Με τις εποχές που τα χρήματα από την Ευρωπαϊκή Ένωση έρεαν άφθονα για την κατασκευή έργων Μετρό να έχουν περάσει ανεπιστρεπτί, η Αττικό Μετρό είναι αναγκασμένη να επιδοθεί σε κυνήγι ιδιωτικών κεφαλαίων για την κατασκευή των μελλοντικών έργων του Μετρό.
Την περασμένη εβδομάδα, η Αττικό Μετρό επέλεξε μέσω απευθείας ανάθεσης εταιρεία με έδρα τη Νέα Υόρκη που ασχολείται με την παροχή υπηρεσιών χρηματοοικονομικού συμβούλου για επενδύσεις στην Ελλάδα και τη νοτιοανατολική Ευρώπη. Σκοπός της σύμβασης, η οποία έχει δωδεκάμηνη διάρκεια και κόστος για την Αττικό Μετρό 19.500 ευρώ χωρίς ΦΠΑ, είναι η διερεύνηση υλοποίησης νέων έργων Μετρό στην Αθήνα με τη χρήση ιδιωτικών κεφαλαίων.
Τον περασμένο Ιανουάριο, σε δηλώσεις του, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χ. Σπίρτζης είχε αναφέρει πως οι επεκτάσεις τις γραμμής 4 του Μετρό πρόκειται να κατασκευαστούν ως ΣΔΙΤ, με τη συμμετοχή δηλαδή του ιδιωτικού τομέα. Άγνωστο είναι πάντως ποιος θα είναι ο ακριβής ρόλος που θα έχει ο ιδιώτης μετά την ολοκλήρωση των έργων. Αν δηλαδή θα αναλάβει τη διαχείριση του Μετρό (λογικά μέσω ιδιωτικοποίησης της ΣΤΑΣΥ) ή θα λαμβάνει ποσοστό από τα έσοδα ή θα του δοθεί ως αντάλλαγμα η διαχείριση κάποιας άλλης υποδομής ή υπηρεσίας. Με τις αντιδράσεις από συνδικαλιστές και μέρος της κοινωνίας στο ενδεχόμενο εισόδου ιδιωτών στην ΣΤΑΣΥ να είναι δεδομένες, το σίγουρο είναι πως θα αναζητηθούν διάφορα μοντέλα ΣΔΙΤ.
Οι επεκτάσεις της γραμμής 4
Καθώς ο διαγωνισμός για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 (Άλσος Βεΐκου – Ευαγγελισμός με 15 σταθμούς) μπαίνει σε λίγο στην πιο κρίσιμη φάση του, είναι επόμενο να βρίσκεται σε εξέλιξη ο σχεδιασμός της Αττικό Μετρό για τις επεκτάσεις τη γραμμής.
Συγκεκριμένα, αναμένονται 5 επεκτάσεις, χωρίς αυτό να σημαίνει απαραίτητα πως κάθε επέκταση θα γίνει αντικείμενο ξεχωριστού διαγωνισμού. Στο παρελθόν, ο Χ. Σπίρτζης έχει αναφέρει πως θα ήθελε όλες οι επεκτάσεις να δημοπρατηθούν μαζί. Σε αυτή την περίπτωση, θα μιλάμε σίγουρα για το μεγαλύτερο έργο Μετρό που έχει γίνει στη χώρα.
Συγκεκριμένα, μετά την κατασκευή του τμήματος Α’ της γραμμής 4 (Άλσος Βεΐκου – Γουδή) μήκους 12,8 χλμ. με 15 σταθμούς, ο σχεδιασμός περιλαμβάνει τις εξής επεκτάσεις:
- Τμήμα Β: Γουδή-Μαρούσι (μήκους 9,6 χλμ και 8 σταθμούς). Ήδη από την α’ φάση, η γραμμή μετά το Γουδί θα φτάνει ως το σημερινό σταθμό Κατεχάκη της γραμμής 3 όπου όμως δεν θα κατασκευαστεί σταθμός ανταπόκρισης σε αυτή φάση αλλά την επόμενη. Στη συνέχεια, δια μέσου της λεωφόρου Κηφισίας η γραμμή θα ανέβει ως το Μαρούσι (δαχτυλίδι Αττικής Οδού) και θα καταλήγει στο σημερινό σταθμό Μαρούσι της γραμμής 1.
Σταθμοί: Κατεχάκη (ανταπόκριση με τη γραμμή 3), Φάρος, Φιλοθέη, Σίδερα, Ολυμπιακό Στάδιο, Παράδεισος (πιθανή ανταπόκριση με το σταθμό Κηφισίας του Προαστιακού), ΟΤΕ, Μαρούσι (ανταπόκριση με τη γραμμή 1).
