Παρασκευή 20 Ιουλίου 2018

Αφιέρωμα: 14 χρόνια και πάλι το Τραμ στην Αθήνα.

Δεκατέσσερα ολόκληρα χρόνια λειτουργίας έκλεισε το Τραμ της Αθήνας. Εχθές 19 Ιουλίου, ήταν η ημέρα "γενεθλίων" του μέσου που αμφισβητήθηκε και πολεμήθηκε όσο κανένα άλλο στην πόλη. Ήταν εκείνες οι μέρες λίγο πριν την έναρξη των αξέχαστων Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας, μίας άλλης εποχής, που φαντάζει τελείως μακρινή.

Το Τραμ δεν υπήρξε ένα νέο μέσο για την Αθήνα. Προυπήρχε ως βασικό μέσο μεταφοράς για πολλές δεκαετίες και η ύπαρξη του διακόπηκε την δεκαετία του 1950 όταν αντικαταστάθηκε από τα Τρόλεϊ και τα λεωφορεία.

Αυτή η δεύτερη περίοδος του Τραμ δεν είναι ούτε αρμονική, ούτε ειρηνική. Κατά τη διάρκεια της κατασκευής της γραμμής από το 2002 μέχρι το 2004 υπήρξαν ουκ ολίγες αντιδράσεις από τους Δήμους που έπρεπε να περάσει μιας και θεωρούνταν μέσο που "έκοβε" τις συνοικίες.

Μέχρι και σήμεα το Τραμ στην Αθήνα είναι ένα μέσο που κινείται σε ένα μικρό τμήμα της πόλης. Καλύπτει το κέντρο της Αθήνας και μέρος των Νοτίων Προαστίων. Οι Δήμοι που εξυπηρετούνται από το Τραμ είναι: Δήμος Αθηναίων, Δήμος Νέου Κόσμου, Δήμος Νέας Σμύρνης, Δήμος Παλαιού Φαλήρου, Δήμος Αλίμου, Δήμος Ελληνικού, Δήμος Γλυφάδας, Δήμος Βούλας, Δήμος Καλλιθέας, Δήμος Μοσχάτου, Δήμος Πειραιά (στα όρια του Νέου Φαλήρου).

Η εταιρεία Τραμ ΑΕ συστάθηκε το 2001 και είναι θυγατρική της Αττικό Μετρό ΑΕ. Εμπορικά λειτούργησε από τον Ιούλιο του 2004 με την έναρξη των δρομολογίων. Έχει στην ευθύνη της 27χλμ επίγειου δικτύου. Καθημερινά διακινούνται περίπου 65.000 επιβάτες. Το καλοκαίρι λόγω της επαφής με τους παραλιακούς προορισμούς το Τραμ είναι ιδιαίτερα δημοφιλές και είναι συνήθως γεμάτο. Είναι πλέον και ένα από τα αγαπημένα μέσα των τουριστών που το χρησιμοποιούν σαν μέσο προορισμού για μια από τις παραλίες της πόλης.

Το Τραμ διαθέτει 3 κύριες γραμμές για την εξυπηρέτηση των επιβατών της:
Σύνταγμα-ΣΕΦ
Σύνταγμα-Βούλα
ΣΕΦ-Βούλα

Η λειτουργία του Τραμ είναι 20 ώρες καθημερινά. Ο μέσος χρόνος αναμονής για το Τραμ είναι 7 με 10 λεπτά. Το δίκτυο του Τραμ περιλαμβάνει 48 στάσεις ενώ σε 4 από αυτές υπάρχει δυνατότητα μετεπιβίβασης στο Μετρό. Οι στάσεις είναι:
Σύνταγμα (σύνδεση με Γραμμές 2 και 3 του Μετρό)
Συγγρού/Φίξ (σύνδεση με Γραμμή 2 του Μετρό)
Νέος Κόσμος (σύνδεση με Γραμμή 2 του Μετρό)
Φάληρο (σύνδεση με Γραμμή 1 του Μετρό)

Η εταιρία διαθέτει 35 συρμούς που ο καθένας από αυτούς έχει συνολική χωρητικότητα 254 επιβατών. Και οι στάσεις και τα οχήματα είναι με προδιαγραφές που επιτρέπουν τη χρήση από άτομα με μειωμένη κινητική ικανότητα. Κατασκευάστηκαν στην Ιταλία από την Ansaldobreda.

Η Αθήνα σήμερα ανήκει στον κατάλογο των πόλεων εκείνων που επανέφεραν το τραμ, ως σύγχρονο μέσο μεταφοράς, ασφαλές, γρήγορο, αξιόπιστο, φιλικό προς το περιβάλλον, άνετο και συμβατό με τους πεζούς. Το τραμ δεν εκπέμπει ρύπους, ενώ διαθέτει το προνόμιο του αποκλειστικού διαδρόμου.

Παράλληλα είναι οικονομικό, αφού η κατασκευή του κοστίζει μέχρι 8 φορές λιγότερο από αυτήν ενός μετρό. Επιτρέπει την είσοδο στους κατόχους ποδηλάτων για τη διευκόλυνση των μετακινήσεών τους και μάλιστα χωρίς περιορισμό ημέρας και ώρας, ενώ οι επιβάτες μπορούν να μεταφέρουν μικρά κατοικίδια ζώα μέσα σε ειδικά καλάθια.

Με την ανάπτυξη του Τραμ άλλαξε και η εικόνα της πόλης. Χαρακτηριστικά να πούμε ότι υπάρχουν περίπου 2.500 δέντρα και 94.000 θάμνοι κατά μήκος του δικτύου και πάνω από 46.000 τ.μ επιφάνειας καλυμμένης με χλοοτάπητα.

Για τις ανάγκες συντήρησης και φύλαξης των σταθμών η εταιρία στεγάζει ένα υπερσύγχρονο αμαξοστάσιο και το σύνολο των υπηρεσιών της σε μια έκταση συνολικού εμβαδού 55.000 τ.μ. στο Ελληνικό σε χώρο του παλιού αεροδρομίου.

Οι σταθμοί του Τραμ είναι οι παρακάτω:

Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, Νέο Φάληρο, Μοσχάτο, Καλλιθέα, Τζιτζιφιές, Δέλτα Φαλήρου, Αγία Σκέπη, Τροκαντερό, Πάρκο Φλοίσβου, Φλοίσβος, Μπάτης, Έδεμ, Πικροδάφνη, Μαρίνα Αλίμου, Καλαμάκι, Ζέφυρος, Λουτρά Αλίμου, Ελληνικό, 1η Αγίου Κοσμά, 2η Αγίου Κοσμά, Άγιος Αλέξανδρος, Ελλήνων Ολυμπιονικών, Κέντρο Ιστιοπλοΐας, Πλατεία Βεργωτή, Παραλία Γλυφάδας, Παλαιό Δημαρχείο, Πλατεία Βάσως Κατράκη, Αγγέλου Μεταξά, Πλατεία Εσπερίδων, Κολυμβητήριο, Ασκληπιείο Βούλας,

Σύνταγμα, Ζάππειο, Λεωφόρος Βουλιαγμένης, Κασομούλη, Νέος Κόσμος, Μπακνανά, Αιγαίου, Αγίας Φωτεινής, Μεγάλου Αλεξάνδρου, Αγία Παρασκευή, Μηδείας-Μυκάλης, Ευαγγελική Σχολή, Αχιλλέως, Αμφιθέας, Παναγίτσα, Μουσών.

Πηγή: .ypodomes.com