Τρίτη 27 Μαΐου 2014

Πόλος έλξης «γκραφιτάδων» η Αθήνα, ελλείψει φύλαξη

Η σχεδόν άγνωστη για τους πολλούς υποκουλτούρα των γκράφιτι απέκτησε ένα ακόμα θύμα. Μια απροσεξία στο ήδη παράτολμο σχέδιο μιας παρέας τριών νεαρών στοίχισε τη ζωή σε έναν από αυτούς. Οι νεαροί είχαν πάει στο σταθμό του ΗΣΑΠ «Ειρήνη» προκειμένου να κάνουν γκράφιτι στους σταθμούς. Ενας από αυτούς -σύμφωνα με μαρτυρίες- ακούμπησε σε ηλεκτροφόρο ράβδο των 750 βολτ, με αποτέλεσμα να χτυπηθεί θανάσιμα.
Δεν είναι το πρώτο θύμα που έχει χάσει τη ζωή του με ανάλογο τρόπο καθώς περιστατικά παραβίασης των χώρων του ΗΣΑΠ είναι συνεχόμενα, σύμφωνα με τους εργαζομένους στον οργανισμό, αλλά και τους ίδιους τους νεαρούς που ασχολούνται με το συγκεκριμένο «σπορ». Μάλιστα, όπως λένε «γκραφιτάδες», η έλλειψη φύλαξης και η άγνοια των αρχών στη διαχείριση του φαινομένου έχει καταστήσει την Αθήνα πόλο έλξης για ένα ιδιαίτερο είδος... τουρισμού.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο των εργαζομένων του ΗΣΑΠ, Λευτέρη Ρανιέρη, οι εισβολές σε εγκαταστάσεις του οργανισμού είναι σχεδόν καθημερινές. «Τα παιδιά αυτά ξέρουν πολύ καλά τα κατατόπια και δεν είναι εύκολο να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο. Τα περισσότερα γκράφιτι γίνονται στους χώρους στάθμευσης των τρένων, ωστόσο έχει τύχει που βάφουν ένα τρένο ακόμα και την ώρα που σταματάει για να παραλάβει τους επιβάτες. Αλλες φορές έχουν πετάξει εμπόδιο επάνω στις ράγες και μέχρι ο οδηγός να το απομακρύνει έχουν κάνει τη δουλειά τους. Το πρώτο μέλημα για μας είναι η προστασία των παιδιών αυτών που, όπως αποδείχθηκε, βάζουν τη ζωή τους σε κίνδυνο χωρίς λόγο καθημερινά» αναφέρει. Σύμφωνα με τον κ. Ρανιέρη, πρόκειται για το τρίτο θύμα τα τελευταία χρόνια.

«Γνωστοί καλλιτέχνες απ’ όλο τον κόσμο έρχονται στην Ελλάδα για να κάνουν γκράφιτι στους συρμούς και σε άλλα σημεία της πόλης. Εσείς προφανώς δεν τους ξέρετε γιατί αυτό το είδος της τέχνης -αν θέλετε να το ονομάσετε έτσι- είναι σχεδόν άγνωστο στους περισσότερους», μας λέει νεαρός, που περνά τα βράδια του βάφοντας με σπρέι τοίχους σε δημόσιους χώρους. Μάλιστα, όπως υποστηρίζει, τα τελευταία χρόνια η οικονομική κρίση έχει συμβάλει στο να αυξηθούν οι «επιθέσεις» των γκραφιτάδων στις εγκαταστάσεις του ΗΣΑΠ καθώς έχει μειωθεί σημαντικά η φύλαξή τους. Ο ίδιος λέει ότι τα άτομα που κάνουν γκράφιτι χωρίζονται σε διάφορες κατηγορίες, ανάλογα με το πού και πώς κάνουν τα σχέδιά τους. «Εκείνοι που βάφουν τρένα είναι από τις πιο παλιές “σχολές” στα γκράφιτι. Δεν μπορείς να τους πεις ακριβώς καλλιτέχνες, ίσως “γκράφιτι ράιτερ”. Επιλέγουν τα τρένα επειδή είναι ελκυστικό η “δουλειά” του γκραφιτά να περιφέρεται όλη μέρα μέσα σε μία πόλη», περιγράφει. Οπως λέει, αρκετοί από αυτούς γράφουν πάνω σε τρένα σε διάφορες πόλεις, σε διάφορους τύπους τρένων κ.ο.κ. Η επικοινωνία τους πλέον γίνεται σε μεγάλο βαθμό μέσω Διαδικτύου. «Αρκετοί ξένοι έρχονται στην Αθήνα για να βάψουν. Πρόκειται για ένα είδος τουρισμού», συμπληρώνει.

ΚΩΣΤΑΣ ΟΝΙΣΕΝΚΟ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