Σάββατο 9 Ιουλίου 2022

Υπεριρανικός σιδηρόδρομος, Ιράν


Η γέφυρα Veresk του Trans-Iranian Railway εκτείνεται σε ένα βαθύ φαράγγι.
Thomas Schulze/picture-alliance/dpa/AP

Ένα ελάχιστα γνωστό στολίδι, αυτό το εκπληκτικό επίτευγμα πολιτικού μηχανικού τιμήθηκε με το καθεστώς Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO τον Ιούλιο του 2021, δίνοντάς του το ίδιο καθεστώς με παγκοσμίου φήμης τοποθεσίες όπως το Μάτσου Πίτσου και τα νησιά Γκαλαπάγκος.

Συνδέοντας τον Περσικό Κόλπο με την Κασπία Θάλασσα, άνοιξε το 1938 μετά από 11 χρόνια απαιτητικής κατασκευής. Αν και δεν είναι ευρέως γνωστό έξω από το Ιράν σήμερα, μπορεί εύλογα να ισχυριστεί ότι είναι ένα από τα μεγαλύτερα τεχνικά επιτεύγματα του 20ου αιώνα.
Τρέχει για 1.394 χιλιόμετρα (865 μίλια) από το Bandar-e Emam Khomeyni στον Περσικό Κόλπο έως το Bandar Torkaman στην Κασπία και περνάει από το Ahvaz, το Qom και την Τεχεράνη στο δρόμο.
Ο σιδηρόδρομος διαθέτει όχι λιγότερες από 224 σήραγγες και σχεδόν 400 γέφυρες καθώς ανεβαίνει σε κορυφές 2.130 μέτρων (7.000 ποδιών) εκατέρωθεν της Τεχεράνης.
Η διαπραγμάτευση δύο τρομερών οροσειρών απαιτούσε όχι μόνο την κατασκευή μεγάλων, απότομων κλίσεων, αλλά και έξυπνη πολιτική μηχανική για να κερδίσει ύψος μέσω σπειροειδών σηράγγων και γιγάντια άλματα πάνω από απομονωμένες κοιλάδες σε πολύ ζεστό, τραχύ έδαφος.
Το αποτέλεσμα είναι ένα από τα πιο αξέχαστα σιδηροδρομικά ταξίδια στον κόσμο, αν και λίγοι ταξιδιώτες εκτός Ιράν μπόρεσαν να απολαύσουν.

edition.cnn.com
sidirodromikanea.blogspot.com