Πέμπτη 16 Μαρτίου 2023

Διαχρονικό το πρόβλημα με τις σιδηροδρομικές διαβάσεις. Δείτε δημοσίευμα του 2009 και ανάρτηση των «Σιδηροδρομικών Νέων» το 2013


Με αφορμή δημοσιεύματα σχετικά με το πρόβλημα των σιδηροδρομικών διαβάσεων τα «Σιδηροδρομικά Νέα» σήμερα φέρνουν στο φως της δημοσιότητας το διαχρονικό πρόβλημα όπως αυτό έχει αναδειχθεί μέσα από τις σελίδες της εφημερίδας «Μακεδονία»

Με τίτλο: ΟΣΕ - Αφύλακτες οι μισές διαβάσεις έγραφε ο συντάκτης του δημοσιεύματος Φώτης Κουτσαμπάρης:

Σημεία-καρμανιόλα στο σιδηροδρομικό δίκτυο μπορούν να χαρακτηριστούν οι ισόπεδες διαβάσεις, κυρίως οι αφύλακτες, στις οποίες σημειώνεται το 90% των σιδηροδρομικών ατυχημάτων.

Στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Μακεδονίας και της Θράκης έχουν χαρακτηριστεί επικίνδυνες 203 ισόπεδες διαβάσεις, οι οποίες είναι αφύλακτες και επαφίεται στην προσοχή των μηχανοδηγών και των οδηγών αυτοκινήτων να μη συμβεί ατύχημα. Σύμφωνα με τελευταία καταγραφή του υπουργείου Μακεδονίας-Θράκης, στο δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας υπάρχουν συνολικά 477 ισόπεδες διαβάσεις, από τις οποίες 203 είναι αφύλακτες, σε 241 λειτουργεί αυτόματο σύστημα μπάρων (ΑΣΙΔ), 21 διαθέτουν φύλακα, ενώ 12 διαβάσεις έχουν γίνει για πεζούς. Σε ολόκληρο το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, μήκους 2.500 μέτρων, υπάρχουν συνολικά 1.829 ισόπεδες διαβάσεις, εκ των οποίων οι 93 είναι φυλασσόμενες, οι 1.021 (ποσοστό 55,8%) είναι εντελώς αφύλακτες και οι 687 (37,6%) διαθέτουν αυτόματο σύστημα μπάρων. Ο αριθμός των διαβάσεων στην Ελλάδα θεωρείται μεγάλος,καθώς αντιστοιχεί μια διάβαση ανά 1,36 χλμ., ενώ ο μέσος ευρωπαϊκός όρος υπολογίζεται σε μία διάβαση ανά 2,2 χλμ.  

Εκτός αυτών, σε αγροτικές περιοχές έχουν δημιουργηθεί αυθαίρετα και παράνομα ισόπεδες διαβάσεις, οι οποίες δεν είναι καταγραμμένες. Στελέχη του ΟΣΕ αποδίδουν ευθύνες για τις αυθαίρετες διαβάσεις και στους παράγοντες της τοπικής αυτοδιοίκησης, καθώς, ακόμη κι αν γίνει μια ανισόπεδη διάβαση στην περιοχή τους, ανοίγουν μια παλιά διάβαση για να εξυπηρετούνται κάτοικοι στις μετακινήσεις τους και να μη χρειάζεται να μετακινούνται για μεγάλη απόσταση.
Ενδεικτικό της επικινδυνότητας των διαβάσεων είναι το γεγονός ότι το 90% των σιδηροδρομικών ατυχημάτων συμβαίνει σε ισόπεδες διαβάσεις. Το 63% των ατυχημάτων μάλιστα, 53% των νεκρών και το 75% των τραυματιών καταγράφεται σε διαβάσεις με αυτόματες μπάρες, γεγονός που ερμηνεύεται με την απροσεξία των οδηγών. Υπολογίζεται, βάσει των στοιχείων του ΟΣΕ, ότι κάθε χρόνο συμβαίνουν κατά μέσο όρο 30 ατυχήματα, στα οποία 12 άτομα χάνουν τη ζωή τους και 16 τραυματίζονται.  

