Κομβικός «παίκτης» στην εφοδιαστική αλυσίδα η Ελλάδα
Των Φάνη Ζώη και Τέτης Ηγουμενίδη
Νέα έργα σε υποδομές και μεταφορές αναβαθμίζουν το προφίλ της Ελλάδας, καθιστώντας τη χώρα βασικό κόμβο στην εφοδιαστική αλυσίδα σε ΝΑ Μεσόγειο και Βαλκάνια.
Από το νέο του πόστο, το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, ο αρμόδιος υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας μιλάει στη «Ν» για την αποστολή που του εμπιστεύτηκε ο πρωθυπουργός. Μεγάλα έργα συγκοινωνιών, αεροδρόμια, αστικές σήραγγες, νέες γραμμές μετρό, επεκτάσεις σιδηροδρομικών γραμμών, αποθηκευτικοί χώροι logistics, όπως προκύπτει από τη συνέντευξη του υπουργού, την επόμενη τετραετία μεταμορφώνουν την Ελλάδα τοποθετώντας τη στον διεθνή χάρτη.
Ο κ. Σταϊκούρας προτάσσει την ασφάλεια των μετακινήσεων, προβάλλοντας παράλληλα στόχους και προτεραιότητες σε βραχυπρόθεσμο, μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο επίπεδο. Ο υπουργός περιγράφει την τρέχουσα κατάσταση στο δίκτυο του ΟΣΕ και απαντά πότε θα είναι έτοιμο το σύστημα τηλεδιοίκησης. Παράλληλα δηλώνει ότι η προσπάθεια θα είναι συστηματική για την ανάλυση όλων των σταδίων και διαδικασιών, ώστε με απλοποίηση της γραφειοκρατίας και έξυπνες παρεμβάσεις τα έργα να υλοποιούνται εντός χρονοδιαγραμμάτων και προϋπολογισμών.
Τέλος, η ανανέωση του στόλου των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς είναι άμεση ανάγκη και ήδη δρομολογείται η σύμβαση που αφορά τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία για Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Ο υπουργός αναλύει τις προτεραιότητες του υπουργείου, που είναι η ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς με νέα οχήματα και προσλήψεις προσωπικού, αλλά και επιπλέον διαγωνισμό για ακόμη 650 λεωφορεία.
Υπάρχουν μεγάλες προσδοκίες για την ασφαλή και ουσιαστική αναβάθμιση του δικτύου του σιδηροδρόμου. Σε τι φάση παραλάβατε το δίκτυο και πότε θα ολοκληρωθούν οι εργασίες για την τηλειδοποίηση και τη σηματοδότηση; Το τρένο θα γίνει ένα σύγχρονο μέσο μεταφοράς ανακτώντας την εμπιστοσύνη των επιβατών;
«Το κοινωνικό αίτημα για βελτιώσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας είναι δικαιολογημένο αφού η κατάσταση απέχει από το να μπορεί να χαρακτηρισθεί ως ικανοποιητική, με σύγχρονους όρους. Ως ενδεικτικό πρώτο βήμα της νέας προσέγγισης σημειώνω την υπογραφή συμβατικής συμφωνίας με τον ΟΣΕ, που προβλέπει σημαντική αύξηση της ετήσιας χρηματοδότησης από τα 45 εκατ. ευρώ στα 75 εκατ. ευρώ, προκειμένου ο Οργανισμός να υλοποιήσει τις απαιτούμενες παρεμβάσεις. Επιπλέον, θέσαμε ένα πλαίσιο εποπτείας, λογοδοσίας και μετρήσιμων αποτελεσμάτων από τον πλευρά του Οργανισμού.
Επίσης, την περασμένη εβδομάδα έγινε η παραλαβή προς χρήση από την ΕΡΓΟΣΕ στον ΟΣΕ της σηματοδότησης του τμήματος της διπλής γραμμής από τη Λάρισα μέχρι το Πλατύ, μήκους 130 χιλιομέτρων. Εκτιμάται δε ότι μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου θα αποδοθεί στην κυκλοφορία και το τελευταίο τμήμα σηματοδότησης, δηλαδή αυτό από Οινόη μέχρι Τιθορέα, το οποίο θα ελέγχεται από το Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας του τμήματος ΣΚΑ – Τιθορέα. Με αυτόν τον τρόπο ολοκληρώνεται η υλοποίηση της σύμβασης ΑΣ 717, δηλαδή της σύμβασης εγκατάστασης σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης. Παράλληλα υπάρχει σημαντική πρόοδος εργασιών για την υλοποίηση της σύμβασης ΑΣ 10005/07. Ειδικότερα, εκτιμάται ότι μέχρι τέλος Νοεμβρίου, δηλαδή λίγο νωρίτερα από τις αρχικές εκτιμήσεις, θα λειτουργεί σε όλο το μήκος από ΣΚΑ μέχρι τη Θεσσαλονίκη το σύστημα επιτήρησης και ελέγχου συρμών ETCS επί γραμμής. Επιβάλλεται και θα δημιουργήσουμε στη χώρα μας έναν σιδηρόδρομο ασφαλή, αξιόπιστο και σύγχρονο».
