Σάββατο 22 Δεκεμβρίου 2018

Στο ΕΣΠΑ έργα της γραμμής 4 του μετρό.

Η κατασκευή της σήραγγας θα κοστίσει συνολικά 601,2 εκατ. ευρώ,
εκ των οποίων η Ε.Ε. θα καλύψει τα 314,3 εκατ. ευρώ

Το πρώτο από τα έργα της γραμμής 4 του μετρό εντάχθηκε και επισήμως στο ΕΣΠΑ. Πρόκειται για την κατασκευή 12,1 χλμ. σήραγγας με μετροπόντικες, κόστους 601,2 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα χρηματοδοτήσει περίπου τα μισά.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, η γραμμή 4 θα αποκτήσει ανάδοχο μέσα στο 2019, ενώ η σήραγγα θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως το 2023, χρόνος που από τη μέχρι σήμερα εμπειρία των έργων μετρό δείχνει... πολύ σχετικός.

Με απόφαση του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, η κατασκευή της σήραγγας της νέας γραμμής 4 του μετρό εντάχθηκε στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» (ΥΜΕΠΕΡΑΑ). Η κατασκευή της σήραγγας θα κοστίσει συνολικά 601,2 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων η Ε.Ε. θα καλύψει τα 314,3 εκατ. ευρώ (το 85% της επιλέξιμης δημόσιας δαπάνης, καθώς ο ΦΠΑ, το λειτουργικό κόστος του έργου για την Αττικό Μετρό και άλλες δαπάνες δεν χρηματοδοτούνται).

Το χρηματοδοτικό κενό του έργου (που θα ενταχθεί στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων προς 469,8 εκατ. στο οποίο περιλαμβάνονται και 560.000 ευρώ για απαλλοτριώσεις) θα καλυφθεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, που έχει και στο παρελθόν χρηματοδοτήσει τα έργα μετρό στην Αθήνα. Σύμφωνα με πρόσφατη δήλωση του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, το έργο θα έχει ανάδοχο έως τον Ιούνιο του 2019, επομένως θα ξεκινήσει να κατασκευάζεται μέσα στο 2020. Η σήραγγα (και τα συνοδά αυτής έργα) θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2023, χρονοδιάγραμμα που εκ των προτέρων φαίνεται απίθανο να τηρηθεί με βάση τη μέχρι σήμερα εμπειρία των ζητημάτων που ανακύπτουν στην πράξη. Λίγα λόγια για το σύνολο του έργου.

Η εκτιμώμενη διάρκεια της περιόδου κατασκευής είναι 8 χρόνια. Το τμήμα Αλσους Βεΐκου - Γουδί περιλαμβάνει 15 υπόγειους σταθμούς (Αλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδί) και 12,8 χλμ. σήραγγας (εκ των οποίων τα 12,1 χλμ. πρέπει να διανοιχτούν από τουλάχιστον δύο μετροπόντικες). Η γραμμή ξεκινάει από το Γαλάτσι, περνάει από πυκνοκατοικημένες περιοχές του κέντρου και «ανεβαίνει» προς την Πανεπιστημιούπολη καταλήγοντας στο Γουδί. Στις τεχνικές προκλήσεις της κατασκευής της σήραγγας είναι η αποφυγή υπογείων ρεμάτων, η αντιμετώπιση τυχόν ασταθειών στο υπέδαφος και η ελαχιστοποίηση της επίδρασης στα κτίρια που βρίσκονται στη διαδρομή.

Ο πιο «βαθύς» σταθμός της γραμμής θα είναι ο σταθμός Ελικώνος, που προστέθηκε στην πυκνοκατοικημένη περιοχή της Κυψέλης σε βάθος 36,4 μέτρων. Ο δεύτερος βαθύτερος σταθμός θα είναι εκείνος των Ιλισίων (34,7 μέτρα), ενώ ο πιο επιφανειακός στο Αλσος Βεΐκου (οδός Τράλλεων) στα 19,7 μέτρα από την επιφάνεια. Η σήραγγα θα είναι διπλής τροχιάς (διαμέτρου περίπου 8,5 μέτρων και θα κατασκευαστεί με τουλάχιστον δύο μηχανήματα διάνοιξης σηράγγων ολομέτωπης κοπής (TBM), τους γνωστούς μας μετροπόντικες.


ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ
kathimerini.gr