της Μάρως Τσαντήλα
Αποτελέσματα παράγει η προσπάθεια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να αυξήσει τις εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές, σε εσωτερικό και εξωτερικό. Το έργο αυξάνεται, αλλά η εταιρεία αντιμετωπίζει έλλειψη σε μηχανοδηγούς.
Εντυπωσιακή βελτίωση των επιδόσεων της στις εμπορευματικές μεταφορές καταγράφει από την αρχή του χρόνου η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία συνεχίζει στον δρόμο της κερδοφορίας που έχει μπει το τελευταίο διάστημα.
Η εταιρεία έχει κάνει μελετημένο άνοιγμα στην αγορά των Βαλκανίων, η οποία φαίνεται ότι έχει σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης. Ωστόσο πρόβλημα αποτελεί η έλλειψη προσωπικού στην κρίσιμη ειδικότητα των μηχανοδηγών, το οποίο στην παρούσα φάση αντιμετωπίζεται με εσωτερικές μετατάξεις.
Στο πρώτο τετράμηνο του έτους οι εμπορευματικές μεταφορές της ΤΡΑΙΝΟΣΕυπερδιπλασιάστηκαν καθώς στο συγκεκριμένο διάστημα η εταιρεία πέτυχε τα μεγέθη που είχε πετύχει στο σύνολο της προηγούμενης χρονιάς.
Η εξέλιξη αυτή οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αύξηση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών που επιτεύχθηκε ιδίως στο εσωτερικό με την δρομολόγηση εμπορικού τρένου στην γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, από τα τέλη του προηγούμενου χρόνου.
Σκόπια – Σερβία – Βουλγαρία – Τουρκία
Παράλληλα πολύ καλή πορεία έχει και το «άνοιγμα» που η εταιρεία έχει επιχειρήσει στην αγορά των Βαλκανίων. Σε καθημερινή βάση 5 εως 8 εμπορευματικά τρένα συνδέουν την Θεσσαλονίκη με τα Σκόπια. Πρόκειται για μια αγορά στην οποία η διοίκηση της εταιρείας ποντάρει ιδιαίτερα, αφού θεωρεί ότι υπάρχουν σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης για μεταφορές από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης προς τη βαλκανική ενδοχώρα.
Ωστόσο, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο και πρόεδρο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Θανάση Ζηλιασκόπουλοαπαιτείται μια περίοδος «εκκόλαψης» προκειμένου να αυξηθούν τα μεγέθη.
Πέρα από τη ζήτηση που υπάρχει για εμπορευματικές μεταφορές προς τα Σκόπια, μια ιδιαίτερα υποσχόμενη αγορά θεωρείται αυτή της Σερβίας, η οποία αναμένεται ότι τους επόμενους μήνες θα αυξήσει τα μεγέθη της σε μεταφορές από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Σήμερα το φορτίο που κατευθύνεται προς την χώρα είναι διερχόμενο και προέρχεται κυρίως από λιμάνι του Πειραιά.
Επίσης εμπορευματικά δρομολόγια θα ξεκινήσουν το Σεπτέμβριο και για τη Σόφια.
Σε ότι αφορά τα επιβατικά διεθνή δρομολόγια που ξεκίνησαν στις αρχές του μήνα η πορεία τους έως τώρα κρίνεται θετική, καθώς σημειώνουν πληρότητες της τάξης του 50%. Η κίνηση είναι κυρίως εισερχόμενη, δηλαδή από επιβάτες που επισκέπτονται τη χώρα μας, όμως εκτιμάται ότι υπάρχουν τα περιθώρια να ενισχυθεί σημαντικά και η κίνηση από την Ελλάδα προς το εξωτερικό.
Στόχος της διοίκησης είναι μέσα στο φθινόπωρο να ξεκινήσει η σύνδεση και με την Τουρκία. Μάλιστα, αυτή την εποχή βρίσκονται σε εξέλιξη διαπραγματεύσεις με τους τουρκικούς σιδηρόδρομους.
Μεγάλη έλλειψη σε μηχανοδηγούς
Το άνοιγμα στις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές που επιχειρεί η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναδεικνύει την έλλειψη σε μηχανοδηγούς που έχει η εταιρεία, μετά την υποχρεωτική αποχώρηση τα προηγούμενα χρόνια σημαντικού αριθμού μηχανοδηγών. Για την κάλυψη των αναγκών της η εταιρεία χρειάζεται κάποιες φορές να καταβάλει υπερωρίες στο υφιστάμενο προσωπικό.
Με δεδομένο, όμως, ότι η εταιρεία έχει περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ και βρίσκεται σε εξέλιξη διαγωνισμός για τη αποκρατικοποίησή της, προσλήψεις δεν μπορούν να γίνουν, οπότε καταβάλλεται προσπάθεια να καλυφθεί εκ των έσω ένα μέρος των αναγκών. Προσωπικό που «απελευθερώνεται» από τα ταμεία, τα οποία δίνονται σε πράκτορες να τα λειτουργήσουν εκπαιδεύεται προκειμένου να καλύψει θέσεις μηχανοδηγών. Αυτή την εποχή σε φάση εκπαίδευσης βρίσκονται 2 γκρουπ συνολικά 50 ατόμων. Ωστόσο η δεξαμενή προσωπικού διαθέσιμου για μετατάξεις έχει πλέον στερέψει.
Θεωρείται βέβαιο ότι ο νέος ιδιοκτήτης, που θα προκύψει από την διαδικασία αποκρατικοποίησης, θα χρειαστεί να προχωρήσει σε προσλήψεις καθώς αναμένεται ότι τα επόμενα χρόνια θα είναι ραγδαία η αύξηση του έργου, ιδίως στο εμπορευματικό κομμάτι.