- Τμήμα Γ: Ευαγγελισμός-Άνω Ηλιούπολη (μήκους 3,6 χλμ και 3 σταθμούς). Μεταξύ των σταθμών Ευαγγελισμός και Καισαριανή του τμήματος Α, θα υπάρχει διπλή διακλάδωση (δύο σήραγγες μονής τροχιάς) μέσω των οποίων οι συρμοί θα κινούνται προς Βύρωνα και Άνω Ηλιούπολη. Ο κλάδος αυτός της γραμμής 4 θα αποτελέσει τμήμα της μελλοντικής γραμμής 5 του Μετρό, η οποία θα μοιράζεται ένα κοινό τμήμα με τη γραμμή 4 (Ακαδημία – Ευαγγελισμός).
Σταθμοί: Παγκράτι, Βύρωνας, Άνω Ηλιούπολη
- Τμήμα Δ: Άλσος Βεΐκου – Περισσός (μήκους 3,0 χλμ και 2 σταθμούς). Πρόκειται για μια μικρή επέκταση η οποία θα συνδέσει τη γραμμή με τον Περισσό και τον ομώνυμο σταθμό της γραμμής 1, ο οποίος θα γίνει σταθμός ανταπόκρισης.
Σταθμοί: Νέα Ιωνία (δεν πρόκειται για το σημερινό σταθμό του ΗΣΑΠ, ελπίζουμε να είναι προσωρινή ονομασία), Περισσός (ανταπόκριση με τη γραμμή 1)
- Τμήμα Ε: Μαρούσι-Εθνική Οδός (μήκους 4,4 χλμ και 3 σταθμούς). Μετά το Μαρούσι, η γραμμή θα κινηθεί προς Πεύκη και Λυκόβρυση, καταλήγοντας στην Εθνική Οδό, στο ύψος της Κηφισιάς. Αν μέχρι τότε δεν υπάρξει κάποια μεταβολή στο σχεδιασμό, στην περιοχή της Λυκόβρυσης αναμένεται να κατασκευαστεί και αμαξοστάσιο για τη γραμμή 4.
Σταθμοί: Πεύκη, Λυκόβρυση, Εθνική Οδός - Νέο τμήμα ΣΤ: Περισσός – Πετρούπολη (άγνωστου μήκους με 4 σταθμούς). Η επέκταση της γραμμής 4 στην δυτική Αθήνα προβλεπόταν ήδη από το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής αλλά και από το σχέδιο ανάπτυξης μελλοντικών γραμμών Μετρό που είχε καταρτιστεί επί υπουργίας Σουφλιά. Στους χάρτες της Αττικό Μετρό όμως αποτυπώθηκε μόλις τον φετινό Ιούνιο. Η επέκταση αυτή θα μεγιστοποιήσει τη συνδεσιμότητα της γραμμής καθώς θα υπάρξει ανταπόκριση με τη (μελλοντική επέκταση της) γραμμή 2 και τον Προαστιακό. Επίσης, θα εξυπηρετηθεί το νέο γήπεδο της ΑΕΚ στη Νέα Φιλαδέλφεια.
Σταθμοί: Νέα Φιλαδέλφεια, Πύργος Βασιλίσσης (ανταπόκριση με τον Προαστιακό), Ίλιον(ανταπόκριση με τη γραμμή 2), Πετρούπολη
Πριν τις επεκτάσεις τις γραμμής 4, θα προηγηθεί μία άλλη κατασκευή έργου μέσου σταθερής τροχιάς μέσω ιδιωτικής επένδυσης (η πρώτη φορά που αυτό θα συμβεί στην Ελλάδα). Πρόκειται για την επέκταση του Τραμ στο Ελληνικό, η οποία πρόκειται να γίνει από τους επενδυτές του Ελληνικού, με άγνωστο κατά πόσο θα υπάρχει συμμετοχή της Αττικό Μετρό στα έργα. Σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα του επενδυτή, τα έργα του Τραμ πρόκειται να ξεκινήσουν 2,5 χρόνια μετά την έναρξη όλων των εργασιών (σίγουρα δηλαδή μετά το 2020), και θα ολοκληρωθούν στα τέλη της 4ης χρονιάς, θα διαρκέσουν δηλαδή ενάμιση χρόνο.
Πέρα από τη γραμμή 4, σε εξέλιξη εδώ και χρόνια βρίσκονται οι μελέτες για την επέκταση της γραμμής 2 στα δυτικά (Ανθούπολη – Άγιος Νικόλαος με τρεις σταθμούς), αν και προς το παρόν δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση της.
Πηγή: athenstransport.com