"Τα έργα συνδεσιμότητας του λιμανιού με το εθνικό οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, τα οποία έχουν τεθεί στις προτεραιότητες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και εκτιμάται πως θα έχουν ολοκληρωθεί παράλληλα με την επέκταση του 6ου προβλήτα."
Σάββας Αθανασίου
Την εκτόξευση των εσόδων αναμένει ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης με την κατασκευή της 6ης προβλήτας, αλλά η δημιουργία τερματικών σταθμών που θα συνδέονται με τα λιμάνια, οδικώς και σιδηροδρομικώς θα τον καταστήσει διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο των Βαλκανίων και της κεντρικής Ευρώπης. Εφέτος, μετά από δέκα πέντε χρόνια έγινε για πρώτη φορά Home port για τα κρουαζιερόπλοια. Ιδιαίτερα αποκαλυπτικός είναι στη συνέντευξη του προς το mononews ο κ. Αθανάσιος Λιάγκος, πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης.
Μιλώντας για την ανάπτυξη του λιμένα προς τις γειτονικές χώρες, ο πρόεδρος κ. Αθανάσιος Λιάγκος είπε:
“Ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης έχει ήδη δημιουργήσει ήδη το 1ο dry port στη Βουλγαρία”. Ωστόσο, πρόσθεσε, ότι η περαιτέρω βελτίωση της συνδεσιμότητας του λιμανιού περιλαμβάνει:Τη δημιουργία δικτύου dry ports του ΟΛΘ σε γειτονικές χώρες, με λειτουργία αντίστοιχης υποδομής στη Σερβία στο άμεσο μέλλον με σκοπό την προσέλκυση εμπορικής δραστηριότητας και φορτίων μεταξύ της Θεσσαλονίκης και των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Τα dry ports είναι τερματικοί σταθμοί στην ενδοχώρα, οι οποίοι συνδέονται με τα λιμάνια – οδικά, σιδηροδρομικά – και προσφέρουν εξειδικευμένες υπηρεσίες. Τα λιμάνια για να λειτουργούν με ορθό και λειτουργικό τρόπο χρειάζονται τα dry ports”.
Επίσης, ο κ. Λιάγκος τόνισε ότι “τα έργα συνδεσιμότητας του λιμανιού με το εθνικό οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, τα οποία έχουν τεθεί στις προτεραιότητες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και εκτιμάται πως θα έχουν ολοκληρωθεί παράλληλα με την επέκταση του 6ου προβλήτα. Ήδη στις 16 Ιουνίου 2021 υπεγράφη η σύμβαση για τη σύνδεση με το εθνικό οδικό δίκτυο (ΠΑΘΕ και Εγνατία Οδός). Παράλληλα, μέσω του ανταγωνιστικού διαλόγου, κινούνται οι διαδικασίες για τη σύνδεση του 6ου προβλήτα με την υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή που συνδέει τον σταθμό διαλογής της Θεσσαλονίκης με τον εμπορικό σταθμό και το λιμένα”.
Στο ερώτημα, ποια δυναμική θα δώσει στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, η 6η προβλήτα, ο κ. Αθανάσιος Λιάγκος, τόνισε: “Η ολοκλήρωση της Επέκτασης του 6ου Προβλήτα σηματοδοτεί και την ουσιαστική αναβάθμιση της θέσης του Λιμένα της Θεσσαλονίκης στην παγκόσμια λιμενική βιομηχανία και στον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας. Ενισχύει το συγκριτικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του λιμένα, που είναι η στρατηγική του θέση και συγκεκριμένα η εγγύτητά του τόσο με τις αγορές της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης όσο και με τα μεγάλα διευρωπαϊκά δίκτυα αυτοκινητόδρομων και σιδηροδρόμων. Αυξάνει σημαντικά τη χωρητικότητα του λιμανιού, σε περίπου 2 εκατ. TEU από 600.000 σε ετήσια βάση. Δίνει τη δυνατότητα της απευθείας εξυπηρέτησης πλοίων κύριων γραμμών (Ultra Large Container Vessels) χωρητικότητας εως 24.000 TEU”.
