Τρίτη 5 Οκτωβρίου 2021

Δεν παίρνει άδεια το περίφημο Λευκό Βέλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ λόγω ελλείψεων στο σύστημα πέδησης.

Μάλλον θα αργήσουν πολύ οι επιβάτες των ελληνικών τρένων να δουν το πολυδιαφημισμένο Λευκός Βέλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μια και, λόγω πλημμέλειας στο σύστημα πέδησης, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων δεν δύναται να προχωρήσει στην αδειοδότησή του.

Νίκος Μορφονιός

Από την αρχή του έτους η ΤΡΑΙΝΟΣΕ -η οποία έχει εξαγοραστεί από την ιταλική Trenitalia- έχει φέρει από τη γείτονα χώρα δύο ανακατασκευασμένα ΕTR 470 με στόχο την έλευση ακόμα τριών μέχρι τα τέλη του έτους, που είναι προγραμματισμένα να ενταχθούν στο δρομολόγιο Αθήνα - Θεσσαλονίκη. Σκοπός των τρένων αυτών θα ήταν η ασφαλέστερη και γρηγορότερη διεξαγωγή του ταξιδιού προς τη Θεσσαλονίκη, ωστόσο οι ιθύνοντες της εταιρείας υπολόγισαν χωρίς το σύστημα εθνικών κανόνων για την ασφάλεια του τροχαίου υλικού στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Κι αυτό γιατί οι επιτελείς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν φρόντισαν το σύστημα πέδησης να διαθέτει συσκευή αμμοδιασποράς, η οποία είναι βασική προϋπόθεση αδειοδότησης και λειτουργεί προκειμένου να φρενάρει το τρένο καλύτερα σε ειδικές συνθήκες (π.χ. παγετού ή υγρασίας).
Ως εκ τούτου, η ΡΑΣ υποχρεώθηκε να βάλει φρένο στην αίτηση της εταιρείας για την αδειοδότηση προκειμένου να μπορέσουν να δρομολογηθούν στο ελληνικό δίκτυο οι συρμοί και να δώσει νέα προθεσμία για διόρθωση της πλημμέλειας μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου. Αν και τότε δεν μπορέσει να λύσει το πρόβλημα η εταιρεία, τότε η ΡΑΣ θα απορρίψει τελείως την αίτηση αδειοδότησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Αν πάντως δεν επιλύσει το πρόβλημα η ιταλική εταιρεία -όπως φημολογείται λόγω του κόστους-, θα πρέπει να τροποποιηθεί το εθνικό πλαίσιο προτύπων ασφαλείας που ισχύει μέχρι σήμερα, πράγμα εξαιρετικά χρονοβόρο, καθώς θα απαιτούσε αρχικά Υπουργική Απόφαση, η οποία κατόπιν θα έπρεπε να εγκριθεί από την Κομισιόν. Αυτό ως διαδικασία μπορεί να συνεπάγεται ακόμη και εξάμηνη καθυστέρηση, και πάλι όμως στο πιο αισιόδοξο σενάριο.
Το σύστημα αμμοδιασποράς διαθέτουν ως προϋπόθεση αδειοδότησης αρκετές χώρες, όπως η Γερμανία και η Ελβετία, ωστόσο δεν ισχύει το ίδιο και για την Ιταλία, όπως υποστηρίζει η εταιρεία. Ότι δηλαδή δεν υπάρχει στον κατάλογο των εθνικών προδιαγραφών της ιταλικής χώρας τέτοια προϋπόθεση και την ίδια στιγμή τα τρένα της εταιρείας πληρούν όλους τους κανόνες ασφαλείας.
Από το υπουργείο Μεταφορών πάντως διαρρέεται ως πρώτη λύση η αλλαγή του κανονιστικού πλαισίου, αλλά ότι αρχικά θα εξαντληθούν οι έλεγχοι του τρένου, εξ ου και θα προσληφθούν ανεξάρτητοι πιστοποιητές και εξειδικευμένη εταιρεία που θα διεξαγάγει τους ελέγχους ώστε να διαπιστωθεί ότι το τροχαίο υλικό πληροί όλες τις προϋποθέσεις ασφαλείας. Εφόσον προκύψει από τους ελέγχους αυτούς ότι δεν ικανοποιούνται οι εθνικές προδιαγραφές, τότε θα ζητηθεί η ενσωμάτωση της αμμοδιασποράς στα τρένα.

Εκτός πάντα αν σκαρφιστεί κάτι καινούργιο η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών σε νομοθετική ρύθμιση, που θα εκπλήξει μέχρι και την Κομισιόν...

avgi.gr
sidirodromikanea.blogspot.com