Από τις πρώτες σας κινήσεις προκύπτει ότι στις προτεραιότητές σας είναι ο εκσυγχρονισμός των υποδομών στην Ελλάδα και η αναβάθμιση των μεταφορών. Η υλοποίησή τους εφόσον ευοδωθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα θα μετατρέψει την Ελλάδα σε διαμετακομιστικό κόμβο. Πόσο αισιόδοξος είστε γι’ αυτό;
«Στο υπουργείο γνωρίζουμε ότι το σύστημα των υποδομών και μεταφορών αποτελεί ισχυρό προσδιοριστικό παράγοντα του ρυθμού μεγέθυνσης και ανάπτυξης της οικονομίας, της ποιότητας ζωής των πολιτών όλης της επικράτειας και, σε τελική ανάλυση, της προώθησης της συνολικής ισχύος της χώρας. Είναι γνωστό ότι η χώρα μας, διαχρονικά, έχει κάνει σημαντικά βήματα συγκρότησης συστήματος σύγχρονων υποδομών. Η Ελλάδα βρίσκεται σε γεωγραφική, γεωπολιτική και γεωοικονομική θέση κρίσιμης σημασίας. Ανέκαθεν έπαιζε σημαντικό ρόλο στις εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή. Όμως, η θέση από μόνη της δεν αρκεί. Γνωρίζουμε ότι το σύστημα υποδομών και μεταφορών δίνει υψηλή προστιθέμενη αξία στον ρόλο που απορρέει από τη θέση της. Την τρέχουσα περίοδο η κατάσταση του συστήματος είναι ικανοποιητική, με βεβαίως ανοικτά ζητήματα. Τη νέα περίοδο διακυβέρνησης που έχει ανοίξει, η προσπάθεια συμπλήρωσης και αναβάθμισης των οδικών αξόνων και δικτύων καθώς και των κτιριακών υποδομών θα συνεχιστεί. Θα αναβαθμίσουμε την προτεραιότητα εκσυγχρονισμού των υποδομών στους τομείς των σιδηροδρόμων και των αεροδρομίων και βελτίωσης του συντονισμού της κυκλοφορίας κατ’ αρχήν στα δύο μεγάλα κέντρα και φυσικά την ασφάλεια και την ποιότητα των σχετικών υπηρεσιών. Σημειώνω με έμφαση τη στροφή μας προς υποδομές αξιοποίησης των υδάτινω πόρων για αρδευτικούς και όχι μόνο λόγους σε όλη την επικράτεια, ώστε να καλύψουμε με γρήγορους ρυθμούς τις ανάγκες μας σε υποδομές σε ένα περιβάλλον κλιματικής κρίσης. Σε αυτό το πλαίσιο οι υδάτινοι πόροι θα πρέπει να αξιοποιούνται με βιώσιμο τρόπο, στον βέλτιστο βαθμό. Επίσης, συνεχίζουμε να δίνουμε έμφαση στις διασυνοριακές συνδέσεις και την προοπτική επέκτασής τους στις χώρες των Βαλκανίων. Αξιοποιούμε τη στρατηγική σημασία που έχουν τα μεγάλα λιμάνια της χώρας μας στον παγκόσμιο χάρτη, αλλά και τη δυναμική των μεγάλων σιδηροδρομικών έργων και επενδύουμε στην ανάπτυξη της εφοδιαστικής αλυσίδας, που κυριαρχεί πλέον στο παγκόσμιο οικονομικό στερέωμα. Οι υποδομές και οι μεταφορές μπορούν να καταστήσουν την Ελλάδα κομβικό “παίκτη” στη ΝΑ Μεσόγειο και τα Βαλκάνια. Τα ανωτέρω έχουμε την ισχυρή βούληση να τα τρέξουμε με καλούς ρυθμούς, με ποιότητα και αποδοτικότητα, ώστε σε τέσσερα χρόνια να μπορούμε τεκμηριωμένα να ισχυριζόμαστε ότι η χώρα μας, στην ευρύτερη περιοχή, ενισχύει τη θέση της ως θετικό παράδειγμα, ως “παίκτη” θετικής μνημόνευσης. Το μπορούμε και θα πετύχουμε».
