Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου 2021

Χ. ΒΙΝΗΣ, ΕΡΓΟΣΕ: ΕΡΓΑ ΣΥΝΟΛΙΚΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ 2,4 ΔΙΣ. ΕΥΡΩ ΣΤΗ Β. ΕΛΛΑΔΑ.

Ο Χρήστος Βίνης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, αναλύει τα έργα που αναμένεται πως θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου της Θεσσαλονίκης και τη στόχευση για περαιτέρω επενδύσεις στο δίκτυο της πόλης, τονίζοντας πως «η Θεσσαλονίκη ήταν ανέκαθεν πόλος έλξης για εμπορικές και επιχειρηματικές δραστηριότητες από τα Βαλκάνια».
Ποια είναι αυτή τη στιγμή τα έργα που «τρέχουν» και που θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου της Θεσσαλονίκης;

Τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη αυτή την περίοδο είναι ο εκσυγχρονισμός του βασικού σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη / Προμαχώνας καθώς και η νέα σιδηροδρομική γραμμή, γνωστή ως «Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία». Το πρόγραμμα του ΠΑΘΕ/Π προβλέπει τη δημιουργία ενός σιδηροδρομικού άξονα υψηλών ταχυτήτων και αυξημένης χωρητικότητας, εξοπλισμένο με σύγχρονα τηλεδιοικούμενα συστήματα σηματοδότησης, τηλεπικοινωνιών και ηλεκτροκίνησης, τα οποία ικανοποιούν τις σύγχρονες ανάγκες και τα πρότυπα διαλειτουργικότητας των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων.
Επιπλέον, η πλήρης αξιοποίηση του Εμπορευματικού Κέντρου που κατασκεύασε η ΕΡΓΟΣΕ στο Θριάσιο Πεδίο, αναμένεται να δώσει σημαντική ώθηση στην ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών. Πρόκειται για ένα έργο σπουδαίου εμπορικού χαρακτήρα με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Αξίζει να σημειωθεί πως μέσω του εν λόγω έργου επιτυγχάνεται η λειτουργική αναβάθμιση της γραμμής Θεσσαλονίκη-Ειδομένη, που αποτελεί μία από τις κυριότερες εμπορικές διασυνοριακές συνδέσεις με την υπόλοιπη Ευρώπη, ενισχύοντας τη διασύνδεση του Ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου με αυτά των γειτονικών βαλκανικών χωρών και προωθώντας τις διεθνείς μεταφορές μέσω του σιδηροδρόμου.
Η Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία αφορά στην κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Ξάνθη (νότια χάραξη) και στην αναβάθμιση της υφιστάμενης γραμμής μέχρι την Αλεξανδρούπολη, διασυνδέοντας τους λιμένες Θεσσαλονίκης-Καβάλας-Αλεξανδρούπολης μεταξύ τους, δημιουργώντας μία συνεχή ροή μεταφοράς εμπορευμάτων. Περαιτέρω, με την προωθούμενη αναβάθμιση και τον διπλασιασμό της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής από την Αλεξανδρούπολη έως το Ορμένιο πραγματοποιείται η σύνδεση των κύριων λιμένων της Βόρειας Ελλάδας με τα αντίστοιχα δύο λιμάνια της Βουλγαρίας στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας και πιο συγκεκριμένα στο Μπουργκάς και στην Βάρνα. Το έργο θα αναλάβει θυγατρική εταιρεία που βρίσκεται υπό σύσταση, μετατρέποντας τη Β. Ελλάδα σε επίκεντρο ανάπτυξης του σιδηροδρομικού δικτύου και κατ’ επέκταση των μεταφορών εν γένει.
Ο συνδυασμός, λοιπόν, της υλοποίησης της ανατολικής σιδηροδρομικής Εγνατίας με την αναβάθμιση της σύνδεσης με τα βόρεια σύνορα χώρας στην Ειδομένη, στον Προμαχώνα και στο Ορμένιο, αφενός αναβαθμίζει τη Β. Ελλάδα που είχε μείνει πίσω σε ότι αφορά στο σιδηροδρομικό δίκτυο και αφετέρου δημιουργεί ένα τεράστιο επενδυτικό ενδιαφέρον στον τομέα των μεταφορών και διακίνησης αγαθών με τις γειτονικές χώρες.
Πέρα όμως από τα διασυνοριακά και διαπεριφερειακά σιδηροδρομικά έργα που αφορούν τη Θεσσαλονίκη, επισπεύδεται και η ανάπτυξη του δικτύου του Δυτικού Προαστιακού Σιδηροδρόμου της πόλης, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 20 εκ ευρώ. Σε αυτή τη φάση διενεργείται η επικαιροποίηση κρίσιμών παραμέτρων σχεδιασμού του έργου με στόχο την εξασφάλιση της συνέργειας μεταξύ των ΜΜΜ της πόλης (υφιστάμενων και μελλοντικών) και παράλληλα εξετάζεται ο βέλτιστος τρόπος δημοπράτησης.
Το σύνολο το προαναφερθέντων έργων αναβαθμίζει σαφώς το δίκτυο της Θεσσαλονίκης.

