Καθοριστικοί για το μέλλον της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα είναι οι επόμενοι μήνες. Και αυτό επειδή, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, εάν η ιδιωτικοποίηση της εταιρείας που εκμεταλλεύεται τις σιδηροδρομικές μεταφορές,
δεν ολοκληρωθεί το αργότερο έως το τέλος της χρονιάς, θα βρεθεί αντιμέτωπη με την είσοδο νέων παικτών στην αγορά σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών ύψους 100 εκατ. ευρώ.
δεν ολοκληρωθεί το αργότερο έως το τέλος της χρονιάς, θα βρεθεί αντιμέτωπη με την είσοδο νέων παικτών στην αγορά σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών ύψους 100 εκατ. ευρώ.
Μετά την ακύρωση, λόγω μηδενικού ενδιαφέροντος, του πρώτου διαγωνισμού, τα βλέμματα της αγοράς είναι στραμμένα στην 26η Απριλίου (Μεγάλη Τρίτη) οπότε εκπνέει η ημερομηνία υποβολής προσφορών. Πιθανή νέα παράταση θα οδηγήσει τη διαδικασία διάθεσης του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ πιο κοντά στο καλοκαίρι, καθιστώντας το χρονοδιάγραμμα του διαγωνισμού ασφυκτικό.
Ο χρόνος πιέζει για έναν ακόμη λόγο. Εάν η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕδεν στεφθεί με επιτυχία, τότε η εταιρεία θα πρέπει να επιστρέψει ποσό των 750 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχεί σε κρατικές ενισχύσεις, στο Δημόσιο.
Όλα αυτά, όταν σύμφωνα με το επιχειρησιακό πλάνο αποκρατικοποιήσεων τουΤΑΙΠΕΔ, η υποβολή προσφορών θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2015.
Τα επόμενα βήματα
Με μεγάλο ζητούμενο την προσέλκυση επενδυτών, το ΤΑΙΠΕΔ "τρέχει" την αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ παράλληλα με αυτήν της Ελληνικής Εταιρίας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού Α.Ε. (ΕΕΣΣΤΥ ή Rosco), με τις δύο εταιρείες να "συνδέει", μεταξύ άλλων, η δεκαετής σύμβαση για τη συντήρηση του σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού.
Ποιοι θα ενδιαφέρονταν όμως, για την εταιρεία λειτουργίας του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου μήκους 2.500 χιλιομέτρων;
Σε αυτή τη φάση, η κινεζική Cosco, για την οποία- μετά την ισχυροποιήση της θέσης της στο λιμάνι του Πειραιά ενόψει της ολοκλήρωσης της πώλησης του 67% του ΟΛΠ - θα "είχε νόημα" η απόκτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Και αυτό επειδή η απόκτηση του ελέγχου των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών θα επέτρεπε στους Κινέζους, που διακίνησαν πέρυσι, μέσω των προβλητών ΙΙ και ΙΙ του Πειραιά, περισσότερα από τρία εκατ. εμπορευματοκιβώτια, να πραγματοποιήσουν σημαντικές οικονομίες κλίμακας. Ο στόχος, εξάλλου, της επίτευξης οικονομιών κλίμακας, οδηγεί την Cosco και στη διεκδίκηση της κατασκευής και λειτουργίας του νέου Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο της Ελευσίνας.
Σχετικά με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η στάση της θα εξαρτηθεί και από τα σχέδια της ρωσικής RZD με την οποία, στο παρελθόν, είχαν ενδιαφερθεί για τα ελληνικά τρένα.
Επίσης, η αμερικανική Watco- με πελάτες αμερικανικές εταιρείες που διακινούν εμπορεύματα στον Πειραιά- φέρεται να αξιολογεί την εκδήλωση ενδιαφέροντος για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενδεχομένως, ως επικεφαλής κοινοπραξίας.
Για την ΕΕΣΣΤΥ, την μοναδική στην περιοχή των Βαλκανίων με ευρωπαϊκή διαπίστευση ecm για την επισκευή φορταμαξών, η κατάσταση είναι σχετικά καλύτερη, καθώς προσελκύει σταθερά το ενδιαφέρον της γαλλικής Alstom και της γερμανικής Siemens.
Η έλευση της Rail Cargo Logistics
Σε κάθε περίπτωση, ο ανταγωνισμός στο πεδίο των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών θα ενταθεί το αμέσως προσεχές διάστημα. Την αρχή έκανε ήδη ο όμιλος Goldair, ιδρύοντας τη Rail Cargo Logistics που θα αποτελέσει τον πρώτο ιδιωτικών συμφερόντων παίκτη στην απελευθερωμένη αγορά των μεταφορών εμπορευμάτων μέσω τρένου.
Μετά την αδειοδότηση από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, προχωρούµε στην επιλογή του τροχαίου υλικού, το οποίο θα πρέπει να πιστοποιηθεί από τη ΡΑΣ και τον ΟΣΕ.
Επίσης, πιστοποίηση καταλληλότητας απαιτείται να λάβουν και οι µηχανοδηγοί, ενώ στόχος µας είναι την 1η Ιανουαρίου 2017 η εταιρεία να έχει ξεκινήσει την έλξη συρµών. Η αυστριακή εταιρεία έχει αδειοδότηση για µεταφορές στη Βουλγαρία και τη Ρουµανία και µέσω του κόριντορ αυτού σκοπεύουµε να διακινούµε τα εµπορεύµατα µέχρι την Ουγγαρία και την Τσεχία µε την ίδια λοκοµοτίβα, ενώ µόνο οι µηχανοδηγοί θα αλλάζουν στα σύνορα" εξηγεί ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος του ομίλου Goldair Καλλίνικος Καλλίνικος στην εφημερίδα Κεφάλαιο του περασμένου Σαββάτου.
Όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, η είσοδος στην αγορά, ύψους 100 εκατ. ευρώ, των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών νέων παικτών, όπως η Rail Cargo θα μειώσει το μερίδιο αγοράς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη βιωσιμότητα της.
Συντάκτης: Δημήτρης Δελεβέγκος
Πηγή: capital.gr