Δευτέρα 17 Μαρτίου 2014

Θριάσιο: Σχέδιο για «οικοπεδοποίηση» των 600 στρεμμάτων

της Μάρως Τσαντήλα
Πολλαπλά οφέλη για την ελληνική οικονομία μπορούν να προκύψουν από τη δημιουργία μονάδων μεταποίησης που θα επιτρέψουν την ανάπτυξη μιας σειράς υπηρεσιών που συνδέονται με τα logistics. Προκρίνεται πρόταση που εξετάζονταν εδώ και χρόνια.
Στο τέλος της άνοιξης υπολογίζεται ότι θα είναι έτοιμο το σχέδιο με το οποίο θα προχωρήσει η κατάτμηση και η αξιοποίηση της έκτασης 600 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας του ΟΣΕ, στην περιοχή του Θριάσιου Πεδίου.

Το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων υλοποιεί αυτή την εποχή «μελέτη σκοπιμότητας και μελέτη κόστους κόστους-οφέλους για την ανάπτυξη του Εμπορευματικού Κέντρου Θριασίου Πεδίου». Μάλιστα μετά την αλλαγή στα σχέδια και την οριστική εγκατάλειψη του σχεδίου για το φαραωνικό εμπορευματικό κέντρο ιδιωτών, με κόστος άνω των 150 εκατομμυρίων ευρώ, το υπουργείο παρέτεινε το χρόνο εκπόνησης της μελέτης ως το τέλος Μαϊου.

Παραχώρηση με μακροχρόνια μίσθωση

Ως τότε θα πρέπει να έχει γίνει χαρτογράφηση της συνολικής έκτασης και η χωροθέτησή της προκειμένου στη συνέχεια να παραχωρηθούν τμηματικά, με τη μορφή μακροχρόνιας μίσθωσης, σε εταιρείες που θα ενδιαφερθούν.

Ο τρόπος που θα χρησιμοποιηθεί για την κατάτμηση του χώρου στο Θριάσιο αναμένεται ότι αποτελέσει το μοντέλο στη βάση του οποίου θα προχωρήσει αργότερα και η αξιοποίηση της έκτασης του πρώην Στρατοπέδου Γκόνου, περίπου 650 στρεμμάτων, στην περιοχή της Θεσσαλονίκης.

Το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων προτίθεται να μετατρέψει τις δύο εκτάσεις σεΕπιχειρηματικά Πάρκα Εφοδιαστικής Αλυσίδας Εθνικής Εμβέλειας, στο πλαίσιο της νέας εθνικής στρατηγικής για την ανάπτυξη των logistics. Οι εκτάσεις πρόκειται να πολεοδομηθούν και μικρότερα τμήματα τους θα δοθούν στους ενδιαφερόμενους με συμβάσεις μακροχρόνιας μίσθωσης προκειμένου να προχωρήσουν στην ανάπτυξη των δικών τους εγκαταστάσεων που θα καλύπτουν τις δικές τους εξειδικευμένες ανάγκες.

Ουσιαστικά το σχέδιο που επελέγη τελικώς για να προχωρήσει αποτελεί την υιοθέτηση μιας πρότασης που υπήρχε εδώ και χρόνια από τους φορείς της αγοράς, οι οποίοι έβλεπαν ότι το σχέδιο για την δημιουργία του μεγάλου εμπορευματικού κέντρου ιδιωτών ήταν αδύνατο να προχωρήσει λόγω του τεράστιου κόστος που συνεπαγόταν.

Παρότι το σχέδιο της κατάτμησης της έκτασης είχε εξεταστεί και στο παρελθόν, μετά τις αλλεπάλληλες αποτυχίες να προχωρήσει η δημιουργία ενός ενιαίου εμπορευματικού κέντρου ιδιωτών, εν τούτοις δεν είχαν γίνει κινήσεις προς την κατεύθυνση αυτή. Ένας από τους λόγους για τους οποίους δεν προχωρούσε το project αυτό ήταν το γεγονός ότι το αρμόδιο υπουργείο δεν επιθυμούσε να δημιουργηθούν στην έκταση του Θριάσιου μονάδες μεταποίησης. Όμως αυτός ήταν ένας σοβαρός αποτρεπτικός παράγοντας για τους ιδιώτες να επενδύσουν εκεί.

Πολλαπλασιαστικά οφέλη για την ελληνική οικονομία

Το αντικίνητρο αυτό αίρεται πλέον με τις διατάξεις του σχεδίου νόμου για τα logistics στο οποίο προβλέπεται ότι στα επιχειρηματικά πάρκα logistics θα μπορούν να λειτουργήσουν και τέτοιες μονάδες. Με τον τρόπο αυτόν εκτιμάται ότι θα μπορούν να αυξηθούν και τα οφέλη για την ελληνική οικονομία, αφού όλοι οι εμπλεκόμενοι παράγοντες συμφωνούν ότι απλώς η χρήση της χώρας ως σημείο διαμετακόμισης δεν δημιουργεί προστιθέμενη αξία. Αντίθετα η δημιουργία χώρων όπου μπορούν να προσφερθεί το σύνολο των υπηρεσιών που συνδέονται με την εφοδιαστική αλυσίδα, όπως π.χ. παλετοποίηση, ετικετοποίηση, ανασυσκευασία αυξάνει το συνολικό όφελος για τη χώρα.

Να σημειώσουμε ότι στον τελευταίο διαγωνισμό που έγινε για την αξιοποίηση του Θριάσιου και κηρύχθηκε άγονος το 2011, εκπρόσωποι της Cosco είχαν έρθει σε επαφή με τις ελληνικές αρχές διερευνώντας την πιθανότητα δημιουργίας μεταποιητικής μονάδας. Το ενδιαφέρον της κινεζικής εταιρείας είχε ενισχυθεί και από τη σύνδεση της περιοχής του Θριασίου με το λιμάνι του Ικονίου. Ωστόσο αυτό δεν έγινε και εν τέλει οι κινέζοι δεν προσήλθαν καν στον διαγωνισμό.