Για πρώτη φορά στην ιστορία της Θεσσαλονίκης υπάρχει ένας σαφές πλάνο για ένα ισχυρό συγκοινωνιακό δίκτυο προκειμένου η πόλη να ξεφύγει από την σημερινή κατάσταση στους δρόμους. Από την τρύπα του Κούβελα και την άτυχη εξέλιξη των έργων Μετρό της πόλης, περνάμε σε ένα νέο στάδιο πιο φιλόδοξο αλλά και πιο σαφές.
Σε μερικά χρόνια στην πόλη που σήμερα διαθέτει μόνο λεωφορεία θα υπάρχει δίκτυο αποτελούμενο από Μετρό, Τραμ, Προαστιακό και θα συμπληρώνουν τα λεωφορεία. Αυτό δεν αποτελεί σενάριο επιστημονικής φαντασίας αλλά μία πραγματικότητα που χρειάζεται επιμονή και συστηματική δουλειά.
Με δύο έργα Μετρό σε κατασκευή και συνολικά 14,5 χιλιόμετρα γραμμής με 18 σταθμούς θα έχουμε την ραχοκοκαλιά του συστήματος. Με τις σημερινές συνθήκες θα έχουμε λειτουργία το 2018. Επιπλέον σε μελέτη έχουμε τις επεκτάσεις προς Σταυρούπολη/Ευκαρπία και Εύοσμο με χρόνο λειτουργίας από το 2020 μέχρι το 2025 ανάλογα με τις ευκαιρίες που θα προκύψουν από το ΣΕΣ 2014-2020. Υπάρχει ακόμα ο σχεδιασμός για επεκτάσεις προς Αεροδρόμιο και Πυλαία.
Σε τροχιά υλοποίησης εισέρχεται και η δημιουργία Προαστιακού Σιδηροδρόμου στα δυτικά της πόλης. Πρόκειται για μία γραμμή 11 σταθμών που θα προσδώσει μεγάλη αξία σε υποβαθμισμένες περιοχές αλλά και την Βιομηχανική περιοχή της Σίνδου. Η συμφωνία μεταξύ ΕΡΓΟΣΕ, ΟΣΕ, Δήμων και Υποδομών δίνει μεγάλη αξία καθώς το επόμενο διάστημα ξεκινούν οι απαραίτητες μελέτες για την ωρίμανση του σχεδίου.
Ισχυρή πιθανότητα έχει πλέον και η υλοποίησης ενός δικτύου Τραμ. Σε πρώτη φάση μία γραμμή και μελλοντικά (με ορίζοντα το 2030) άλλες δύο. Το κόστος σύμφωνα με τον ΣΑΣΘ ανέρχεται σε περίπου 500εκ.ευρώ. Από το νέο ΣΕΣ και ολοκλήρωση ως το 2020 θα απαιτηθεί ένα μικρότερο ποσό προκειμένου να ξεκινήσει η κατασκευή της πρώτης γραμμής από τα ΚΤΕΛ μέχρι Ελαιώνες. Σε δεύτερη φάση θα κατασκευαστεί ως το 2025 η γραμμή ΧΑΝΘ – Μίκρα και ως το 2030 θα κατασκευαστεί η γραμμή ΝΣΣ - Πανεπιστήμιο.
MEΧΡΙ ΤΟ 2020
Με βάση τους παραπάνω σχεδιασμούς η Θεσσαλονίκη το 2020 θα μπορεί να έχει έτοιμο το πρώτο δίκτυο με μέσα σταθερής τροχιάς. Θα αποτελείται από την βασική γραμμή Μετρό Ν.Σ.Σταθμό-Νέα Ελβετία και τον κλάδο Πατρίκιος-Μίκρα, την γραμμή Τραμ ΚΤΕΛ-Ελαιώνες και τον Δυτικό Προαστιακό Σιδηρόδρομο από την Σίνδο μέχρι το Λιμάνι μέσω Ευόσμου.
ΜΕΧΡΙ ΤΟ 2025
Πέντε χρόνια αργότερα θα μπορούν να έχουν προστεθεί: οι επεκτάσεις του Μετρό προς Εύοσμο και Σταυρούπολη/Ευκαρπία και η γραμμή Τραμ ΧΑΝΘ-Μίκρα.
ΜΕΧΡΙ ΤΟ 2030
Η τελική μορφή θα περιλαμβάνει τις επεκτάσεις του Μετρό προς Αεροδρόμιο και Πυλαία, την γραμμή Τραμ ΝΣΣ-Πανεπιστήμιο και πιθανές διακλαδώσεις του Προαστιακού. Τελικός στόχος είναι η ολοκληρωτική κάλυψη της πόλης με μέσα σταθερής τροχιάς και την μετατροπή του δικτύου του ΟΑΣΘ σε τροφοδοτικό προς το δίκτυο των ΜΣΤ.
Κρίσιμο για την υλοποίηση του πλάνου θεωρείται η χρηματοδότηση του ΣΕΣ στα σχέδια για την ανάπτυξη δικτύου Τραμ και Προαστιακού. Είναι γνωστό πως οι πόροι του ΣΕΣ 2014-2020 δεν έχουν σχεδιαστεί ιδαιίτερα για έργα υποδομής. Η χρηματοδότηση μόνο των πλάνων για το χρονοδιάγραμμα του 2020 ξεπερνούν τα 1,2 δις ευρώ. Αν δεν πετύχει η χρηματοδότηση θα έχουμε άλλη μία περίπτωση που ένα ακόμα φιλόδοξο σχέδιο το οποίο θα ξεχαστεί όπως πολλά προηγούμενα.
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com