Τον οδικό χάρτη με τα βήματα που θα πρέπει να γίνουν προκειμένου να τροχοδρομηθεί ο σχεδιασμός του μέσου σταθερής τροχιάς στη Κρήτη σχηματίζει η Παγκρήτια Επιτροπή που έχει συγκροτηθεί για το σκοπό αυτό.
Από Λίλιαν Δαφερμάκη
Η επιτροπή σχεδιάζει να ενισχύσει τη εξωστρέφεια της αμέσως μετά τις γιορτές, με σκοπό να απευθυνθεί στην κοινωνία αλλά και το πολιτικό σύστημα συνολικότερα, αναδεικνύοντας την αντικειμενική ανάγκη που υπάρχει για το νησί να αποκτήσει μια τόσο σημαντική δομή δημόσιας συγκοινωνίας, εξισορροπώντας το βαρύ αναπτυξιακό έλλειμμά της από την οδυνηρή απουσία βασικών και αναγκαίων έργων υποδομής.
Το μέλος της Παγκρήτιας Επιτροπής και πρώην δήμαρχος Χανίων Τ. Βάμβουκας ο οποίος από το 2018 είχε θέσει στο δημόσιο διάλογο το ζήτημα της δημιουργίας μέσου σταθερής τροχιάς στην Κρήτη, επανέφερε την πρόταση του, πριν από ένα οκτάμηνο στο πλαίσιο συνεδρίασης της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων στο Αρκαλοχώρι όπου βρήκε πρόσφορο έδαφος ανταπόκρισης.
Ο Τ. Βάμβουκας
Ο ίδιος τεκμηρίωσε ότι σήμερα αποτελεί κρίσιμο ζητούμενο να συνδεθεί το αεροδρόμιο και με το Ηράκλειο αλλά και με τις άλλες μεγάλες πόλεις του Βόρειου Οδικού Άξονα, και στην κατεύθυνση αυτή θα πρέπει τώρα που έχουν ανοίξει τα μεγάλα ζητήματα των οδικών συνδέσεων του νησιού να συμπεριληφθεί και η δημιουργία τρένου. Συγκεκριμένα όπως εξηγεί θα πρέπει με την ευκαιρία της δημιουργίας του ΒΟΑΚ να απαλλοτριωθεί παράλληλα με τον οδικό άξονα, στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο, μία λωρίδα που θα επιτρέψει μελλοντικά την κατασκευή δικτύου σταθερής τροχιάς.
Ο ίδιος υπογραμμίζει με νόημα ότι με κανένα τρόπο δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό το όποιο αντεπιχείρημα επιχειρηθεί να επιστρατευθεί ότι εφόσον γίνεται ο ΒΟΑΚ δε χρειάζεται το τρένο, διότι η ίδια η πραγματικότητα που διαμορφώνεται στο νησί με τη δυναμική του αεροδρομίου το καταρρίπτει.
Πράγμα το οποίο σημαίνει ότι η Κρήτη δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται σαν φτωχός συγγενής όταν μάλιστα έχει πληρώσει τόσο βαρύ φόρο αίματος στα αναρίθμητα τροχαία, το δικαιούται αυτό το έργο και πρέπει να το αποκτήσει το μέσο σταθερής τροχιάς το οποίο το συναντάμε σε όλα τα μεγάλα νησιά της Μεσογείου. Υπάρχει όμως και μια άλλη κρίσιμη διάσταση. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι η Κρήτη αντιπροσωπεύει το 20% του τουριστικού προϊόντος της χώρας και με τη δημιουργία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι οι επισκέψεις των τουριστών προοπτικά αναμένεται να φτάσουν μέχρι και τα 18 εκ.
