Κυριακή 27 Σεπτεμβρίου 2020

Επίσκεψη στα αυθεντικά βαγόνια του Orient Express στη Θεσσαλονίκη - Φωτογραφίες, βίντεο.

Γερασμένα από το πέρασμα των ετών αλλά διατηρώντας την αίγλη τους, δύο βαγόνια του θρυλικού Orient Express (Οριάν Εξπρές) που πραγματοποιούσε το δρομολόγιο Παρίσι-Κωνσταντινούπολη βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη στον αύλειο χώρο του Μουσείου του συλλόγου «Φίλοι του Σιδηρόδρομου».

Σε έναν μικρό δρόμο στη δυτική Θεσσαλονίκη, στα όρια των δήμων Κορδελιού-Εύοσμου και Μενεμένης-Αμπελόκηπων, βρίσκεται το μουσείο του συλλόγου «Φίλοι του Σιδηρόδρομου». Στον υπαίθριο χώρο του μουσείου, το μάτι του επισκέπτη πέφτει αμέσως πάνω σε δύο βαγόνια που ο χρόνος έχει αφήσει τα σημάδια του πάνω τους αλλά και δεν κατάφερε να εξαφανίσει την αίγλη τους. Πρόκειται για δύο βαγόνια του ιστορικού και διάσημου τρένου Οριάν Εξπρές (Οrient Express), δηλαδή της «Ταχείας της Ανατολής».
Το εστιατόριο του θρυλικού τρένου Orient Express στη Θεσσαλονίκη

Το τρένο-θρύλος εκτελούσε το δρομολόγιο Παρίσι - Κωνσταντινούπολη και η μηχανή του σφύριξε για την εκκίνηση του πρώτου δρομολογίου στις 4 Οκτωβρίου 1883. Στα βαγόνια του ταξίδεψαν χιλιάδες επιβάτες όπως βασιλείς, σουλτάνοι, επιχειρηματίες, γόνοι πλούσιοι οικογενειών και διάσημοι καλλιτέχνες.
Το Sputnik με την αρωγή του προέδρου του Συλλόγου, Ανδρέα Μυλωνάκη, και του αντιπροέδρου, Κώστα Πάταρα, πέρασε την πόρτα του θρυλικού εστιατορίου του Οριάν Εξπρές και του διπλανού βαγονιού που είχε τις κλίνες ξεκούρασης των ταξιδιωτών του. 
Κάτω από την πόρτα του εστιατορίου, μια μεταλλική μικρή πινακίδα δείχνει την εταιρεία κατασκευής του βαγονιού, ενώ εντός του υπάρχει σχεδιάγραμμα που δείχνει στον επιβάτη που βρίσκονται οι ντουλάπες, οι τουαλέτες κλπ

Η κουζίνα του εστιατορίου του Orient Express

Η κουζίνα του εστιατορίου όπου Γάλλοι σεφ, όπως είπε ο κ. Μυλωνάκης, ετοίμαζαν θεσπέσια γεύματα βασισμένα στη γαλλική κουζίνα παραμένει το ίδιο εντυπωσιακή παρά το πέρασμα των αιώνων.
 

 Η κουζίνα λειτουργούσε με φωτιά από ξύλα ή κάρβουνο και η τεράστια πλάκα της μαρτυρά ότι χωρούσε πολλές κατσαρόλες και τηγάνια ταυτόχρονα έτσι ώστε να ετοιμάζονται γρήγορα τα γεύματα.

Στο διπλανό χώρο που επικοινωνεί με την κουζίνα με ένα μικρό παραθυράκι βρίσκονται τα «ψυγεία» της εποχής όπου φυλάσσονταν τρόφιμα και ποτά.

Τα "ψυγεία" του Orient Express

Κι αμέσως μετά είναι ο χώρος της τραπεζαρίας, δηλαδή το εστιατόριο του Οριάν Εξπρές. Δερμάτινες καρέκλες και μικροί καναπέδες σε κόκκινο χρώμα ενώ το βαγόνι είναι «ντυμένο» με έναν υπέροχο ξύλινο διάκοσμο με σχέδια. Άγνωστοι πριν από καιρό εισέβαλαν στο βαγόνι κι άρπαξαν τα υπέροχα φωτιστικά που διέθετε το βαγόνι, όπως μας ενημέρωσε ο κ. Μυλωνάκης.

Τα δύο βαγόνια του θρυλικού τρένου διασώζονται σήμερα στη Θεσσαλονίκη χάρη στις άοκνες προσπάθειες του συλλόγου που αποτελείται κυρίως από συνταξιούχους του ΟΣΕ, χωρίς να έχουν καμία οικονομική ενίσχυση παρά μικρές χορηγίες από πολίτες και λίγα έσοδα από τις πωλήσεις ετήσιων ημερολογίων αλλά και τις επισκέψεις μαθητών σχολείων.

Το Μουσείο

Στον αύλειο χώρο του Μουσείου σώζονται επίσης μια σπάνια ατμάμαξα Ζα 306, ίσως η «μοναδική που σώζεται σε όλη την Ευρώπη» και η οποία κατασκευάστηκε στη Γερμανία το 1894. Επίσης υπάρχει μια χειροκίνητη δραιζίνα -που αποκαλούνταν και «τουλούμπα»- η οποία χρονολογείται στις αρχές του 20ού αιώνα. Η Δραιζίνα βρίσκεται πάνω σε ράγες και μάλιστα μικροί και μεγάλοι επισκέπτες μπορούν να απολαύσουν μια μικρή βόλτα.

Το Μουσείο του Συλλόγου "Φίλοι του Σιδηρόδρομου Θεσσαλονίκης"

Στον εσωτερικό χώρο του μουσείου ο επισκέπτης θα δει σπάνια αντικείμενα των σιδηροδρόμων, χωροθετημένα σε αίθουσες όπως η αίθουσα του μηχανοδηγού μέσα στην οποία υπάρχουν στολές μηχανοδηγών παλαιοτέρων ετών, σήματα, πινακίδες κ.ά, η αίθουσα του σταθμάρχη όπου βρίσκονται μηχανήματα επικύρωσης εισιτηρίων, σφραγίδες, τηλέγραφοι, παλαιές γραφομηχανές, σήματα και διακριτικά στολών, καπέλα, υπηρεσιακά υποδείγματα κυκλοφορίας αμαξοστοιχιών, έπιπλα, διάφορα έντυπα εποχής κ.λπ.

Η είσοδος του Μουσείου του συλλόγου "Φίλοι του Σιδηρόδρομου Θεσσαλονίκης"


ΦΑΝΗ ΧΑΡΙΣΗ
sputniknews.gr