Ποια είναι η στόχευση για περαιτέρω επενδύσεις στο σιδηροδρομικό δίκτυο της πόλης και ευρύτερα της Β. Ελλάδας, όσον αφορά σε μελλοντικά έργα; Ποιο το πλάνο για τη σύνδεση με το λιμάνι;

Η διασύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου, με τις λεγόμενες κρίσιμες υποδομές, τα λιμάνια, τα αεροδρόμια και τις βιομηχανικές περιοχές της χώρας αποτελεί αδήριτη ανάγκη και προτεραιότητα ύψιστης σημασίας για την ΕΡΓΟΣΕ, αλλά και έναν από τους βασικούς στόχους του στρατηγικού σχεδιασμού του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τη μετατροπή της Ελλάδας σε κόμβο logistics. Η ΕΡΓΟΣΕ, κινούμενη προς την επίτευξη αυτού του στόχου, εφαρμόζει τον αναπτυξιακό σχεδιασμό της και προχωρά έργα συνολικού προϋπολογισμού 4 δισ. Ευρώ, με τα έργα που πρόκειται να υλοποιηθούν στη Β. Ελλάδα να έχουν συνολική αξία 2,4 δισ. ευρώ.

Αυτά τα έργα περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τη σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα του Λιμένα Θεσσαλονίκης, τη σύνδεση της Αλεξανδρούπολης με το Ορμένιο, τη σύνδεση της Καβάλας με τη Θεσσαλονίκη και τους Τοξότες μέσω της νότιας χάραξης και την Ανατολική Εγνατία. Στο ίδιο πλαίσιο, στην υπόλοιπη χώρα σχεδιάζονται έργα όπως, η σύνδεση του αερολιμένα Αττικής «Ελ. Βενιζέλος» με τα λιμάνια του Λαυρίου και της Ραφήνας και η σιδηροδρομική διασύνδεση του νέου λιμένα Πατρών. Πρόκειται για έργα πνοής που μεταμορφώνουν το χάρτη των μεταφορών στην Ελλάδα, δίνουν αναπτυξιακή ώθηση στην οικονομία και επιτρέπουν να γίνει το αναγκαίο άλμα του ελληνικού σιδηροδρόμου προς το μέλλον, προς όφελος του κοινωνικού συνόλου.

Ποια θα λέγατε πως είναι η σημασία της Θεσσαλονίκης, ως διαμετακομιστικός κόμβος; Πώς μπορεί να υποστηριχθεί περαιτέρω αυτός ο ρόλος;