Από μόνη της η προοπτική αυτή δείχνει ότι ο ΒΟΑΚ δεν μπορεί να σηκώσει το βάρος και θα πρέπει να χαραχθεί άμεσα μια νέα προοπτική σε επίπεδο υποδομών που θα λειτουργήσει ενισχυτικά. Ο κ. Βάμβουκας τονίζει ακόμα ότι το τρένο είναι ένα σύγχρονο μέσο απολύτως εναρμονισμένο με τις σύγχρονες ανάγκες των κοινωνιών αφού είναι ασφαλές, οικολογικό, οικονομικό και γρήγορο.
Η Μαρία Σίτη
Από την πλευρά της η αγρονόμος τοπογράφος μηχανικός, συγκοινωνιολόγος, MSc πολεοδόμος κ. Μαρία Σίτη με δηλώσεις της στην «Π» τονίζει ότι « η δημόσια συγκοινωνία έχει οφέλη και πλεονεκτήματα τα οποία είναι πολυδιάστατα και αφορούν τόσο τις μετακινήσεις ανθρώπων και αγαθών, όσο και την αστική ανάπτυξη, το δομημένο περιβάλλον αλλά και την οικονομία εν συνόλω». Ειδικότερα όπως εξηγεί, «η δημόσια συγκοινωνία ενισχύει την προσβασιμότητα σε πλήθος προορισμών, αυξάνει την ελκυστικότητα των περιοχών εξυπηρέτησης και αμβλύνει σημαντικά τις κοινωνικές ανισότητες.
Τα μέσα σταθερής τροχιάς αναζωογονούν τις περιοχές από όπου διέρχονται, περιορίζουν τις ανάγκες για αστική διάχυση (και εκτός σχεδίου δόμηση), ενισχύουν την επιχειρηματικότητα ενώ παράλληλα λειτουργούν θετικά απέναντι στη ρύπανση του περιβάλλοντος, τον θόρυβο και περιορίζουν τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.
Ο ρόλος της δημόσιας συγκοινωνίας και των μέσων σταθερής τροχιάς αναδεικνύεται ιδιαίτερα κρίσιμος στο πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή, ενώ η Συμφωνία του Παρισιού μαζί με τις Βίβλους της ΕΕ και την Πράσινη Συμφωνία τοποθετούν τις πράσινες μετακινήσεις στην κορυφή των στρατηγικών για την άμβλυνση των περιφερειακών και αστικών προβλημάτων που σχετίζονται με την υποβάθμιση του περιβάλλοντος, της κοινωνίας και της ποιότητας ζωής.
Παράλληλα η δημόσια συγκοινωνία αποτελεί τη ραχοκοκκαλιά των λύσεων άμβλυνσης των προβλημάτων που σχετίζονται με το κυκλοφοριακό. Η συγκοινωνία (σε σταθερή τροχιά και μη) μαζί με το ποδήλατο και το περπάτημα αποτελούν τις βάσεις για την εξοικονόμηση χώρου στις πόλεις και στην περιφέρεια.
Η Ευρώπη σταμάτησε εδώ και χρόνια να ‘επιδοτεί’ την κατασκευή νέων αυτοκινητοδρόμων στις περιφέρειες με τελευταία αυτών την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης και στρέφεται αποκλειστικά σε επενδύσεις μέσων μεταφοράς που περιορίζουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση, την ατμοσφαιρική ρύπανση, τον θόρυβο και βελτιώνουν τη δημόσια υγεία, το περιβάλλον, την οδική ασφάλεια ενώ ενισχύουν παράλληλα την κοινωνική συνοχή και διασφαλίζουν ότι όλοι – ανεξαρτήτως οικονομικής κατάστασης- θα έχουν πρόσβαση σε αξιοπρεπή μετακίνηση.
Τα μέσα αυτά έχουν ως πρωταγωνιστή τη δημόσια συγκοινωνία και ιδιαίτερα τα μέσα σταθερής τροχιάς στα οποία συμπεριλαμβάνονται τα τρένα, οι υπεραστικοί σιδηρόδρομοι, το μετρό, το τραμ, τα tram-trains, τα light trams και άλλα».
.patris.gr
sidirodromikanea.blogspot.com