Όσον αφορά στα έσοδα του ΟΛΘ ο κ. Αθ. Λιάγκος, υπογράμμισε ότι υπάρχει “σημαντική αύξηση της εμπορικής δραστηριότητας του Λιμένα της Θεσσαλονίκης, η οποία όπως ανακοινώθηκε στις 15 Σεπτεμβρίου είναι σε ανοδική πορεία, συγκεκριμένα 8% περισσότερα TEU διακινήθηκαν το πρώτο 6μηνο του 2021 σε σχέση με αυτό του 2020 και 13% περισσότεροι τόνοι συμβατικού φορτίου κατά την ίδια περίοδο” και πρόσθεσε: “Το γεγονός ότι τα συνολικά έσοδα της εταιρείας παρουσίασαν ανοδική πορεία το πρώτο εξάμηνο του 2021 είναι ιδιαίτερα θετικό, ειδικά εάν λάβει κανείς υπόψιν του τις προκλήσεις με τις οποίες βρέθηκε αντιμέτωπος ο κλάδος των μεταφορών σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο. Παραμένουμε αισιόδοξοι και επικεντρωμένοι στο στρατηγικό μας στόχο, που δεν είναι άλλος από την ανάπτυξη του λιμένα της Θεσσαλονίκης και την υλοποίηση του επενδυτικού μας πλάνου, εστιάζοντας και στην επίσπευσή του, όπου αυτό είναι δυνατό”.
Αναφερόμενος στις προοπτικές της 6ης προβλήτας, ο κ. Αθανάσιος Λιάγκος διευκρίνησε:
“Στο πλαίσιο αποτύπωσης της σημασίας του έργου διενεργήθηκε μελέτη από την εταιρεία Deloitte η οποία αναδεικνύει ότι η επέκταση του Προβλήτα 6 θα έχει ισχυρό και ευρύ οικονομικό και κοινωνικό αντίκτυπο, ήδη από την περίοδο υλοποίησης της. Το έργο χρειάζεται 36 μήνες από την έναρξη της υλοποίησης για να ολοκληρωθεί. Τα πρώτα στοιχεία που αφορούν το οικονομικό και κοινωνικό αποτύπωμα κατά τη περίοδο υλοποίησης του (2022-2025), το έργο επέκτασης του Προβλήτα 6 υπολογίζεται ότι:
Θα δημιουργήσει ετήσια έσοδα άνω των 230 εκατ. ευρώ σε όλο οικοσύστημα του λιμένα που επηρεάζεται άμεσα ή έμμεσα από την επέκταση του Προβλήτα 6 – το ποσό αυτό αφορά στον λιμένα, σε συνεργαζόμενες εταιρείες, προμηθευτές, αλλά και σε άλλες επιχειρήσεις, ιδιαίτερα στον κλάδο των μεταφορών
Θα ενισχύσει σημαντικά τα έσοδα του δημοσίου από άμεσους και έμμεσους φόρους άνω των 35 εκατ. ευρώ κατ’ έτος.
Θα παράξει προστιθέμενη αξία άνω των 90 εκατ. ευρώ ετησίως κατά την περίοδο κατασκευής, συνεισφέροντας στο ΑΕΠ της χώρας.
Θα στηρίξει άμεσα και έμμεσα την δημιουργία περισσότερων από 3.300 θέσεις εργασίας, ενισχύοντας σημαντικά τον κρίσιμο κοινωνικό τομέα της απασχόλησης”.
Όπως τόνισε ο κ. Λιάγκος, “η μελέτη της Deloitte αναλύει το οικονομικό και κοινωνικό αποτύπωμα κατά τη διάρκεια της πλήρης λειτουργίας για τα πρώτα 10 χρόνια του Προβλήτα 6, συγκεκριμένα κατά την περίοδο 2026-2035 αναμένεται: Να δημιουργήσει ετήσια έσοδα 272 εκατ. ευρώ σε όλο το εύρος της εφοδιαστικής αλυσίδας του λιμένα, η οποία όπως προαναφέραμε περιλαμβάνει συνεργαζόμενες εταιρείες όπως προμηθευτές και σε άλλες επιχειρήσεις, ιδιαίτερα στον κλάδο των μεταφορών. Επιπλέον αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά τα έσοδα του δημοσίου με έσοδα από άμεσους και έμμεσους φόρους άνω των 55 εκατ. ευρώ κατ’ έτος. Κατά τη διάρκεια 10ετους λειτουργίας αναμένεται να παράξει προστιθέμενη αξία άνω των 177 εκατ. ευρώ ετησίως, συνεισφέροντας στο ΑΕΠ της χώρας. Αναμένεται να στηρίξει άμεσα και έμμεσα την δημιουργία περισσότερων των 4.000 θέσεων εργασίας, ενισχύοντας σημαντικά τον κρίσιμο κοινωνικό τομέα της απασχόλησης”.
