Πέμπτη 31 Μαρτίου 2022

Πώς «ξεκλείδωσε» η επένδυση 200 εκατ. ευρώ στο Θριάσιο

Ένα από τα πιο σημαντικά έργα για την ελληνική οικονομία, μια σπουδαία επένδυση που είχε «κολλήσει» εδώ και χρόνια, παίρνει το δρόμο της υλοποίησής της.

Ο λόγος για το Εμπορευματικό και Διαμετακομιστικό Κέντρο στο Θριάσιο το οποίο θα περιλαμβάνει αποθήκες και υποστηρικτικά κτίρια συνολικής επιφάνειας 235.000 τετραγωνικών μέτρων, εντός οικοπέδου 588 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ.

Και σε μια εποχή που η Ελλάδα έχει ανάγκη από επενδύσεις, από σημαντικά έργα, από νέες θέσεις εργασίας και από εκσυγχρονισμό των υποδομών της, ένα project που θα ξεπεράσει τα 200 εκατ. ευρώ δεν είναι και λίγο.
Χθες έγινε η υπογραφή της τροποποίησης της σύμβασης παραχώρησης από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστα Καραμανλή και τον Υπουργό Οικονομικών, κ. Χρήστο Σταϊκούρα.
Στην υπογραφή ήταν παρόντες ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), κ. Γρηγόρης Δ. Δημητριάδης, ο Υφυπουργός Υποδομών & Μεταφορών αρμόδιος για τις Μεταφορές, κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος, καθώς και οι γενικοί γραμματείς Υποδομών κα. Μαρία-Έλλη Γεράρδη και Μεταφορών κ. Γιάννης Ξιφαράς.
Μια επιτυχία έχει πολλούς «πατέρες», όπως και οι νίκες, όμως, είναι δεδομένο ότι αυτό το έργο δεν θα είχε επιτυχή κατάληξη χωρίς την ανάδοχο εταιρεία κοινοπραξία της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair.
Και δικαιώνει πλήρως τον ισχυρό άνδρα της Goldair, τον Καλλίνικο Καλλίνικο, ο οποίος επί χρόνια επέμενε ότι αυτό το έργο πρέπει να υλοποιηθεί.

Καλλίνικος Καλλίνικος

Μην ξεχνάμε ότι έχουν περάσει σχεδόν 20 χρόνια από τότε που άρχισε να ακούγεται ότι μπορεί να γίνει ένα τέτοιο project στο Θριάσιο. Ηταν τότε που η Goldair είχε πάρει μέρος σε διαγωνισμούς για την παραχώρηση της έκτασης και είχε δει την προοπτική που ανοιγόταν.
Και ήταν από εκείνη την εποχή που ο κ. Καλλίνικος είχε το όραμα –και τελικά και την υπομονή- να δει πόσο σημαντικό είναι για τη χώρα ένα μεγάλο Εμπορευματικό και Διαμετακομιστικό έργο.
Δεν πρέπει κανείς να ξεχνά επίσης ότι η επένδυση είχε ξεκινήσει το 2016 και είχε υπάρξει κύρωση στη Βουλή το 2018. Ωστόσο, η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Comp) της Κομισιόν έβαλε εμπόδια στο έργο ζητώντας τροποποιήσεις της σύμβασης.

Το έργο απειλήθηκε να τιναχθεί στον αέρα και η Ελλάδα να αναγκαστεί να επιστρέψει κοινοτικούς πόρους εκατομμυρίων.

Ακόμη και όταν όλα έμοιαζαν να καταλήγουν σε «ναυάγιο» ο επικεφαλής της Goldair, κ. Καλλίνικος, επέμεινε ότι το έργο δεν πρέπει να «κολλήσει». Μπήκε σε διαπραγματεύσεις με την κυβέρνηση, έγιναν οι τροποποιήσεις που έπρεπε να γίνουν με αμοιβαίες υποχωρήσεις και φτάσαμε στη χθεσινή υπογραφή της τελικής σύμβασης για την μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, εκμετάλλευση και συντήρηση, του πρώτου Logistics Park στην Ελλάδα.
Οι διαπραγματεύσεις, σε τουλάχιστον 12 σημεία της σύμβασης, ήταν σκληρές, όμως, εδώ και τρία χρόνια στη διοίκηση της Goldair, λένε οι πληροφορίες, ήταν εδραία η αντίληψη ότι τίποτε δεν θα οδηγούσε σε «ναυάγιο».

