Δευτέρα, 22 Ιουνίου 2020

Ένα τρένο υψηλής ταχύτητας για να σας μεταφέρει από τη Λισαβόνα στο Ελσίνκι - και ακόμη περισσότερο.



Μια ομάδα οικονομολόγων από την Αυστρία, τη Γερμανία και τη Γαλλία προτείνει ένα ακόμη πιο ριζοσπαστικό πρόγραμμα οικονομικής ανάκαμψης από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Κατά την άποψή τους, το ταμείο ανάκαμψης της ΕΕ θα μπορούσε να αυξηθεί από τα 750 δισεκατομμύρια ευρώ που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε 2.000 δισεκατομμύρια ευρώ. Πρέπει επίσης να δοθεί ένα πραγματικά ευρωπαϊκό πρόσωπο, στο οποίο η βιωσιμότητα του ενεργειακού εφοδιασμού και οι εξαιρετικά γρήγορες σιδηροδρομικές συνδέσεις διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο.

Οι οικονομολόγοι θα ήθελαν να διαθέσουν 1,5 τρισεκατομμύρια ευρώ από τώρα έως το 2030 για τους τυπικά ευρωπαϊκούς στόχους. Τα υπόλοιπα 500 δισεκατομμύρια προορίζονται για την καταπολέμηση των επιπτώσεων του COVID-19 σε εθνικό επίπεδο.
Σύμφωνα με τους οικονομολόγους, πρέπει να έχουμε την ίδια φιλοδοξία στις μεταφορές επιβατών και εμπορευματικών μεταφορών με τους Κινέζους με την Πρωτοβουλία Belt-and-Road . Η Ευρώπη πρέπει να εργαστεί στον δικό της ευρωπαϊκό μεταξωτό δρόμο. Ιδιαίτερα όταν πρόκειται για σιδηροδρομικές συνδέσεις, εξακολουθεί να υπάρχει υπερβολική εθνική σκέψη με συστήματα που δεν συνδέονται σωστά. Επιπλέον, τα τρένα δεν λειτουργούν αρκετά γρήγορα για να ανταγωνιστούν τα αεροπλάνα.

Τέσσερις εξαιρετικά γρήγορες σιδηροδρομικές συνδέσεις

Συγκεκριμένα, οι οικονομολόγοι προτείνουν τέσσερις εξαιρετικά γρήγορες ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές γραμμές με μέση ταχύτητα μεταξύ 250 και 300 χιλιομέτρων ανά ώρα. Μια σιδηροδρομική γραμμή σας μεταφέρει από τη Λισαβόνα πάνω από το Παρίσι, το Βέλγιο, το Βερολίνο και τα κράτη της Βαλτικής προς το Ελσίνκι. Αυτό το τρένο θα μπορούσε, για παράδειγμα, να μειώσει κατά το ήμισυ τον χρόνο διαδρομής μεταξύ Βερολίνου και Παρισιού σε τέσσερις ώρες. Στο Βέλγιο, αυτή η διαδρομή διαχωρίζεται και κάνει μια καμπύλη πάνω από τις Κάτω Χώρες, το Αμβούργο, την Κοπεγχάγη και τη Στοκχόλμη προς το Ελσίνκι.


Μια δεύτερη γραμμή έχει προγραμματιστεί από το Βέλγιο πάνω από τη νότια Γερμανία στο νοτιότερο άκρο της Ιταλίας και της Μάλτας. Μια τρίτη γραμμή εστιάζει στα νοτιοανατολικά της ΕΕ και συνδέει το Βερολίνο με πόλεις όπως η Πράγα, η Βιέννη, η Λιουμπλιάνα, το Σεράγεβο, η Ποντγκόριτσα, η Σόφια, το Βουκουρέστι, η Βουδαπέστη, το Ζάγκρεμπ και η Αθήνα.

Όλες οι πρωτεύουσες της ΕΕ συνδέονται

Το σχέδιο συνδέει όλες τις πρωτεύουσες της ΕΕ. Αυτό ισχύει επίσης για το Δουβλίνο, το οποίο θα έχει σύνδεση τρένου-φέρι με το Παρίσι. Οι οικονομολόγοι φτάνουν στο συνολικό κόστος των 1,1 τρισεκατομμυρίων ευρώ, το οποίο θα μπορούσε, για παράδειγμα, να κατανεμηθεί σε δύο δεκαετίες. Για να γίνει το σύνολο κερδοφόρο, θα ήταν καλό εάν μια εταιρεία - το " Ultra Rapid Train Trust " (URTT) - θα γίνει υπεύθυνη.
Σύμφωνα με τους οικονομολόγους, ο ίδιος τύπος έργου πρέπει να ληφθεί υπόψη για τις ευρωπαϊκές μεταφορές εμπορευμάτων. Ένας συνδυασμός αυτοκινητοδρόμων, σιδηροδρομικών και ναυτιλιακών συνδέσεων που συνδέουν επίσης χώρες πιο μακριά στην Ανατολική Ευρώπη. Σκεφτείτε για παράδειγμα τη Ρωσία και το Αζερμπαϊτζάν.

Καλύτερα ευρωπαϊκά δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας

Το να γίνει ουδέτερο το CO2 στην ΕΕ παίζει βασικό ρόλο στο σχέδιο των οικονομολόγων. Θα ήθελαν επίσης να δουν τα ηλεκτρικά δίκτυα της Βόρειας και Νότιας Ευρώπης να επεκταθούν και να διασυνδεθούν έτσι ώστε οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας όπως το νερό, ο ήλιος και ο άνεμος να μπορούν να αλληλοσυμπληρώνονται καλύτερα.
Επιπλέον, οι οικονομολόγοι πιστεύουν ότι ένα γνήσιο κοινό σχέδιο μπορεί να προωθήσει την αίσθηση της ευρωπαϊκής αλληλεγγύης και του εμπορίου.
Στη μελέτη συμμετείχαν οικονομολόγοι από το Αυστριακό Wiener Institut für Internationale Wirtschaftsvergleiche ( WIIW ), το Γερμανικό Ινστιτούτο frr Makrökonomie und Konjunkturforschung ( IMK ) και το Γαλλικό L'Observatoire Français des conjonctures Economiques ( OFCE ). Οι κύριοι συγγραφείς είναι οι Jérôme Creel, Mario Holzner, Francesco Saraceno, Andrew Watt και Jérôme Wittwer.

innovationorigins.com

Επιμέλεια: Χρήστος Γιαννακίδης