Δευτέρα 17 Μαρτίου 2014

Με ελληνική "σφραγίδα" το μετρό της Ντόχα

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Ελληνικό «άρωμα» έχει το υπό κατασκευή δίκτυο γραμμών μετρό στη Ντόχα, την πρωτεύουσα του Κατάρ που προετοιμάζεται πυρετωδώς για τη διοργάνωση το 2022 του παγκόσμιου πρωταθλήματος ποδοσφαίρου FIFA. Πριν από μερικές ημέρες, ο ελληνικών συμφερόντων κατασκευαστικός όμιλος Archirodon επελέγη σε κοινοπραξία με την ισπανική FCC, την τουρκική Yuksel και την καταριανή Petroserv για την υλοποίηση τμήματος της «κόκκινης γραμμής» του μετρό στο Κατάρ. Το συγκεκριμένο τμήμα, προϋπολογισμού 506 εκατ. ευρώ, έχει μήκος 6,97 χιλιομέτρων και εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει περισσότερες από 1.000 θέσεις εργασίας. 

Τα μεγέθη του έργου της κατασκευής του μετρό στην αραβική πόλη με πληθυσμό της τάξης του 1 εκατομμυρίου, είναι κολοσσιαία. Ο προϋπολογισμός του ξεπερνάει τα 20 δισ. ευρώ, με το μετρό να αποτελείται από δίκτυο 211,9 χιλιομέτρων, διαθέτοντας τέσσερις γραμμές (κόκκινη, πράσινη, κίτρινη και μπλε) και 85 σταθμούς. 

Το συγκεκριμένο έργο θα ενισχύσει το ανεκτέλεστο της Archirodon, που παραμένει, εδώ και δεκαετίες, δραστήρια στην αγορά της Μέσης Ανατολής. Πριν από περίπου επτά μήνες, η εταιρεία επισημοποίησε μετοχικά τις διαχρονικές σχέσεις της με τα πετροδολάρια, καθώς η μέχρι τότε ολλανδική μεγαλομέτοχος (40%) Boskalis πούλησε στην AlNowais Investments προς 190 εκατ. δολάρια το 28% και διέθεσε το υπόλοιπο 12% στους υφιστάμενους μετόχους. Ο αραβικός όμιλος απασχολεί 6.000 άτομα και διαθέτει μια διαφοροποιημένη δραστηριότητα στο real estate, στην υγεία, στις κατασκευές, στη βιομηχανία και στην τεχνολογία.

Η Archirodon, που ιδρύθηκε το 1959, έχει επιστρέψει στην ελληνική αγορά, έχοντας αναλάβει, σε κοινοπραξία με την Intrakat και την Envitec, την κατασκευή, συντήρηση και 25ετή λειτουργία της μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων στις Σέρρες, που αποτελεί επένδυση ύψους 30 εκατομμυρίων ευρώ. Συμμετέχει επίσης, στους διαγωνισμούς για την κατασκευή των μονάδων διαχείρισης απορριμμάτων στην Αττική, ενώ διεκδίκησε αυτόνομα ένα από τα μεγαλύτερα σιδηροδρομικά έργα, τη νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή Κιάτου-Ροδοδάφνης, προϋπολογισμού 273 εκατ. ευρώ.

Ακόμη ένα τμήμα του μετρό σε ελληνικά «χέρια»

Επίσης, η Άκτωρ σε κοινοπραξία με τις τουρκικές Yapi Merkezi και STFA αναπτύσσει το βόρειο τμήμα της «κόκκινης γραμμής» το οποίο περιλαμβάνει τους δύο από τους μεγαλύτερους σταθμούς του μετρό της Ντόχα που ονομάζονται «Msheireb» και «education city».

Το συγκεκριμένο έργο είναι προϋπολογισμού 720 εκατ. ευρώ και υπολογίζεται ότι θα έχει αποπερατωθεί έως το τρίτο τρίμηνο του 2016.

Ας σημειωθεί ότι η ελληνική κατασκευαστική κατασκευάζει κοινοπρακτικά με την καταριανή Darwish Engineering το νέο αεροδρόμιο της Ντόχα που είναι προϋπολογισμού 144,3 εκατ. ευρώ.

Τέλος, συμβάσεις για οδικά έργα στο Κατάρ έχουν αναλάβει η J&P Άβαξ και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που υλοποιεί τον οδικό άξονα «Expressway», προϋπολογισμού 54,2 εκατ. ευρώ.

Πηγή:www.capital.gr