Η αλληλεξάρτηση των ευρωπαϊκών λιμένων και των σιδηροδρομικών εμπορευματικών συνδέσεων υπήρξε ένα από τα σημεία συζήτησης στο εσωτερικό του Connecting Europe Express. Στην Ευρώπη, ένα μεγάλο μερίδιο σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών διέρχεται από τα λιμάνια της, ωστόσο ο διαχωρισμός των σιδηροδρομικών συνδέσεων ενδοχώρας ποικίλλει σημαντικά. Σύμφωνα με τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της ΕΕ, υπάρχουν πολλά να κερδίσουν από τη βελτίωση αυτών των συνδέσεων.
Της Majorie van Leijen
Τα περισσότερα ευρωπαϊκά λιμάνια βρίσκονται κοντά σε αστικούς κόμβους με υψηλή πίεση στο οδικό δίκτυο, γεγονός που καθιστά την αυξημένη χρήση σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών απαραίτητη επιλογή. Και αντίστροφα, για τις σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές, ένα σημαντικό μερίδιο του φορτίου που μεταφέρεται στις γραμμές, ιδιαίτερα σε αγορές υψηλής ανάπτυξης, όπως η διατροπική κυκλοφορία, διέρχεται από το λιμάνι.
Με αφορμή την άφιξη του Connecting Europe Express στο Ρότερνταμ και την Αμβέρσα αυτήν την εβδομάδα, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Θαλάσσιων Λιμένων (ESPO), ο Ευρωπαϊκός Διαχειριστής Σιδηροδρομικών Υποδομών (EIM), η Ευρωπαϊκή Ένωση Σιδηροδρομικών Φορτίων (ERFA) και η Κοινότητα Ευρωπαϊκού Σιδηροδρόμου και Οι υποδομές (CER) ζητούν από κοινού μεγαλύτερη προσοχή στη συνδεσιμότητα των σιδηροδρομικών λιμένων.
Όχι μόνο τα μεγάλα
«Οι συνδέσεις με τις θύρες είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα για το πώς μπορεί να βελτιωθεί το δίκτυο. Όχι μόνο στα μεγάλα λιμάνια, αλλά και στα μικρότερα λιμάνια », δήλωσε ο Herald Ruijters, διευθυντής στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, DG MOVE, υπεύθυνος για επενδύσεις, καινοτόμες και βιώσιμες μεταφορές μιλώντας στο συνέδριο του προπονητή του τρένου.
«Η Ολλανδία έχει ένα σαφές πλεονέκτημα με τα λιμάνια της. Επομένως, ελπίζω ότι το intermodal βρίσκεται στο επίκεντρο της ολλανδικής πολιτικής μεταφορών. Οι Ολλανδοί είναι ειδικοί στα logistics και έχουν τη δυνατότητα να συνδυάζουν οδικές, σιδηροδρομικές και θαλάσσιες », τόνισε επίσης ο Kristian Schmidt, διευθυντής χερσαίων μεταφορών στη DG MOVE.
Modal split ενδοχώρα
Ορισμένα θαλάσσια λιμάνια αντιμετωπίζουν σχεδόν 50 τοις εκατό διάσπαση προς τον σιδηρόδρομο, ενώ άλλα έχουν πολύ χαμηλότερα ποσοστά σιδηροδρόμων στις ενδοχώριες μεταφορές τους. Λαμβάνοντας ως παράδειγμα το Ρότερνταμ και την Αμβέρσα, το ολλανδικό λιμάνι έχει μερίδιο σιδηροδρόμων δέκα τοις εκατό και το λιμάνι της Αμβέρσας ακόμη και επτά τοις εκατό.
Η βελτίωση των συνδέσεων λιμένων-σιδηροδρόμων σε ευρύτερη κλίμακα, τόσο από πλευράς υποδομής όσο και από πλευράς επιχειρήσεων, είναι συνεπώς ζωτικής σημασίας για την αύξηση του μεριδίου των φορτίων που μεταφέρονται σιδηροδρομικά, ανέφεραν οι οργανώσεις της ΕΕ. «Η διευκόλυνση Connecting Europe II θα πρέπει να προωθήσει ιδιαίτερα τα σιδηροδρομικά έργα, τα οποία βελτιώνουν τη συνδεσιμότητα από και προς τα θαλάσσια λιμάνια της Ευρώπης, καθώς η βελτίωση της σύνδεσης θα φέρει άμεσα κέρδη απόδοσης για ένα μεγάλο μερίδιο σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών».Συνεδριακός προπονητής Connecting Europe Express
Ευπρόσδεκτη χρηματοδότηση
Η Monika Heiming, Εκτελεστική Διευθύντρια του EIM σχολίασε: «Οι διαχειριστές υποδομής θεωρούν τη σύνδεση σιδηροδρομικών λιμένων ως ουσιαστικό εργαλείο για τη δημιουργία της πολύ αναγκαίας μετατροπής των φορτίων, προκειμένου να απαντήσουν στις φιλόδοξες περιβαλλοντικές πολιτικές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οι ευκαιρίες χρηματοδότησης για στρατηγικές επενδύσεις σε συνδέσεις σιδηροδρομικών-λιμένων στο πλαίσιο της νέας διευκόλυνσης Connecting Europe II είναι επομένως ευπρόσδεκτες. Οι διαχειριστές υποδομής θα συνεχίσουν να βελτιώνουν τον συντονισμό μεταξύ σιδηροδρόμων και λιμένων με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς ».
