Δευτέρα, 22 Ιουνίου 2020

Το σχέδιο για να γίνει ανταγωνιστικό το λιμάνι της Πάτρας.

Γράφει ο Μηνάς Τσαμόπουλος

Οι στόχοι, τα εμπόδια και τα μέτρα που θα ληφθούν ώστε το λιμάνι να αποκτήσει τη σημασία που του αξίζει - Η σιδηροδρομική σύνδεση και το LNG
Πρόκειται για ένα από τα κομβικά λιμάνια της Ελλάδας από και προς την Ευρώπη και είναι η κύρια πύλη της χώρας για τη μεταφορά επιβατών και οχημάτων προς τα λιμάνια της Ιταλίας.

Είναι ενταγμένο στο κεντρικό δίκτυο των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών και εξυπηρετεί πλοία ακτοπλοϊκών γραμμών εσωτερικού και εξωτερικού, καθώς και φορτηγά πλοία. Διαθέτει χώρους εξυπηρέτησης σκαφών αναψυχής και χερσαίους χώρους αποθήκευσης. Πάνω απ’ όλα, όμως, θεωρείται ένας «κοιμώμενος γίγαντας», ένα πολύ ισχυρό χαρτί για την αλματώδη ανάπτυξη του εγχώριου και διεθνούς εμπορίου.
Το λιμάνι της Πάτρας ανέκαθεν διαδραμάτιζε σημαντικό ρόλο στην οικονομικο-κοινωνικο-πολιτική ζωή της πόλης, της ευρύτερης περιοχής και του ελληνικού κράτους. Λόγω της γεωγραφικής του θέσης, γνώρισε περιόδους μεγάλης άνθησης, είχε έντονη εμπορευματική δραστηριότητα και διαμόρφωσε σε μεγάλο βαθμό τα χαρακτηριστικά της τοπικής και όχι μόνο οικονομίας.
Στο τιμόνι του Οργανισμού Λιμένος Πατρών (ΟΛΠΑ) βρίσκεται ο κ. Παναγιώτης Τσώνης ως διευθύνων σύμβουλος. Δημότης Πατρέων, με 25 χρόνια ανελλιπούς δραστηριότητας, είναι πολιτικός μηχανικός με εξειδίκευση στον ποιοτικό έλεγχο και τη διαπίστευση έργων. Ανθρωπος πολυπράγμων, όπως τον χαρακτηρίζουν πατρινοί κύκλοι, δραστήριος και σε συνεχή αναζήτηση καλών πρακτικών, γνωρίζει πολύ καλά το πλαίσιο λειτουργίας του λιμένα, καθώς και τις διεθνείς τάσεις που επικρατούν. Μιλώντας στο «business stories» αναλύει το ανταγωνιστικό πλαίσιο μέσα στο οποίο κινείται το λιμάνι της Πάτρας και θέτει τους προσεχείς στόχους.
«Οι ελληνικοί λιμένες δεν ανταγωνίζονται πλέον άλλους ανεξάρτητους λιμένες, αλλά παγκόσμιους διαχειριστές που λειτουργούν τερματικούς σταθμούς και απορροφούν το κύριο μερίδιο της αυξανόμενης ζήτησης παγκοσμίως. Αυτοί, πέραν της εξειδίκευσης και της αξιοποίησης οικονομιών κλίμακας, διαθέτουν ένα σημαντικό πλεονέκτημα. Την επιχειρηματική τους λειτουργία», τονίζει ο κ. Τσώνης.
Και είναι η επιχειρηματική λειτουργία πάνω στην οποία θέλει να επενδύσει η διοίκηση του ΟΛΠΑ, σε συνδυασμό με στρατηγικές κινήσεις και πρωτοβουλίες, για να υπάρξει πνοή ανανέωσης στο λιμάνι.
«Πλέον τα λιμάνια είναι ολοκληρωμένοι επιχειρηματικοί οργανισμοί που διαθέτουν διαχειριστικά και σύγχρονα πληροφοριακά συστήματα, διασυνδέσεις με εταιρείες, δυνατότητες προσέλκυσης μεγάλων πελατών, επιπλέον χώρους αποθήκευσης και υποστήριξης logistics και άλλων παράλληλων δραστηριοτήτων, ενώ η λειτουργία τους γίνεται ακόμα πιο αποτελεσματική όταν υποστηρίζονται από γενικότερα δίκτυα μεταφορών», επισημαίνει ο κ. Τσώνης.

Σε αυτό το πλαίσιο, έχει πραγματοποιήσει συναντήσεις με φορείς που μπορούν να συμβάλουν ουσιαστικά.