Η Θεσσαλονίκη ήταν ανέκαθεν πόλος έλξης για εμπορικές και επιχειρηματικές δραστηριότητες από τα Βαλκάνια, με σημαντική διαμετακομιστική και γεωστρατηγική θέση. Ιδιαίτερα το λιμάνι της δύναται να αποτελέσει κεντρικό πυλώνα ανάπτυξης και εμπορίου της περιοχής, αλλά και όλης της βαλκανικής χερσονήσου και της ευρύτερης περιοχής της νοτιοανατολικής Ευρώπης και της ανατολικής Μεσογείου. Η Θεσσαλονίκη έχει την προοπτική να γίνει το δεύτερο, μετά τον Πειραιά, σημαντικότερο λιμάνι για την ανάπτυξη της εξαγωγικής δραστηριότητας της χώρας. Βασική προϋπόθεση για να επιτευχθεί αυτό, είναι να βελτιωθεί η διασυνδεσιμότητά του. Αυτό θα συμβάλλει στο να εξελιχθεί η Θεσσαλονίκη σε καταλύτη ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής και να βελτιώσει τη θέση της χώρας στο διεθνή χάρτη του εμπορίου.

Ευρύτερα, για το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας, ποιος ο σχεδιασμός; Ποια η στρατηγική ώστε να υποστηριχθεί περαιτέρω ο ρόλος του τρένου;

Οι σιδηροδρομικές μεταφορές διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της οικονομίας κάθε σύγχρονης χώρας και στην Ελλάδα υπάρχουν πολύ μεγάλα περιθώρια βελτίωσης προς αυτή την κατεύθυνση. Βασική προϋπόθεση όμως αποτελεί η ύπαρξη υποδομών, δηλαδή ένα σύγχρονο και λειτουργικό δίκτυο. Η ΕΡΓΟΣΕ έχει αναλάβει την αποστολή της ολοκλήρωσης των έργων εκσυγχρονισμού και επέκτασης του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας. Ξεκινώντας από τις άμεσες ανάγκες, οι οποίες αφορούν στην ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης σιδηροδρομικών συστημάτων και υποδομών, προχωρά σε έργα επέκτασης – διασύνδεσης απομακρυσμένων περιοχών και κρίσιμων εγκαταστάσεων με το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. Επιπλέον, έργο μείζονος σημασίας με γενικότερη οικονομική και κοινωνική σπουδαιότητα και με υψηλή προτεραιότητα στον αναπτυξιακό σχεδιασμό της ΕΡΓΟΣΕ, είναι η διασύνδεση της Ελλάδας με τα Βαλκάνια και την Ευρώπη μέσω του σιδηροδρομικού δικτύου. Πρόκειται για έργο το οποίο αλλάζει τον χάρτη της μεταφορικής αλυσίδας στην χώρα.

Πώς επηρεάστηκαν οι δραστηριότητες και οι επενδύσεις της ΕΡΓΟΣΕ λόγω της πανδημίας και των lockdown;

Ως Οργανισμός, παρακολουθούμε τις εξελίξεις και φροντίζουμε να προετοιμαστούμε εγκαίρως. Κινητοποιώντας τις αρμόδιες διευθύνσεις εκπονήσαμε άμεσα και αποτελεσματικά ειδικό σχέδιο αντιμετώπισης της πανδημίας, αφενός για να προστατεύσουμε την υγεία των εργαζομένων μας και της δημόσιας υγείας και, αφετέρου, για να διασφαλίσουμε την επιχειρησιακή συνέχεια της εταιρείας. Τηρώντας απαρέγκλιτα όλα τα μέτρα προστασίας με την αμέριστη συμβολή όλων των εργαζομένων μας, καταφέραμε να μείνουμε προσηλωμένοι στην επίτευξη των στόχων που είχαμε θέσει για το 2020. Έχοντας πλήρη επίγνωση της σημασίας της αποστολής μας, γνωρίζουμε ότι πρέπει να περιορίσουμε όσο το δυνατό τις συνέπειες της πανδημίας στην υλοποίηση των έργων. Πράγματι, όπως είναι λογικό, λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών της πανδημίας, δημιουργήθηκαν καθυστερήσεις στο χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης των έργων. Ωστόσο, φροντίσαμε ώστε η διαδικασία προσαρμογής της εταιρικής λειτουργίας στα νέα δεδομένα της τηλεργασίας να πραγματοποιηθεί στο συντομότερο δυνατό χρονικό διάστημα.

