Τετάρτη 23 Ιουλίου 2014

Ποιες εταιρείες επηρεάζει το "πάγωμα" των αποκρατικοποιήσεων

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Κατά την κορύφωση της ελληνικής κρίσης, τη διετία 2011-2012, οι αποκρατικοποιήσεις είχαν παρουσιαστεί ως μοχλός για την επιστροφή στην ανάπτυξη.

  Ωστόσο, όπως αποκάλυψε, χθες, το Capital.gr, κυβέρνηση και τρόικα φέρεται να έχουν συμφωνήσει για μία σιωπηρή αναβολή των ιδιωτικοποιήσεων, καθώς δεν έχουν συσταθεί οι ανεξάρτητες αρχές που θα καθορίζουν το πλαίσιο στο οποίο θα πρέπει να δρομολογηθεί η ιδιωτικοποίηση των κρατικών εταιρειών.

Όλα αυτά, όταν ο στόχος που είχε τεθεί το 2012, προέβλεπε έσοδα 20 δισ. ευρώ μέχρι το 2020, ενώ από το 2011 δεν έχουν εισπραχθεί περισσότερα από 2,7 εκατ. ευρώ.

«Η Ελλάδα είχε υποσχεθεί στις διεθνείς αγορές ότι το πρόγραμμα αποπληρωμής των τοκοχρεολυσίων θα εξυπηρετηθεί και από τα έσοδα των αποκρατικοποιήσεων. Αφού, δηλαδή, αποκλείσαμε τη νομισματική μεταχείριση, στηριχθήκαμε στα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις και στο δημοσιονομικό πλεόνασμα. Είχαμε θεωρήσει ότι οι επιπτώσεις που προκάλεσε στην πρόσφατη έκδοση των ελληνικών ομολόγων η κατάρρευση της Banco Espirito Santo θα έδινε ένα πολύτιμο μάθημα στις ελληνικές δημοσιονομικές αρχές για το πώς μας βλέπουν οι ξένες αγορές» σημειώνει ο Διονύσης Χιόνης, καθηγητής οικονομικών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης.

Προβληματισμός στους επιχειρηματίες
Την ίδια στιγμή, η σημαντική καθυστέρηση ή η επ’ αόριστον παράταση μεγάλων αποκρατικοποιήσεων δημιουργεί αρνητική εικόνα για τους επενδυτές. Εξάλλου, οι ιδιωτικοποιήσεις επιτρέπουν στις εταιρείες-υποψήφιους αναδόχους να επεκτείνουν τη δραστηριότητά τους και κατ’ επέκταση να βελτιώσουν τα μεγέθη τους, ενώ η πώληση κρατικών περιουσιακών στοιχείων προσελκύει τις μεγάλες ξένες άμεσες επενδύσεις στην Ελλάδα, όπως συνέβη με την κινεζική Cosco στην περίπτωση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς.

Δεν είναι τυχαίο ότι το 67% του ΟΛΠ διεκδικούν οι εταιρείες κολοσσοί APM Terminals, B.V.COSCO (Hong Kong) Group Limited, International Container Terminal Services, Inc Ports America Group Holdings και Utilico Emerging Markets Limited.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το «φιάσκο» με την (μη) παραχώρηση του 51% της ΕΥΑΘ σε ιδιώτη επενδυτή προκάλεσε δυσαρέσκεια στη γαλλική Suez Environnemment και την ισραηλινή Mekorot που διεκδικούσαν κοινοπρακτικά με ελληνικούς ομίλους τη βορειολλαδίτική εταιρεία.

Και σε κάθε περίπτωση, τα ενδιαφερόμενα σχήματα, οι κοινοπραξίες Ελλάκτωρ-Suez Environnemment και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Mekorot-όμιλος Αποστολόπουλος πραγματοποίησαν δαπάνες για τη συμμετοχή τους στο διαγωνισμό για την αποκρατικοποίηση της ΕΥΑΘ. Επίσης, ύστερα από τη συγκεκριμένη εξέλιξη, τα σχέδια των ενδιαφερόμενων σχημάτων για «νέες δουλειές» στη διαχείριση υδάτινων πόρων μπαίνουν στο «ψυγείο» με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους στόχους που είχαν θέσει για μεγέθυνση της δραστηριότητάς τους.

Μεταφορές
Παράλληλα, ενδεχόμενη επ’ αόριστον παράταση της αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, εκτός από τα δυνάμει αναπτυξιακά οφέλη που θα στερούσε από την ΔΕΚΟ, θα υποχρέωνε τα ενδιαφερόμενα σχήματα να εγκαταλείψουν κάθε εγχείρημα δραστηριοποίησης στη διαχείριση ή τη συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου. Για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενδιαφέρονται η ρωσική RZD σε κοινοπραξία με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η γαλλική SNCF και η ρουμανική CFR.

Αντίστοιχης σημασίας είναι και η επιτυχής ολοκλήρωση του διαγωνισμού για τα περιφερειακά αεροδρόμια η πλειονότητα των οποίων βρίσκεται σε ιδιαίτερα κακή κατάσταση. Οι κοινοπραξίες της γαλλικής Vinci με την Ελλάκτωρ, της γερμανικής Fraport με τον όμιλο Κοπελούζο, της αργεντίνικης Corporacion America με την ΜΕΤΚΑ και της αμερικανικής Advent international παρουσιάζουν σημαντική κινητικότητα σχετικά με τον επικείμενο διαγωνισμό. Επίσης, στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού έχουν περάσει η J&P Άβαξ, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών και η Aeroports De La Cote d Azur.

Σημειώνεται ότι για τα παραπάνω assets το μέχρι πρότινος χρονοδιάγραμμα ήθελε η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών να πραγματοποιείται από το Φθινόπωρο. Ωστόσο, η διαδικασία φαίνεται ότι οδηγείται στις ελληνικές καλένδες…


Πηγή:www.capital.gr