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Στη Βόρεια Ελλάδα ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται σε δεκαεπτά σημεία του δικτύου. Σύμφωνα με μηχανοδηγούς, τρεις επικίνδυνες διαβάσεις βρίσκονται στον άξονα από τη Σίνδο μέχρι τον επιβατικό σταθμό Θεσσαλονίκης. Οι διαβάσεις φυλάσσονται από φύλακα, αλλά διέρχονται από κατοικημένες περιοχές και δρόμους στους οποίους παρατηρείται μποτιλιάρισμα. Η ταχύτητα των αμαξοστοιχιών σε αυτό το τμήμα είναι αυξημένη, καθώς είναι ανακαινισμένη και είναι δύσκολο να ακινητοποιηθεί το τρένο, εάν βρεθεί κάποιο όχημα στη γραμμή. Ιδιαίτερα επικίνδυνη χαρακτηρίζεται η διάβαση του ΟΣΕ στην περιοχή Λαχανόκηποι Διαβατών, η οποία βρίσκεται πάνω σε καμπύλη και δεν έχει ορατότητα. Στην ίδια περιοχή, σε απόσταση 150 μέτρων, υπάρχουν δύο ακόμη διαβάσεις και σε απόσταση τριών χιλιομέτρων άλλες τρεις επικίνδυνες ισόπεδες διαβάσεις.
Κίνδυνο για τους διερχόμενους οδηγούς και πεζούς και κυρίως για τους μαθητές αποτελεί η ισόπεδη διάβαση του ΟΣΕ στην οδό Αγίας Παρασκευής Μενεμένης. Η διάβαση είναι η πλέον πολυσύχναστη εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος, καθώς τέμνει τον κεντρικό δρόμο εισόδου στο κέντρο του δήμου, όπου η κυκλοφορία οχημάτων και πεζών είναι αυξημένη σε όλη τη διάρκεια της ημέρας. Παράλληλα στο πλάι της διάβασης λειτουργεί το μηχανοστάσιο του ΟΣΕ με συχνή κίνηση αμαξοστοιχιών που κάνουν ελιγμούς στις γραμμές. Η ισόπεδη διάβαση, αν και φυλάσσεται από φύλακα όλο το 24ωρο, εγκυμονεί κινδύνους ατυχήματος, καθώς, όπως περιγράφουν περίοικοι, οι μπάρες πολλές φορές παραβιάζονται από τους οδηγούς των οχημάτων αλλά και από πεζούς. Από κει διέρχονται και οι μαθητές του 2ου γυμνασίου και του 1ου λυκείου Μενεμένης. Σύμφωνα με τον ΟΣΕ,τον ερχόμενο Ιούνιο θα ξεκινήσει η κατασκευή ανισόπεδης διάβασης.
Οι περισσότερες αυθαίρετες διαβάσεις για την εξυπηρέτηση κυρίως των αγροτών βρίσκονται στη γραμμή από το Πλατύ μέχρι την Έδεσσα. Η γραμμή έχει πολλά σημεία με διαβάσεις, όπου κάνει καμπυλότητα, και είναι πολύ δύσκολο για τους μηχανοδηγούς να διακρίνουν εάν επιχειρεί ένα όχημα να περάσει τη γραμμή.  
Στο σιδηροδρομικό σταθμό Κατερίνης, αν και έχει κατασκευαστεί ανισόπεδη διάβαση, υπάρχει σε κοντινή απόσταση επικίνδυνη διάβαση, όπως ακριβώς και στο Πλατύ. Στη Λεπτοκαρυά, όπου υπάρχουν δύο φυλασσόμενες διαβάσεις, μία με αυτόματο σύστημα και μία με φύλακα, δημιουργείται κίνδυνος ατυχήματος, κυρίως το καλοκαίρι, όταν η περιοχή έχει αυξημένη κίνηση. Στο σταθμό Μουριές υπάρχει διάβαση με καμπύλη, χωρίς ορατότητα, ενώ στη Βυρώνεια, κοντά στη Ροδόπολη, στην άνοδο, η σιδηροδρομική γραμμή κάνει καμπύλη και η ορατότητα είναι σχεδόν μηδενική. Επικίνδυνες χαρακτηρίζονται και ισόπεδες διαβάσεις στο σιδηροδρομικό σταθμό της Κομοτηνής καθώς και στο Νεοχώρι της Ξάνθης.

Η λύση κοστίζει. Σύμφωνα με τον ΟΣΕ, είναι σε εξέλιξη πρόγραμμα για την κατασκευή ανισόπεδων διαβάσεων σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο. Στη Θεσσαλονίκη, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, προγραμματίστηκε η ανισόπεδη διάβαση Μενεμένης, προϋπολογισμού 8 εκατ. ευρώ, έργο που αναμένεται να αρχίσει τον Ιούνιο του 2009 και να ολοκληρωθεί τον Αύγουστο του 2011. Τον επόμενο μήνα, εάν τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα, θα ξεκινήσει η μελέτη για την ανισοπεδοποίηση τεσσάρων διαβάσεων, μία στην περιοχή Μυτιληνάκια, μία στην περιοχή ΤΧ2 δίπλα από την εσωτερική περιφερειακή οδό, μία στην περιοχή 0+784 και μία στη Νέα Μαγνησία. Το κόστος των μελετών προϋπολογίσθηκε στα 2 εκατ. ευρώ.
Μακεδονία 8 -3- 2009

Το 2013 τα «Σιδηροδρομικά Νέα» φέρνουν το πρόβλημα των σιδηροδρομικών διαβάσεων πάλι στην επιφάνεια
Πατήστε το σύνδεσμο για να δείτε όλο το ρεπορτάζ