Παρασκευή 26 Ιουλίου 2019

Μετρό Θεσσαλονίκης: Καθυστέρηση δύο ετών για την επέκταση προς Καλαμαριά.


Παράταση δύο ετών για την επέκταση του μετρό της Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά ζητεί ο ανάδοχος του έργου. Μάλιστα εγείρει ζήτημα αποζημίωσης, υποστηρίζοντας ότι η εταιρεία Αττικό Μετρό φέρει την πλήρη ευθύνη για την καθυστέρηση. Από την πλευρά της η Αττικό Μετρό υποστηρίζει ότι παράταση θα δοθεί ούτως ή άλλως λόγω των έργων στη βασική γραμμή, απορρίπτοντας τους λοιπούς ισχυρισμούς του εργολάβου.

Η επιστολή, την οποία αποκαλύπτει σήμερα η «Κ», εστάλη προχθές στην Αττικό Μετρό. Οπως αναφέρει η «Ακτωρ», η επέκταση προς Καλαμαριά έχει μια ιδιαιτερότητα: στο αντικείμενο του έργου δεν περιλαμβάνονται ορισμένα ηλεκτρομηχανολογικά και σιδηροδρομικά συστήματα, τα οποία θα ανετίθεντο από την Αττικό Μετρό μέσω εννέα χωριστών εργολαβιών. Ανάμεσα σε αυτά, το σύστημα σηματοδότησης συρμών, το σύστημα επικοινωνίας, το σύστημα συλλογής κομίστρου, το σύστημα αυτοματισμού και ελέγχου κτιρίων και άλλα. Μέσω της επιλογής αυτής, σημειώνει, «αφενός η Αττικό Μετρό ανέλαβε τον κίνδυνο για την προηγούμενη ολοκλήρωση, από άλλους αναδόχους, των συστημάτων, αφετέρου η Αττικό Μετρό θα έπρεπε να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις σε σχέση με αντικείμενα άλλων αναδόχων, σύμφωνα με τις προθεσμίες που η ίδια είχε θέσει».

Οπως υποστηρίζει η «Ακτωρ», η συνολική πρόοδος της επέκτασης βρίσκεται σήμερα στο 70,5%, ενώ ειδικά για τα έργα πολιτικού μηχανικού στο 93,4%. «Εντελώς αντίθετη είναι δυστυχώς η κατάσταση σε ό,τι αφορά τα αντικείμενα τρίτων αναδόχων, τη δημοπράτηση των οποίων ανέλαβε η Αττικό Μετρό», υπενθυμίζοντας ότι η αρχική συμβατική προθεσμία του έργου (πριν από τις παρατάσεις που δόθηκαν) ήταν η 9η Απριλίου 2018. «Συγκεκριμένα, από τα συνολικά εννέα ηλεκτρομηχανολογικά και σιδηροδρομικά συστήματα, τα οποία θα εκτελούνταν από άλλους αναδόχους, μόνο για δύο εξ αυτών (το σύστημα σηματοδότησης και το σύστημα ελέγχου κτιρίων) έχει ξεκινήσει η σχετική διαγωνιστική διαδικασία, χωρίς πάντως να έχει υπογραφεί σύμβαση, ενώ για όλα τα άλλα συστήματα δεν υπάρχει καν ενημέρωση περί ορατής έναρξης αντίστοιχων διαδικασιών ανάθεσης».

Η «Ακτωρ» υποστηρίζει ότι η καθυστέρηση στους διαγωνισμούς εμποδίζει τη συνέχιση του έργου. «Η παράλειψη της Αττικό Μετρό είναι τέτοιας έκτασης, ώστε να καθιστά εντελώς αβέβαιο τον χρόνο, την αλληλουχία και εν τέλει αυτό καθ’ αυτό το ακριβές αντικείμενο των εργασιών που θα πρέπει να ολοκληρωθούν εκ μέρους μας», αναφέρεται. Η εταιρεία καταλήγει ζητώντας διετή παράταση στην ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής επιδομής (έως τον Απρίλιο του 2021), μεταθέτοντας περαιτέρω την περίοδο δοκιμών κ.λπ. για το 2022. «Τέλος, ο ανάδοχος επιφυλάσσεται ρητώς του δικαιώματός του να ζητήσει αποζημίωση για κάθε ζημία που υφίσταται με αποκλειστική υπαιτιότητα της Αττικό Μετρό».

Από την πλευρά της η Αττικό Μετρό δέχεται μεν την ανάγκη παράτασης της επέκτασης προς Καλαμαριά, την αποδίδει όμως στον χρόνο ολοκλήρωσης της βασικής γραμμής. «Η Αττικό Μετρό γνωρίζει καλά πότε πρέπει να προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί», λέει στην «Κ» ο Θόδωρος Παπαδόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας. «Δεν υφίσταται ζήτημα καθυστέρησης της επέκτασης λόγω των διαγωνισμών, οι ισχυρισμοί της “Ακτωρ” είναι ανυπόστατοι. Η καθυστέρηση στην παράδοση της επέκτασης έρχεται de facto λόγω της πορείας των έργων της βασικής γραμμής, που με τη σειρά τους είχαν καθυστερήσει λόγω των παλαιότερων προβλημάτων. Προφανώς και δεν θα είχε νόημα να παραδοθεί η Καλαμαριά στο τέλος του έτους, όπως ορίζει το σημερινό χρονοδιάγραμμα».

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ

kathimerini.gr