Το πρώτο «πακέτο» νέων σιδηροδρομικών έργων, συνολικού ύψους γύρω στα 630.000.000 ευρώ, προκηρύσσει σταδιακά αυτές τις ημέρες η ΕΡΓΟΣΕ.
Πρόκειται για διαγωνισμούς έργων που αφορούν στην πλειονότητά τους αναβάθμιση του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου και εγκατάσταση συστημάτων ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης και τηλεπικοινωνιών. Πριν από λίγες εβδομάδες ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ Χρήστος Βίνης είπε ότι σε πρώτη φάση θα δημοπρατηθούν τα μισά από τα συγκεκριμένα έργα, μολονότι σε όλα υπάρχουν οριστικές μελέτες.
Στον κατάλογο περιλαμβάνονται τα έργα:
Ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης στην υφιστάμενη μονή γραμμή Λάρισα – Βόλος, με αναβάθμιση του τμήματος Σιδηροδρομικός Σταθμός Λατομείου – ΒΙΠΕ – Σιδηροδρομικός Σταθμός Βόλου, προϋπολογισμού 71.000.000 ευρώ (ήδη προκηρύχθηκε).
Ηλεκτροκίνησης στη νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο – Ροδοδάφνη, προϋπολογισμού 57.000.000 ευρώ.
Η αναβάθμιση του τμήματος Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ) – Οινόη, προϋπολογισμού 100.000.000 ευρώ (χωρίς τη σύνδεση με ΣΚΑ).
Το σύστημα τηλεπικοινωνιών (GSM-R και η προμήθεια φορητού εξοπλισμού) στα τμήματα Τιθορέα – Δομοκός, Κιάτο – Πάτρα και Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, προϋπολογισμού 46.000.000 ευρώ (προκηρύχθηκε αυτή την εβδομάδα).
Η νέα σιδηροδρομική γραμμή Ροδοδάφνη – Ρίο, προϋπολογισμού 117.000.000 ευρώ, κ.ά.
Στα έργα που εντάχθηκαν στο πρώτο «πακέτο» περιλαμβάνεται και η δεύτερη φάση αναβάθμισης του σιδηροδρομικού σταθμού Αθηνών και η σύνδεση με το μετρό, προϋπολογισμού 40.000.000 ευρώ.
Το επόμενο βήμα και ο τεχνικός σύμβουλος που θα αναλάβει να συμμαζέψει το χάος
Η κυβέρνηση βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ετοιμάζεται μέσα στους ερχόμενους μήνες να καταθέσει σχέδιο με τις αλλαγές στην υλοποίηση και τη συντήρηση των σιδηροδρομικών έργων. Στόχος είναι να λάβει το πράσινο φως των Βρυξελλών ώστε να αρχίσει ο ανταγωνιστικός διάλογος για έξι σημαντικά σιδηροδρομικά έργα διασύνδεσης του δικτύου με λιμάνια της χώρας.
Πρόκειται για έργα με συνολικό κόστος που φτάνει τα 3,3 δισ. Ευρώ, που θα δημοπρατηθούν με ανταγωνιστικό διάλογο, ώστε να επιταχυνθεί η υλοποίησή τους. Στην ΕΡΓΟΣΕ προωθούν και διαγωνισμό για τον τεχνικό σύμβουλο που θα αναλάβει να συμμαζέψει το σημερινό χάος με τα δεκάδες σιδηροδρομικά έργα που δεν τελειώνουν ποτέ, αλλά και να προετοιμάσει τους διαγωνισμούς.
Με την εφαρμογή αυτού του μοντέλου θεωρούν πως θα επιταχυνθούν οι διαγωνισμοί, μολονότι η μέχρι τώρα εμπειρία, σε άλλα έργα, δεν είναι ενθαρρυντική. Στην κατασκευαστική αγορά υποστηρίζουν πως τα νέα σιδηροδρομικά έργα «δεν διέθεταν ώριμες μελέτες και ως εκ τούτου η υλοποίησή τους θα καθυστερούσε σημαντικά. Ωστόσο η υιοθέτηση του μοντέλου του ανταγωνιστικού διαλόγου που επελέγη μπορεί να καλύψει αυτή την ανάγκη και, εφόσον το μοντέλο λειτουργήσει αποδοτικά, να επισπεύσει τον χρόνο ολοκλήρωσης των μελετών, διενέργειας των διαγωνισμών και τελικά υλοποίησης των έργων».