Η Isabelle Ryckbost, Γενική Γραμματέας της ESPO δήλωσε: «Η βελτίωση του τελευταίου μιλίου θα πρέπει να αποτελεί πρώτη προτεραιότητα για την απόκτηση περισσότερων σιδηροδρομικών αγαθών, όσον αφορά τη διαλειτουργικότητα, την ανταλλαγή δεδομένων, τις λειτουργίες και την υποδομή. Στην Ευρώπη βλέπουμε μια μεγάλη ποικιλία συστημάτων διαχείρισης σιδηροδρόμων στα ευρωπαϊκά λιμάνια. Χρειαζόμαστε ίσους όρους ανταγωνισμού και ίση πρόσβαση στη δημόσια χρηματοδότηση για τις απαραίτητες επενδύσεις υποδομής, ανεξάρτητα από το αν ο φορέας διαχείρισης του λιμένα ή ο εθνικός διαχειριστής σιδηροδρομικής υποδομής είναι υπεύθυνος για τη σιδηροδρομική υποδομή εντός του λιμένα ».
Ο σιδηρόδρομος έχει ορμή
Σύμφωνα με τον Gilbert Bal, υπεύθυνο για το σιδηροδρομικό φορτίο στο λιμάνι του Ρότερνταμ, ο σιδηρόδρομος έχει πλέον δυναμική. «Οι πελάτες ζητούν το σιδηροδρομικό προϊόν. Από τότε που ξεκίνησα αυτή τη θέση πριν από δύο χρόνια, 77 πορείες προστέθηκαν στο χαρτοφυλάκιό μας », είπε ενώ το Connecting Europe Express μετακόμισε από το Ρότερνταμ στην Αμβέρσα. Όταν ρωτήθηκε με ποια έννοια θα μπορούσε να εγκριθεί η υποδομή, επεσήμανε την ποιότητα της διαδρομής και τη δυνατότητα να τρέχουν μεγαλύτερα τρένα.
Επίσης στο τρένο ήταν ο Ferdinand van den Oever, διευθύνων σύμβουλος του λιμανιού Moerdijk, λιμάνι που βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στο σιδηρόδρομο. «Προσπαθούμε να τοποθετηθούμε ανάμεσα σε δύο γίγαντες (Ρότερνταμ, Αμβέρσα) και με αυτόν τον τρόπο, οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές συνδέσεις σε συνδυασμό με τις συνδέσεις μικρών αποστάσεων είναι το κλειδί για την επιβίωση», σημείωσε. Το λιμάνι θέλει να αυξηθούν από εξήντα σε εβδομήντα τρένα την εβδομάδα σε περίπου εκατό. Αργότερα φέτος, θα έχει τρεις γραμμές 740 μέτρων το καθένα για να διευκολύνει μεγαλύτερα τρένα, μια βασική εξέλιξη για περισσότερους όγκους σιδηροδρόμων.
Καλύτερη πρόσβαση
Ο Conor Feighan, Γενικός Γραμματέας της ERFA σχολίασε: «Προκειμένου οι σιδηροδρομικές μεταφορές να γίνουν πιο ελκυστικές για τους τελικούς χρήστες, οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές επιχειρήσεις πρέπει να έχουν πρόσβαση σε καλή ποσότητα και ποιότητα δυναμικότητας. Ως βασικές πύλες για τη μεταφορά εμπορευμάτων, είναι συνεπώς απαραίτητο οι λιμένες να έχουν υποδομή που να διευκολύνει την ανάπτυξη μιας ανταγωνιστικής αγοράς σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών ».
Ο Δρ Alberto Mazzola, Εκτελεστικός Διευθυντής του CER κατέληξε: «Οι ολοκληρωμένες και αποτελεσματικές συνδέσεις μεταξύ λιμένων και σιδηροδρομικών υποδομών, τόσο στην Ευρώπη όσο και σε τρίτες χώρες, είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των στόχων μετατόπισης που είναι απαραίτητοι για τις μεταφορές απαλλαγής άνθρακα. Η βελτίωση των συνδέσεων τελευταίου μιλίου πρέπει να συνοδεύεται από διαλειτουργικά πρότυπα μεταφοράς εμπορευμάτων στο δίκτυο και η αναθεώρηση του κανονισμού ΔΕΔ-Μ είναι μια ευκαιρία για να καλυφθούν τα κενά και να έρθουν πιο κοντά τα λιμάνια και οι σιδηροδρομικοί διάδρομοι ».
railfreight.com
sidirodromikanea.blogspot.com