Κύριε Σταϊκούρα, αυτή τη στιγμή είναι σε εξέλιξη δεκάδες μεγάλα και μικρά έργα. Είναι σε θέση να τα παρακολουθήσει το υπουργείο ώστε να λύνονται τα προβλήματα και να προχωρούν χωρίς καθυστερήσεις και με τη δέουσα επιμέλεια;
«Η προσπάθεια για βελτιστοποιήσεις στα πεδία της οργάνωσης και λειτουργίας του υπουργείου και των εποπτευόμενων φορέων είναι και θα είναι συνεχής. Πράγματι, αυτή τη στιγμή είναι σε εξέλιξη εκατοντάδες μικρά και μεγάλα έργα σε όλη την επικράτεια, με στόχο σύγχρονες υποδομές και ασφαλείς μεταφορές. Πρόκειται για έργα οδικά, σιδηροδρομικά, αντιπλημμυρικά, υδρευτικά, αρδευτικά, κτιριακά και λιμενικά, καθώς και για αεροπορικές υποδομές. Αντιλαμβάνεστε πως σε ένα τόσο μεγάλο πακέτο έργων, μικρών και μεγάλων, προκύπτουν μικρά και μεγάλα προβλήματα. Εργαζόμαστε εντατικά και με σχέδιο για να συμβάλουμε στην όσο το δυνατόν αποτελεσματικότερη και άμεση διαχείριση των προκλήσεων σε κάθε επίπεδο: Από τη μελέτη, τη διαγωνιστική διαδικασία, την κατασκευή, την επίβλεψη και την τελική τους παράδοση στην κοινωνία, έως και τη μετέπειτα συντήρησή τους για την καλή λειτουργία τους. Καταβάλλεται συστηματική προσπάθεια για την ανάλυση όλων των σταδίων και διαδικασιών, ώστε με απλοποίηση της γραφειοκρατίας και έξυπνες παρεμβάσεις να μεγιστοποιείται το παραγόμενο αποτέλε-
σμα. Δηλαδή, τα έργα να υλοποιούνται εντός χρονοδιαγραμμάτων και προϋπολογισμών, με τις καλύτερες προδιαγραφές και με διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος. Θεμελιώδης επιδίωξή μας είναι οι συνεργασίες και η αξιοποίηση των ευρωπαϊκών και των ελληνικών πόρων, δημόσιων και ιδιωτικών, ώστε να μεγιστοποιούνται τα οφέλη για τον ελληνικό λαό, με την παραγωγή βιώσιμων έργων υποδομής και την εξασφάλιση ασφαλών “πράσινων” μεταφορών που εδράζονται στις αρχές της κυκλικής οικονομίας, ενώ παράλληλα προσφέρουν προστιθέμενη αξία στην κοινωνία και ενισχύουν την κοινωνική συνοχή με νέες, ποιοτικές θέσεις εργασίας».
Ο στόλος των οχημάτων στις αστικές συγκοινωνίες είναι σημαντικά γηρασμένος. Στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ποιες θα είναι οι παρεμβάσεις σας για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών;
«Πράγματι, ο στόλος των αστικών συγκοινωνιών είναι γηρασμένος, αφού ο μέσος όρος ηλικίας τους είναι περίπου 19 έτη, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι τα 13 έτη. Αποτέλεσμα αυτού είναι να προκύπτουν πολλά προβλήματα.Το διαπιστώσαμε με πρόσφατες επισκέψεις μας στα αμαξοστάσια της ΟΣΥ και του
ΟΑΣΘ, καθώς και συναντήσεις με το σύνολο των εκπροσώπων του κλάδου από όλη την Ελλάδα. Ως αρχικές απαντήσεις σε αυτά, μαζί με νέες προσλήψεις τους επόμενους μήνες, δρομολογούμε την προμήθεια των πρώτων 250 νέων “πράσινων” λεωφορείων στις αρχές του 2024, ενώ ξεκινούμε τους επόμενους μήνες και τις διαδικασίες για τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού προμήθειας επιπλέον 650 λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, κυρίως ηλεκτρικών, αργής και ταχείας φόρτισης. Η συμπλήρωση και εφαρμογή ενός συνεκτικού σχεδίου για ευφυείς και “πράσινες” μεταφορές ξετυλίγεται».
naftemporiki.gr
sidirodromikanea.blogspot.com