Ο… Πισσαρίδης
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής δίνει μεγάλο βάρος στην υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων. Αλλά και στην έκθεση Πισσαρίδη επισημαίνεται η ανάγκη διασύνδεσης του σιδηροδρόμου με τα λιμάνια ώστε να ενισχυθεί ο ρόλος της χώρας ως διαμετακομιστικού κόμβου. Στην έκθεση αναφέρεται πως «ο σιδηροδρομικός διάδρομος υψηλών ταχυτήτων που ολοκληρώθηκε πρόσφατα στο τμήμα μεταξύ Αττικής και Θεσσαλονίκης μπορεί να επεκταθεί νοτιοδυτικά προς την Πάτρα και βόρεια προς τα σύνορα με τα Σκόπια και τη Βουλγαρία».
Θεωρείται πως «σε συνδυασμό με μέτρα βελτίωσης της διασύνδεσης μεταξύ των διαφορετικών μορφών μεταφοράς, καθώς και της διαχείρισης της εφοδιαστικής αλυσίδας, ο άξονας Πάτρα – Αττική – Θεσσαλονίκη (ΠΑΘΕ) με την προέκτασή του προς τα βόρεια σύνορα της χώρας μπορεί να γίνει μια ανταγωνιστική πύλη εφοδιασμού της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και βορειότερων περιοχών της Ευρώπης με εμπορεύματα».
Ταυτόχρονα «απαιτούνται και βελτιώσεις στη λειτουργία των συνοριακών σταθμών ελέγχου, ώστε να μειωθεί ο χρόνος διέλευσης εμπορευμάτων. Οι έλεγχοι θα πρέπει να είναι καλύτερα συντονισμένοι με τις γειτονικές χώρες, ενώ ειδικά για τις σιδηροδρομικές υπηρεσίες απαιτείται συντονισμός για την εξασφάλιση διαθεσιμότητας προσωπικού και μηχανών έλξης».
Χρειάζονται επενδύσεις
Για να γίνει η Ελλάδα πραγματικός κόμβος, απαιτούνται πρόσθετες επενδύσεις στα εξαγωγικά λιμάνια της, που θα βελτιώσουν τις υπάρχουσες υποδομές τους, μειώνοντας το κόστος εξαγωγών και εισαγωγών. Εκτιμάται πως μέσω αναβάθμισης των οκτώ μεγάλων εξαγωγικών λιμανιών (Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο, Χανιά, Βόλος, Αλεξανδρούπολη) το κόστος εξαγωγών και εισαγωγών μέσω αυτών θα μειωθεί κατά 20%.
Η μείωση του κόστους «αφορά όχι μόνο εξαγωγές ελληνικών προϊόντων και εισαγωγές προϊόντων που προορίζονται για κατανάλωση στην Ελλάδα, αλλά και το εμπόριο προϊόντων που δεν παράγονται ή καταναλώνονται στην Ελλάδα αλλά περνούν από ελληνικό έδαφος. Με άλλα λόγια, η μείωση του κόστους εξαγωγών και εισαγωγών αποφέρει και αναβάθμιση της Ελλάδας ως διαμετακομιστικό κόμβο». Εκτιμάται πως η αναβάθμιση των οκτώ μεγάλων εξαγωγικών λιμανιών συμβάλλει σε αύξηση του ΑΕΠ κατά περίπου μισό δισ. ευρώ ετησίως.
Τα τέσσερα σημαντικότερα σχέδια
Το σημαντικότερο από τα νέα έργα είναι η σύνδεση Θεσσαλονίκη – Καβάλα – Τοξότες με κόστος κοντά στο 1,3 δισ. ευρώ. Ακολουθεί η σύνδεση της Αλεξανδρούπολης με το Ορμένιο, προϋπολογισμού 815.000.000 ευρώ, που αποτελεί και τμήμα του σχεδίου διασύνδεσης με τα λιμάνια της Βουλγαρίας.
Στην Αττική προωθείται η σύνδεση του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» με το λιμάνι της Ραφήνας (300.000.000 ευρώ) και το λιμάνι του Λαυρίου (380.000.000 ευρώ).
Από συμπληγάδες πρέπει να περάσει το έργο σύνδεσης με το λιμάνι της Πάτρας, προϋπολογισμού 514.000.000 ευρώ, που καθυστερεί επί χρόνια επειδή η δημοτική Αρχή της πόλης ζητεί να γίνει υπόγειο ολόκληρο το τμήμα από το Ρίο μέχρι το λιμάνι.
newsbreak.gr