Κυριακή 27 Σεπτεμβρίου 2020

Αχαΐα: Στοπ στις χρηματοδοτήσεις αν δεν προηγηθεί αναδιοργάνωση ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ - Μνημονιακό φρένο στα έργα.

Προθεσμία μέχρι το τέλος του 2021, έδωσε προ ημερών η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην κυβέρνηση, προκειμένου να προχωρήσει σε πλήρη αναδιοργάνωση του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ με τρόπο που να διασφαλίζεται πως τα σιδηροδρομικά έργα, δεν θα σέρνονται για χρόνια, θα λειτουργούν ικανοποιητικά και θα υπάρχει σαφές μοντέλο συντήρησης.

Μέχρι να υλοποιηθεί το συγκεκριμένο σχέδιο και να δημιουργηθεί από κοινού ένας κατάλογος με έργα προτεραιότητας, η Κομισιόν ξεκαθάρισε πως η Ελλάδα δεν θα λάβει κοινοτικά κονδύλια για σιδηροδρομικά έργα. Μάλιστα, στην προχθεσινή έβδομη έκθεση μεταμνημονιακής εποπτείας, η Κομισιόν αφήνει και αιχμές για καθυστερήσεις.

Εκτός από την αναδιοργάνωση ομίλου ΟΣΕ, στο υπουργείο Υποδομών έχουν κληθεί να καταθέσουν και δύο καταλόγους: Έναν στον οποίο θα αναφέρονται τα έργα προτεραιότητας με τα οποία θα ολοκληρωθεί η αναβάθμιση του βασικού σιδηροδρομικού δικτύου και έναν στον οποίο θα παρουσιάζονται τα νέα έργα, μεταξύ των οποίων, αρκετά αφορούν και την σιδηροδρομική διασύνεση της Πάτρας και του λιμανιού της.

Τα παραπάνω, ενδεχομένως να επηρεάσουν και τον προγραμματισμό για τα έργα της Πάτρας, που χρηματοδοτούνται από κονδύλια της ΕΕ στο μεγαλύτερο ποσοστό τους.
Ιδιαίτερα μετά την καλοκαιρινή παράδοση σε λειτουργία του νέου τμήματος από το Κιάτο μέχρι το Αίγιο, ο προγραμματισμός της ΕΡΓΟΣΕ είναι η σύνδεση της Πάτρας και πάλι με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.

Αυτή την εποχή, είναι σε εξέλιξη δύο εργολαβίες από την περιοχή του Αιγίου (Ροδοδάφνη) μέχρι το Ρίο. Τα δύο αυτά έργα αφορούν την κατασκευή της υποδομής της νέας διπλής γραμμής.
Το πρώτο έργο εξελίσσεται στο υποτμήμα Αίγιο-Ψαθόπυργος και περιλαμβάνει και τη μεγάλη σιδηροδρομική σήραγγα της Παναγοπούλας μήκους 4,5 χλμ από την κοινοπραξία ΙΝΤΡΑΚΑΤ-ΑΚΤΩΡ-ΑΒΑΞ και σύμφωνα με το τελευταίο επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα η ολοκλήρωση του έργου προβλέπεται για τις 20 Μαϊου 2021.

Το δεύτερο έργο αφορά στο υποτήμα Ψαθόπυργος-Ρίο με σημαντικά τεχνικά όπως cut&cover αλλά και γέφυρες, από την GD Infrastrutture και η επικαιροποιημένη ολοκλήρωσή του, να είναι για τις 4 Φεβρουαρίου 2022.

Η επόμενη εργολαβία-σκούπα με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2025, που θα φέρει το τρένο λίγο έξω από την Πάτρα, θα περιλαμβάνει την επιδομή, την ηλεκτροκίνηση-σηματοδότηση-τηλεδιοίκηση και την κατασκευή των νέων σταθμών και στάσεων απο το Αίγιο μέχρι το Ρίο. Πιο αναλυτικά προβλέπεται η κατασκευή 8 σιδηροδρομικών στάσεων: Ροδοδάφνης, Σελιανίτικων, Καμαρών, Ψαθόπυργου, Αραχωβίτικων, Αγ. Βασιλείου, Ρίου και Μποζαϊτικων.

Για την τελική εργολαβία για Πάτρα (νέο λιμάνι), το μόνο που έχουμε, είναι η εξαγγελία του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, η οποία εξελίσσεται και αναμένεται εντός του 2021 να πάρει σάρκα και οστά. Το έργο περιλαμβάνει υπογειοποίηση 5,16 χλμ και 9 υπόγειες στάσεις που θα εξυπηρετούν και την κίνηση του Προαστιακού. Το κόστος αναμένεται να φτάσει κοντά στα 500 εκατ.ευρώ.

Του ΣΩΤΗΡΗ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ
pelop.gr