Εφέτος το λιμάνι της Θεσσαλονίκης το επισκέφθηκαν κρουαζιερόπλοια και γίνονταν για πρώτη φορά επιβίβαση και αποβίβαση επιβατών. Για το θέμα της κρουαζιέρας ο πρόεδρος του ΟΛΘ, τόνισε: “Η Θεσσαλονίκη μετά από 15 χρόνια έγινε φέτος homeport για την κρουαζιέρα, δηλαδή, λιμάνι έναρξης και τερματισμού ταξιδιών, με δυνατότητα επιβίβασης ή/και αποβίβασης επιβατών. Συγκεκριμένα στις 29 Ιουνίου 2021 ξεκίνησαν οι αφίξεις των κρουαζιερόπλοιων, η πληρότητα των οποίων ξεπέρασε το 80% σε ένα σύνολο 17 προγραμματισμένων αφίξεων μέχρι το τέλος του έτους. Ήδη φέτος το 30% του homeporting προήλθε από χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Ο ΟΛΘ αναβαθμίζει διαρκώς το φάσμα και την ποιότητα των υπηρεσιών του, χτίζοντας περαιτέρω σχέσεις αμοιβαίας εμπιστοσύνης με τις εταιρείες κρουαζιέρας για την προσέλκυση κρουαζιερόπλοιων στον λιμένα της Θεσσαλονίκης με σκοπό την υποστήριξη της οικονομίας και της κοινωνίας, διευρύνοντας τις πύλες εισόδου τουρισμού και αυξάνοντας την τουριστική κίνηση”.
Ένας άλλος στόχος για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι η ακτοπλοϊα. Ο κ. Αθ. Λιάγκος, για το θέμα της σύνδεσης της συμπρωτεύουσας με τα νησιά του Αιγαίου, είπε: “ Ένας ακόμη στρατηγικός στόχος του Λιμένα της Θεσσαλονίκης είναι η ανάπτυξη της Ακτοπλοϊκής Σύνδεσης της Θεσσαλονίκης, ικανοποιώντας ένα πάγιο αίτημα του επιβατικού κοινού και των μεταφορικών εταιρειών, συνδέοντας απευθείας την πόλη με τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου, των Κυκλάδων και των Σποράδων.
Ήδη από τις 6 Μαρτίου του 2021 η Θεσσαλονίκη απέκτησε ακτοπλοϊκή σύνδεση με τα νησιά του Β. Αιγαίου και τις Κυκλάδες, με πλοίο που αναχωρεί από το λιμάνι κάθε Σάββατο.
Επιπλέον από τις 19 Ιουνίου και μέχρι τις 3 Οκτωβρίου η Θεσσαλονίκη συνδέεται με υψηλότατη πληρότητα με τις Σποράδες με 3 δρομολόγια την εβδομάδα, ενώ κατά τη διάρκεια της τουριστικής αιχμής του καλοκαιριού, εμπλουτίστηκε με ακόμη ένα επιπλέον δρομολόγιο.
Ποιος είναι ο Αθανάσιος Λιάγκος
O Αθανάσιος Λιάγκος είναι Εκτελεστικός Πρόεδρος Δ.Σ. στην εταιρεία Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) Α.Ε. και Πρόεδρος του Ινστιτούτου Λιμενικής Κατάρτισης «Εξάντας». Κατείχε θέση Αντιπροέδρου, αναπληρωτή Διευθύνοντα Συμβούλου και μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου στην εταιρεία Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) Α.Ε.
Διετέλεσε στέλεχος του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου ως συντονιστής του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Λιμένων και Μαρινών, καθώς και μέλος Διοικητικών Συμβουλίων σε όλους τους Οργανισμούς Λιμένων της Ελλάδας.
Επίσης, κατείχε θέση ανώτατου διοικητικού στελέχους σε τράπεζες, χρηματοοικονομικούς οργανισμούς και μεγάλες επιχειρήσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, καθώς και μέλους Διοικητικών Συμβουλίων στις προαναφερθείσες εταιρείες.
Έχει πολυετή εμπειρία σε θέματα εταιρικής στρατηγικής και διακυβέρνησης. Σπούδασε οικονομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου ΜBA, από πανεπιστημιακό ίδρυμα του εξωτερικού.
Είναι μέλος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος και της Ένωσης Ανωτάτων Στελεχών Επιχειρήσεων (ΕΑΣΕ).
mononews.gr
sidirodromikanea.blogspot.com