Αντιμέτωπη με τον εφιάλτη της επιστροφής παράνομων κρατικών ενισχύσεων εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ κινδυνεύει να βρεθεί η κυβέρνηση εφόσον ματαιώσει τις ιδιωτικοποιήσεις συγκεκριμένων επιχειρήσεων του Δημοσίου, όπως έχουν διαμηνύσει στην ελληνική πλευρά οι Βρυξέλλες.
Πρώτη και καλύτερη στη λίστα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Τυχόν απόφαση για ματαίωση της αποκρατικοποίησης μεταφράζεται στον κίνδυνο η εταιρεία να κληθεί να επιστρέψει πίσω στον Κρατικό Προυπολογισμό γύρω στα 700 εκατ. ευρώ παράνομων ενισχύσεων. Το ίδιο ακριβώς ισχύει για τη Rosco, θυγατρική της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με ευθύνη τη συντήρηση του τροχαίου υλικού, καθώς επίσης για τη προβληματική μεταλλουργική επιχείρηση ΛΑΡΚΟ, που βαρύνεται με ενισχύσεις 150 εκατ. ευρώ.
«Ακριβώς επειδή οι επίμαχες εταιρείες δεν διαθέτουν τη δυνατότητα επιστροφής τέτοιων ποσών, θα βρεθούν αντιμετωπες ακόμη και με το ενδεχόμενο να διακόψουν τη λειτουργία τους, όπως εχει συμβεί στο παρελθόν σε πολλες άλλες περιπτώσεις πανευρωπαικά. Για εμάς η υπόθεση παραμένει ανοικτή», είχε δηλώσει το περασμένο Μάρτιο, ερωτηθείς από «ΤΑ ΝΕΑ», κορυφαίο στέλεχος της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού, στη διάρκεια εκδήλωσης της Κομισιόν στις Βρυξέλλες.
Εκτοτε δεν έχουν αλλάξει πολλά πράγματα. Σύμφωνα μάλιστα με ερώτηση που κατέθεσε προ ημερών ο βουλευτής της ΝΔ Κ. Χατζηδάκης προς τους υπουργούς Οικονομικών και Οικονομίας Γιάνη Βαρουφάκη και Γιώργο Σταθάκη «μια ενδεχόμενη ματαίωση της αποκρατικοποίησης των ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Rosco, μπορεί να εγείρει από την πλευρά της Κομισιόν την ανάκτηση κρατικών ενισχύσεων τουλάχιστον 600 εκατ. ευρώ, με κίνδυνο σ' αυτά να προστεθούν άλλα 2,5 δισ. ευρώ που συνδέονται με την αναδιάρθρωση του ΟΣΕ. Θα πρόκειται τότε για ένα ποσό κοντά στα 3,1 δισ. ευρώ».
Το τελευταίο διάστημα έχουν κυκλοφοροήσει πολλά σενάρια γύρω από την τύχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Από την ακύρωση του διαγωνισμού μέχρι την ολοκλήρωσή του με κάποιες αλλαγές.
Το θέμα των αναγκαίων επενδύσεων που χρειάζονται να γίνουν στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποτελεί το κλειδί για το μέλλον του διαγωνισμού. Σύμφωνα με κάποιες πηγές κυβερνητικά στελέχη που εμπλέκονται στη διαδικασία των ιδιωτικοποιήσεων υποστήριζαν προ εβδομάδων πως «δεν γίνεται να προωθείται η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έναντι πινακίου φακής, χωρίς δέσμευση του αγοραστή για επενδύσεις».
Στον αντίποδα, κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ, αναφέρουν πως ο διαγωνισμός είναι πολύ κακά σχεδιασμένος, ωστόσο δεν αποκλείεται να ολοκληρωθεί, με κάποιες αλλαγές. «Δεν έχουμε την πολυτέλεια χρόνου, να πάμε πίσω, και να ξεκινήσουμε από την αρχή», λένε χαρακτηριστικά.
Ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο πλαίσιο του εν εξελίξει διαγωνισμού έχουν εκφράσει μεταξύ άλλων οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD), ενώ και κινέζικες εταιρείες φλερτάρουν με την ιδέα εισόδου στο μετοχικό της κεφάλαιο.
Συντάκτης: Γιώργος Φιντικάκης
Πηγή: tanea.gr