Για το πόσο σημαντικό είναι το έργο που πρόκειται να υλοποιηθεί χαρακτηριστικές είναι οι δηλώσεις του υπουργού Υποδομών, Κ. Καραμανλή:

«Η χώρα μας αποκτά το πρώτο της ολοκληρωμένο και σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο συνδυασμένων μεταφορών. Έτσι, αξιοποιούμε πραγματικά και τις δυνατότητες ιδίως του λιμανιού του Πειραιά, το οποίο μέχρι σήμερα ουσιαστικά λειτουργεί μόνο ως σταθμός μεταφόρτωσης, αφού δεν μπορεί να γίνει συναρμολόγηση εδώ και έτσι έχουμε σοβαρές απώλειες προς άλλα λιμάνια», ανέφερε επίσης ο κ. Καραμανλής.
«Μιλάμε για ένα εμπορευματικό κέντρο 240.000 τ.μ., σε συνολική έκταση 2.000 στρεμμάτων. Με αποθήκες ξηρού και ψυχόμενου φορτίου, χώρους γραφείων, χώρους τελωνείου και στάθμευσης αυτοκινήτων και φορτηγών. Και βέβαια, με σύγχρονες σιδηροδρομικές υποδομές, τις οποίες θα κατασκευάσει επίσης ο παραχωρησιούχος, ώστε να συνδεθεί το Κέντρο με την εθνική σιδηροδρομική υποδομή».
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε ότι η σημαντικότερη καινοτομία του Εμπορευματικού Κέντρου του Θριασίου είναι η διασύνδεσή του με όλα τα δίκτυα μεταφοράς: το λιμάνι του Πειραιά, το λιμάνι της Ελευσίνας, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο.
«Αντιλαμβάνεστε την αναπτυξιακή ώθηση και τις νέες θέσεις εργασίας που δημιουργεί ένα τέτοιο έργο. Αλλά και το πόσο συμβάλλει στην αναβάθμιση της Δυτικής Αττικής -μαζί ασφαλώς με μια σειρά από νέα έργα, με κυριότερο την κατασκευή του νέου κλάδου του Προαστιακού Σιδηροδρόμου που θα ξεκινά από τα Άνω Λιόσια, θα εξυπηρετεί μια σειρά από αστικές περιοχές όπως ο Ασπρόπυργος και η Ελευσίνα και θα καταλήγει στα Μέγαρα. Ένα σημαντικό έργο για τη Δυτική Αττική με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση 100 εκατομμυρίων ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Και βέβαια με τις επεκτάσεις του Μετρό προς τα Δυτικά, για τις οποίες προχωράμε με γρήγορους ρυθμούς τις διαδικασίες ωρίμανσης», επισήμανε.
Ο υπουργός Οικονομικών, Χρ. Σταϊκούρας ευχαρίστησε μεταξύ άλλων και τα στελέχη του υπουργείου Υποδομών αλλά και τον Παραχωρησιούχο για τις διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού (DG Comp)

Λίγα λόγια για το έργο

Ο παραχωρησιούχος θα κατασκευάσει τα κτίρια και εγκαταστάσεις του Εμπορευματικού και Διαμετακομιστικού Κέντρου. Θα αναλάβει επίσης τα εσωτερικά έργα υποδομής, όπως σιδηροδρομικά και οδικά δίκτυα, δίκτυα αποχέτευσης ομβρίων υδάτων και ακαθάρτων, δίκτυα ηλεκτροφωτισμού και επικοινωνιών και να διαμορφώσει τον περιβάλλοντα χώρο.
Εντός του πάρκου, κατά μήκος της νότιας πλευράς, θα κατασκευαστεί σιδηροδρομική γραμμή που θα συνδέει το Κέντρο με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά και εσωτερικό οδικό δίκτυο που θα συνδέεται με το εθνικό οδικό δίκτυο. Με τον τρόπο αυτό, διασφαλίζεται η δυνατότητα ανεφοδιασμού των αποθηκών με συνδυασμό μεταφορικών μέσων, κάτι μοναδικό για τα ελληνικά δεδομένα.
Ο παραχωρησιούχος θα αναλάβει επίσης να δημιουργήσει σταθμό εξυπηρέτησης οχημάτων και αυτοκινητιστών, πρατήριο υγρών καυσίμων, χώρους ανάπτυξης συστημάτων τηλεματικής και πληροφορικής, χώρους στάθμευσης, εγκαταστάσεις τελωνείου και υγειονομικές υπηρεσίες.

tovima.gr
sidirodromikanea.blogspot.com