Ενας από τους σημαντικότερους στόχους που έχει θέσει ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠΑ είναι η σύνδεση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής με το λιμάνι της Πάτρας.
«Τα οφέλη που θα προκύψουν από τη σύνδεση του λιμανιού με τον σιδηρόδρομο, χωρίς όμως να αλλοιώνεται η φυσιογνωμία της πόλης, είναι πολλαπλά. Ο ρόλος του λιμανιού θα αναβαθμιστεί, η διακίνηση των εμπορευμάτων δεν θα περιορίζεται από την Αττική και ορισμένα τμήματα της Στερεάς Ελλάδας, αλλά θα καλύψει σχεδόν το σύνολο της χώρας και η Πάτρα θα γίνει το μοναδικό λιμάνι στην Ευρώπη κατά μήκος των ανατολικών ακτών του θαλάσσιου διαδρόμου της Αδριατικής που θα έχει το πλεονέκτημα της σιδηροδρομικής σύνδεσης», εξηγεί και προσθέτει: «Είναι γεγονός ότι μια τέτοια εξέλιξη θα δώσει στο λιμάνι της Πάτρας σημαντικό προβάδισμα ώστε να εισέλθει στην αγορά της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων λειτουργώντας συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά στο μεγάλο λιμάνι του Πειραιά».

Για την επίτευξη αυτού του στόχου ο κ. Τσώνης εδώ και καιρό συνεργάζεται στενά με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΡΓΟΣΕ Χρήστο Βίνη.

Μεγάλη έμφαση δίνει η διοίκηση του λιμανιού και στη χρήση του LNG. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται και στον οδικό χάρτη αγοράς φυσικού αερίου και την έλευσή του στην Πάτρα.

Καθώς η Δυτική Ελλάδα έχει ενταχθεί ως κόμβος στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου, το λιμάνι της Πάτρας θα παίξει κομβικό ρόλο. «Ολες οι μελέτες έχουν κατατεθεί και είμαι σίγουρος ότι η έλευση του φυσικού αερίου θα συμβάλει στην επανεκκίνηση της τοπικής οικονομίας και την παραγωγική ανασυγκρότηση λόγω της μείωσης του κόστους ενέργειας», αναφέρει ο κ. Τσώνης.

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΠΑ Α.Ε. είναι της άποψης ότι κανένας δεν έχει το δικαίωμα να λειτουργεί αυτοβούλως. Η Ιστορία έχει δείξει ότι οι συλλογικές προσπάθειες, οι ενέργειες που γίνονται από κοινού και είναι σωστά μελετημένες φέρνουν τα καλύτερα αποτελέσματα. Επίσης, αναγνωρίζει ότι υπάρχουν δυσκολίες τις οποίες αντιμετωπίζει με σκοπό να ξεπεράσει. Οπως αποκαλύπτει, θέλει να καταστήσει το λιμάνι της Πάτρας ανταγωνιστικότερο, να βελτιώσει τις υπηρεσίες που παρέχει στους χρήστες του και να το κάνει ακόμα πιο φιλικό στην πόλη.
«Αντιλαμβάνομαι τις προτεραιότητες που μπορεί να προκύψουν ξαφνικά και να σε βγάλουν λίγο από το πρόγραμμα που έχεις στο μυαλό σου. Παρόλο λοιπόν που υπήρξε μια περίοδος αδράνειας ως προς τις πρωτοβουλίες μας λόγω της πανδημίας -σε καμία περίπτωση όμως δεν υπήρξε αδράνεια ως προς τη λειτουργία μας και τον σχεδιασμό των επόμενων κινήσεών μας-, είμαστε εδώ, έτοιμοι να συνεχίσουμε αυτό που ξεκινήσαμε. Γνωρίζουμε ότι το εμπορικό μας τμήμα θέλει ενίσχυση», τονίζει, για να καταλήξει: «Πρέπει πέρα από τον επιβατικό χαρακτήρα του λιμανιού να δώσουμε έμφαση και στον εμπορικό και τον τουριστικό του χαρακτήρα. Και είμαστε έτοιμοι να το κάνουμε. Εχουμε συγκεκριμένο σχέδιο. Ο κάθε σχεδιασμός, όμως, οφείλει να κουμπώνει με το όραμα και τον σχεδιασμό που υλοποιεί η κυβέρνηση, καθώς και με τη λιμενική πολιτική της. Και όλα αυτά να είναι για το γενικότερο καλό. Με ρεαλιστικούς στόχους και συνέπεια λόγων και έργων, το λιμάνι της Πάτρας θα αποκτήσει τη σημασία που του αξίζει».

protothema.gr