Αναλάβατε CEO της ΕΡΓΟΣΕ το φθινόπωρο του 2019. Πώς εξελίσσονται οι στόχοι που είχατε θέσει και ποιο το δικό σας όραμα;

Από την ανάληψη των καθηκόντων μου, μαζί με τη νέα διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ εστιάσαμε τις προσπάθειές μας ώστε να λύσουμε ζητήματα και προβλήματα, τα οποία για πολλά χρόνια αποτελούσαν εμπόδιο στο να προχωρήσουν τα έργα. Για το λόγο αυτό, πολύ γρήγορα, εκπονήσαμε και θέσαμε σε εφαρμογή ένα φιλόδοξο σχέδιο δράσης που βασίζεται σε δύο άξονες. Πρώτον, στην ολοκλήρωση των εν εξελίξει έργων και στην προκήρυξη νέων το συντομότερο δυνατό και, δεύτερον, στον εκσυγχρονισμό της ΕΡΓΟΣΕ ώστε να ενισχυθεί η αποτελεσματικότητα της εταιρείας σε όλες τις φάσεις παραγωγής των σιδηροδρομικών έργων.
Εστιάζοντας στην αναβάθμιση της ποιότητας των εταιρικών διεργασιών δημιουργήσαμε «Βιβλιοθήκες Προτύπων Τιμών» για τις ομάδες σιδηροδρομικών εργασιών που δεν υπήρχαν εγκεκριμένα τιμολόγια, όπως π.χ. τα σιδηροδρομικά συστήματα. Με αυτό τον τρόπο εξασφαλίσαμε την τυποποίηση των τιμών, η οποία συνεπάγεται αρτιότερα τεύχη δημοπράτησης, με όποια χρονικά, κοστολογικά και ποιοτικά οφέλη για την εξέλιξη των έργων, καθώς και ενίσχυση της διαφάνειας. Με σκοπό την αποτύπωση και αξιολόγηση των διαδικασιών για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας συνεργαζόμαστε με τον Τεχνικό Σύμβουλο που ορίσθηκε από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Πρόκειται για σημαντική πρωτοβουλία της πολιτικής ηγεσίας, η οποία βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, ενώ με την ολοκλήρωσή της θα συντελέσει στην αύξηση του ρυθμού παραγωγής σιδηροδρομικών έργων.
Επιπλέον, έχοντας ως στόχο τον εκσυγχρονισμό της εταιρείας, προχωράμε με τον ψηφιακό μετασχηματισμό της ΕΡΓΟΣΕ, έχοντας ήδη έρθει σε επαφή με το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης για την ψηφιοποίηση του αρχείου της ΕΡΓΟΣΕ.
Ταυτόχρονα, εργαζόμαστε από την πρώτη ημέρα για την ολοκλήρωση των έργων. Προωθήσαμε την προκήρυξη διαγωνισμών και την ολοκλήρωση τευχών δημοπράτησης έργων, ενώ προχωρά ο σχεδιασμός και η ωρίμανση νέων έργων με την υιοθέτηση νέων, σύγχρονων εργαλείων και μεθόδων για τη δημοπράτησή τους, όπως ο ανταγωνιστικός διάλογος. Αυτές οι ενέργειες έχουν στόχο να επισπεύσουν την υλοποίηση των έργων σε όλες τις φάσεις, από το σχεδιασμό, μέχρι τη δημοπράτηση και την κατασκευή.
Έχοντας εντοπίσει τα προβλήματα που δημιουργούσαν καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση των έργων, δίνουμε λύσεις και προχωράμε αποφασιστικά στην υλοποίηση της αποστολής μας. Όραμά μας είναι να ξεκλειδώσουμε τη δυναμική της ΕΡΓΟΣΕ, ώστε να ολοκληρωθούν τα έργα εκσυγχρονισμού και επέκτασης του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, τα οποία θα παράγουν την απαραίτητη προστιθέμενη αξία για τον ελληνικό σιδηρόδρομο και τον ευρύτερο τομέα των μεταφορών στη χώρα μας.

ergose.gr
sidirodromikanea.blogspot.com