες».
Πιο πρόσφατα, είπε, εκτελούσαν εργασίες με τέσσερις συναδέλφους, οι οποίες στην πραγματικότητα απαιτούν 12 υπαλλήλους. «Απλώς κουνάς το κεφάλι σου και λες, πώς μπορεί να λειτουργήσει αυτό;»
Το συμπέρασμά του:
Κάθε φορά που πηγαίνω στη δουλειά, είναι σαν να πηγαίνω στον πόλεμο. Και ανησυχώ για την οικογένειά μου, γιατί αν συμβεί κάτι σε μένα — ποιος θα φροντίσει τα παιδιά μου και τη γυναίκα μου; Το σωματείο εργάζεται για την εταιρεία. και η κυβέρνηση, είναι στην πραγματικότητα το κεφάλι του φιδιού. Χρειαζόμαστε όμως την ασφάλεια ότι δεν θα μας συμβεί τίποτα στη δουλειά. Κι αν μου συμβεί κάτι — δεν θα κατηγορηθώ.
Στη συνεδρίαση, πολλά μέλη της Επιτροπής Δράσης ανέφεραν ότι σε μεγάλες αυλές ομαδοποίησης οι απαραίτητες διακοπές ρεύματος μερικές φορές δεν πραγματοποιούνται λόγω πίεσης χρόνου, αλλά οι εργαζόμενοι εξακολουθούν να ανεβαίνουν [στο σκελετό] και να διακινδυνεύουν τη ζωή τους. Οι παρατηρήσεις κατέστησαν σαφές πόσο επείγον είναι τώρα να δημιουργηθούν ανεξάρτητες επιτροπές δράσης σε όλους τους χώρους εργασίας. Μόνο βάζοντας την ασφάλεια σε προτεραιότητα μπορούν να σταματήσουν τα θανατηφόρα και σοβαρά ατυχήματα.
Στο τέλος της συνεδρίασης της Επιτροπής Δράσης, μετά από συζήτηση για μια σειρά άλλα σημαντικά ζητήματα, ο Ulrich Rippert, ηγετικό μέλος του Sozialistische Gleichheitspartei (Σοσιαλιστικό Κόμμα Ισότητας, SGP), μίλησε ξανά για το θέμα των εργατικών ατυχημάτων και της ασφάλειας. Αυτός είπε:
Χρειαζόμαστε περισσότερο έλεγχο στις διαδικασίες και τις διαδικασίες εργασίας. Οι άνθρωποι συχνά έχουν την ιδέα ότι τα συνδικάτα το κάνουν αυτό, αλλά αυτό είναι εντελώς λάθος. Στην πραγματικότητα, είναι το αντίστροφο: Αυτά τα ατυχήματα μπορούν να συμβούν μόνο επειδή το σωματείο συμφωνεί στη συνεχή, συστηματική επιδείνωση των συνθηκών εργασίας και ταυτόχρονα επιβάλλει περικοπές στους πραγματικούς μισθούς, έτσι ώστε πολλοί να μην είναι πλέον διατεθειμένοι να κάνουν κάτι τέτοιο. επικίνδυνη, επίπονη και κακοπληρωμένη εργασία υπό αυτές τις συνθήκες. Ως αποτέλεσμα, υπάρχει έλλειψη εργαζομένων, ο φόρτος εργασίας αυξάνεται και ο κίνδυνος εργατικών ατυχημάτων αυξάνεται συνεχώς.
Αυτά τα εργατικά ατυχήματα μπορούν να προληφθούν μόνο στο μέλλον, συνέχισε, «αν αναλάβουμε οι ίδιοι δράση. Και αυτό σημαίνει ότι πρέπει να οργανωθούμε ανεξάρτητα. Πρέπει να σπάσουμε τον έλεγχο και το ζουρλομανδύα του συνδικαλιστικού μηχανισμού και να πάρουμε τον έλεγχο μόνοι μας. Η υγεία των εργαζομένων πρέπει να έχει προτεραιότητα έναντι των κερδών». Είπε ότι ο σχηματισμός της Επιτροπής Σιδηροδρομικής Δράσης ήταν το πρώτο, σημαντικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.
wsws.org
sidirodromikanea.blogspot.com