Πέμπτη 27 Απριλίου 2017

Κλείνει η υπόθεση κρατικών ενισχύσεων στον ΟΣΕ.

Με τμηματικούς διαγωνισμούς θα προχωρά η συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου, ενώ υπάρχουν προσδοκίες ότι τις επόμενες εβδομάδες θα κλείσει το θέμα με την DG Comp σε ότι αφορά τις κρατικές ενισχύσεις.
Εντός του επόμενου μήνα αναμένεται η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα περίπου 12 δισ. ευρώ των κρατικών επιχορηγήσεων και διαγραφών δανείων του ΟΣΕ που εξετάζονται από τις Βρυξέλλες ως "παράνομες κρατικές ενισχύσεις".

Χθες η διοίκηση του οργανισμού έστειλε στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Comp) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τα τελευταία στοιχεία, με βάση σχετικό ερωτηματολόγιο. Η DG Comp είχε ανοίξει το φάκελο των 12 δισ. στο πλαίσιο διερεύνησης των κρατικών ενισχύσεων, ύψους 700 εκατ. ευρώ προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Πρόκειται για υπόθεση που χρονολογείται από το 2010, αλλά είχε παραμείνει στα συρτάρια των κοινοτικών υπηρεσιών.

Στον ΟΣΕ υποστηρίζουν πως το θέμα θα κλείσει εντός των προσεχών τριών εβδομάδων χωρίς αρνητικές επιπτώσεις για τον οργανισμό και εκτιμούν πως οι απαντήσεις που έστειλαν θα ικανοποιήσουν την DG Comp.

Ο διευθύνων σύμβουλος του οργανισμού τόνισε χθες πως ακόμα και αν καταλογιστούν κάποια ποσά, ως παράνομες κρατικές ενισχύσεις, θα είναι πολύ μικρά σε σχέση με την τεράστια απαίτηση των 12 δισ. ευρώ. Το συγκεκριμένο ποσό περιλαμβάνει δάνεια που είχε λάβει ο ΟΣΕ για την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, χωρίς την εγγύηση του δημοσίου όπως δανείζονταν αρκετοί άλλοι κρατικοί οργανισμοί.

Αυτή την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη έλεγχος της εταιρείας συμβούλων/ελεγκτών Grant Thornton ώστε να εξεταστεί η διαδρομή των χρημάτων και να βεβαιωθεί πως όντως αξιοποιήθηκαν για την κατασκευή έργων ή πήγαιναν για να καλύψουν και "μαύρες τρύπες".

Για το θέμα της συντήρησης και αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου, ενόψει και της πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και του ανοίγματος της αγοράς η διοίκηση του ΟΣΕ υποστηρίζει πως εγκαταλείπεται το μοντέλο των Συμπράξων με ιδιώτες (ΣΔΙΤ). Ο πρόεδρος του οργανισμού Γιώργος Σταματόπουλος είπε χθες πως η διοίκηση προσανατολίζεται στην διενέργεια πολλών τμηματικών διαγωνισμών, παρά τις εισηγήσεις τεχνικών εταιρειών να σπάσει το έργο σε τρία τμήματα. Τα έργα ΣΔΙΤ εξετάζονται, όμως, για τη συντήρηση των σταθμών ή άλλες υπηρεσίες, θέμα το οποίο έχει συζητηθεί και με τον αρμόδιο αναπληρωτή υπουργό Οικονομίας Αλέξη Χαρίτση.

Οι δαπάνες για τη συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου του ΟΣΕ υπολογίζονται σε 120 εκατ. ευρώ ποσό, το οποίο μέσω των εκπτώσεων από τους εργολάβους μπορεί να υποχωρήσει στα 90 εκατ. Πάντως ο ΟΣΕ δε έχει σήμερα τα έσοδα για να καλύψει το συγκεκριμένο κόστος αφού συντηρείται με την κρατική επιδότηση των 45 εκατ. ευρώ και τα τέλη υποδομής που πληρώνει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ (περί τα 20 εκατ. ευρώ ετησίως) και θα πληρώνουν σε λίγο και οι ιδιώτες που έλαβαν άδεια σιδηροδρόμου για να αναπτύξουν τις εμπορευματικές μεταφορές. Η διοίκηση υποστηρίζει πως σύντομα θα ενεργοποιήσει την Σιδηροδρομική Ακαδημία που θα πιστοποιεί τους μηχανοδηγούς που έχουν προσλάβει οι ιδιώτες, εξέλιξη που θα φέρει πιο κοντά σε λειτουργία τις νέες εταιρείες εμπορευματικών μεταφορών.

Τέλος, λόγω της προωθούμενης πώλησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική FS, για πρώτη φορά ο ΟΣΕ είναι επιβεβλημένο να υπογράψει διεταιρικές συμβάσεις που θα καθορίζουν με νομικά ξεκάθαρο τρόπο το πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ των δύο πλευρών. Επίσης οι συμβάσεις αυτές θα αποτελέσουν πρότυπο για την συνεργασία και με τις άλλες εταιρείες που έχουν αποκτήσει από καιρό αντίστοιχη σιδηροδρομική άδεια και προετοιμάζονται να βγουν στην αγορά. Στον ΟΣΕ θεωρούν πως οι Ιταλοί εκτός από το τροχαίο υλικό θα θελήσουν να επενδύσουν και σε υποδομές και νέες γραμμές, κάτι που θεωρούν ότι δικαιολογούν και οι ανακοινώσεις για επενδύσεις μισού δισ. ευρώ.


Συντάκτης: Φώτης Κόλλιας
Πηγή: euro2day.gr